Voorvering

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Pat Beemer

Voorvering

Bericht door Pat Beemer »

Ben tot mijn grote tevredenheid in bezit van een R1150RT van 2004.
De kilometerstand bedraagt momenteel 39.000 Km.
De laatste tijd moet ik vaststellen dat mijn voorvering regelmatig dicht slaat.
Er zijn tegenwoordig wel diepe putten in ons Belgisch wegennet, doch probeer ik zo zacht mogelijk door oneffenheden te rijden.
Het dichtslaan van de vering is echter zo erg dat het spatbord van mijn voorwiel tot tegen het koetswerk onder het dimlicht slaat.
Ik zie nergens olieverlies, niet aan de vering, niet aan de vorkbenen. Kan een vering na 39.000 Km al aan vervanging toe zijn?
Zijn er nog collega R1150RT bezitters die dit hebben meegemaakt?
Als ik mij niet vergis kan de voorvering niet woden bijgeregeld.
Indien de vering moet vervangen worden, BMW-origineel of een ander merk?

Graag enkele suggesties.
FS1-E - RD200 - PE250 - XJ900 - K100LT - K1100LT SE - R1150RT - R1200GS
Jo De Paepe

Re: Voorvering

Bericht door Jo De Paepe »

Hoi,

ik heb het destijds met mijn R1100RT bwj 95 ook meegemaakt , meestal met duo.
Gewicht rijder = 90kg + duo = 60kg

Ik ben toen op 30000km overgeschakeld naar Ohlins . Een hele investering (ca 1450 euro) maar een heel andere motor voor in de plaats gekregen.
super wegligging en top comfort.
11rt

Bericht door 11rt »

Ik had tot vorig een R1100RT.Bij mij was de achterste demper lek bij, ik dacht 50dkm.Dat werd erg gevaarlijk rijden,niet te doen.
Ik heb toen voor en achter vervangen door Wilbers.Toen kon ik de voorste veerspanning ook regelen.
De originele vering is comfortabeler, maar kan vlugger doorslaan, en niet reviseerbaar.

Nu met dit te typen hier, denk ik:
Ik moet nog ergens die vering hebben liggen.Voor was ok, achter is lek.Indien interesse laat je maar horen wat u voorstelt.
Ik vermoed dat de vering van de 1100RT=1150RT.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik heb nooit een RT gehad, maar op de 1150GS kon je de veervoospanning vooraan verstellen, 5 standen dacht ik. En uiteraard wordt je verondersteld om niet door de putten te rijden maar errond.... Een diepe put kan je velg, telelever en demper beschadigen, maar dan zou je aan de demper toch een olielek of minstens wat "zweten" moeten vaststellen
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Yep Dirk,

op de RT is de voorvering niet verstelbaar.

Vering wordt geleidelijk aan minder , totdat je voelt dat ze op de een of andere dag doorslaat .
Olieverlies is echt minimaal (vooraan dan toch)
Plaats reactie