GPS - vragen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

wijosatito

GPS - vragen

Bericht door wijosatito »

1. Waarom maakt men zoveel onderscheid, vooral qua prijs, tussen de GPS-en voor motorrijders en de andere modellen? Ligt dat enkel en alleen aan het al dan niet waterdicht zijn?
2. Voldoet een pakweg "Tomtom start Europa " ook op de motor? ( het niet waterdicht zijn daarbuiten gelaten) Prijs = ong. 150 euro tegenover ong. 440 euro voor een Tomtom V2 Rider
3. Een GPS in Engeland kopen levert heel wat eurootjes voordeel op. Is dat aan te raden???

Een GPS - leek
WimLT
Contacteer:

Re: GPS - vragen

Bericht door WimLT »

1. Waterdicht + motor-bevestigingsmateriaal.
2. Ja, als je dus buiten beschouwing laat dat je een manier zal moeten vinden om hem waterdicht te bevestigen op je motor en je geen grotere pictogrammen op je touchscreen hebt om hem makkelijk te kunnen bedienen met handschoenen aan..
3. Wat dan met de garantie en het eventueel oplossen van probs ?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
jakke

Bericht door jakke »

Een GPS die niet geschikt is of niet bedoeld is om op een motor te monteren, zou wel eens voor problemen kunnen zorgen als hij teveel bloot gesteld wordt aan trillingen. Laat dat nu net één van de voornaamste punten zijn om lang geniet te hebben van uw toestel.
Er zijn al vele oplossingen of voorbeelen gegeven om een GPS, die niet bedoeld is om op de moto te zetten, ook daadwerkelijk op de moto te gaan gebruiken.
Als je echter het gemak van een (Motorbestendige) GPS gaat bekijken, dan zal de keuze snel gemaakt zijn!! :wink:
Trilling-bestendig, bestand tegen water en brandstoffen en zo gebruiksvriendelijk, dat je ze zelf tijdens het rijden en met dikke handschoenen kan bedienen.
Dat moet uiteraard wat meer kosten ja, maar met toch wel wat meer en gerustere zekerheid! :wink:

Gr, Jakke. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
V

Bericht door V »

ik ben ook een leek maar na wat forums te raadplegen en even bij een erkende dealer binnen gesprongen weet ik toch beter. Staar je niet blind op de lage prijs, denk na over de na verkoop service en vergeet niet dat er nog een paar accessoires bij komen. GPs houder, bluetooth en installatie. Ik weet alvast waar ik die van mij ga kopen als ik de nodige € bij elkaar krijg. Zoals WimLT het altijd verkondigt, een adres Motorcare :lol: :lol: :lol:
Grtz V
Laatst gewijzigd door V op 23 mar 2010, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
jakke

Bericht door jakke »

V schreef:ik ben ook een leek maar na wat forums te raadplegen en even bij een erkende dealer binnen gesprongen weet ik toch beter. Staar je niet blind op de lage prijs, denk na over de na verkoop service en vergeet niet dat er nog een paar accessoires bij komen. GPs houder, bluetooth en installatie. Ik weet alvast waar ik die van mij ga kopen als ik de nodige € bij elkaar krijg. Zoals WimLT hier het altijd verkondigt, een adres Motorcare :lol: :lol: :lol:
Ik kan enkel zeggen dat bij de Zumo 550 (waarschijnlijk ook bij de 660) een steun en houder voor de moto en voor de auto bijgeleverd worden!
Ik vermoed dat dit ook bij Tom-Tom zo zal zijn!!
In ieder geval toch de investering waardig hoor! Als je wat uitkijkt kan je er wel al in 2de hands vinden, zelf af en toe hier op het forum. :wink:
Afbeelding
V

Bericht door V »

jakke schreef: Ik kan enkel zeggen dat bij de Zumo 550 (waarschijnlijk ook bij de 660) een steun en houder voor de moto en voor de auto bijgeleverd worden!
Ik vermoed dat dit ook bij Tom-Tom zo zal zijn!!
In ieder geval toch de investering waardig hoor! Als je wat uitkijkt kan je er wel al in 2de hands vinden, zelf af en toe hier op het forum. :wink:
De steun is een universele ram mount, maar als je een steun neemt volgens type moto ga je toch bij betalen of ben ik mis?
Grtz V
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Nope ... je ben juist :wink: Je kan ook opteren voor afsluitbare houders van Touratech en die kosten nog wat meer :idea:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

jakke

Bericht door jakke »

WimLT schreef:Nope ... je ben juist :wink: Je kan ook opteren voor afsluitbare houders van Touratech en die kosten nog wat meer :idea:
Dat klopt!! Maar het ging er toch om dat de GPS al duur genoeg was om nog allerhande frullen bij te kopen?? Mij gaat het er om dat je voor een bepaalde prijs, een standaard bevestiging hebt. Dus wat er bij zit, in de verpakking, is in principe voldoende om de GPS te kunnen bevestigen.
Je zal altijd een bepaalde keuze moeten maken hé!!
Bijvoorbeeld;
Als ik morgen een fiets koop met een mechanische kilometerteller, maar ik wil een digitale, dan moet ik natuurlijk ook bijbetalen. Als je er van uit gaat dat je enkel wil weten hoe snel je aan het rijden bent, voldoet de mechanische ook. Zonder meerprijs. :wink:
Bij de Zumo-reeks is Bluetooth standaard voorzien, dus ook geen gedoe met aparte modules. De instalatie is ook niet echt moeilijk te noemen, en genoeg zielen hier die U daarover willen informeren of zelfs helpen in de praktijk. Ge moest eens weten wat sommigen hier doen voor een pintje!! :lol: :lol:
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

't Ja, de basisprijs is de basisprijs. Daar kan je niet buiten. Alle bijkomende frullen bepaal je zelf hoever je wil gaan, hé :wink:

jakke

Bericht door jakke »

WimLT schreef:'t Ja, de basisprijs is de basisprijs. Daar kan je niet buiten. Alle bijkomende frullen bepaal je zelf hoever je wil gaan, hé :wink:
We weten allemaal hoe dat gaat hé Wim. Uiteindelijk wil je optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die een bepaald produkt te bieden heeft. En dat is nu eenmaal de markt hé, Hoe meer frullen, hoe moeilijker de keuze. Maar uiteindelijk is dit basisconcept voldoende. :grin:
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Das juist en dan is de vraag: zijn die specifieke motorgps'sen dan eigenlijk wel zo duur ? AHA ! ! !
En laat dat nu eigenlijk toch min of meer een direct antwoord zijn op de eerste post. Of vergis ik mij :-P
Laatst gewijzigd door WimLT op 23 mar 2010, 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.

jakke

Bericht door jakke »

WimLT schreef:Das juist en dan is de vraag: zijn die specifieke motorgps'sen dan eigenlijk wel zo duur ? AHA ! ! !
En laat dat nu eigenlijk toch min of meer een direct antwoord zijn op de eerste post. Of vergis ik mij :-P
Ja, ge hebt weeral gelijk. Stop nu maar of ze gaan nog denken dat wij vrienden zijn. :mrgreen: :bom: :pirat:
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Shit :shaking: :shaking2: :compress:

urko

Bericht door urko »

ik rij al vele jaren met een MIO gps op m'n motor !
de C510 eerst op m'n funduro en nu reeds bijna twee jaar op m'n GS
Ik heb hem in een fietssteun staan en op zo'n een extra steun van touratech
Ik heb nooit last gehad van trillingen,water of zo. ( bij fele regen heb ik zo'n hoesje met een plexi kijkvenster)
Mio heeft een zeer goede visuele begeleiding en heeft me nog nergens doen fout rijden
Als ik hier het forum volg en bemerk wat een problemen er zijn met mapsource etc...
Ik ga eens zoeken naar een foto
grtz
Calcanda semel via leti
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Grootste verschillen:

- IPX 7 waterdicht
- robuuster opgebouwd inzake trillingen die componenten kunnen beschadigen
- sommige toestellen beschikken over grote externe toetsen (handschoen)
- interface aangepast aan motorrijden (grote toetsen, schermen, enz...)
- echte motornavigatie is voorzien van bluetooth voor headsets en/of gsm
- motorsteun met snelsluiting of andere
- Europese kaarten met software voor computer
- eigenschappen eigen aan motorrijden (autozoom/herberekenen/tracks/enz...)
- boordcomputer/tankinhoud

Niet alle hierboven vermeldde items komen op elk toestel voor. Maar vooral all weather en stofdicht is belangrijk + de juiste montage en ook het effect op lange duur van trillingen komende van het voertuig. Tuurlijk zijn er steeds verhalen van goedkope gps toestellen in diepvrieszakjes, tasjes, enz... die het ook best lang uithouden. Iedereen is vrij en doet wat hij wil of besteedt wat hij wil. Support geef ik enkel op voor de motor bestemde toestellen. Ook wat garanties betreft ben je best voorzichtig. Een motorGPS blijft relatief duur maar ze zit toch duidelijk verschil op, geloof me vrij. Soms word ik er een beetje misselijk van. Zo zag ik onlangs nog iemand die een motorsteun te duur vond en op een GS met LIJM zijn zuignap had gekleefd op de tank. En dan dat prulle-autohoudertje erop ... Ieder z'n ding, mij niet gezien ... da's dan een paar tientjes uitgespaard, tot het toestel er af wipt als er eens in een kuiltje wordt gevlamd... :oops: En later lijmresten verwijderen en lak beschadigen en daarna motor verkopen... die tientjes zullen rap weggespoeld zijn :roll: Is één voorbeeld uit de zo velen die ik al zag... maar nogmaals, ieder zijn ding en waarheden.
jakke

Bericht door jakke »

urko schreef: Als ik hier het forum volg en bemerk wat een problemen er zijn met mapsource etc...
:scratch: Wat zijn dan de problemen met Mapsource??
Ik denk dat het programma op zich nog niet teveel problemen geeft hoor. Zal eerder aan 't manneke dat er mee werkt liggen, maar niets dat niet opgelost kan worden. :wink:
Afbeelding
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

jakke schreef:
urko schreef: Als ik hier het forum volg en bemerk wat een problemen er zijn met mapsource etc...
:scratch: Wat zijn dan de problemen met Mapsource??
Ik denk dat het programma op zich nog niet teveel problemen geeft hoor. Zal eerder aan 't manneke dat er mee werkt liggen, maar niets dat niet opgelost kan worden. :wink:
Ze noemen dat hier in de branche een probleem tussen klavier en de stoel :wink:
Maar ik denk dat het is omdat de soft nu niet echt van de gemakkelijkste is.
Je kan er heel veel mee maar je moet er mee leren werken :!:
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Als Garmin nu één ding heeft dat just géén problemen geeft :lol: :lol: :lol:

wijosatito

Bedankt voor de reacties.
Zo te zien en te horen zal ik mij tot de motor - gps - toestellen moeten bekeren.
Komt nu uiteraard de volgende vraag: welk toestel? Tom tom Rider V2 of Garmin Zumo 550 of eventueel een wat oudere Garmin 2610 ? Van dit laatste type hoor ik niets dan goed. Vraag me wel af of alle routes daarop nog up - to - date zijn?

Shoot :grin:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Hangt er helemaal vanaf wat je ermee wil doen.

Van A naar B rijden kunnen ze allemaal even vlot. Ben je van plan om veel routes te downloaden van de club of het internet dan kan het interessant zijn om een Garmin te nemen omdat er nog steeds meer aanbod voor is, al is TomTom ook hier een forse inhaalmanoeuvre aan het doen en is uiteindelijk het converteren van routes van .gdb naar .itn allang geen atoomwiskunde niet meer. Maar een Garmin moet je wel intensief gebruiken, want die staan nu niet bepaald bekend voor hun gebruiksvriendelijkheid en als je iedere keer opnieuw moet gaan inwerken na een langere "rustperiode" ga je dat rap beu worden. Dé grote troef van Garmin was hun bijhorende Mapsource kaartenprogramma waar je dus zelf routes mee kan aanmaken mits enige training of cursus.

TomTom heeft geen bijhorend kaartenprogramma, maar tegenwoordig zijn zowat alle routingprogramma's compatibel naar zowel Garmin in .gpx als TomTom met .itn dus deze garmintroef vervalt enigzins. Met MS Mappoint Europe, Tyre en Onroute kan je even vlot routes maken voor je Tom. Het spijtige van de zaak is dat TomTom het motorrijderssegment precies een beetje stiefmoederlijk behandeld en er momenteel (en dit al 4 jaar) geen nieuwe toestellen meer voor ons op de markt worden gebracht. Dat is ook niet onoverkomelijk omdat uiteindelijk de software wél steeds wordt upgedated en das uiteindelijk toch belangrijker dan een 'nief modelleken'.

Zoals ik al zei: alles hangt dus af van je handigheid en hetgeen je ermee van plan bent :wink:

wijosatito

@ Wim
Als ik goed tussen de regels door kan lezen, voldoet een 'oudere' 2610 alleszins en wordt de software ook voor dat model steeds geupdated ?
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Persoonlijk lijkt mij dat geen goed idee omdat die updates wel eens zouden kunnen stoppen binnen aantal tijd. Nochtans zijn er hier nog die die modellen nog steeds kopen. Das jouw beslissing. IK zou dat niet doen, maar .... :wink:

GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

wijosatito schreef:@ Wim
Als ik goed tussen de regels door kan lezen, voldoet een 'oudere' 2610 alleszins en wordt de software ook voor dat model steeds geupdated ?
Nee, er is geen recent kaartmateriaal meer voorhanden. Niet zo een groot probleem, de nieuw aangelegde wegen zijn meestal woonwijken waar je als motorrijder niet komt met een toerrit. Het enige wat mij verraste was het aantal rotondes dat er altijd bijkomt en waar de 2610 geen weet van heeft ( Ook niet echt een probleem ).

Zoals Wim zegt is het meer voor de hand liggend om routes uit te wisselen in Garmin, er zijn er veel meer beschikbaar op het net. Wim is niet de enige TT''er die zwoer bij dat merk en toch het Garmin licht zag. ik ken er nog, Zino onder andere.

Persoonlijk: koop een Zumo 550 of 660.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

GSrijder schreef:Wim is niet de enige TT''er die zwoer bij dat merk en toch het Garmin licht zag.
Veel licht betekent ook veel schaduw, hoor ! Als ik héél eerlijk ben na mijn (korte) Garmin avontuur: ik zou een TomTom Rider II kopen :cyclopsani:

urko

Bericht door urko »

[img][IMG]http://i662.photobucket.com/albums/uu341/urko3955/Morvan09032.jpg[/img][/img]

Een korreltje zout graag ! en wat respect
daveren & trillingen : die van mij zit al meer dan 25.K op de motor en werkt nog steeds perfect
Het moet al hard regenen voor er achter m'n scherm een druppeltje komt
Maar ja hoor ik daar ergens verkopersbelangen?
En ja de meeste motormannen staan op G....
Maar als je de zoekfunctie mapsource intikt : jawade
Ik steek m'n tijd liever in rijden en eens geregeld op een goede kaart of handwijzer kijken
en vooral de discussie durven aangaan
Calcanda semel via leti
Plaats reactie