opzoekt. Is dit normaal of ben ik niet de enige motorfanaat die hier problemen mee heeft
windgevoelige GS
Moderator: GVN
windgevoelige GS
heb nu 8500 km gereden met mijn GS en ondervind telkens weer dat bij hevige windvlagen mijn motor alle kanten van de baan
opzoekt. Is dit normaal of ben ik niet de enige motorfanaat die hier problemen mee heeft
Re: windgevoelige GS
Yeps,klopt.
Met de K1300R veel minder last van gehad maar daar zat je meer in de moto.
De GS zijn zwaartepunt ligt al hoger en je zit zelf ook al hoger.
Het bredere stuur vastnemen dwingt je ook in een houding waardoor je automatisch meer wind pakt.
Het gewicht van de moto is natuurlijk ook niet aan de lage kant.
Al deze factoren werken dan natuurlijk in het nadeel met deze weersomstandigheden.
Met deze zwaardere types allroad moto's zullen wij dit ongemak er nu eenmaal moeten bij nemen.
Alsook de zwaardere gekuipte reismoto's hebben daar waarschijnlijk ook meer last van.
Grtz
Geert
Met de K1300R veel minder last van gehad maar daar zat je meer in de moto.
De GS zijn zwaartepunt ligt al hoger en je zit zelf ook al hoger.
Het bredere stuur vastnemen dwingt je ook in een houding waardoor je automatisch meer wind pakt.
Het gewicht van de moto is natuurlijk ook niet aan de lage kant.
Al deze factoren werken dan natuurlijk in het nadeel met deze weersomstandigheden.
Met deze zwaardere types allroad moto's zullen wij dit ongemak er nu eenmaal moeten bij nemen.
Alsook de zwaardere gekuipte reismoto's hebben daar waarschijnlijk ook meer last van.
Grtz
Geert
Den donderdag, 11/11 met die storm, ben ik met de GS gaan werken.
Ik heb tot 3 maal toe mijn voorwiel voelen weg schuiven door de wind.
Met de RT , zowel 1150 als 1200 geen probleem mee gehad.
Toegegeven de RT's zijn zwaarder op het stuur.
-
BMW-4-Ever
same here.
Reed hiervoor een 1200LT van 380 kg en helemaal vol in de kuip. Had gedacht dat die meer wind zou vangen.
Afgelopen donderdag dezelfde ervaringen als Harald op mijn 1150 GS (wel de koffers eraan) Wat meer voorover zitten helpt dan wel.
E
Reed hiervoor een 1200LT van 380 kg en helemaal vol in de kuip. Had gedacht dat die meer wind zou vangen.
Afgelopen donderdag dezelfde ervaringen als Harald op mijn 1150 GS (wel de koffers eraan) Wat meer voorover zitten helpt dan wel.
E
-
Nahoj
wat je ens kan proberen is je armen wijd uitsteken!
zo breng je nog meer stabiliteid uit...
en zeker met dit weertje eens proberen
zo breng je nog meer stabiliteid uit...
en zeker met dit weertje eens proberen
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA
R80Gs
GSA
Met de RT toch ook een metertje opzijgeblazen.... gebeurt niet vaak maar kon hem niet tegenhouden, de windvlaag was te sterk
Ik denk niet dat het gewicht veel in de pap te brokken heeft van een motor inverband mee wind...Harald schreef:Den donderdag, 11/11 met die storm, ben ik met de GS gaan werken.
Het gaat hier om het voorwiel... Dat van een GS is een paar maten groter.... Als het draait moet je dat zien als een volle schijf.... de wind heeft meer vat op deze schijf als ze groter is en dat beinvloed het stuurgedrag en hierdoor wijk je sneller van de baan. Hoe flitsender je motor dan nog eens stuurt in normale omstandigheden hoe sneller je er last mee hebt in winderige omstandigheden.... Motoren met stuurdemper zoals de K1200 bijvoorbeeld zullen minder last hebben omdat die dat grotendeels opvangt.
GRTS Danny
Weer iets bij geleerd .
Thx Danny
Thx Danny
RUSOR schreef:Ik denk niet dat het gewicht veel in de pap te brokken heeft van een motor inverband mee wind...Harald schreef:Den donderdag, 11/11 met die storm, ben ik met de GS gaan werken.
Het gaat hier om het voorwiel... Dat van een GS is een paar maten groter.... Als het draait moet je dat zien als een volle schijf.... de wind heeft meer vat op deze schijf als ze groter is en dat beinvloed het stuurgedrag en hierdoor wijk je sneller van de baan. Hoe flitsender je motor dan nog eens stuurt in normale omstandigheden hoe sneller je er last mee hebt in winderige omstandigheden.... Motoren met stuurdemper zoals de K1200 bijvoorbeeld zullen minder last hebben omdat die dat grotendeels opvangt.
GRTS Danny
PRECESSIE
http://www.4physics.com/phy_demo/newton/newton_rot3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
kan niet, in mannekensvere waait het nooitbigfoot46 schreef:Zo had ik enkele jaren terug veel meer last in een storm, thv mannekesvere, dan mijn motorbuddy.
Allebei met een R850R. Hij heeft er één met gietvelgen, type RT, en die van mij staat op spaakvelgen. Allebei met touring koffers en een topcase. Hij heeft er en mega Givi op staan en bij mij een RTkoffer.
Bij momenten twee, en zelfs meer, rijvakken nodig om de rukwinden op te vangen. Grootste invloed zal hier wel het type velg geweest zijn denk ik.
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
jep,bigfoot46 schreef:als je de klei'n heet zal je er wellicht minder last van hebben
ben maar 1.90 klein en 1.20 breed
R100RT 1980 met zijspan
Hoe sneller je rijdt hoe stabieler, dit door het groter gyroscopisch effect van de wielen. Werkt echt maar je moet het wel durven !
Hoe groter het wiel en hoe zwaarder het wiel hoe groter het effect
Lees daarvoor bv bericht 5 van Jan VD Velde op http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=19030" onclick="window.open(this.href);return false;
gr
Gies
Hoe groter het wiel en hoe zwaarder het wiel hoe groter het effect
Lees daarvoor bv bericht 5 van Jan VD Velde op http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=19030" onclick="window.open(this.href);return false;
gr
Gies
Ok Gies, die redenering klopt dan wel, maar of het veilig is, dat is dan weer iets te kort door den bocht denk ik zo...
Want als ge rekening houdt met de zelfde reactietijd om een windstoot (bvb bij het uitkomen achter een vrachtwagen na hem ingehaald te hebben bij zijdelingse wind...) te corrigeren aan een hogere snelheid, dan is uwen afgelegde weg ook weeral langer voor de afwijking weggewerkt is...
Enfin dat is zowat kiezen tussen cholera en de pest
Groeten,
Dirk.
Want als ge rekening houdt met de zelfde reactietijd om een windstoot (bvb bij het uitkomen achter een vrachtwagen na hem ingehaald te hebben bij zijdelingse wind...) te corrigeren aan een hogere snelheid, dan is uwen afgelegde weg ook weeral langer voor de afwijking weggewerkt is...
Enfin dat is zowat kiezen tussen cholera en de pest
Groeten,
Dirk.
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...
R1150 gelände und strasse adv.

