wat te doen na 6 maand stilstaan?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
popken
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 sep 2005, 12:51

wat te doen na 6 maand stilstaan?

Bericht door popken »

Hoi allemaal.

Mijn GS Adventure van 2006 heeft een half jaar stilgestaan en binnenkort kan ik er terug meer rijden.
Hij heeft (bijna altijd) aan de BMW druppellader gehangen, maar voor de rest is er niks mee gebeurd. Vermits ik in Juli naar het zuiden van Frankrijk vertrek, ben ik wel van plan mijn banden te laten vervangen, alhoewel ze nog maar halfweg zijn.
In de tank heeft 6 maand lang een 5-tal liter benzine gezeten. In de motor zit (zoals steeds) volledig synthetische olie.

zijn er dingen waar ik nog op moet letten ?
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: wat te doen na 6 maand stilstaan?

Bericht door Vanguard »

Tank vullen met verse naft, starten en rijden maar op voorwaarde dat de olie er niet meer als een jaar inzit.
Met volsyntetische zou ik er voor mijn eigen en als hem buiten garantie is er zelfs iets langer met durven rijden. En anders een oliewissel duurt ook zolang niet en is niet moeilijk.
Van zes maanden stilstand verslijten uw banden ook niet, zou ik er ook laten opstaan.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: wat te doen na 6 maand stilstaan?

Bericht door Iron Gonzo »

verse naft bij doen, banden op druk zetten
starten en rijden.
het gas niet opendraaien bij starten laat hem rustig op leegloop draaien en dan vertrekken maar.
wel langzaam in het begin dat de olie terug zijn weg overal kan vinden.

voor vertrek op reis toch een oliewisseltje doen.
de banden hoeven niet perse vervangen worden tenzij je een hoop km af ga leggen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JGA
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 mei 2009, 22:32
Locatie: Sint-Amands

Re: wat te doen na 6 maand stilstaan?

Bericht door JGA »

Popken,

Ik zal die GSA uit de garage halen, en genieten van het leven.

Nog veel plezier, ge hebt het zeker en vast verdiend.

JGA
ronnyb
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

Re: wat te doen na 6 maand stilstaan?

Bericht door ronnyb »

Vanguard schreef:Tank vullen met verse naft, starten en rijden maar op voorwaarde dat de olie er niet meer als een jaar inzit.
Met volsyntetische( met 1/2 syn. of mineraal wel dan?) zou ik er voor mijn eigen en als hem buiten garantie is er zelfs iets langer met durven rijden. En anders een oliewissel duurt ook zolang niet en is niet moeilijk.
Van zes maanden stilstand verslijten uw banden ook niet, zou ik er ook laten opstaan.

Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
popken
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 sep 2005, 12:51

Re: wat te doen na 6 maand stilstaan?

Bericht door popken »

JGA,

klopt, 100% (al zeg ik het zelf ...)
nog 4 weken en de miserie is voorbij.
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: wat te doen na 6 maand stilstaan?

Bericht door Walter Gaas »

Mijn vorige dealer gaf me de raad steeds de tank zo vol mogelijk te tanken als je de moto een paar maand laat staan. Voor de rest ook zorgen dat je de moto niet steeds op dezelfde plaats laat steunen op de band, m.a.w. een paar keer de bandjes doordraaien of zo.
Je zou kunnen overwegen bij de eerste tankbeurt een reinigend additief toe te voegen, maar voor de rest zou ik me vooral niet teveel zorgen maken. Have fun!
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: wat te doen na 6 maand stilstaan?

Bericht door John »

Een volle tank is enkel zinvol bij metalen benzinetank, wegens mogelijke roestvorming. Een alu tank of plastiek tank heeft daar geen behoefte aan.
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: wat te doen na 6 maand stilstaan?

Bericht door Walter Gaas »

Voilà, weer iets bijgeleerd.

Bedankt John.
thompy
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2010, 10:14
Locatie: Gent

Re: wat te doen na 6 maand stilstaan?

Bericht door thompy »

Walter Gaas schreef:Voilà, weer iets bijgeleerd.

Bedankt John.
Ik ook, bedankt John
BMW R 1100 GS zwart
Honda Transalp 650 grijs
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

Re: wat te doen na 6 maand stilstaan?

Bericht door OFrank »

Ik ben een beetje verwonderd dat iedereen het heeft over de benzinetank en olie (wat niet abnormaal is), maar niemand spreekt over de remleidingen.
Deze verdienen zeker zoveel aandacht. In een niet gebruikte remleiding, zeker zo de olie al wat ouder is, ontstaat soms vrij vocht, dat bij hergebruik kan uitzetten en aanleiding geven tot blokkeren van de rem. Dit is wat men soms hoort dat bij een hernemen van gebruik, de voorrem om onverklaarbare reden plots afklemt.
Ook BMW weet dit. Ik dacht dat dit ook de reden was waarom men na 40000km de remleidingen volledig doorblaast en nieuwe olie op doet.
2 vrienden van mij hebben een dergelijke crash meegemaakt; de ene was met een buell, de andere met een Honda. Zelfde mechanisme. Telkens bij eerste rit na maanden stilstaan. Bij BMW heb ik het nog niet gehoord, doch er is geen reden waarom dit niet zou kunnen gebeuren. Ik zou toch zeker eens navragen bij de dealer.
Domi
Berichten: 93
Lid geworden op: 22 mar 2009, 10:46
Locatie: In den Boskant, de"Provence"van Bornem .

Re: wat te doen na 6 maand stilstaan?

Bericht door Domi »

Gewoon, banden op druk, oliepeil checken en.........GAAAAAAAZZZZ!!!!!!!!!!!!!!!
Al dat gezever, nen BMW behoeft geen voorspel, daar zijn andere Italiaanse schoonheden beter bij gebaat, een"loempe dikke Duitse" moet ge gewoon respectloos behandelen.

Frank
Een held is iemand die domme dingen doet met een goede afloop.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: wat te doen na 6 maand stilstaan?

Bericht door John »

Verouderde remolie heeft niks met Km standen te maken. Wél met de tijd. Als dat spul geel-bruin ziet wordt het hoog tijd om het te vervangen. Als je om het jaar bvb vervangt (dus gewoon doorpompen tot je terug verse olie ziet verschijnen is dat zeker in orde. Brommers die weinig of geen Km maken en gestald staan in een verwarmde ruimte hebben niet zo snel last van verouderde remvloeistof. Eerder last van verdroogde rubbers. Ook remleidingen.
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Re: wat te doen na 6 maand stilstaan?

Bericht door stefke »

OFrank schreef:Ik ben een beetje verwonderd dat iedereen het heeft over de benzinetank en olie (wat niet abnormaal is), maar niemand spreekt over de remleidingen.
Deze verdienen zeker zoveel aandacht. In een niet gebruikte remleiding, zeker zo de olie al wat ouder is, ontstaat soms vrij vocht, dat bij hergebruik kan uitzetten en aanleiding geven tot blokkeren van de rem. Dit is wat men soms hoort dat bij een hernemen van gebruik, de voorrem om onverklaarbare reden plots afklemt.
Ook BMW weet dit. Ik dacht dat dit ook de reden was waarom men na 40000km de remleidingen volledig doorblaast en nieuwe olie op doet.
2 vrienden van mij hebben een dergelijke crash meegemaakt; de ene was met een buell, de andere met een Honda. Zelfde mechanisme. Telkens bij eerste rit na maanden stilstaan. Bij BMW heb ik het nog niet gehoord, doch er is geen reden waarom dit niet zou kunnen gebeuren. Ik zou toch zeker eens navragen bij de dealer.
Ik heb mij laten wijsmaken dat remvloeistof nogal hygroscopisch is. Dat aangetrokken vocht in de remleidingen is een probleem omdat dat vocht makkelijk het kookpunt kan bereiken en dus omgezet wordt in luchtbellen. En dat kunt ge missen als de pest in uw remleidingen. Dat is de reden om remvloeistof te vervangen.
Dat de rem blokkeert door uitzetten van dat vocht lijkt mij onzin. :drunken:
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

Re: wat te doen na 6 maand stilstaan?

Bericht door OFrank »

Ik heb mij niet correct uitgedrukt, sorry. Het zijn inderdaad de gasbellen die voor de miserie zorgen. Enerzijds zorgen ze initieel voor een slechte remrespons, daar het gas wordt samengedrukt en zo de remdruk naar de blokken verminderd wordt doorgegeven. Anderzijds kan bij stevig remmen, door de ontstane hoge temperaturen, meer gasvorming ontstaan en zo de druk in de remleiding spontaan verhogen, waardoor de blokken gaan knijpen. Dat is althans de uitleg die ik gekregen heb. :cyclopsani:
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: wat te doen na 6 maand stilstaan?

Bericht door ®win »

Banden op spanning brengen, flesje Forté Moto Power 1 in de tank, voltanken, rustig warm rijden en vervolgens genieten ........
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
popken
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 sep 2005, 12:51

Re: wat te doen na 6 maand stilstaan?

Bericht door popken »

heren, bedankt voor de info.
Om problemen te vermijden, heb ik toch besloten hem voor mijn verlof binnen te brengen bij mijn dealer ... het zekere voor het onzekere.
Plaats reactie