Cylinderbeschermers (beugels) en tankprotectoren (beugels)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
JGA
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 mei 2009, 22:32
Locatie: Sint-Amands

Cylinderbeschermers (beugels) en tankprotectoren (beugels)

Bericht door JGA »

Beste vrienden,

Graag een beetje info ivm cylinderbeschermers en tankprotectoren.
Mijn nieuwe R1200GS (Alpine wit) staat klaar bij de garage en zal deze normaal vrijdag gaan afhalen.
Graag had ik van jullie wat info gehad ivm, de cylinderbeschermers (beugels) en tankprotectoren (beugels) voor de R1200GS 2010.
Heeft er iemand van jullie dit op zijn of haar moto staan en zo ja kan je mij wat meer info geven.

Alvast bedankt.

Mvg,
JGA
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Cylinderbeschermers (beugels) en tankprotectoren (beugels)

Bericht door Zeppe »

JGA schreef:Beste vrienden,

Graag een beetje info ivm cylinderbeschermers en tankprotectoren.
Mijn nieuwe R1200GS (Alpine wit) staat klaar bij de garage en zal deze normaal vrijdag gaan afhalen.
Graag had ik van jullie wat info gehad ivm, de cylinderbeschermers (beugels) en tankprotectoren (beugels) voor de R1200GS 2010.
Heeft er iemand van jullie dit op zijn of haar moto staan en zo ja kan je mij wat meer info geven.

Alvast bedankt.

Mvg,
JGA
JGA,

Ik weet niet goed wat je juist aan info zoekt, maar dit kan ik u meegeven :
ik heb op mijn GS zowel de metalen-cylinderbeschermers (origineel BMW) en een stel valbeugels (H&B) helaas zonder de tankprotectoren (zoek ik nog wel eens op de kop te kunnen tikken).
Qua montage, was dit vrij eenvoudig. Geen problemen, geen gekl..t, gewoon eenvoudig te monteren met een beperkte technische kennis en twee rechter-handen.
Ik heb ze tot op heden nog niet "nodig" gehad, maar ik beschouw ze zoals mijn brandverzekering, ik heb ervoor betaald (als bescherming) maar hoop ze nooit "nodig" te hebben.
Zowel de valbaren als de cylinderbeschermers kunnen m.i. hun nut bewijzen bij lichte valpartijen of lichte aanrijding. Echter wanneer de impact heel groot is (zware valpartij of ernstige aanrijding) denk ik dat ze het ook begeven en mogelijks, vooral de valbaren, misschien nog ergere schade veroorzaken.
Maar om eerlijk te zijn, ik vind ze wel "stoer" staan.

mvg,
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

Re: Cylinderbeschermers (beugels) en tankprotectoren (beugels)

Bericht door OFrank »

Wat de valbaren van BMW betreft: voor een schuifpartij over het asvalt wordt je cylinderdeksel ook beschadigd, doch de cylinder zelf krijgt toch een goede bescherming. Ik heb vorig jaar helaas een aanrijding gehad. Tijdens het inhalen in Schotland iemand die plots van uiterst li de baan overstak om af te slaan. Ben er werkelijk tegenaan gesmakt. Gelukkig geen al te erge lichamelijke letsels. De crashbars hadden hun werk goed gedaan. Zonder deze had ik geen li cylinder meer gehad. De originele beugels van BMW kunnen inderdaad plooien tot tegen de cylinderkop. Dit breekt wel de slag, maar mijn cylinderdeksel was toch om zeep.
Op mijn nieuwe GS heb ik nu deze van SW Motech gemonteerd. Makkelijk te plaatsen en lijken mij bijzonder stevig. De bescherming lijkt mij beter dan met de originele van BMW. Deze van SW Motech hebben nog een steunbaar langsheen de cylinder, wat de structuur verstevigt en ook een zijdelingse bescherming geeft.
Ik hoop ze niet meer nodig te hebben maar je weet maar nooit. Ook vorig jaar dacht ik dat een ongeval enkel voor anderen bestemd was. Zo zie je maar, je kan niet meer dan voorzichtig zijn. Het rijgedrag van anderen kan je niet altijd inschatten.
PS: beugels voor bescherming van de tank heb ik niet gekocht. Tijdens mijn crash is de motor weggeslingerd en vrij stevig tegen het asvalt gekomen. De tank heeft niks geraakt. Het stuur, de koffers en de cylinderbeugel daarentegen waren goed toegetakeld.
Als je enkele weken terugkijkt staat een topic: "valbeugels". Daar staan de crashbars van SW-Motech en deze van Hepco en Becker afgebeeld. De origenele van BMW zou ik niet meer aanschaffen. Zij zijn m.i. te duur voor de bescherming die ze maar :roll: bieden.
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Cylinderbeschermers (beugels) en tankprotectoren (beugels)

Bericht door GStephen »

Heel juist wat de crash bars van SW-Motech betreft.

Twee jaar geleden ben ik redelijk heftig tegen dek gegaan tijdens een inhaal maneuvre in de gietende regen over een witte streep in een bocht...
Het was gewoon een kwestie van terug rechtkrabbelen, naar de moto hinken, die oprapen, stuur rechten en weer weg.
De crash bar heeft er voor gezorgd dat de cilinderkop maar heel lichtjes geschaafd was.
Dus heel zeker de investering waard.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Plaats reactie