Gestest: Scalarider G4

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Gestest: Scalarider G4

Bericht door MOTOBLOG »

Alles te lezen op MOTOBLOG.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MOTOBLOG op 04 aug 2010, 10:28, 2 keer totaal gewijzigd.
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door WimLT »

Het was mij een groot doch fris genoegen om dit weer eens mee te mogen testen. Bike to bike, in acht genomen dat je wat in mekaars buurt blijft, was het toch lekker zuiver en aangenaam praten met mekaar. Geen surroundsounds what so ever ! Knap. Het veranderde design (groter maar vooral langer) en de extra uitklapbare antenne zorgen voor veel meer comfort.
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Dumarey
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mar 2008, 15:49

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door Dumarey »

beste PVDK,
is het ook mogelijk om van uw MP3-speler muziek te beluisteren in STEREO?

mvg Kristof
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door MOTOBLOG »

Als je de MP3 speler aansluit op de extra ingang (via mini usb) zal die zeker in stereo afspelen. Het probleem dat zich stelt is dat de AD2P functie niet werkt met de Zumo 660. Met andere apparaten lukt het denkelijk wel, mijn iMac was ook gekoppeld in stereo via bluetooth. Denkelijk zit er een communicatiestoornis tussen Cardo en Garmin...

Dus, ja, een mp3 speler via kabel zal altijd stereo spelen. Een MP3 speler via bluetooth (bv smartphone) moet ondersteund zijn, enkel door try and error :-?
Dumarey schreef:beste PVDK,
is het ook mogelijk om van uw MP3-speler muziek te beluisteren in STEREO?

mvg Kristof
Renzo
Berichten: 50
Lid geworden op: 29 aug 2007, 19:37

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door Renzo »

Hoi PVDK,

Ik begrijp ik dat verhaal over AD2P niet, maar dat zal vooral aan mijn computer verstand liggen. Nu heb ik overigens ook géén Zumo maar een TTR2. Geeft dat hetzelfde probleem, en zo ja wat is dit probleem eigenlijk ?
Daarnaast nog een vraagje over de koppeling aan de helm. Ik las dat jullie een jethelm van Schuberth hebben gebruikt. Dat was dan de J1 neem ik aan. Zo een heb ik er ook. Dat was geen probleem neem ik aan ?

Alvast bedankt voor de indo.
Renzo,
Honda 400 C 1992, Honda Pacific Coast 1998, BMW R1150RT 2006, R1200 RT LC 2014 / Ebony
2016 Mei Saarland, mei/juni Calabria & Basilicata ( Zuid-Italie), aug/sept Emilia-Romagna & Alpen( Noord-Italie)
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door MOTOBLOG »

TomTom rider 1of 2 heeft sowieso geen muziekspeler en ook geen AD2P, dus niet van wakker liggen :-)
Wim reed tijdens de test inderdaad met een jethelm, ik met een systeemhelm. Dus de J1 zou inderdaad geen probleem mogen geven.
Renzo schreef:Hoi PVDK,

Ik begrijp ik dat verhaal over AD2P niet, maar dat zal vooral aan mijn computer verstand liggen. Nu heb ik overigens ook géén Zumo maar een TTR2. Geeft dat hetzelfde probleem, en zo ja wat is dit probleem eigenlijk ?
Daarnaast nog een vraagje over de koppeling aan de helm. Ik las dat jullie een jethelm van Schuberth hebben gebruikt. Dat was dan de J1 neem ik aan. Zo een heb ik er ook. Dat was geen probleem neem ik aan ?

Alvast bedankt voor de indo.
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door WimLT »

Renzo schreef:Ik las dat jullie een jethelm van Schuberth hebben gebruikt. Dat was dan de J1 neem ik aan. Zo een heb ik er ook. Dat was geen probleem neem ik aan ?
Ik rijd normaal gezien idd altijd met de J1, maar vermits daar al een Scala Rider Solo op staat, heb ik mijn reservehelm (HJC) moeten nemen :

Afbeelding

De reden waarom ik niet snel gewisseld heb op de J1 is omdat ik voor de montage van mijn Scala Rider Solo de kleefstrip heb moeten gebruiken en de G4 nu eenmaal een andere basis heeft. Voor de montage van de G4 op de J1 zal je dus ook die meegeleverde kleefpatch moeten gebruiken omdat je bij Schuberth niet tussen de helmschaal en de binnenbekleding geraakt, wat bij andere helmen wél kan. Die kleefstrip is écht heel sterk, dus daar moet je je geen zorgen over maken.

Afbeelding

Voor Schuberth gebruikt men gewoonlijk ook het type XL omdat de kleefstrip iets meer naar achter staat en men dus een langere micro nodig heeft. Allemaal uit het normale gamma te bestellen trouwens :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Renzo
Berichten: 50
Lid geworden op: 29 aug 2007, 19:37

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door Renzo »

Mannen bedankt ! Ik heb ze besteld en ga deze week alles monteren.
Renzo,
Honda 400 C 1992, Honda Pacific Coast 1998, BMW R1150RT 2006, R1200 RT LC 2014 / Ebony
2016 Mei Saarland, mei/juni Calabria & Basilicata ( Zuid-Italie), aug/sept Emilia-Romagna & Alpen( Noord-Italie)
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door John »

Wat ik nog graag had geweten over deze G4. Een Zumo 550 heeft geen ADP2 protocol maar de muziek (mp3) wordt dacht ik toch stereo weergegeven. Wat krijg je dan te horen? Stereo of mono? Eveneens het intercom/GPS en telefoon gebeuren, gaat dit geluid over beide speakertjes? Of?
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door John »

Nog steeds geen antwoord gevonden op mijn vragen hier boven.
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door WimLT »

John schreef:Wat krijg je dan te horen? Stereo of mono?
Heu ..... muziek ..... misschien Afbeelding
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door John »

Ik zal de vraag anders stellen. De Zumo 550 heeft een uitgang naar bvb een oortje. Die G4 heeft een aansluiting voor een MP3 spelertje. Kan je nu kwaliteits muziek beluisteren via deze verbinding of zit dat BT gedoe dat in de weg? Ik weet het, dan zit je weer met een kabelverbinding. Of ik steek een MP3 spelertje in mijn vest met kabeltje naar die G4 en heb BT verbinding met GPS, GSM en duo of een andere rijder.
Maar hoort mijn duo dan ook de muziek van dat spelertje of niet?
Of bestaat er een module die je tussen Zumo 550 en G4 kan koppelen die dat protocol ondersteund en dus degelijke muziek laat horen?
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door Iron Gonzo »

de zumo zelf geeft geen uitgang naar een oortje!!
de zumo houder voor op de moto heeft dat zitten voor micro en oortjes
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door John »

Ja Bart, dat wisten we ook wel. Dat geeft nog geen antwoord op wat ik graag wil weten. Merci zenne. :wink:
Cindy

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door Cindy »

John schreef:Wat ik nog graag had geweten over deze G4. Een Zumo 550 heeft geen ADP2 protocol maar de muziek (mp3) wordt dacht ik toch stereo weergegeven. Wat krijg je dan te horen? Stereo of mono? Eveneens het intercom/GPS en telefoon gebeuren, gaat dit geluid over beide speakertjes? Of?
geluid van muziek vanaf de Zumo 550 via BT komt omdat de 550 geen hif-stereo (de AD2P variant) BT heeft, maar alleen de telefoonkwaliteit mono versie. Bedraad merkt je dat niet, via BT dus wel. De G4 heeft wel AD2P overigens.

Mocht muziek in goede kwaliteit erg belangrijk voor je zijn, overweeg dan over te stappen op de Zumo 660. Die heeft wel AD2P BT voor muziek.
Den Stille
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jan 2005, 16:59
Locatie: Wuustwezel

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door Den Stille »

John, heb een G4 maar ben geen techneut. Mijn opstelling is, duo met mp3 (met draadje) verbonden.
Rijder hoort geen mp3 muziek, maar ontvangt draadloos muziek via Zumo550 op geheugenkaart.
Resultaat, duo hoort alléén mp3 muziek via haar mp3 speler + communicatie rijder ( geen gps).
Rijder hoort muziek via zumogeheugenkaart , gps en communicatie duo.
Op de site van cardo kunt ge de nederlandstalige handleiding downloaden.
Sven 12RT

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door Sven 12RT »

Ik en m'n vriendin rijden nu ook met een G4.

De eerste test was niet erg positief.
Stem-activatie was niet bepaald effectief. Of we hadden het gewoon niet correct ingesteld...
Radiostations zoeken is een miserie met die knopjes.
De set van m'n vriendin heeft het geen hele dag uitgehouden. Net als ze het gewoon is om me de oren van de kop te praten, doet dat ding het niet meer. (wel eens zo handig :clown: )

We zijn nu een paar trips verder, onze meningen zijn overwegend positief.
Het programma dat laatst uitkwam (geen idee wat de updates doen) is wel handig om instellingen te wijzigen.
De beide sets houden het minstens een dag uit, langer nog niet geprobeerd. We zorgen dat ze 's morgens steeds geladen zijn.

