systeemhelmen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Plaats reactie
eddy

systeemhelmen

Bericht door eddy »

na jaren trouwe dienst van oude bmw helm ben ik van plan een schuberthelm aan te schaffen , of bestaat er nog iets degelijker op de markt ? Zijn er ook grote prijsverschillen te noteren zoals op banden ?
thx
brit

Bericht door brit »

tja, of er nog iets degelijkers bestaat weet ik niet direct. mijn huidige schuberth c1 zingt het nu bijna 4 jaar uit. het beestje heeft er ietsje meer dan 70000 km op mijn hoofd opzitten en nu begint de sleet er echt in te komen. uiterlijk is de helm nog in goede staat, maar het kinstuk levert de nodige problemen op (schroeven komen vlug los) en ik heb het mechanisme om het zonnevizier neer te klappen ook reeds 2x moeten herstellen (terug kapot). de demping is logischerwijs ook niet meer wat het moet zijn...

conclusie voor mij: de c1 is een zeer goede helm. ik vind hem zelfs stukken beter dan de evo4 als ik verhoudingsgewijs (in kilometers) vergelijk met die van mijn broer geweest.

mijn volgende helm wordt de c2. standaardprijs van die is momenteel 499 euro (voor de metallic kleuren). bij acties kan je hem wel voor wat minder op de kop tikken (zoals bij hg gent momenteel: 439 e).

je kan ook via ebay kopen. daar staat hij al voor 350 euro.
debeest

Bericht door debeest »

ik heb enkele weken geleden een shuberth c2 zilver metallic op de kop kunnen tikken voor minder dan 380 € bij hein gericke te wijnegem, het is echt een zeer degelijke helm, een met een aanvaardbaar geluidsniveau op de autostrade. :P
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Alles hangt af van het type motor waarmee je rijdt.
Is het een naked, dan is Schubert goed, is het met een RT, dan is het naar verluidt janken met de pet ... euh, helm.... op omwille van het gebulder. Daar zijn op dit forum alle ettelijke tranen over geplengd.
Ik heb me de nieuwe Nolan aangeschaft (met dat zonneschermpje langs de buitenkant).
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Rikkes

Bericht door Rikkes »

Ik gebruik nog steeds de Nolan 100 van een negen jaar terug. Begint (een beetje) te verslijten, maar voldoet nog steeds.

Heb nu wel met de RT meer turbulentie dan op m'n vorige fiets (GSX 1100F), maar minder aandampen van het vizier. Raar maar waar! 8)
R1150RT 10/2004
torro

Bericht door torro »

Sinds het lanceren vorig jaar rij ik met m'n C2. M'n eerste motor, m'n eerste helm. Toen ik de helm kocht reed ik nog met een scherm op m'n roadster en idd, de helm leek me alles behalve stil. Ik ben er mij van bewust dat de oorzaak niet bij de helm lag, maar bij de turbulentie dat m'n scherm veroorzaakte. Maar het scherm moest er af. Niet voor de helm, maar omdat ik het niet staan vond op een roadster. Maar ook voor de geluiden is het gevolg duidelijk merk(hoor)baar. Echt wel stil.
Verder, licht om dragen, openen van het kingedeelte tijdens het rijden (met één hand) gaat wat stroef (maar ja, rijden met open kinstuk mag nie hé ...) en wat mij betreft een hele grote troef is het ingebouwde zonnescherm. Vooral bij afwisselend zon-wolken-zon echt wel goed.
Destijds twijfelde ik tussen de BMW systeemhelm en de C2. Het ingebouwde zonnescherm gaf de doorslag. En moest ik het over doen, ik deed het om die reden terug.
greetz, peter.
R 1100 R
Relax

Bericht door Relax »

Da's dus wat ik mis op de markt: een systeemhelm met een zonnebril als de Shuberth en de mogelijkheid 'm om te bouwen tot Jet-helm zoals de BMW-helm. Natuurlijk met de beste punten van beide :)
Ik rij nl nagenoeg nooit met gesloten vizier en kan geen gewone zonnebril verdragen (hoofdpijn is het gevolg na 10 minuten).

Iemand?
Pietwin

Bericht door Pietwin »

Relax, kijk eens op http://www.caberg.nl naar Caberg Downtown = jethelm met geintegreerd zonnescherm.
R1100RT 98 Silver
luc gs

systeemhelmen

Bericht door luc gs »

Of de Nolan N42 = jethelm + zonnescherm langs buitenkant.
torro

Bericht door torro »

Als ik het goed begrijp wil je het zonnescherm van de helm deels gebruiken als bescherming voor de ogen bij het rijden met open scherm ...? hmm dat lijkt me niet echt aangewezen !
ok Het zonnescherm doet heel goed dienst als bescherming tegen de zon en dat lijkt me logisch ( hoewel wat mij betreft mocht het zonnescherm van de "Schuberth" wat dieper doorzakken ; vooral na een regenbui, wanneer het wegdek nog nat is en de zonnestralen weerkaatsen, wordt het duidelijk dat het zonnescherm enkel volstaat voor stralen van boven af ; had het wat dieper naar beneden gekund dan zou het ook de felle weerkaatsing vanop het wegdek tegenhouden ; niet dus .... ) Schuberth schrijft ook voor dat het scherm een bescherming biedt tegen steenslag en dus uiteraard ook tegen aanvliegende insecten. Maar bij het rijden met open visier moet je ook rekening houden met de rijwind, soms al es wat kouder dan al es wat warmer. En precies daarom heb ik m'n twijfels of het zonnescherm gebruikt kan worden als alternatief voor het grote visier ... De wind schept zeker onder het (kleine) zonnevisier door op de ogen. (Bij het gerbuik van een zonnebril heb je dat iets minder omdat een zonnebril dichter tegen de ogen aansluit) En geloof me, gevoelige ogen of niet, echt gezond is het niet over lange afstanden die rijwind op de ogen! De ogen gaan uitdrogen, zeker weten. Hoe vaak zei je al niet tegen een andere motorrijder bij aankomst << je ziet er moe uit >> terwijl die van zichzelf het tegendeel vond .... Let er dan maar es op, 't zijn de ogen die (te) droog geworden zijn. Geen kat die daar aan denkt maar 't is echt niet gezond hoor ....
R 1100 R
Relax

Bericht door Relax »

@PietRT: tnx voor de site, maar 't is de bedoeling de helm te kunnen ombouwen, anders moet ik er twee meenemen op m'n reizen. Maar ik zag er wel ééntje die me interesseerde: de Justitimo (maar ook niet om te bouwen)

@Lucgs: lijkt me niet praktisch, daar je dan je vizier moet sluiten en ik rij véééél te graag open.

@torro: inderdaad, je hebt gelijk, na een flinke rit heb ik rooie ogen en zijn ze vermoeid. Ik zou er dus beter aan doen m'n vizier half te sluiten.
('k heb er trouwens nu weer last van :) )
Moest ik een helm vinden waarvan het zonnevizier lager komt, heb ik geen last meer. Wordt dus zoeken.
Je hebt eveneens gelijk vwb de weerkaatsende zon. Vizier mocht idd lager komen.

Tnx voor de tips.
torro

Bericht door torro »

Kijk es op de site van " airoh " . Zij hebben ook systeemhelmen met ingebouwd zonnevisier. Naar ik uit de foto's kan opmaken komt het zonnevisier duidelijk lager over de ogen. Meer aanleunend aan de helmen van de militaire piloten.
Maar 't blijven uiteraard foto's, ik kon de helm nog niet "live" voelen, proberen, ruiken, ..... En ook betreffende de kwaliteit, confort, prijs ... van het merk " airoh " kan ik me niet uitspreken.

Zijn er die daar wel ervaring mee hebben ?

greetz, peter
R 1100 R
Relax

Bericht door Relax »

Tnx voor de tip, ziet er echt goed uit, die Airoh SV55 en de zonnebril lijkt mij idd lager te komen.
Het opgeklapte kinstuk komt ook minder hoog dan bij de Shuberth en dat is ook een luxe (minder windgevoelig).
Ben benieuwd naar ervaringen.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Zeg Relax, al is op de site van ROOF helmen geweest :?:
http://www.velos-motos-keller.ch/beklei ... -helme.htm

Als deze vizieren niet laag genoeg komen, dan weet ik het echt niet meer :wink:

Weet wel niet of de rest van de helm veel waard is, heb er echt géén ervaring mee, maar mooi is ie zeker en vast :!:

Grtz, Koppel!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Relax

Bericht door Relax »

Bedankt voor de link, maar dit is niet wat ik zoek, 't is opnieuw of/of:
de vizieren komen idd laag genoeg, maar dat van de Shuberth ook. 't Is het zonneschermpje dat lager moet en dat is hier zelfs niet aanwezig. Hier gaat het gewoon om donkere vizieren, maar dit is onpraktisch. Voordeel van dat dure ding: met opengeklapte helm rijden is geen probleem, doordat het kinstuk aan de achterzijde van je helm komt.

Tot op heden lijkt de Airoh de beste oplossing: zonnescherm (diep, lijkt me), systeemhelm, geen mogelijkheid tot ombouw, maar doordat het opgeklapte kinstuk zo laag zit, hoeft dit waarschijnlijk ook niet.

We krijgen op deze manier alleszins vééél en interessante info samen. :D:D
PaulM

systheemhelm

Bericht door PaulM »

De caberg jusstimo heeft laag zonnescherm en is omvormbaar tot jethelm
(ik heb er een)
Your heart is free, have the courage to follow it!

Highlandbrother 2005
Scotland rider 2006
Italy 2007
Provence 2008
Zwarte Woud 2009
Ierland 2010
Nergens 2011 + 2012
R1100RT,R1150GS,R1200GSA
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

Relax schreef:Tot op heden lijkt de Airoh de beste oplossing: zonnescherm (diep, lijkt me), systeemhelm, geen mogelijkheid tot ombouw, maar doordat het opgeklapte kinstuk zo laag zit, hoeft dit waarschijnlijk ook niet.
:D:D
ik heb diene SV55 zelf ook. Nu rijd ik wel (bijna) nooit met die zonneklep naar beneden, maar de keren dat ik het deed viel wel mee.
Enig puntje is dat het (bij mij) nog net niet laag genoeg kwam om ook bij het naar de tellers kijken nog erdoor te kijken (als ge mij begrijpt) ... ge krijgt dan ineens zo ne lichtboost in uw ogen :lol:
met kinstuk open rijden is nooit goed, maar met dezen helm gaat dat wel degelijk. Scharnieren zijn nogal straf en het kinstuk "blokkeert" bijna in de bovenste stand. Moet dan wel bijnemen dat het niet zomaar naar beneden komt :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Relax

Bericht door Relax »

Ik verwacht komende week nieuwe bevestigingen voor het vizier van de Shuberth (de binnenstukken, dus deze in de helm). Dingen zijn blijkbaar zo versleten dat het lawaai en het trillen recht evenredig is met m'n snelheid. Het klapt nu ook vanzelf dicht rond de 130 km/u. Leuk is anders.
Indien het lukt: ok. Indien niet, eruit en een SV of die ombouw. (maar eerst wel ff grondig testen)

Tnx voor de info, allen en doe maar voort hoor :):)
JoCo

Bericht door JoCo »

Er bestaat geen algemene regel voor de beste helm.
Alles hangt af van
- welke moto je hebt
- welk hoofd, lichaamslengte je hebt

Wat voor de één ideaal is, is voor de andere niet te harden.
Bij mijn RT heb IK het beste resultaat met een BMW helm (nog den ouwe evolution 2). De Schubert C2 viel me echt tegen.

Er een dag mee gaan rijden is de beste oplossing (maar waar vind je een winkel die je een dag met een helm in je juiste maat laat rondrijden zonder aankoopverplichting?).
Relax

Bericht door Relax »

Als ik er zo ééntje vind, zal ik het zeker posten :)
torro

Bericht door torro »

idd de service bij sommige winkels is heeeel ver te zoeken !!!
Vorig jaar kocht ik m'n motor 2-de hands en had nog geen helm. De Schuberth C2 was nog net niet op de markt, kwestie van een 2-tal weken. En ik had graag zo'n helm gekocht.
Voor m'n inschrijving en bijhorende nummerplaat ging ik persoonlijk langs in het kantoor in Oostende en ondertussen reed ik voorbij de motorzaak "Inghelbrecht" uit Oostende. Ik dacht ... ik wip even binnen bij "Inghelbrecht" en kijk es of de C2 al in de rekken lag. Niet dus, het zou idd nog een 2-tal weken duren ....... maar ja motor thuis in de garage, nummerplaat op zak verzekering geregeld, ik wilde dus rijden !! uiteraard !! ....... alleen nog geen helm ......... Gezien ik weldegelijk de C2 wilde vroeg ik de dame in kwestie of ik een helm (hoefde geen nieuwe te zijn hoor) in bruikleen kon meenemen ?? Uiteraard zou ik ook meteen een C2 in bestelling plaatsen!
Kunnen jullie het antwoord al raden ???? Een duidelijke NEEN, DAAR BEGINNEN WE NIET AAN !!! was het antwoord. Hewel ze konden de bestelling van de C2 'op hun buik schrijven' !!!! En ik had ook nog kledij nodig ... ik sprak er hen zelfs niet meer over!!!
Ja ik was boos !! Ik reed meteen door naar Lichtervelde bij "Caset" . Wat een verschil !!! Vriendelijke service en voor hetzelfde probleem meteen een helm mee naar huis in bruikleen !!! "No Problem" en met de glimlach !! Uiteraard kocht ik er ook m'n verdere uitrusting.
Voor de twijfelaars, ik heb geen connectie met "Caset" noch met "Inghelbrecht" !!!!!!! Ik ben een gewone 'Jan-met-de-pet' ! Het enige waar ik van hou is service en liefst met de glimlach. En als ik die ergens vind, dan mag iedereen dat weten vind ik. Meer moeten jullie niet zoeken achter dit bericht.
groeten, peter.
R 1100 R
Plaats reactie