Alternatieve topkoffer

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Frederikw
Contacteer:

Alternatieve topkoffer

Bericht door Frederikw »

Omdat mijn laptop niet in de topcase van BMW past (en te duur is) heb ik er zelf eentje samengesteld.

Men bestelle:

- een stukje aluminium bij Touratech:

Afbeelding

01-053-0050-0 Topcase bracket Standard. Prijs: 93€ (gratis levering via RAD). Dit is een universele set waarbij je zelf de gaten nog moeten boren voor je type moto.
Het alternatief is 01-053-0058-0 Topcase bracket for R1200 GS/Adventure maar die kost bijna dubbel zoveel.

- Een waterdichte, stofdichte, stootvaste, etc.. koffer.

Afbeelding

Ik heb gekozen voor de HPRC 2500, qua afmetingen komt die overeen met de Pelican Case 1550. Ik heb even overwogen om de HPRC2600 te nemen, maar die zag er iets te lomp uit om vanachter op de moto te hangen. Al die kisten van verschillende fabrikanten zijn hetzelfde, maar Pelicases zijn de duurste. Een ander alternatief is B&W.
Prijs ben ik vergeten, Rond de 140€ dacht ik.

Eens men al dat nieuw speelgoed in huis heeft, begin ge er in te zagen en te boren :o
De alu plaat van de Touratech houder heb ik een beetje moeten inkorten om schoon op die kist te passen. In de kist heb ik gaten moeten boren om die houder aan te bevestigen. De koffer heeft een levenslange garantie... maar die zijt ge dus wel kwijt als ge erin boort. :roll:

De Touratech houder bevestigen op de motor:

Afbeelding

En de "plaat" bevestigen aan de kist. Ik heb er een goeie laag siliconen tussengedaan om de kist waterdicht te houden. Alle boutjes heb ik ook met loctite vastgezet tegen het lostrillen.

Afbeelding

Ik ben natuurlijk vergeten een foto te trekken van de plaat die aan de kist hangt. :? Maar het werkt dus als volgt: De houder hangt permanent op de moto. Aan de kist hangt permanent een plaat. De plaat haakt in de houder en kan op slot gedaan worden met een sleutel. Het duurt 2 seconden om de koffer er op of eraf te halen. Het zit ook stevig vast, geen speling of trillingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Et voila. Een topkoffer die levenslang meegaat en overgezet kan worden op andere moto's. De kist is ook voor andere dingen te gebruiken natuurlijk. Totale kostprijs <250€ . Voor dat geld vindt ge geen topkoffer tegenwoordig.
http://www.radiobaobab.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Relax

Re: Alternatieve topkoffer

Bericht door Relax »

Inventiviteit brengt op. Zet dat ook ff op het NL. GS-forum. Kan men daar ook wel smaken.
I respect your opinion. But I don't give shit.
John
Contacteer:

Bericht door John »

Prachtig gedaan! :wink:
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Awel kerel :thumright:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
dosch71

Bericht door dosch71 »

Haha, goed gevonden en bravo voor het voorbeeld! :D Spijtig dat er geen helm in past, tenzij ge uw helm kunt platduwen :bom: ...

Ik ben namelijk zelf eens aan het overwegen van een "topkees"-in één te steken, maar die mag dan wel nog zelfs geen 200e kosten en er MOET een helm in kunnen, de variotopkoffer van BMW voldoet niet... :-|

Kennis van mij heeft een topkees gemaakt van een "vlaamse milieubox" van zen pa! Met wat brol uit de containers van op t werk tablet gemaakt, kostprijs 0euro :cyclops: . Om het gedrocht waterdicht te maken grijze plastikvuilzak erover en kers op de taart ne riem daarrond in 4kleuren (broeksriem uit de jaren stillekes?)... Hij heeft er zijn rt goed mee verknald qwa uitzicht maar 1punt: dient maar 2x per jaar!!!
IK GEEF DAAR GEEN 300E AAN zegt hij VOOR DIE 2X OP E JAAR :bom: :alien: geef hem is ongelijk? Maar het oog :cyclopsani: wil ook wat vind ik.

eens foto van posten binnenkort, het ziet er niet uit :drunken:
honda cb400 '78
ABL bombardier 250 2T
honda xl600 '86/honda nx650 dominator '91/honda xrv750 africa twin '92
BMW r1200gs '04
John
Contacteer:

Bericht door John »

dosch71, is die wijn nu nog altijd nie op? :mrgreen:
(goe gelachen eigenlijk, maar daar nie van) Vond het eigenlijk wel tof, die uitlating.
Er zijn inderdaad altijd "koopjes" te doen die niks kosten. Zo had ik enkele jaren geleden de kans om via "Toering wegenhulp" aan topkoffers te geraken die ook "niks" kosten.
Maar geef toe, dit is toch prachtig in mekaar geflanst hé! :wink:
Frederikw
Contacteer:

Bericht door Frederikw »

HPRC of Pelican Case heeft genoeg andere soorten koffer in hun gamma. Ge kunt die allemaal op een gelijkaardige manier monteren. Als je er een helm wilt inkrijgen kan je misschien eens kijken naar deze: http://www.plaber.com/4400.htm" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.pelican.com/cases_detail.php?Case=0340" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.radiobaobab.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Als je er perse een helm wil in krijgen , ga dan eens in een legerstock neuzen. polyester kisten of Zarges alu boxen van de Bundeswehr te koop voor een prijsje.

Die Pelicase ziet er mooi uit. Ik loop zelf met een dergelijk idee rond om een aktentas voor dossiers en laptop als topcase te bouwen.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Of je koopt een Givi monokey plaat + B36N koffer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo zat die op de GT:
Afbeelding
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + 866Ɩ ƎS ┴˥00ƖƖʞ
De Jempy

Bericht door De Jempy »

Frederikw,
dat is echt prachtig gemaakt.
Nu nog een beschermlaagje aanbrengen zodat de lading niet beschadigd kan worden tijdens het transport.
Ik denk dan aan zo'n slaapmatje dat ze gebruiken in o.a. een tent.
Is niet dik en toch stevig. Laat zich ook gemakkellijk bewerken.
Heb nog wel eentje op overschot liggen. :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie