Dag Forum,
Ik rijd veelal met 'oude' 1 en 2-cilinder BMW's met zowel batterij- magneet-,transistor- of thyristorontsteking.
( oud = vooroorlogs tm jaren 60/70 )
Mijn vraag : wanneer gebruik je nu bougiekoppen met of zonder ingebouwde weerstand ?
Is er een eenheidsregel of is het afhankelijk van diverse factoren ?
Alvast bedankt ?
P.S. 'Rij ermee zoals voorgeschreven door BMW' is niet bepaald een optie; anders zou ik het Forum niet 'lastig vallen'
weerstand bougiekoppen
Moderator: GVN
Re: weerstand bougiekoppen
Weerstands bougiedoppen worden gebruikt om de steilheid van de ontlaadpuls te beperken.
Kortom, Als je een weerstand in serie met je bougie zet, dan zal de ontlaad puls, zeg maar vonk, minder steil zijn.
In weze is een bougie een capaciteit die doorslaat, dus als er een bepaalde spanning wordt bereikt slaat ie door.
Die spanning groeit aan in een bepaalde tijd ze 5 nS.
Als je nu een weerstand in serie zet zal die aangroeitijd 8 of 9 nS zijn, met als gevolg dat de storingen voor de rest van de wereld minder worden.
Je kent ongetwijfeld het getik van een radio als er een brommer voorbij tuft, nu dit probleem wordt door die weerstand opgelost.
Of je nu een weerstand ind ebougie dop plaatst of een bougie met ingebouwde R neemt maakt niet uit.
Kortom, Als je een weerstand in serie met je bougie zet, dan zal de ontlaad puls, zeg maar vonk, minder steil zijn.
In weze is een bougie een capaciteit die doorslaat, dus als er een bepaalde spanning wordt bereikt slaat ie door.
Die spanning groeit aan in een bepaalde tijd ze 5 nS.
Als je nu een weerstand in serie zet zal die aangroeitijd 8 of 9 nS zijn, met als gevolg dat de storingen voor de rest van de wereld minder worden.
Je kent ongetwijfeld het getik van een radio als er een brommer voorbij tuft, nu dit probleem wordt door die weerstand opgelost.
Of je nu een weerstand ind ebougie dop plaatst of een bougie met ingebouwde R neemt maakt niet uit.
Bedankt CeesBMW,
voor je technisch duidelijke toelichting maar ...
ik blijf met de vraag zitten wanneer ik nu wel of niet een bougiekap met ingebouwde weerstand moet gebruiken
ik bedoel : hangt dit af van de gebruikte bobijn, het soort ontsteking enz. enz.
mvg
voor je technisch duidelijke toelichting maar ...
ik blijf met de vraag zitten wanneer ik nu wel of niet een bougiekap met ingebouwde weerstand moet gebruiken
ik bedoel : hangt dit af van de gebruikte bobijn, het soort ontsteking enz. enz.
mvg
Sommigen beweren dat je een electronische ontstekingsmodule om zeep helpt indien je bougiekoppen zonder weerstand plaatst. Echter, ik ben met mijn '82 R100 met zijspan teruggekeerd uit slovakije met een skoda bougiekop zonder weerstand.
philip
philip
Neem gewoon een bougie met een R er in.
Die hebben een ingebouwde weerstand.
Of hoogohmige bougie kabel (niet de koper kern maar de carbon kern.
Maar ik zou gewoon het ietwat origineel houden, dit om eventueel schade aan de spoelen etc te voorkomen.
Dit doordat de di-elektrische stress op de spoel langer aanhoudt dan bij R loze ontsteek systemen.
Echter de overweging om R bougies/kabels/doppen te nemen is alleen maar gelegen in het storen van radio diensten.
Ze doen het niet "beter" of zijn ook niet "beter" dan de originele bougies indien nog verkrijgbaar.
Die hebben een ingebouwde weerstand.
Of hoogohmige bougie kabel (niet de koper kern maar de carbon kern.
Maar ik zou gewoon het ietwat origineel houden, dit om eventueel schade aan de spoelen etc te voorkomen.
Dit doordat de di-elektrische stress op de spoel langer aanhoudt dan bij R loze ontsteek systemen.
Echter de overweging om R bougies/kabels/doppen te nemen is alleen maar gelegen in het storen van radio diensten.
Ze doen het niet "beter" of zijn ook niet "beter" dan de originele bougies indien nog verkrijgbaar.
Bedankt CeesBMW & Philip,
Alles wordt vanaf nu toegepast mét R maar nu weet ik tenminste het waarom ervan.
Nogmaals dank
Alles wordt vanaf nu toegepast mét R maar nu weet ik tenminste het waarom ervan.
Nogmaals dank