zwarte smurrie op nummerplaat
Moderator: GVN
zwarte smurrie op nummerplaat
hi folks, dit is waarschijnlijk al eens ter sprake geweest in het verleden, maar ik vind er hier niets over terug.
ik heb mij vorig jaar een r1100s aangeschaft, en af en toe bemerk ik zwarte smurrie op de nummerplaat, de linker richtingaanwijzer, en soms zelf op 't achterlicht. de smurrie is afkomstig van de uitlaat onder de duokont en niet van mij of de duo
iemand zei me dat dit te wijten was aan een versleten katalysator, (60.000 km.)anderen wijten het aan de plaatsing van de uitlaten en het olieverlies welke typish is voor een boxer.
wie weet hoe ik dit kan oplossen? of niet kan oplossen ?
ik heb mij vorig jaar een r1100s aangeschaft, en af en toe bemerk ik zwarte smurrie op de nummerplaat, de linker richtingaanwijzer, en soms zelf op 't achterlicht. de smurrie is afkomstig van de uitlaat onder de duokont en niet van mij of de duo
iemand zei me dat dit te wijten was aan een versleten katalysator, (60.000 km.)anderen wijten het aan de plaatsing van de uitlaten en het olieverlies welke typish is voor een boxer.
wie weet hoe ik dit kan oplossen? of niet kan oplossen ?
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
kijk eens waar er aan de uitlaat van die smurrie hangt.
oplossing
Hoe veel olie verbruikt hij ongeveer???
indien normaal is regelmatig kuisen de oplossing
oplossing
Hoe veel olie verbruikt hij ongeveer???
indien normaal is regelmatig kuisen de oplossing
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 08 feb 2005, 16:58
- Locatie: Vlaamse Ardennen (Muziekbos)
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Hey,
waarschijnlijk is het geen olie maar condensvocht dat uit de uitlaat geblazen wordt. een S heeft meestal geen middenbok en staat dus naar links overgeheld, daardoor loopt al het condens naar de linker uitlaat en wordt alzo eruit geblazen bij gasgeven; Dat kan bij een andere moto evengoed voorvallen als bij het kuisen ofzo vocht in de uitlaat komt
waarschijnlijk is het geen olie maar condensvocht dat uit de uitlaat geblazen wordt. een S heeft meestal geen middenbok en staat dus naar links overgeheld, daardoor loopt al het condens naar de linker uitlaat en wordt alzo eruit geblazen bij gasgeven; Dat kan bij een andere moto evengoed voorvallen als bij het kuisen ofzo vocht in de uitlaat komt
-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Het komt overal voor : condens, olierestjes, onverbrande benzine, roetdeeltjes,... het enige verschil is dat door de werveling van de lucht achteraan bij een S het op de nummerplaat en de lichtblok komt.... that's all
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
M'n vorige motor was een R100R (de laatste 2-kleps roadster).
In het begin tankte ik steeds loodvrij en het gevolg was dat die mooie inox uitlaat achteraan helemaal zwart werd (roetaanslag).
Daarna overgestapt op loodhoudende benzine en het probleem was opgelost. Geen roetaanslag meer en zelfs een uitlaat die binnenin mooi grijswit was. Maar ja, dat waren de tijden dat ge nog goed klepsmerende benzine kon tanken.
Nu met m'n R 1150 GS zijn er ook roetsporen, maar is volgens mij te wijten aan volgende factoren
1. Benzeen (loodvrij)
2. klein olieverbruik ('typisch' BMW)
3. niet volledig verbrand mengsel (bij 't GAAZ geven)
Enkel bij punt drie zou een multi-electrode ontstekingskaars soelaas kunnen bieden maar ze zijn nogal duur.
Oliepeil checken en poetsen en blijven rijden natuurlijk!
In het begin tankte ik steeds loodvrij en het gevolg was dat die mooie inox uitlaat achteraan helemaal zwart werd (roetaanslag).
Daarna overgestapt op loodhoudende benzine en het probleem was opgelost. Geen roetaanslag meer en zelfs een uitlaat die binnenin mooi grijswit was. Maar ja, dat waren de tijden dat ge nog goed klepsmerende benzine kon tanken.
Nu met m'n R 1150 GS zijn er ook roetsporen, maar is volgens mij te wijten aan volgende factoren
1. Benzeen (loodvrij)
2. klein olieverbruik ('typisch' BMW)
3. niet volledig verbrand mengsel (bij 't GAAZ geven)
Enkel bij punt drie zou een multi-electrode ontstekingskaars soelaas kunnen bieden maar ze zijn nogal duur.
Oliepeil checken en poetsen en blijven rijden natuurlijk!
ex 2-Valver
dat van die condens in de uitlaat kan ik nog het beste aanvaarden, omdat die zwarte spetters zich nogal goed laten verwijderen(water+vod is genoeg), daar gepolymeriseerde(wat een woord) olie een plakkerige bedoeling is.het zwart is dan gewoon de roet en zo die in de pijp zou moeten zitten......
......
dus....
r1100s heeft een zelfreinigende uitlaat....
dus....
een mileubewuste motor
n'est ce pas?
......
dus....
r1100s heeft een zelfreinigende uitlaat....
dus....
een mileubewuste motor
n'est ce pas?
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België