Stembediening is nog steeds bedroevend. Ik moet roepen om de verbinding tot stand te brengen. Lukt niet, zij hoort me roepen, zij ook ah roepen. 90% geen verbinding.
Daarom laten we de intercom steeds "open" staan. Als je wat wil zeggen, gaat direct.
Zij wil geen muziek, ik heb de radio vd RT.
Stemkwaliteit is vrij goed.
Oortjes gaan érg luid. Met oorbescherming rijden en communiceren kan geen probleem zijn.
Boom van de microfoon is ruim lang genoeg, zelfs op m'n systeemhelm. Wat met de eerste Cardo FM niet het geval was.

Radio-ontvangst op de set is niet echt kraakvrij. Maar echt gebruiken doe ik het toch niet.

Over werkbare afstand ts de sets, geen idee. We zaten steeds op dezelfde motor.
Tegen het eind van de maand zouden alle papieren in orde moeten zijn ivm rijbewijs en nummerplaat.
(haar aanvraag van verhuis is in verwerking, we wachten op de wijkagent. Volgens het nationaal register zweeft ze tussen 2 adressen, en dan krijg je geen nummerplaat)
Dan volgt een nieuwe test.
phil
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 dec 2004, 09:20

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door phil »

Beschik zelf sedert een 6 tal weken over een G4 set. Ik kocht deze set eerst en vooral om te kunnen communiceren met mijn vrouw als we een uitstap doen op beide motoren. De radio en het kunnen telefoneren vond ik in tweede instantie meegenomen extra's gezien ik over geen andere apparaten beschik. Het vermelde bereik (van ongeveer 1.6 km) vond ik bij het maken van een keuze doorslaggevend.

Een aantal bevindingen,

De verbinding is kwaliatief goed wat betreft verstaanbaarheid. Het maximum bereik ligt eerder rond de helft maar is zeker voldoende als je in minder bebouwde omgeving gaat rondrijden.
Het tot stand brengen van de verbinding door wat staan te brullen in de micro's lukt niet altijd.Dan maar continue geopteerd om kanaal A open te zetten (zoals beschreven in de handleiding). Probleem gisteren was echter dat er helemaal geen pairing meer was tussen de headsets en dit na talrijke pogingen (was volledig opgeladen voor vertrek)Ik heb terug thuis nog eens een 10 tal seconden opgeladen gezien dit in de handleiding gesugereerd wordt indien de sets niet werken.

Iemand enig idee hoe ik die beestjes terug op mekaar afstem.
De radio zelf werkt goed maar heeft ook dikwijls meer kraakmuziek dan iets anders of valt tijdelijk uit in sommige plaatsen.In een bebouwde omgeving meestal zeer slechte ontvangst.Is inderdaad wat gepruts om kanalen te preselecteren.

Voicedailing brengt met zich mee dat ik dikwijls bij een ander contact terecht kom maar dit lijkt mij eerder te liggen aan de beperkte spraakherkening van mijn telefoontoestel zelf (Nokia E71).Zelf opgebeld worden gaat goed alsook redailing naar het laatst gekozen nummer.

Hopelijk brengen de updates wat oplossingen maar zoals hierboven aangehaald ik moet nu eerst de setes terug aan de praat krijgen.
Den Stille
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jan 2005, 16:59
Locatie: Wuustwezel

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door Den Stille »

Phil
In uw scala rider g4 handleiding op blz. 66
9.10a DE TWEEWEGINTERCOM. Daar vind ge de oplossing.
phil schreef:Beschik zelf sedert een 6 tal weken over een G4 set. Ik kocht deze set eerst en vooral om te kunnen communiceren met mijn vrouw als we een uitstap doen op beide motoren. De radio en het kunnen telefoneren vond ik in tweede instantie meegenomen extra's gezien ik over geen andere apparaten beschik. Het vermelde bereik (van ongeveer 1.6 km) vond ik bij het maken van een keuze doorslaggevend.

Een aantal bevindingen,

De verbinding is kwaliatief goed wat betreft verstaanbaarheid. Het maximum bereik ligt eerder rond de helft maar is zeker voldoende als je in minder bebouwde omgeving gaat rondrijden.
Het tot stand brengen van de verbinding door wat staan te brullen in de micro's lukt niet altijd.Dan maar continue geopteerd om kanaal A open te zetten (zoals beschreven in de handleiding). Probleem gisteren was echter dat er helemaal geen pairing meer was tussen de headsets en dit na talrijke pogingen (was volledig opgeladen voor vertrek)Ik heb terug thuis nog eens een 10 tal seconden opgeladen gezien dit in de handleiding gesugereerd wordt indien de sets niet werken.

