zwarte smurrie op nummerplaat

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
debeest
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 dec 2004, 20:04
Locatie: kapellen

zwarte smurrie op nummerplaat

Bericht door debeest »

hi folks, dit is waarschijnlijk al eens ter sprake geweest in het verleden, maar ik vind er hier niets over terug.
ik heb mij vorig jaar een r1100s aangeschaft, en af en toe bemerk ik zwarte smurrie op de nummerplaat, de linker richtingaanwijzer, en soms zelf op 't achterlicht. de smurrie is afkomstig van de uitlaat onder de duokont :lol: en niet van mij of de duo :roll:
iemand zei me dat dit te wijten was aan een versleten katalysator, (60.000 km.)anderen wijten het aan de plaatsing van de uitlaten en het olieverlies welke typish is voor een boxer.
wie weet hoe ik dit kan oplossen? of niet kan oplossen ?
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

kijk eens waar er aan de uitlaat van die smurrie hangt.
oplossing
Hoe veel olie verbruikt hij ongeveer???
indien normaal is regelmatig kuisen de oplossing
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
chiepe
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 sep 2023, 16:19
Woonplaats: Roeselare

Bericht door chiepe »

Jup,
Gewoon ontvetten met wasbenzine en terug gassen...
Amicaal
Chiepe
StievieR11S
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 feb 2005, 16:58
Locatie: Vlaamse Ardennen (Muziekbos)

Bericht door StievieR11S »

Heb er ook last van op mijn r1100s. :(

Gewoon kuisen en bij tijds olie op het vuur gieten ! :shock:

Schijnt 'typisch' te zijn. (Hoewel het toch niet hoort voor een 'kwaliteitsmerk' welk je betaalt met 'kwaliteitseuro's' vind ik)

Greetz
Keep the blinking parts up !
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Tja,

de eerste motor die geen olie verbruikt moeten ze nog uitvinden :roll:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Bericht door Jo De Paepe »

Hey,

waarschijnlijk is het geen olie maar condensvocht dat uit de uitlaat geblazen wordt. een S heeft meestal geen middenbok en staat dus naar links overgeheld, daardoor loopt al het condens naar de linker uitlaat en wordt alzo eruit geblazen bij gasgeven; Dat kan bij een andere moto evengoed voorvallen als bij het kuisen ofzo vocht in de uitlaat komt :wink:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Het komt overal voor : condens, olierestjes, onverbrande benzine, roetdeeltjes,... het enige verschil is dat door de werveling van de lucht achteraan bij een S het op de nummerplaat en de lichtblok komt.... that's all :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ge-eS
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 okt 2004, 17:21
Locatie: Neder-Over-Heembeek

Bericht door Ge-eS »

M'n vorige motor was een R100R (de laatste 2-kleps roadster).
In het begin tankte ik steeds loodvrij en het gevolg was dat die mooie inox uitlaat achteraan helemaal zwart werd (roetaanslag).
Daarna overgestapt op loodhoudende benzine en het probleem was opgelost. Geen roetaanslag meer en zelfs een uitlaat die binnenin mooi grijswit was. Maar ja, dat waren de tijden dat ge nog goed klepsmerende benzine kon tanken.

Nu met m'n R 1150 GS zijn er ook roetsporen, maar is volgens mij te wijten aan volgende factoren
1. Benzeen (loodvrij)
2. klein olieverbruik ('typisch' BMW)
3. niet volledig verbrand mengsel (bij 't GAAZ geven)

Enkel bij punt drie zou een multi-electrode ontstekingskaars soelaas kunnen bieden maar ze zijn nogal duur.

Oliepeil checken en poetsen en blijven rijden natuurlijk!
ex 2-Valver
debeest
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 dec 2004, 20:04
Locatie: kapellen

Bericht door debeest »

:wink: dat van die condens in de uitlaat kan ik nog het beste aanvaarden, omdat die zwarte spetters zich nogal goed laten verwijderen(water+vod is genoeg), daar gepolymeriseerde(wat een woord) olie een plakkerige bedoeling is.het zwart is dan gewoon de roet en zo die in de pijp zou moeten zitten......
......
dus....
r1100s heeft een zelfreinigende uitlaat....
dus....
een mileubewuste motor :lol: :lol: :lol:
n'est ce pas?
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Bericht door Jo De Paepe »

Just , heel goed gezien :wink:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Plaats reactie