koppeling gsa

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
gerd2

koppeling gsa

Bericht door gerd2 »

Hallo, heeft er iemand een idee hoe lang een koppeling standhoudt? Heb nog geen probleem maar zou er niet graag mee in panne vallen ver weg van huis... Mijne moto heeft goed 50000km waarvan er toch een kleine helft op onverharde en zeer slechte wegen, deels met duo. Vermits er dit najaar er nog een 15d bijkomen in afrika stel ik me daar vragen bij...
Alvast bedankt G
Iron Gonzo

Re: koppeling gsa

Bericht door Iron Gonzo »

op mijn 1100 een 150000km
zeer veel hangt dus af van de rijstijl die je hanteert
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Heb er nu 130.000 km op mijn GSA, nog altijd de eerste.
Kan je dat niet wat opmeten, bekijken als je de starter verwijderd. :idea:
Maar zoals Gonzo zegt, hangt af van hoe je het gebruikt.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

De vraag is natuurlijk wat je met offroad bedoelt. Op mooie gravier pistes rijden doet je koppeling niet verslijten. Technische piste waar veel op koppeling wordt gereden, op en neer, driften,... jaagt je koppeling erdoor net zoals heel frequent stadverkeer trouwens. Op mijn 1150GSA zat ik aan mijn 3e koppeling op 145000 km. Laatste twee waren keramisch. De keramische is vervangen onder garantie toen ze 60000 km oud was maar niet omdat ze op was, wel omdat de splines kapot gedraaid waren. Tsja, die Touratech kataloog zei dat dergelijke koppelingen gedurende de levensduur van de motor niet verslijten.
Een maat van mij heeft zijn originele in het zand kapotgereden en die was een 30000 km oud. Eens oververhit kan het heel snel gaan. Dat heb je niet met die keramische koppelingen...

Mijn advies:
-heb je gedurende die 50k je koppeling afgebeuld: vervangen die handel
-heb je gedurende die 50k normaal gereden, ondank het feit dat er piste tussenzat, dan kan je waaschijnlijk nog wel eens dezelfde afstand voort
-wil je maximale zekerheid, hoewel ook dit relatief is, plaats dan een keramische koppeling. Zeker als je de motor plant af te beulen op tragere technische pistes of in het zand

Voila

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Plaats reactie