Iemand enig idee hoe ik die beestjes terug op mekaar afstem.
De radio zelf werkt goed maar heeft ook dikwijls meer kraakmuziek dan iets anders of valt tijdelijk uit in sommige plaatsen.In een bebouwde omgeving meestal zeer slechte ontvangst.Is inderdaad wat gepruts om kanalen te preselecteren.

Voicedailing brengt met zich mee dat ik dikwijls bij een ander contact terecht kom maar dit lijkt mij eerder te liggen aan de beperkte spraakherkening van mijn telefoontoestel zelf (Nokia E71).Zelf opgebeld worden gaat goed alsook redailing naar het laatst gekozen nummer.

Hopelijk brengen de updates wat oplossingen maar zoals hierboven aangehaald ik moet nu eerst de setes terug aan de praat krijgen.
Cindy

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door Cindy »

Ook handig om weten is dat er dikwijls contactproblemen zijn bij deze toestellen, zelf ondervonden na enig opzoekwerk dat er geen contact was met bijrijder....probleem: kijk even de contactpinnetjes na op het item dat op uw helm is bevestigd!!! deze blijven soms ingedrukt en moet je ze even terughalen met een fijn voorwerpje!!! Grote fout bij zo'n nieuw en duur speelgoed.Ook eenmaal voorgehad dat het toestel niet goed in de houder was geschoven, dan ook geen communicatie mogelijk natuurlijk.
phil
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 dec 2004, 09:20

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door phil »

Ok probleem is opgelost met terug aan elkaar koppelen van de set.
Altijd braaf het handboek volgen want enige afwijking door geimproviseer brengt blijkbaar niets op.
Hunter6
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 feb 2007, 19:14

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door Hunter6 »

Pinnetjes zelf terug duwen, voor dat geld?
Mijn G4 powerset heeft onlangs onder garantie twee nieuwe houders gekregen ivm verbogen pennetjes.
Desondanks blijkt het niet mogelijk om de verbinding feilloos te laten lopen. Regelmatig valt de verbinding weg, en de koppeling tussen beide toestellen is ook al eens volledig verdwenen.
Ik heb de laatste firmware versie erop zitten (2.2) maar ik denk dat Cardo zeer hard moet gaan werken om de verbindings problemen op te lossen anders gaat dit probleem zeker klanten kosten.
:-?
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door MOTOBLOG »

bluetooth blijft bluetooth, met andere woorden, een bedenkelijke draadloze verbinding die voor veel ergernis zorgt, en niet alleen bij Cardo maar ook bij computers, telefoons, enz...

Er bestaan enorm veel problemen: drivers, connecties, enz... Als ik advies geef omtrent draadloos bluetoothen, dan vertel ik dat er steeds bij. De toestellen op zich zijn degelijk maar de connecties dat is wat anders. Het gaat soms lang goed, en dan weer ineens niet meer, enz...

Je kan op bluetooth gewoon geen staat maken. Dat is het grootste probleem. Het blijft onzeker in het duister tasten.
Leer er mee leven, ongeacht of ge nu vindt dat ge er veel of weinig voor betaald hebt.

Ik werk er ook mee, maar steeds met het nodig voorbehoud. En ik heb STEEDS een setje oortjes bij dat ik rechtstreeks in mijn toestel kan steken, just in case.
Je zal er maar staan, ver van huis.

Ook de recente G4's, en SRC's geven heel wat problemen. Meer nog, men verwacht er gewoon 'te' veel van. Als ik zie welke problemen men met mij allemaal aankaart over die dingen, dan stel ik me vragen.

Ik stel de ontwikkelingen erg op prijs, maar als ik het ultieme communicatie systeem op de motor wil, dan blijft het een zeer degelijke intercom, bekabeld, en met goede setjes in de helm(en) en eventueel goede zendontvangers voor bike to bike. Daar kan BT nog altijd niet aan tippen.
jakadipikoe
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2006, 23:01
Locatie: Aartselaar

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door jakadipikoe »

Heb me vorige week na lang weifelen ook een Scalarider G4 (multiset) aangeschaft. :D Het is mijn allereerste communicatieset en de reden van mijn aarzelen was dat ik niet goed wist te kiezen tussen een draadloossysteem (zoals de G4) of een bedrade oplossing (zoals de Starcom). Ik wenste aanvankelijk ook mijn Garmin 2610 op het systeem aan te sluiten en dat kon enkel maar via draad (de 2610 ondersteunt geen BT). Uiteindelijk heb ik dan toch voor de draadloze oplossing gekozen. Mijn Garmin staat op de nieuwe steun voor de RT reeks 2010 en is gemakkelijk al rijdende afleesbaar (en bovendien is Truus, die Hollandse vrouwenstem, niet onmiddellijk een meerwaarde) :-) :lol: Een ander argument waarom ik uiteindelijk voor het draadloze systeem gekozen heb, was dat met Starcom of soortgelijke, je toch nog steeds met een draad met je motor verbonden bent. Alhoewel dit allicht een kwestie van gewoonte is, vond ik draadloos dan toch net iets handiger.
Het communicatiesysteem moest op de eerste plaats dienen om op een duidelijke, gemakkelijke en heldere manier met mijn passagier (en omgekeerd natuurlijk ook) te kunnen converseren en dat eveneens met snelheden boven de 90 km/u. Bike to bike heb ik in feite niet nodig, telefoneren vind ik absoluut niet nodig als ik met de motor rij en ja, muziek en radio was wel leuk meegenomen.
Wat kan ik er nu voorlopig van zeggen? De communicatie met de passagier verloopt duidelijk zelfs tot snelheden van 130 km/u en de bediening is vrij rechttoe rechtaan. De beide zenders vinden elkaar gemakkelijk en na een 30-tal seconden hoor je je medemaat via de oortjes in de helm. Is het geheel in sluimerstand omdat je gedurende 30 seconden niet spreekt, krijg je vrijwel direct contact. Hard roepen of fluiten om het systeem wakker te krijgen, is niet nodig. Je begint te sprken en het systeem ontwaakt. Luider of zachter zetten is, zelfs met handschoenen aan, niet onmiddellijk een probleem. Ook de micro stoort niet echt. Ik draag een C3 en voel het microotje net voor mijn mond. Mijn passagier draag een integraalhelm (Scorpion Exo) en de helm zit net zo goed als zonder. (Met dank aan Bikerzone uit Denderhoutem voor het gratis en onmiddellijk inbouwen!
De radio dan: tja, hier dient Scala duidelijk zijn huiswerk over te doen. Meer gekraak dan muziek en dat met verschillende zenders en met RDS al of niet ingeschakeld. Ontvangst is echt onvoldoende en het kleine uitklapbare antennetje dat in het toestel is ingewerkt helpt je niet vooruit, dat is enkel nuttig om van bike to bike te communiceren. Misschien is de ontvangst op de autosnelweg beter maar in ieder geval op de A 12 tussen Antwerpen en Breendonk was het meer kraken dan heldere muziek. Gezien de prijs van het systeem had ik hier toch wel echt meer van verwacht. Alleen afstemmen op verkeersinformatie (Traffic Info) zou een welgekomen alternatief zijn maar is echter niet voorzien in de huidige G4. Misschien iets voor de toekomst?
Bike to bike heb ik niet uitgetest, en daar kan ik dus geen beoordeling over geven. Volgens de bijgeleverde handleiding is de G4 compatibel met de intercomsystemen van eerdere scala rider-modellen.
Wat die handleiding betreft, ze voldoet in alle opzichten. Duidelijke tekst en foto's en logisch opgebouwd. Maar het lijkt me wel handig om ze de eerste tijd bij je te hebben om een en ander te kunnen nalezen.
Groeten

Piet
RT 1200 mod. 2010
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Gestest: Scalarider G4

Bericht door MOTOBLOG »

Veel gebruikers vinden de radiofunctie ondermaats. Ergens mag je daarvan niet "te veel" verwachten. De antenne voor de radio ontvangst zit in het 'beugel' gedeelte van de microfoon. Die buigzame staaf is omwikkeld met de helical gewonden antenne. Dit resulteert in een relatief slecht resultaat waarbij met dit type antenne een voorversterker wordt aangewend.

Hoe gevoeliger die voorversterker, hoe meer brol je mee naar binnen trekt. Al bij al werken zulke systemen een pak minder dan een autoradio bijvoorbeeld. Daarin zitten veel betere componenten en ook de antennes op wagens zijn beduidend beter afgestemd op de frequenties.

De radio functie op een intercom is een bijkomend iets. Zelfs de sterke nationale zenders zijn relatief slecht te ontvangen.
Plaats reactie