R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door Nick_66 »

Vandaag heb ik twee BMW R1150RS bekeken en een proefritje op gemaakt. De eerste is een BMW R1150RS uit 2003 met bijna 40000km op de teller. Deze motor is voorzien van ABS, EVO remsysteem en heeft een twinspark motor. Tevens heeft deze motor koffers in het zwart. Ook is de motor voorzien van duurdere schokdempers. Er zat wel de nodige steenslag aan de voorkant van het blok. Banden waren nog redelijk goed,

Schokdemper voor
Schokdemper achter

Ik denk dat het deze schokdempers zijn, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. In ieder geen originele BMW schokdempers.

Dit is de eerste R1150RS die ik gezien heb:

Afbeelding
Afbeelding

Deze motor zou uit Duitsland komen en is inmiddels voorzien van een NL kenteken en heeft dus een RDW keuring gehad in NL.

De volgende was een R1150RS uit 2002 met nog net geen 30.000km op de teller. Ook voorzien van ABS, EVO remsysteem, maar geen twinspark motor. Wel heeft deze motor een topkoffer en koffers die meegespoten zijn in de kleur van de motor. Optisch zag deze motor er net iets netter uit dan de eerste. Tevens staat deze motor op nagenoeg nieuwe banden.

Dit is de tweede die ik gezien heb:

Afbeelding
Afbeelding

Beide motoren zijn trouwens voorzien van handvatverwarming.

Moeilijke keuze en kan niet kiezen! :-? Is een BMW met twinspark nu echt veel beter dan een single of zijn de verschillen maar gering?
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door Iron Gonzo »

ga maar voor de twin spark :idea:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door Nick_66 »

Ok, maar waarom is die twinspark dan een betere keuze? Moet je eerlijk zeggen dat ik weinig verschil merkte met beide motoren.
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door mecapuet »

Is dat ABS van 2003 niet anders (beter) dan die van 2002 (rembekrachtiging die het wel eens laat afweten bij lage spanning accu)

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door Nick_66 »

Vond dat die eerste R1150RS met de eerste keer wegrijden moeilijk in z'n een ging. Ook is het een motor uit Duitsland, dus kans is groot dat er misschien wel flink mee gejakkerd is. Kan me voorstellen met dat soort dure dempers dat de vorige eigenaar een sportieve rijstijl had.

Kan iemand mij nou goed uitleggen wat het grootste merkbare verschil is tussen een twinspark en een single spark motor is? Ik ben geen hele ervaren motorrijder, dus vraag mij af of ik het verschil echt ga merken.
Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door Nick_66 »

Hier nog twee foto's van de eerste RS. Foto van voorkant van het blok en een foto van de voorste schokdemper:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
VDBD
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jan 2006, 12:42
Locatie: Soy

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door VDBD »

ga voor je gevoel , ik zou zeker niet twijfelen en de tweede nemen , staat in veel betere staat en als hij evengoed rijdt waarom dan twijfelen ?
Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door Nick_66 »

VDBD schreef:ga voor je gevoel , ik zou zeker niet twijfelen en de tweede nemen , staat in veel betere staat en als hij evengoed rijdt waarom dan twijfelen ?
Aaarrggghhh....ben de eeuwige twijfelaar :-?

Het enige verschil is dat de eerste een twinspark motor heeft en ongeveer 10.000km meer gelopen heeft en een jaar jonger is. Tevens geen koffers in de kleur meegespoten. Gevoelsmatig kies ik voor de zilveren en die gaat het zeer waarschijnlijk ook worden.

Nu wordt er in mijn topic ook nog gezegd dat het ABS van een 2003 beter is dan van een 2002? Is dat waar?
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door Jo De Paepe »

Aaarrggghhh....ben de eeuwige twijfelaar
Dat hebben we onderhand al gemerkt : R1150R ? / K1200RS ? / R1150 RS ??

De 1150 GS en 1150RT ontbreken nog in je lijstje :mrgreen:
stilaan heb je het hele gamma proefgereden

De 1150RS is op zich een hele goeie motor , maar je krijgt die aan de straatstenen niet meer kwijt later :roll:
Kijk maar eens rond op 2de hands motoraanbiedingen hoelang die dingen soms te koop staan en hoeveel keer ze al in prijs verlaagd werden.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door Nick_66 »

Jo De Paepe schreef:
Aaarrggghhh....ben de eeuwige twijfelaar
Dat hebben we onderhand al gemerkt : R1150R ? / K1200RS ? / R1150 RS ??

