controle lichtje remblokslijtage

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
toyotamri

controle lichtje remblokslijtage

Bericht door toyotamri »

Hallo,

Ik kocht me eind vorig jaar een K1200GT model 2006 in vervanging van mijn vorige K1200GT. Ik vind het nieuwe model trouwens veel wendbaarder dan het oude, het nieuwe model is dacht ik ook trouwens zo'n 20 kilo's lichter.
Tijdens een tourritje in mijn vakantie in de ardennen, licht plotseling het controlelichtje remblokslijtage op. OK, ik schaf me een stel nieuwe remblokken aan met slijtagevoeler, bij BMW ong. 80 euro en installeer deze. Installatie gaat trouwens heel makkelijk, ik herinnerme nog dat ik bij mijn vorige K1200GT het achterwiel moest demonteren om de remklauw te kunnen verwijderen. Hoefde deze keer helemaal niet. Vooruitgang bij BMW.
Ondanks ik dus ook de sensor verving, blijft nu wel het controlelichtje remblokslijtage oplichten.

Is er iemand die hier weet hoe je dit kleine euvel kan verhelpen ? of is een bezoek aan een dealer verplicht ? Dat zou dan ook weer geen vooruitgang zijn voor BMW.

Indien een bezoek aan een dealer verplicht is, kan er dan ook gereden worden zonder die sensors ?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mvg,
Rudi.
K1200GT, 03/2006, 26.000 kms.
CeesBmw

Re: controle lichtje remblokslijtage

Bericht door CeesBmw »

Heb je wel remblokken gekocht met sensor er in, sensor is gewoon een metalen stukje wat massa maakt als er te veel slijtage is.
Je kunt ook het draadje lostrekken, dan moet het lampje uitgaan, zo niet ander probleem.

Dit is btw hoe het bij auto's werkt, kan op een BMW motor wel anders zijn, maar ik vermoed van niet.
toyotamri

Bericht door toyotamri »

Yep,

Heb nieuwe sets gekocht bij BMWdealer. De sensor kan je wel of niet installeren.
Ik heb al gehoord dat het systeem van de sensor een gesloten circuit is dat onderbroken wordt bij slijtage en dus niet gewoon een massa maakt bij slijtage. De sensor heeft trouwens ook twee stroomkabeltjes.

Wat er ook van is, feit is dat het controlelichtje dus blijft branden en niet dooft na het vernieuwen van de remblokken en de sensor.

Iemand een idee hoe je als "doe het zelver" dit lichtje gedoofd krijgt ?

Thx.

Groetjes,
Rudi.
sman

Bericht door sman »

hoi,
heb hetzelfde probleem gehad met de GT, remblokjes oké maar toch dat ambetante lichtje, bleek kortsluiting in kabeltje, ondertussen GT weg dus weg probleem.
heb nu RT en tot nu geen probleem
grts
jan
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Kan alleen aan de diagnosecomputer bij de dealer.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
deschutter

Bericht door deschutter »

Is idd een gekend probleem bij de K1200 GT.

Licht idd aan het kabeltje, Op een bepaalde plaats zal er een " knik " in het kabeltje zitten, daardoor krijg je een kortsluiting in het kabeltje.
Dit komt omdat het kabeltje steeds op dezelfde plaats " knikt" bij in en uitgaan van de vering.

Deze kortsluiting in het kabeltje geeft hetzelfde effect alsof je remblokjes versleten zijn.

Je hebt dit kabeltje niet nodig, maar je moet dan ntuurlijk wel op tijd en stond je remblokjes nakijken.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

@deschutter

't Is geen kortsluiting. De kabel vormt een gesloten stroomkring. Zodra de remblok is versleten zal de indicator ook zijn doorgesleten en daarmee de stroomkring verbroken (!). Wat gebeurt er als het kabeltje verkeerd is gefixeerd (te strakke ty-rips op verkeerde plaatsen): kabelbreuk, met hetzelfde resultaat, het oplichtende lampje op het dashboard. Het betreft hier dus kabelbreuk en geen kortsluiting. Het is ook niet zoals bij sommige automerken, dat zodra het euvel is verholpen de melding weggaat. Hiertoe moet bij de GT (helaas) eerst de computer gereset worden.

Je kunt helaas niet zonder kabeltje. Je kunt een intact kabeltje wel losmaken van de remblok en elders fixeren (zodat deze niet aan bewegingen onderhevig is).
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
deschutter

Bericht door deschutter »

@®win

Kortsluiting is idd een verkeerde woordkeuze, is idd een kabelbreuk.
Brandend lichtje moet idd ook gereset worden op een diagnose computer.

Ik heb hetzelfde probleem gehad, van het kabeltje zelf is " een gesloten stroomkring " gemaakt, passeert dus niet meer door het remblok, wat maakt dat het kabeltje niet meer kan "breken" Dat wou ik bedoelen met " je hebt het kabeltje niet nodig.

Yves
Plaats reactie