Weg met de RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
LucB

Weg met de RT

Bericht door LucB »

Heb vandaag mijn RT 1150 ingeruild voor een K1200GT met de bedoeling deze even uit te proberen alvorens over een aankoop te beslissen. Bij mijn laatste belastingscontrole zei mijn controleur dat het tijd was voor een nieuwe motor aangezien de huidige was afgeschreven...Wie ben ik op die tegen te spreken...alleen over een financiële bijdrage van haar kant heeft ze niet gesproken.
Bon, heb nu een rit van een kleine 100 km achter de rug en dit zijn mijn eerste ervaringen:
de GT ziet er fantastisch uit (voor de liefhebbers, smaken verschillen nu eenmaal) en stuurt met een verbluffend gemak. De zithouding is wel anders dan die op de RT waardoor je iets meer doorleunt op handen en polsen. De RT is echt een tourmotor, terwijl de GT meer de kaart van de sport-tourmotor trekt... en dat zul je geweten hebben als je even aan het gas gaat hangen. Wat een acceleratie !! De GT spurt er als een raket vandoor en jaagt behalve de snelheidsmeter en de toerenteller ook de 'fun'-meter in de hoogte. Het gekende boxergeluid is nu vervangen door iets wat nog het meest op een elektrisch gezoem lijkt.
Het scherm op de RT biedt wel meer bescherming tegen wind en regen (nu absoluut geen probleem maar het blijft niet het hele jaar zomer) dus een hoger scherm zal hoog op het verlanglijstje staan. je voelt veel meer turbulentie op de armen en handen en er is ontzettend veel turbulentie op mijn helm. Ook had ik aanvankelijk het gevoel om 'te groot' te zijn voor de GT waardoor mijn benen in een oncomfortabele hoek stonden, maar dit werd grotendeels opgelost door het zadel op de hoogste positie te plaatsen. Bestaat er trouwens een mogelijkheid om de voetsteunen nog iets lager te plaatsen ? Dit zou zeker nog bijdragen aan het comfort.
Morgen nog eens 150 km bollen naar het werk en terug en dan beslissen. Ik denk niet dat ik mijn vertrouwde RT nog terugzie in mijn garage...
Sta wel nog in twijfel of ik ook eens niet de Kawasaki GTR 1400 zou uitproberen. Nadeel van deze motor is wel dat ik dan een aantal mooie extra's van de GT moet missen (ESA/Xenon/ cruisecontrole/zadelverwarming...er staat niet eens standaard handvatverwarming op de Kawa...)
svenmichiels
Contacteer:

Re: Weg met de RT

Bericht door svenmichiels »

Beste,

Ik had een R1200RT 2003 en wou ook veranderen naar een "grotere" motor.
Heb toen via BMW een 1200 GS Adventure kunnen testen. Deze motor is fantastisch, maar je hebt alle luxe niet meer en die wou ik net.

Probeer eventueel die 1200GSA eens uit.

Resultaat van mijn zoektocht: ik heb me een R1200RT Black line van 2009 gekocht met alle toeters en bellen.

Sven
BMW R1200 RT Ostra
Meer info over mezelf: http://www.svenmichiels.be
Schitterende tool om bestanden en foto's te delen met vrienden: http://db.tt/8LVLWXTa
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

LucB schreef:Sta wel nog in twijfel of ik ook eens niet de Kawasaki GTR 1400 zou uitproberen. Nadeel van deze motor is wel dat ik dan een aantal mooie extra's van de GT moet missen (ESA/Xenon/ cruisecontrole/zadelverwarming...er staat niet eens standaard handvatverwarming op de Kawa...)
De Kwak heeft wel degelijk std -traploos instelbare- handvatverwarming.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

svenmichiels schreef:Ik had een R1200RT 2003
Huh? Een uitgeboorde 1150 dan toch? :wink:
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
svenmichiels
Contacteer:

