band op velg leggen in nood

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Iron Gonzo

band op velg leggen in nood

Bericht door Iron Gonzo »

zoals je al ergens anders kon lezen had ik met de moto een putje geraakt op de snelweg met als gevolg,
beide velgen stuk.
via een link naar ADVRIDER forum zag ik een topic over hoe een bandje op leggen als je ergens tenvelde staat.
dus heb ik het effe geprobeerd daar zich nu de gelegenheid daar toe gunde.

benodigdheden:
velgen
banden
spanbanden
zeep

span de spanbanden rond de band en zorg dat ze goed spannen
Afbeelding

zeep de band in en duw hem over de velg
zorg dat de rijrichting wel goed ligt dus 2 keer checken voor je begint
Afbeelding

het laatste stuk moet je iets meer macht gebruiken maar echt niet veel
en plop de band ligt er op
Afbeelding

verwijder nu de spanbanden en blaas de band op druk
klaar en zo simpel als pompwater
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
John
Contacteer:

Re: band op velg leggen in nood

Bericht door John »

Allemaal goed en wel Bart maarheuu...
een topic over hoe een bandje op leggen als je ergens tenvelde staat
Hoe haal je de oude (lekke) band er af als die vastkleefd aan de velg? Aan een koekblikrijder vragen of hij een paar keer over je band wil rijden?
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Goeie tip ,
maar een beetje omslachtig , remschijven demonteren langs de weg zie ik me zo direct niet doen.
Is wel goed thuis toepasbaar als je bvb terreinbandjes wil opleggen
Iron Gonzo

met een zaagblad kan je die doorzagen
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Iron Gonzo

Jo De Paepe schreef:Goeie tip ,
maar een beetje omslachtig , remschijven demonteren langs de weg zie ik me zo direct niet doen.
de remschijven moeten er niet af.

hier zijn ze er af omdat dit een nieuwe velg is en ik mijn schijven nog moest overbouwen
TRIUMPH TROPHY SE
Jo De Paepe

Nee eigenlijk niet ,alleen mag je de velg dan niet plat op de grond leggen om bvb je oude band los te duwen
Gert-1967

Bericht door Gert-1967 »

IRON GONZO schreef:
Jo De Paepe schreef:Goeie tip ,

hier zijn ze er af omdat dit een nieuwe velg is en ik mijn schijven nog moest overbouwen
Als je ergens te velde zit, heb je normaal gezien toch ook geen band bij, of ?? En een zaag heb ik ook (nog) niet in mijne koffer zitten :lol: :lol:
Maar toch wel knap hoor Gonze !!!
2008 R 1100 RT
2005 Honda Deauville
1996 Honda Goldwing
1992 Kawazaki ZXR 750
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

IRON GONZO schreef:zoals je al ergens anders kon lezen had ik met de moto een putje geraakt op de snelweg met als gevolg, beide velgen stuk.
Dus dan direct twee nieuwe velgen uit uw topkoffer sleuren.
Ook twee nieuw banden uit uw zijkoffer pakken. (had ik die thuis nu maar al op die velgen gelegd :twisted: )
Die 7 spanbanden zitten er uiteraard ook altijd bij.
Iedere motard heeft altijd ne pot zeep bij natuurlijk.
Gelukkig dat dat zaagblad er steeds inzit ..... :lol: :lol: :lol:

Leuk truukje om thuis zelf eventueel eens een ander bandje te leggen, wat dan ook nog niet uitgebalanceerd is.
Onderweg beter uw gsm pakken, nummerke intoetsen en "HELP ! ! !" roepen :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Phaedrus

Bericht door Phaedrus »

Het zijn natuurlijk weer altijd dezelfden die onnozel moeten doen bij een interessant artikel.

Ik vind dit meer dan bruikbaar, het is makkelijker er een band af te halen dan er eentje op te leggen.
Dit is dus een goede tip.
Zeker bruikbaar voor mensen die eens naar Marokko of zoiets reizen en met binnenbanden werken en dus regelmatig wel eens een bandje er af moeten halen.

