ABS problemen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Jan de Raedt
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2010, 08:44
Locatie: Pretoria, Zuid Afrika

ABS problemen

Bericht door Jan de Raedt »

Motorfiets R1200RT, 2006, 82000 km.
Het ABS systeem schakelt zich zelf onverwachts af, de rode waarschuwingslichtjes komen aan, en de km-teller stopt ook te werken. Naar gewoonte gebruikt men de voor-rem, en de eerste keer nadat het ABS stelsel af is, blokkeert het voorwiel kompleet. Dit probleem is al geruime tijd aan de gang, en BMW dealerships halen hun schouders op. Het beste waar ze mee voor de dag kunnen komen is een nieuwe ABS eenheid (2500 euro!!). Het is nu zo ver gekomen dat we gevallen zijn door een geblokkeerd voorwiel in een draai, gelukkig tgen 40-50 km/h. Blijkbaar is dit probleem bekend aan BMW. Zie de volgende website: http://www.motorfreaks.nl/nieuws/abs-pr ... bmw-6.html" onclick="window.open(this.href);return false; .Zijn er nog mensen die een soortgelijk probleem ondervonden hebben. En wat is er aan gedaan?
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: ABS problemen

Bericht door Dirk Pauwels »

Je hebt ook een electrische servo ondersteund remsysteem waarschijnlijk....
Ik had iets gelijkaardigs, km teller uitgevallen en rode driehoek, alles werkte echter nog wel, tot bij een afdaling op 1 of andere col...dan ging het mis...gelukkig wel in het zadel gebleven, nog een 2de ervaring gehad later die dag, maar toen was ik al gewaarschuwd. We hebben toen de ABS sensors gereinigd voor en achterwiel (hing veel slijpsel aan, moto had 35-40000km toen) en nadien heb ik het nooit meer voorgehad.

Zou ook kunnen dat de batterij te zwak is, na herhaaldelijk remmen, is een gekend probleem bij dit systeem, of ergens in het ABS circuit een luchtbel of onvoldoende olie. Bij mij was het fenomeen blijkbaar opgelost na het reinigen vd sensors.

+ uwen dealer sucks, zoek een goede dealer, probleem is ernstig genoeg om door een dealer grondig onderzocht te worden. Ze verkopen natuurlijk liever een nieuwe module.....

Mijn gedacht is dat dit remsysteem alhoewel het verschrikkelijk goed remt (als alles in orde is) ook een paar bugs vertoont, het wordt ondertussen niet meer toegepast en had eigenlijk nooit ge-released mogen worden....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
aantzeetje
Berichten: 1166
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: ABS problemen

Bericht door aantzeetje »

Hmm, met de oudere ABS module van Bosch (ABS8M) zijn er verschillende problemen. Van ontluchten tot slechte werking. Op dit ogenblik lopen er nog steeds processen bij de rechtbank van München, als ik me goed herinner, tegen Bmw en Bosch ivm slecht werkende ABS. Google maar eens op dit onderwerp. in principe moet elke constructeur ELK euvel cq gebrek in het RAPEX systeem invullen. Ook daar kan je even gaan kijken of dit daadwerkelijk gebeurd is

Kost weinig geld maar schrijf een aangetekend schrijven naar Bornem en stel hen verantwoordelijk voor alle gebeurlijke ongevallen en eventuele schade die mocht voortvloeien uit een eventueel ongeluk eventueel met vermelding van wat je google en de RAPEX database opgeleverd heeft. Zullen ze waarschijnlijk anders piepen. Daar het probleem bekend en gekend is bij BMW gaat het hier niet meer over garantie maar over een verborgen gebrek waarvoor heel andere regels gelden !!
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Rik'sGS
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 mar 2007, 16:01
Woonplaats: Leopoldsburg
Locatie: Limburg

Re: ABS problemen

Bericht door Rik'sGS »

Heb in 2008 iets gelijkaardigs aan de hand gehad met mijne 1200GS van 2006.
Motor draaide wel nog normaal, en toerenteller werkte ook nog normaal.
Naald kilometriek sloeg op en af, gevarendriehoek en allerlei andere controlelampjes begonnen te flikkeren.
Euvel dit zich niet cnstant voor, maar prettig was anders.
Remmen werkten onder het rijden naar behoren, maar zonder ABS.
Enkele malen voorgehad dat zelfs bij het starten alles tilt sloeg, en dan had ik geen rembekrachtiging meer.
Al bij al toch nog een fijn verlof gehad.
Dealer heeft na de congé de ABS-pomp vervangen (onder garantie) en nadien nog vele zorgeloze kilometers gereden.

Erik
R1100RT '97
R1150GS '01
R1200GS '06
R1200GS '11
Jan de Raedt
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2010, 08:44
Locatie: Pretoria, Zuid Afrika

Re: ABS problemen

Bericht door Jan de Raedt »

Beste vrienden, Hiermee wat terugvoer.
BMW Zuid-Afrika stelt absoluut niet het minste belang in de situatie. De motorfiets is ouder dan 2 jaar, en dat is dat. Een houding van "wie zijt gij onnozelaarke", wij zijn BMW en wij maken absoluut geen fouten.
Een dealer in Pretoria heeft nu aangeboden om het ABS stelsel, dat normal ongeveer 2500 euro kost tegen de kostprijs van 1500 euro te verschaffen, en dit gratis te plaatsen.
Het is lelijk om de houding van BMW te zien. Dit ongeluk dat op 40 km/h gebeurt is, kon evengoed op 140 km/h gebeurt zijn met noodlottige afloop.
Goede raad aan allen, maak aub zeker dat uw ABS-systeem degelijk werkt, EN uw batterij in goede toestand blijft.
Ondertussen hebben we soortgelijke problemen opgespoord met andere R-modellen. Wees op uw hoede!!!
Nogmaals vriendelijk bedankt voor de terugvoer van jullie kant.
Wij hebben ook een motorrad website in zuid-afrika, maar ik heb een vermoeden dat antwoorden geblokkeert zijn van BMW zijn kant??
Plaats reactie