Bericht door svenmichiels »

xantingo schreef:
svenmichiels schreef:Ik had een R1200RT 2003
Huh? Een uitgeboorde 1150 dan toch? :wink:
Oei, foutje
Eerste RT die ik had was van 2005
BMW R1200 RT Ostra
Meer info over mezelf: http://www.svenmichiels.be
Schitterende tool om bestanden en foto's te delen met vrienden: http://db.tt/8LVLWXTa
bikeropa

Bericht door bikeropa »

LucB schreef:Heb vandaag mijn RT 1150 ingeruild voor een K1200GT met de bedoeling deze even uit te proberen alvorens over een aankoop te beslissen. Bij mijn laatste belastingscontrole zei mijn controleur dat het tijd was voor een nieuwe motor aangezien de huidige was afgeschreven...Wie ben ik op die tegen te spreken...alleen over een financiële bijdrage van haar kant heeft ze niet gesproken.
Bon, heb nu een rit van een kleine 100 km achter de rug en dit zijn mijn eerste ervaringen:
de GT ziet er fantastisch uit (voor de liefhebbers, smaken verschillen nu eenmaal) en stuurt met een verbluffend gemak. De zithouding is wel anders dan die op de RT waardoor je iets meer doorleunt op handen en polsen. De RT is echt een tourmotor, terwijl de GT meer de kaart van de sport-tourmotor trekt... en dat zul je geweten hebben als je even aan het gas gaat hangen. Wat een acceleratie !! De GT spurt er als een raket vandoor en jaagt behalve de snelheidsmeter en de toerenteller ook de 'fun'-meter in de hoogte. Het gekende boxergeluid is nu vervangen door iets wat nog het meest op een elektrisch gezoem lijkt.
Het scherm op de RT biedt wel meer bescherming tegen wind en regen (nu absoluut geen probleem maar het blijft niet het hele jaar zomer) dus een hoger scherm zal hoog op het verlanglijstje staan. je voelt veel meer turbulentie op de armen en handen en er is ontzettend veel turbulentie op mijn helm. Ook had ik aanvankelijk het gevoel om 'te groot' te zijn voor de GT waardoor mijn benen in een oncomfortabele hoek stonden, maar dit werd grotendeels opgelost door het zadel op de hoogste positie te plaatsen. Bestaat er trouwens een mogelijkheid om de voetsteunen nog iets lager te plaatsen ? Dit zou zeker nog bijdragen aan het comfort.
Morgen nog eens 150 km bollen naar het werk en terug en dan beslissen. Ik denk niet dat ik mijn vertrouwde RT nog terugzie in mijn garage...
Sta wel nog in twijfel of ik ook eens niet de Kawasaki GTR 1400 zou uitproberen. Nadeel van deze motor is wel dat ik dan een aantal mooie extra's van de GT moet missen (ESA/Xenon/ cruisecontrole/zadelverwarming...er staat niet eens standaard handvatverwarming op de Kawa...)
Er zijn voetsteunverlagers in de handel, kijk bij
http://www.wunderlich.de/Shop/R-1200-RT ... halthebel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zelf heb voorsteuenen verlaagt, niet veel werk veel plezier, besef wel dat je schakelarm en rempedaal moet verstellen.
Beter een bike onder je kont dan 10 op een plaatje
Gaby

Bericht door Gaby »

Misschien ook een RT van nu proberen, uiteindelijk vergelijk je eergisteren(RT) met vandaag(GT).
Als ik het goed begrijp dan zit er een grot verschil tussen de 1150RT en de huidige.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

:bsstupid: Stap van de R1150RT op de R1200RT en je weet niet wat je overkomt. Wereld van verschil ! Vooraleer die GT te kopen, zou ik zeker toch ook die nieuwe versie R1200RT proberen. Kwestie comfort kan de GT daar niet aan tippen en dit zeg ik dus als K1200LT rijder, hé. Het grote verschil zit hem natuurlijk in de boxer contra viercilinder. Eens je verkocht ben voor die laatste is de terugkeer naar een boxer zeker niet evident, hoewel de boxer van de R1200RT nog weinig irritants overhoudt van de oude boxers :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Plaats reactie