Merci voor de info Bart!
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Het is maar dat je op het gedacht moet komen en daar is een klein beetje verstand voor nodig...leuke tip. :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
jakke

Bericht door jakke »

Ik zou er zeker niet opgekomen zijn, dat het op die manier kan! Dus, een weetje meer kan nooit kwaad!!
Ik heb zo een flauw vermoeden dat je dit ook, op die manier, met een Autoband zou kunnen? Of zie ik dat verkeerd? :wink:

Goeien tip!! 8-)
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Phaedrus schreef:Het zijn natuurlijk weer altijd dezelfden die onnozel moeten doen bij een interessant artikel.
Kan er niet aan doen. Ben zo geboren :-P :lol: :lol:

Het IS een goe truukje om uw band te monteren, maar niet om zomaar snel effe "ergens ten velde" toe te passen bij bandenpech, hé. Just my Afbeelding
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

WimLT schreef:[...] maar niet om zomaar snel effe "ergens ten velde" toe te passen bij bandenpech, hé. [...]
Het lijkt mij idd ook een goede tip om juist wél ten velde te gebruiken!
Hoe vaak zie je niet bij reisverslagen die groottoeristen rijden met een reserve band achter op hun bagage?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
mecapuet

Bericht door mecapuet »

moh_fan schreef:
WimLT schreef:[...] maar niet om zomaar snel effe "ergens ten velde" toe te passen bij bandenpech, hé. [...]
Het lijkt mij idd ook een goede tip om juist wél ten velde te gebruiken!
Hoe vaak zie je niet bij reisverslagen die groottoeristen rijden met een reserve band achter op hun bagage?
Volkomen gelijk... :idea:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Allé dan, veel plezier ermee Afbeelding

Ik ga dan ondertussen mijne 'pech-onderweg' maar eens ten gelde maken, zenne Afbeelding

Relax

Bericht door Relax »

Afzeiken is leuker dan afgezeken worden hé Wim. En 't gebeurt hier nog deftig, wat bij jou wel 'ns anders pleegt te zijn.

Ik vind het een goeie tip. 'k Heb nog altijd Demito z'n reisverslag in gedachten, waar hij zoiets wel 'ns moest doen, maar dan anders.
I respect your opinion. But I don't give shit.
John
Contacteer:

Bericht door John »

Wel heren, heb net een bandje (180) gestoken. En het systeem dat Bart ergens op een forum gevonden had werkt wel degelijk!

Echter...enkel om je band er op te leggen.
Onderweg even? Ik dan toch niet.

De band lossen van de velg is wel degelijk een ander paar mouwen. Daarvoor heb je nog altijd een serieuze hefboom nodig. Dat zie ik niemand ter plaatse even snel oplossen.
Of je moet zolang blijven rijden dat de band kompleet van de velg is gereden. Maar dan denk ik dat je beter een compleet wiel kan (of laat) vervangen.
Vroeger was een wielvelg en band anders opgebouwd. Nu met de tubeless banden is het zaak van een goede opsluiting te hebben aan de velg om het leeglopen te voorkomen én om je voertuig zo lang mogelijk onder controle te kunnen houden bij lek rijden. En die gasten die je op safari al eens ziet rijden met reservebanden nemen die mee om zeker te zijn dat ze ander schoeisel hebben als ze het nodig hebben. Niet tegen het lekrijden hoor! Daar zijn dan die befaamde nestels voor.
Oh ja! In de band die ik verving zaten kleine grijze korreltjes in, om het wiel in ballans te krijgen denkelijk.
Jo De Paepe

Oh ja! In de band die ik verving zaten kleine grijze korreltjes in, om het wiel in ballans te krijgen denkelijk.
John , in mijn vorige achterband zat dit ook.
Het is gewoon de talk die in de band zit die de bolletjes vormt, heeft niks met balanceren te zien.
Is de uitleg die ik van Quickly kreeg en die zal het wel weten
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Relax schreef:Afzeiken is leuker dan afgezeken worden
Afbeelding Was dat een examenvraag :roll:

demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Wat is er eigenlijk mis met een bandenlepel? Ik snap de relevantie hiervan echt niet. Ik heb het altijd gedaan met de zijsteun en twee korte bandenlepeltjes vanuit mijn toolkit. In the field heb je sowieso een bandenlepel nodig om je band van de velg te lepelen. Waarom in hemelsnaam je band stuk snijden?

