uitlaat, goed idee?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Baloe_82

uitlaat, goed idee?

Bericht door Baloe_82 »

Hey,

Mijn allereerste berichtje als kervers fier lid van de club en dus met een BMW motor :grin: . Ik heb dus een R1150R gekocht, en ben er heel content van (en dat is zelf een understatement). Alleen ik ben eigenlijk geen grote fan van chroom (lamp en instrumentencover is al meer dan genoeg :-P ) en al zeker niet van kuisen en die immense blinkende uitlaat steekt een beetje mijn ogen uit. Nu zag ik overlaatst op een Nederlands forum iemand die zijn uitlaat had weggenomen en daar gewoon een kort pijpje op zijn katalisator had gezet.

Nu mijn vraag: Ik vind dit wel heel mooi (zelf enorm mooi eigenlijk) maar gaat dat dan niet overdreven veel lawaai maken? Ik vind nu zelf dat de standaard uitlaat wel heel weinig "lawaai" maakt, het zou wel wat meer mogen zijn, maar ik wil nu ook weer niet dat heel mijn buurt moet meegenieten van mijn hobby. Ik kom goed overeen met mijn buren en wil het wel nog een tijdje zo laten. En daarbij er komt al genoeg lawijt uit mijne mond :lol: , mijn motor moet niet volgen.

Heeft iemand dit al gedaan en bevindingen? Heeft er iemand foto's van en misschien tips?
Koppel!!

Re: uitlaat, goed idee?

Bericht door Koppel!! »

YOO

Je kan 't altijd is proberen, en zien of 't je bevalt of niet. Heb zelf al een R1150R gehoord die zo uitgerust was, en ik vond 't niet overdreven.

Enneuh, welkom op 't forum ;)

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

GSPep reed zo rond dacht ik... De kat houdt veel tegen. Kunt ook de kat ervan tussen halen en vervangen voor een Y stuk en dan terug de orig demper erop, klinkt ook nie slecht.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Baloe_82

Bericht door Baloe_82 »

Het is eigenlijk niet direct de bedoeling om veel lawijt te maken, maar wel om die demper te kunnen wegdoen. Ik persoonlijk vind die demper lelijk. Als daarbij een wat zwaarder gebrom komt dan vang ik gewoon 2 vliegen in 1 klap. Ik ben ook niet direct een voorstander van de eliminatie van katalisatoren enzo. Vroeger op mijn Land Rover heb ik dat ook nooit willen wegdoen omdat ik toch wel een klein beetje van de natuur hou 8-) . Ik had ook al de ervaring met de Land Rover dat een katalisator veel tegenhoud, ik had toen ook mijn grootste demper vervangen door een buis en het resultaat was dat er een zwaardere ronk was, maar niet echt luider (maar wel veel lekkerder). maar hou eigenlijk helemaal niet van die heel luidruchtige toestanden, ik leef namelijk niet alleen op deze wereld.
GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Als onder een R1150R dezelfde cat als onder een R1150GS zit, is het zeker geen probleem de einddemper weg te nemen. Het geluid is iets dieper, maar zeker beschaafd.

Ik heb de einddemper vervangen door een korte stukje pijp (heb ik gevonden op het UKGSer forum, maar de meeste zaken die auto-onderdelen verkopen hebben waarschijnlijk ook wel zoiets.)

Ik heb ooit een Rockster gezien waar de einddemper door een zwart pijpje vervangen was. In combinatie met de zwarte motor enz. zag dit er prachtig uit.

Afbeelding
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ik kan verkeert zijn maar denk dat je uitlaat zoals op een R850R uit één stuk is en je zal moeten zagen wil je de einddemper er af hebben.
Is dit zo zit je later wel met een probleem wil je dat ding terug van de hand doen. Ga je (zoals ik denk te moeten doen) zagen kijk dan eerst even of je de juiste diameter van bocht kan vinden.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Nope, een 1150 heeft sowieso een tweedelige uitlaat, ttz. kat en einddemper apart, zoals op de 1150GS.

Voor de ééndelige uitlaat moet je de R1100R hebben :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Baloe_82

Bericht door Baloe_82 »

iedereen alvast bedankt voor de reacties. K ga mij er 1 van dees ne keer aanzetten voor die demper eraf te nemen. Is er iemand hier die zo vanbuiten weet welke diameter ik moet hebben voor dat pijpje? Ik weet "meten is weten", maar als ik eerst den demper afpak, dan meet en dan nog snel naar de winkel moet ben ik wel wat tijd verloren hé. En elke minuut dat ik er langer over moet doen is een minuut minder met de motor gereden 8-) .
Plaats reactie