motorolie

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

gaelic
Contacteer:

motorolie

Bericht door gaelic »

Wie kan mij de specificaties meedelen van de constructeur voor motorolie bestemd voor een BMW R1200ST ??

Bedoel daarmee SAE ????? - API ....... en eventueel de rest ?

Vermoedelijk hetzelfde als bij de RT en GS maar heb die ook niet.

Thx,
Iron Gonzo

Re: motorolie

Bericht door Iron Gonzo »

in de officiële handleiding staat 20w50 :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
gaelic
Contacteer:

Bericht door gaelic »

IRON GONZO schreef:in de officiële handleiding staat 20w50 :wink:

Ja, maar wat zijn de verder specificaties ? De andere rimram bedoel ik dan.

API............. ???

Heb namelijk geen onderhoudsboekje gekregen bij mijn motorfiets ! :-( .

De verkoper heeft mij aangeraden om er full synthetische olie op te gieten. Zie door het bos de bomen niet meer eigenlijk en weet niet wat kiezen van olie.

20W50 ben ik enkel tegengekomen in minerale olie. Weet dat CASTROL olie heeft in 20W50 full synthetisch maar weet niet waar ik deze kan vinden.

Via het net (wunderlich) kan je ze wel bestellen maar ben daar niet aan.

Grtz
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

hoi Gaelic

ik rij al 50000km met semi synthetische olie 10W40 van Esso (zoals ik zij aan de telefoon)
gewoon kopen in een auto onderdelen verkoopcenter of auto 5 of...
al mijn moto's rijden op normale olie 15w40
bij uitzondering van mijn Ducati en R1200ST die rijden op olie 10W40 van Esso

laat u niet van de wijs brengen door allerlei getalletjes en codes enz...
we liven in een land met een (normaal) klimaat. dus niet in extreme koude of warmte zoals Rusland en Afrika.

Afbeelding
trust me :wink:

groetjes Iron

hieronder alle gegevens van de site van esso geplukt
Product Description
Esso Ultra 10W-40 is a premium quality engine oil developed to the highest standards of lubricant quality, reliability and dependable protection.

Features and Benefits
Esso Ultra 10W-40 is formulated with a proprietary mixture of premium and super premium quality baseoils with additive technology that provides superior engine protection under a variety of operating conditions. This oil is also approved by leading car manufactures and meets the latest industry standards for service fill use. Key features and benefits include:

Excellent oxidation stability to reduce engine deposits and sludge build-up to keep engines running reliably
Excellent high and low temperature properties to provide dependable protection across a wide range of driving conditions
Enhanced low temperature capabilities for flawless cold weather starting

Applications
Esso Ultra 10W-40 can be used in a variety of automobiles, light trucks and vans, and for anyone seeking a dependable super premium quality product.

Back to Top

Specifications and Approvals

Esso Ultra 10W-40 meets or exceeds the following industry specifications:
API SL/SJ/CF X
ACEA A3,B3 X

Esso Ultra 10W-40 has the following OEM approvals:
Volkswagen 505 00 X
MB Approval 229.1 X

Typical Properties

Esso Ultra 10W-40
SAE Grade 10W-40
Viscosity, ASTM D 445
cSt @ 40º C 97
cSt @ 100º C 14.4
Viscosity Index, ASTM D 2270 156
Sulphated Ash, wt%, ASTM D 874 0.91
HTHS Viscosity, mPa·s @ 150º C ASTM D4683 -
Pour Point, ºC, ASTM D 97 -30
Flash Point, ºC, ASTM D 92 -
Density @15º C kg/l, ASTM D 4052
-
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
gaelic
Contacteer:

Bericht door gaelic »

Heb er half synthetisch ingedaan 10w40 API SJ/SL - ACEA A3/B3 wat het ook allemaal mag betekenen.