Nog zo ene: dit toepassen met een binnenband? Ik denk dat die persoon nog nooit een binnenband heeft verwisseld... Ge gaat in alle geval plezier hebben met uw soupapke op zijn plaats te krijgen :roll:

Leuk voor thuis in uw garage nekeer te proberen en te zien of het werkt, of als je echt niet met een bandenlepel overweg kan, maar die laatste gaat doorgaans best toch naar de bandenboer me dunkt...

Ik denk dat heel veel commentaren komen van mensen die niet weten waarover ze spreken, helaas. De band om de velg krijgen is echt niet het moeilijskte van de bandenwissel. Ik kan het vaak met 1 korte bandenlepel (warme banden).

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Relax

Bericht door Relax »

WimLT schreef:
Relax schreef:Afzeiken is leuker dan afgezeken worden
Afbeelding Was dat een examenvraag :roll:
Nee, een vaststelling.
I respect your opinion. But I don't give shit.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Iron Gonzo

effe vervolg op demito

wielen met binnenband hebben geen opstaande rand waar de band over klikt.
tevens zijn die velgen van een diepere binnen gleuf voorzien.

techniek aangetoond is ook toe te passen op binnenband, maar dan wordt het inderdaad effe zoeken om suppapke op zijn plaats te krijgen.

een band komt nog redelijk goed van zijn velg.
wat zeep en effe goed duwen, dan springt hij er wel af.
eens afgesprongen kan je de techniek met spanbanden gebruiken en zagen tussen twee spanbanden.
dan zaagt hij gemakkelijker door.

veel hangt af van de inspiratie en kunde van de persoon ten velde.
TRIUMPH TROPHY SE
jakke

Bericht door jakke »

Wie, waar of wanneer op die manier een band op zijn velg legt, dat speelt toch eigenlijk geen rol hé zeg??
Het is gewoon een leuk weetje, dat het op die manier kan!
Ik lees toch af en toe van mensen dat ze zelf hun band willen leggen. Awel zo kan het! Nem!! :-P
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

demito schreef:Wat is er eigenlijk mis met een bandenlepel? Ik snap de relevantie hiervan echt niet. Ik heb het altijd gedaan met de zijsteun en twee korte bandenlepeltjes vanuit mijn toolkit. In the field heb je sowieso een bandenlepel nodig om je band van de velg te lepelen. Waarom in hemelsnaam je band stuk snijden?

Nog zo ene: dit toepassen met een binnenband? Ik denk dat die persoon nog nooit een binnenband heeft verwisseld... Ge gaat in alle geval plezier hebben met uw soupapke op zijn plaats te krijgen :roll:

Leuk voor thuis in uw garage nekeer te proberen en te zien of het werkt, of als je echt niet met een bandenlepel overweg kan, maar die laatste gaat doorgaans best toch naar de bandenboer me dunkt...

Ik denk dat heel veel commentaren komen van mensen die niet weten waarover ze spreken, helaas. De band om de velg krijgen is echt niet het moeilijskte van de bandenwissel. Ik kan het vaak met 1 korte bandenlepel (warme banden).

T
Zijpikkel is ideaal om de band vd velg te krijgen, het gewicht vd moto doet het werk. Heb je natuurlijk wel een middenbok nodig....

Ik kan mij wel voorstellen dat je niet zo makkelijk een 180/55 vd velg haalt onderweg, een 90-80 of 70 allroad-enduro zal best wel lukken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie