Correctie meetwaarde tankvulling

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

Correctie meetwaarde tankvulling

Bericht door OFrank »

Weet iemand of men de aflezing van de hoeveelheid benzine kan corrigeren?
Volgens mijn boordcomputer verbruikt mijn GS voor het ogenblik tss 5,8 en 6 l. Telkens ik aan 190-200km kom schiet mijn driehoekje aan met als resterende km 52! Ga ik dan tanken, krijg ik er met veel moeite 13l in.Ik heb ook al eens een 20 km onder de reserve gereden, zonder problemen. Vermoed dat de chip niet correct meet. Is dit te corrigeren? :-?
Nascar
Berichten: 447
Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
Woonplaats: .
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Correctie meetwaarde tankvulling

Bericht door Nascar »

Volgens mij si het beste de boordcomputer te bedotten ...
Je weet dat je verder kan rijden wat hij aangeeft.
Doe dit dan ook geleidelijk en ga enkel voor op de tripmeter, die je dan ook bij elke tankbeurt op nul stelt.
Na een tijdje zal de boordcomputer je vulgedrag mee opnemen in zijn voorspelling en zal die korter bij de realiteit komen.
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Correctie meetwaarde tankvulling

Bericht door Den Dirk »

Ik vrees dat de meter niet te bedotten is of dat ge hem 'goei' manieren kunt aanleren...

Dit probleem heb ik ook, en ik ni alleen, op 't forum reeds vaak aangehaald...
Ik vind het ook iet of wat wraakroepend dat BMW nog eens geen goede benzinemzter kan maken....
De mijne is van 2007 en van in 't begin heb ik dat probleem aangekaart bij dealer, die wist van niets....

Als ik de meter volg, moet ik ook 100 km vlugger tanken dan leeg..300 km is goed haalbaar! :grin:

Ook als de 'range' op --- staat, kunt ge nog rijden ( hoelang, weet ik ni... :wink: )
I like my bike!!
jakke
Berichten: 3518
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Correctie meetwaarde tankvulling

Bericht door jakke »

Er is, volgens mij, niets te veranderen aan gelijk welke instelling! Wil je weten hoe ver je kan rijden, dan blijf ik bij de stelling van, tank vol, neem 5 liter extra mee in een jerrycan. Vervolgens rij je het bakje helemaal leeg. Het aantal km dat je dan gereden hebt, moet een voldoende indicatie zijn om te weten wanneer je precies moet gaan tanken en wat je er mee kunt bereiken.
Na het stilvallen kap je de 5 liter extra in't bakje en je hebt voldoende over om tot aan een tankstation te rijden. Alé, tenzij je het in de woestijn gaat testen natuurlijk, moet je wat meer reserve meenemen! :mrgreen:
Bij mij gaat het lichtje branden op 260 km en dan rij ik met een gerust hart nog zeker 100 km. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Mon
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:04
Locatie: Antwerpen Berchem

Re: Correctie meetwaarde tankvulling

Bericht door Mon »

Ik had dit fenomeem ook.Opgelost door een uprade van de boordcomputer.Daarna,volledig juiste aangeving.Niks meer op aan te merken.
Herkennen julie het moment waarop plots alles zin krijgt en men beseft dat de hele shit het waard was? Ik ook niet!
PHILIP
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 okt 2004, 11:56
Locatie: noord antwerpen

Re: Correctie meetwaarde tankvulling

Bericht door PHILIP »

dit is eenvoudig op le lossen, in je tank zit een "meetlint" dat je niveau meet (hangt aan je afsluitdop)
Waarschijnlijk zit je "lint" niet helemaal tot in het diepste van je tank maar is het bij montage blijven steken op een obstakel hoger in de tank (de tankis zeer grillig van vorm)
Dus, ofwel terug deftig monteren,ofwel in het slechtste geval je meting iets lager aanbrengen (ophanging ervan aanpassen)
philip
Toko
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 jun 2008, 09:57
Locatie: Lokeren(Daknam)

Re: Correctie meetwaarde tankvulling

Bericht door Toko »

PHILIP schreef:dit is eenvoudig op le lossen, in je tank zit een "meetlint" dat je niveau meet (hangt aan je afsluitdop)
Waarschijnlijk zit je "lint" niet helemaal tot in het diepste van je tank maar is het bij montage blijven steken op een obstakel hoger in de tank (de tankis zeer grillig van vorm)
Dus, ofwel terug deftig monteren,ofwel in het slechtste geval je meting iets lager aanbrengen (ophanging ervan aanpassen)
philip
:?: :?: :?:
Heb je dat zelf uitgevonden?
Ik denk dat er bij mij ne vouwmeter inzit :lol:
BMW R1200 GS Lc Adventure
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Correctie meetwaarde tankvulling

Bericht door Den Dirk »

Gisteren 19,5 Liter getankt....ik had nog 10 km als 'range',
Heeft wel z'n kuren vanaf een 'range' van 80 km, dan zakt hij ineens, dan weer terug nr boven.... Dealer kan er niets aandoen zegt 'm..... :-(
I like my bike!!
Plaats reactie