Grtz,
Hunter6

Bericht door Hunter6 »

De handleiding voor een R1200 GSA, 2009, schrijft het volgende over olie:

Smeermiddel: Motorolie 20W50

Motoroliën met API-classificatie SF of beter. Motoroliën met ACEA-classificatie A2 of beter.
BMW Motorrad adviseert de eerste 10.000 km geen synthetische oliën te gebruiken
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

gaelic schreef:Heb er half synthetisch ingedaan 10w40 API SJ/SL - ACEA A3/B3 wat het ook allemaal mag betekenen.

Grtz,
SE, SG , SF of hoger, dus SJ is prima. Half synth is voldoende, bijvullen met full synth mag, kan geen kwaad, je rijdt tenslotte maar 10000km met je olie
dus geen probleem
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
MrUfip
Contacteer:

Bericht door MrUfip »

IRON GONZO schreef:in de officiële handleiding staat 20w50 :wink:
klopt, zelf gebruik ik motul mineraal 20w50, geadviseerd door de bmw-dealer
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

http://www.burtonpower.com/technical_1/ ... _talk.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor wat meer info,

Of de boekjes van Paul Klaver geschreven voor castrol, olie voor transmissie en olie voor verbrandingsmotoren.
Beide uitgegeven bij delta press alleen die voor transmissies is nog leverbaar.
jvsoelen
Contacteer:

Bericht door jvsoelen »

Wie kan mij vertellen waar ik MOTUL motorolie 4T. 7100 20W50 1Liter kan kopen in de Betuwe (GLD.).
Ik heb al gegoogle-d maar kom er niet uit.
Graag jullie reactie.

Mvgr. J.v.Soelen
Een BMW R1100RS rijder.
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

jvsoelen schreef:Wie kan mij vertellen waar ik MOTUL motorolie 4T. 7100 20W50 1Liter kan kopen in de Betuwe (GLD.).
Graag jullie reactie.

Mvgr. J.v.Soelen
Raar antwoord ?
Haal de olie bij Heuts in Weert, gewoon 20W50 niks meer of minder.
Merk en andere toestanden boeien me niet, blok moet olie onder de stip en thats it.
Soms hebben ze het ook bij de Aldi of Lidl, maakt verder niet uit.
Dat blok mag alle oliesoorten gebuiken, als het maar smeert binnenin zeg maar.

mvg Nico
MG Breva 850
Dirk Pauwels

jvsoelen schreef:Wie kan mij vertellen waar ik MOTUL motorolie 4T. 7100 20W50 1Liter kan kopen in de Betuwe (GLD.).
Graag jullie reactie.

Mvgr. J.v.Soelen
Je kan da gewoon vanuit je luie zetel bestellen:
http://www.motulolie.nl/winkel/category ... nthetisch/

is da nie gemakkelijk/ :grin:
Nog 1 vd weinige merken die een full synth 20/50 heeft...Maar zoals wiedewa al zegt, maakt eigenlijk nie veel uit wat je er in kapt, zolang je een droge koppeling hebt, met een natte koppeling zou ik toch eerder naar typische motorolie's gaan, die zijn dan toch wat beter geschikt ivm de vervuiling en doorslippen ed vd koppeling.
Als je een motor hebt die hoge toeren aankan, (+10-12.000 tpm) kan je ook best een degelijke olie kopen, maar een boxer rijdt op alles.....(al zou ik toch nog effe wachten om je oude frituurolie erop te kappen)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
jvsoelen
Contacteer:

Bericht door jvsoelen »

Dirk Pauwels schreef:
Graag jullie reactie.