De 1150 GS en 1150RT ontbreken nog in je lijstje :mrgreen:
stilaan heb je het hele gamma proefgereden

De 1150RS is op zich een hele goeie motor , maar je krijgt die aan de straatstenen niet meer kwijt later :roll:
Kijk maar eens rond op 2de hands motoraanbiedingen hoelang die dingen soms te koop staan en hoeveel keer ze al in prijs verlaagd werden.
Nee, een GS gaat het zeker niet worden. Vind dat echt een foeilelijke motor. Zullen ongetwijfeld erg goed rijden, maar is niet mijn ding. De RT? Hmmpppffff......mij teveel plastic en oogt te lomp.

Dat ik een twijfelaar ben, dat wist ik, maar wordt ook erg aan het twijfelen gebracht door de diversen reacties op dit forum. De ene adviseert dit, de andere adviseert dat, kies een twinspark enz enz.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door Koppel!! »

YOO

Ik koop m'n moto's niet om ernaar te staan kijken, ik koop ze om mee te rijden, daarom staan er nu 2 GS'en op m'n oprit, de één al lelijker dan de ander :mrgreen:

Ik zou sowieso die eerste op pole position zetten, ten eerste de twinspark, ten tweede géén leasebak grijs kleurke maar iets moois, en ten derde, hij heeft Wilbers vering, als er achteraan ook zo'n vee/demper op staat, is dat een optie van ong. 1400€, kan ook al tellen me dunkt.

Jo heeft wel gelijk als hij zegt dat je die dingen heel moeilijk verkoopt in België, in Duitsland daarentegen is de 11XXRS en z'n opvolger de 1200ST wel een sucses geweest, 'm daar verkopen of althans aanbieden zou dit euvel al kunnen counteren.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door Nick_66 »

Vraag aan jullie:

Indien het ondershoudsboekje van de motor niet aanwezig is, durven jullie dan toch zo'n motor aan te schaffen? Ben vandaag nog even wezen kijken naar de zilveren BMW en bij deze motor is geen ondershoudsboekje aanwezig. Deze motor komt uit Belgie en de huidige eigenaar had hem verkregen bij een inruil op een auto. Hij had een eigen autobedrijfje blijkbaar en de belgische eigenaar had hem ingeruild op een auto. Papieren van de 1e eigenaar zijn aantoonbaar.
Wat me ook opviel was dat de motor ineens sterk naar benzine rook. Hij had hem even voor mij gestart en ik had vrij kort daarop de choke weer terug gedraaid. Toen rook ik ineens een sterke benzinelucht. Vlakbij de cardan was het ook vochtig van benzine. Volgens hem kwam dit doordat ik de choke te vroeg had terug gedraaid en wat aan het gas had gedraaid. Klopt dit verhaal of is er iets serieus aan de hand met deze motor? Na de 2e start was het wel weer weg.
De banden had aan de zijkanten nog de "haren" zitten, echter was het loopvlak wel redelijk goed ingelopen. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar weinig bochten genomen en veel rechte stukken gereden.
Verder viel me ook op dat een aantal imbusbouten, zoals die voor de remklauwbevestiging, remschijven wat roestig waren geworden. Voor de rest een nette motor om te zien en vind het daarom juist zo vreemd dat er geen ondershoudsboekje aanwezig is bij deze motor. Waarom zou iemand die netjes met zijn motor is omgegaan ineens het ondershoudsboekje kwijt zijn geraakt???? :-?

Wat betreft de eerste BMW met de twinspark motor, daar heb ik al helemaal geen vertrouwen meer in. De handelaar was een erg lompe gast en had geen enkel vertrouwen in hem. Ook bij deze motor geen onderhoudsboekje aanwezig en de motor zou uit Duitsland komen.

Hier nog een foto van de zilveren BMW:

Afbeelding

Wat vinden jullie?
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door mecapuet »

Misschien een nieuwe kopen, ben je al van het twijfelen af... :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door Nick_66 »

mecapuet schreef:Misschien een nieuwe kopen, ben je al van het twijfelen af... :wink:

Gr, meca.
Het is geen brood wat ik ga kopen en zou graag dus een onderbouwd antwoord van ervaren BMW rijders willen hebben. Ik ben niet ervaren op dit gebied en vraag dus om advies.

Nieuw kopen? Nee, mij dan echt veels te duur! :shock:
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door tweecilinderke »

Hij had een eigen autobedrijfje blijkbaar en de belgische eigenaar had hem ingeruild op een auto. Papieren van de 1e eigenaar zijn aantoonbaar.
die kerel is dus gene dealer en de verplichte garantie van 1 jaar kunt ge dus op uwe buik schrijven he!
Maar nu zouden wij een motor kopen zonder onderhoudsboekje? Ik wel, omdat mijn onderhoudsboekje ook niet gevuld geraakt :mrgreen:
Nee serieus ,ik doe alles zelf aan mijne beemer en heb dus ook geen gevuld onderhoudsboekje. Daarintegen kan ik wel aan de hand van al mijn notities aantone dat de moto wel degelijk goed onderhouden is ,misschien nog beter of iemand die het moet laten doen!
Maw: als men de onderhoudsbeurten kan aantonen moet je niet twijfellen. Alleen vrees ik dat in dit geval dit niet van toepassing zal zijn als ik het zo lees!
Wat me ook opviel was dat de motor ineens sterk naar benzine rook. Hij had hem even voor mij gestart en ik had vrij kort daarop de choke weer terug gedraaid. Toen rook ik ineens een sterke benzinelucht.
Den deze zal een goede afstelbeurt nodig hebben !
De handelaar was een erg lompe gast en had geen enkel vertrouwen in hem.
Den deze moet ge dan ook niet kopen. Bij een tweedehands is vertrouwen in de verkoper van groot belang vind ik!

Nu gelijk naar welke moto ge gaat kijken er zal altijd wel iets zijn dat ge in twijfel kunt trekken,met nen nieuwe kunt ge ook veel miserie hebben kijk maar op dit forum :wink: Je weet nooit 100% wat je koopt zelfs al ken je iets van mecaniek ,je wel het een en het ander uitsluiten maar daar blijft het dan ook bij!

suc6
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
VDBD
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jan 2006, 12:42
Locatie: Soy

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door VDBD »

ja , een onderhoudsboekje is ook niet alles he , je kan natuurlijk altijd eens ermee naar een dealer gaan , maar je zei zelf dat hij goed reed en zo .. Startte hij goed ? , zag je lekken na het rijden ? dit zijn ook al indicaties.. Draaide hij redelijk synchroon bij warme motor ? remde hij normaal ? deze dingen leren al veel over de moto ? Benzinegeur wil nog niets zeggen he , bij warm weer heb je altijd wat benzine die verdamt en zo .
Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door Nick_66 »

De motor startte meteen goed en liep goed.Tijdens het rijden zijn mij geen gekke dingen opgevallen.Wat betreft de benzine,het deel vlakbij de cardan was nat van de benzine.De lucht die ik rook was een sterke benzinelucht en niet van een beetje verdampte benzine.Het ontstond toen ik de choke terug had gezet bij een nog koude motor en wat lichtjes gas had gegeven.Na de tweede start was het ook weg.
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door tweecilinderke »

De motor startte meteen goed en liep goed.Tijdens het rijden zijn mij geen gekke dingen opgevallen.Wat betreft de benzine,het deel vlakbij de cardan was nat van de benzine.De lucht die ik rook was een sterke benzinelucht en niet van een beetje verdampte benzine.Het ontstond toen ik de choke terug had gezet bij een nog koude motor en wat lichtjes gas had gegeven.Na de tweede start was het ook weg.
Zou ik niet echt van wakker liggen.
Klinkt raar maar elke moto die ik koop ondergaat een checkupbeurt dan ben ik zeker ! :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
VDBD
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jan 2006, 12:42
Locatie: Soy

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door VDBD »

indeed , zelfs bij aankoop zou ik hem een jaarlijkse onderhoudsbeurt laten geven , dan wordt alles nagezien en in orde gesteld en dan ben je ook zeker.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door Koppel!! »

YOO

Nick, ik ga m'n antwoord nogmaals herhalen, ga voor de eerste RS, de two-tone. Je geeft zelf aan dat je meer twijfels dan wat anders hebt over de grijze, waarom dan nogmaals ons gedacht vragen.
Trouwens, een leeg onderhoudsboekje wil nu niet zeggen dat 't onderhoud niet gebeurt is, maar wil wel zeggen dat 't waarschijnlijk niet bij de dealer gedaan is, en dan heb je er 't raden naar of alles wel correct en op tijd gedaan is. Niet iedereen is een goede mecanicien.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door Nick_66 »