Mvgr. J.v.Soelen
Je kan da gewoon vanuit je luie zetel bestellen:
http://www.motulolie.nl/winkel/category ... nthetisch/

is da nie gemakkelijk/ :grin:
Nog 1 vd weinige merken die een full synth 20/50 heeft...Maar zoals wiedewa al zegt, maakt eigenlijk nie veel uit wat je er in kapt, zolang je een droge koppeling hebt, met een natte koppeling zou ik toch eerder naar typische motorolie's gaan, die zijn dan toch wat beter geschikt ivm de vervuiling en doorslippen ed vd koppeling.
Als je een motor hebt die hoge toeren aankan, (+10-12.000 tpm) kan je ook best een degelijke olie kopen, maar een boxer rijdt op alles.....(al zou ik toch nog effe wachten om je oude frituurolie erop te kappen)

Dirk bedank voor de info (Link) , ik heb inmiddels vanuit de luie stoel besteld, komt neer op +- € 20,= met incl. verzendkosten.
Want ze hebben Geen ?,. verkooppunt in de Betuwe van het merk MOTUL.

Mvgr. J.v.Soelen
Een BMW R1100RS rijder.
frederik

Bericht door frederik »

In de handleiding van BMW staat API SG. De viscositeit wordt bepaald door de buitentemperatuur van uw streek.
GB : 5w40, bij ons 10w40, in italië 20w50. Omdat we niet bij min 10 tot min 20 rijden is de 10w40 dus niet nodig en nemen we een olie die nog smeert ook boven de 30 graden, dus een 20w50. We hebben geen natte koppeling dus kunnen we een gewone motorolie gaan gebruiken.

Het belangrijkste is vooral tijdig verversen, dus dure synthetisch laten zitten voor twee jaar is heel slecht.

F
Dirk Pauwels

frederik schreef:
Het belangrijkste is vooral tijdig verversen, dus dure synthetisch laten zitten voor twee jaar is heel slecht.

F
Klopt. Maar als je minstens 1 maal per jaar ververst, en max 10.000km met je olie doet, waaorm zou je dan dure synth kiezen? Half synth is goed genoeg voor de boxer. Op de 1150 komt er nu norauto van 6 euro/L op. Op de KTM gebruik ik full synth, maar dat ding staat vaker tegen het rood dan de meeste verkeerslichten.....
frederik

Bericht door frederik »

Zo is dat ! Ik gebruik olie api sg 20w50 van rond de 2-3 euro. Tijdig alles laten uitlopen en vooral niet te rap de olieaftapmoer willen terug opdraaien. Geef die olie de tijd om eruit te geraken. Nu vlak voor de winter voordat je een maand of twee-drie niet meer gaat rijden, alles mooi aflaten !

Leuk nog een KTM gebruiker ! De mijne ingeruild voor een italiaanse gs, een pak meer karakter dan die nieuwere gs'en uit Duitsland.

Groeten,

F
jvsoelen
Contacteer:

Bericht door jvsoelen »

frederick:
20W50 voor de prijs rond de 2 á 3 euro, waar haal je die ?.
De prijs die daaraan hangt is n.l. € 17,50 / liter.

Mvgr. Jan
Een BMW R1100RS rijder.
frederik

Bericht door frederik »

Dat ga jij betalen bij de dealer ja. Ik koop de olie in de speciaalzaak waar de garagisten hun materiaal kopen.

F
MrUfip
Contacteer:

Bericht door MrUfip »

jvsoelen schreef:frederick:
20W50 voor de prijs rond de 2 á 3 euro, waar haal je die ?.
De prijs die daaraan hangt is n.l. € 17,50 / liter.

Mvgr. Jan
Dat zijn idd mooie prijzen...
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
toerbaard

Bericht door toerbaard »

Voor natte koppelingen wordt olie aangeraden die voldoet aan de zogenaamde "jaso -norm ma ", ivm
slippende koppelingen.
Heb die echter nooit gebruikt op mijn suzuki's en nimmer problemen gehad :grin: , dus vraag me af of dit niet meer een marketing-argument is om de prijs op te drijven ? :twisted:
Iemand hier al echt problemen mee gehad ?
Voor droge koppelingen is er uiteraard geen enkel probleem.
zeiler1

Bericht door zeiler1 »

JASO is een japanse smeernorm, die erg streng is. Niks met de merken of commerce te maken.

Velen van ons rijden met een motor van om en bij de 20,000 euro.
Gebruik dan best de beste olie, en dan liefst een die alles bewezen heeft en nog steeds bewijst.
Vraag maar eens wat het verschil is van een motor, steeds onderhouden met bvb Castrol, en één met een gewone ouderwetse minerale olie aan een mechanieker.
motoren met Castrol blijven netjes en proper van binnen.
tis een paar euro duurder, maar ik bespaar nooit op olie!

grtz!
k75c => r850r=>r1200rt '95 => r1200rt '08
Dirk Pauwels

zeiler1 schreef:JASO is een japanse smeernorm, die erg streng is. Niks met de merken of commerce te maken.

Velen van ons rijden met een motor van om en bij de 20,000 euro.
Gebruik dan best de beste olie, en dan liefst een die alles bewezen heeft en nog steeds bewijst.
Vraag maar eens wat het verschil is van een motor, steeds onderhouden met bvb Castrol, en één met een gewone ouderwetse minerale olie aan een mechanieker.
motoren met Castrol blijven netjes en proper van binnen.
tis een paar euro duurder, maar ik bespaar nooit op olie!

grtz!
Het zou wel eens interessant zijn om een dure olie te laten analyseren en vergelijken met een goedkope olie uit dezelfde API klasse natuurlijk, je mag een minerale olie niet gaan vergelijken met een full synth.
Heeft er iemand weet van dergelijke vergelijkende tests? Ik vermoed dat de zeepbel vd dure olies zal uiteenspatten na dergelijke test.....
Gaby

Bericht door Gaby »

Dirk Pauwels schreef:Het zou wel eens interessant zijn om een dure olie te laten analyseren en vergelijken met een goedkope olie uit dezelfde API klasse natuurlijk, je mag een minerale olie niet gaan vergelijken met een full synth.
Heeft er iemand weet van dergelijke vergelijkende tests? Ik vermoed dat de zeepbel vd dure olies zal uiteenspatten na dergelijke test.....
Waar is dat vermoeden op gebaseerd?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Dirk Pauwels

Gaby schreef: Waar is dat vermoeden op gebaseerd?
Download dit eens http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf

en kijk es naar de resultaten van bv Shell helix plus, 1vd goedkoopste olies en Castrol formula R, 1 vd duurdere.
shell haalt evengoede resultaten, zoniet beter dan castrol.
Valvoline durablend, half synth deed het ook aanzienlijk beter dan sommige duurdere synthetische olies

De beste olie uit de test was royal purple, natuurlijk een amerikaanse olie, want de test is amerikaans :grin: maar ook een extreem dure olie. een andere dure olie haalde dan weer bedroevende resultaten

Wat ik hieruit besluit is dat een dure olie beter kan zijn (onder extreme belasting), maar het niet noodzakelijk is...als je de resultaten van Castrol, Mobil etc bekijkt....niet schitterend. en dan spreken we over olies die hier bij ons ook 70 euro voor 4l kosten etc...

Natuurlijk vermoed ik wel dat de test niet echt helemaal onpartijdig zal zijn, daarom ben ik benieuwd naar andere europese gelijkaardige testen, maar dan echt volledig onafhankelijk.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Dit soort testen testen slechts 1 eigenschap van de olie.
Maar ook vuil zwevend houden, water opname noodsmering etc die moeten ook getest worden.
Maar daar hoor je ze niet over, bijv. wordt deze test methode ook gebruikt voor die teflon toegvoegingen slick etc... ja dan komt het er natuurlijk goed uit.
Maar hoe zit het met het viscositeits verloop bij div temperaturen. Hoe zit het met de dope's die kapot gemalen worden????
Hoe zit het met de bezink snelheid van vuil? en zo kan ik nog tig punten verzinnen die niet getest worden.

Deze test moet je vergelijken met hoe hard je motor kan, niet hoelang hij meegaat.
Inweze wordt hier alleen de smeerfilm doordringbaarheid bij hoge druk getest.
Zegt niet zoveel over de andere kwaliteiten van de olie.
Plaats reactie