Koppel!! schreef:YOO

Nick, ik ga m'n antwoord nogmaals herhalen, ga voor de eerste RS, de two-tone. Je geeft zelf aan dat je meer twijfels dan wat anders hebt over de grijze, waarom dan nogmaals ons gedacht vragen.
Trouwens, een leeg onderhoudsboekje wil nu niet zeggen dat 't onderhoud niet gebeurt is, maar wil wel zeggen dat 't waarschijnlijk niet bij de dealer gedaan is, en dan heb je er 't raden naar of alles wel correct en op tijd gedaan is. Niet iedereen is een goede mecanicien.

Grtz, Philip!
Hey Philip,

Kijk, het is geen zak aardappelen wat ik koop en daarom vraag ik veel om advies op dit forum. De eerste zag er wel goed uit, maar had de afgelopen keer niet veel tijd gekregen om eens goed naar de motor te kijken. Reed voor de rest wel goed zover ik dat als nog onervaren BMW rijder kon beoordelen. De handelaar was nogal lomp in zijn manier van omgang, en dan wordt ik heel voorzichtig. Indien ik mijn R1100R uit 1997 (bouwjaar) inruil op de RS uit 2003 twinspark zou ik nog 2000 euro bij moeten leggen. Hij was wel bereid de motor te komen brengen mocht ik besluiten deze toch te nemen. Moet er 180km voor rijden. Dat vond ik dan wel weer netjes van hem. Voor de rest geen enkele historie bekend van deze motor. Voor hetzelfde geld is het metertje wel eens vervangen want dat schijnt nogal eens voor te komen bij boxers. Hij gaf het wel eerlijk aan, maar hij kan mij dus niet de garantie geven dat die km stand de werkelijke is.

Natuurlijk heeft deze twinspark RS wel dure schokdempers en dat maakt hem wel interessant. Voor en achter zitten Wilbers schokdempers. Helaas zijn de RS modellen niet echt populair en als ik die later in wil ruilen op iets anders ik er tegen die tijd weinig voor terug zal krijgen, of zijn de twinspark RS motors meer gewild?

Allemaal overwegingen die mij doen twijfelen en wil dus niet zomaar mijn zuur verdiende centjes uitgeven aan een motor die misschien technisch niet helemaal in orde is.
Overweeg dan misschien wel deze motor te laten keuren, maar of dat zaligmakend is?
VDBD
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jan 2006, 12:42
Locatie: Soy

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door VDBD »

hallo ,

als ik alles goed interpreteer zou je dan beter de aankoop niet doen van één van deze RS , je twijfelt teveel 8-)
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door John »

Ik vind het hier persoonlijk op een zielige soap gaan lijken. Sorry hoor kerel maar je bent volgens mij bijna klaar voor een...update van je software :-)
Je mag inderdaad advies vragen over ervaringen over een bepaald model. Maar... :roll:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door Iron Gonzo »

Nick_66 schreef:De motor startte meteen goed en liep goed.Tijdens het rijden zijn mij geen gekke dingen opgevallen.Wat betreft de benzine,het deel vlakbij de cardan was nat van de benzine.De lucht die ik rook was een sterke benzinelucht en niet van een beetje verdampte benzine.Het ontstond toen ik de choke terug had gezet bij een nog koude motor en wat lichtjes gas had gegeven.Na de tweede start was het ook weg.
darmpjes zijn aan vervanging toe.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: R1150RS twinspark of R1150RS zonder twinspark?

Bericht door Zeppe »

John schreef:Ik vind het hier persoonlijk op een zielige soap gaan lijken. Sorry hoor kerel maar je bent volgens mij bijna klaar voor een...update van je software :-)
Je mag inderdaad advies vragen over ervaringen over een bepaald model. Maar... :roll:
ik heb hier in mijn garage nog een zwarte Peugeot Speedfighter 50cc staan, die ik liever zou zien vertrekken (plaatsgebrek, en niemand gebruikt hem)
slecht 4jaar dienst gedaan als vervoermiddel voor mijnen student van en naar 't school.
Is dat niet iets voor U,
gedaan met kiezen van twinspark of zonder twinspark
weinig km's,
geen abs,
gene "loeche" verkoper :oops:

laat maar iets weten
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Plaats reactie