Hou je mond dan ook, letters intypen kan iedereen.kadee2 schreef:Ok Gies, die redenering klopt dan wel, maar of het veilig is, dat is dan weer iets te kort door den bocht denk ik zo...
Enfin dat is zowat kiezen tussen cholera en de pest![]()
Groeten,
Dirk.
Maar je reactie slaat nergens op, je hebt wel met forumleden te maken.
Voorkom die onzin of zever en doe 'n fatsoenlijke bijdrage.
MG Breva 850
Wat is jouw probleem met de posting van kadee2 ?Wiedewa schreef: Hou je mond dan ook, letters intypen kan iedereen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
-
John
- Contacteer:
Bob, die Wiedewa is denkelijk van een andere wereld. Laat hem maar stoven (liefst op een heet vuurtje
)
Ja, 'k las net ook zijn reacties in het topic van de heftafel. Waarschijnlijk een slechte avond voor de arme man.
Bob
ff wat onviendelijkheid overslaan en terug to the point...
Ga maar 'ns experimenteren bij een flinke bries !
vriendelijke groeten,
Gies
Aan hogere snelheid voel je dus minder windstoot en is er minder te corrigeren, want je beweegt veel stabieler in je verticaal vlak.kadee2 schreef: Want als ge rekening houdt met de zelfde reactietijd om een windstoot (bvb bij het uitkomen achter een vrachtwagen na hem ingehaald te hebben bij zijdelingse wind...) te corrigeren aan een hogere snelheid, dan is uwen afgelegde weg ook weeral langer voor de afwijking weggewerkt is...
Ga maar 'ns experimenteren bij een flinke bries !
vriendelijke groeten,
Gies
Man man man, wat een niveauWiedewa schreef:Hou je mond dan ook, letters intypen kan iedereen.kadee2 schreef:Ok Gies, die redenering klopt dan wel, maar of het veilig is, dat is dan weer iets te kort door den bocht denk ik zo...
Enfin dat is zowat kiezen tussen cholera en de pest![]()
Groeten,
Dirk.
(en nu zou ik kunnen vragen “zijn al die Hollanders zo?” maar wij weten wel beter…)
Nog steeds lesje niet geleerd hé ?
Wel het was het volgende:
Als ge wilt mee klappen met de grote mensen, dan moet ge zien dat ge sterk genoeg in uw schoenen staat.
Des te meer als je je wilt bedienen van zulks meewarig en belerende toontje (Ach Dirk,onder de 0 graden...) om commentaar te geven.
Zoniet riskeer je inderdaad wel eens om op je plaats gezet te worden…
En dan kan je daar ofwel ‘ns bij stilstaan en jezelf in vraag stellen, ofwel wild om je heen beginnen schoppen.
Maar die keuze heb je blijkbaar al gemaakt…
Desalniettemin gegroet,
Dirk.

Bob schreef:Wat is jouw probleem met de posting van kadee2 ?Wiedewa schreef: Hou je mond dan ook, letters intypen kan iedereen.
Voorkom die onzin of zever en doe 'n fatsoenlijke bijdrage.![]()
Ik denk dat deze posting op zijn lange tenen is gevallen Bob
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 6&start=75
Groeten,
Dirk.

hoge bomen vangen veel wind he 
met mijn (van fabriek af )verlaagd model 2010 geen probs.groot verschil met de f 650 gs vroeger.daar sloeg de wind letterlijk op mn wielen.
ps:ik had hem paar maand na den uwen en zit al aan 7000km.we moeten dringend eens gaan toeren en er wat km's opzetten
met mijn (van fabriek af )verlaagd model 2010 geen probs.groot verschil met de f 650 gs vroeger.daar sloeg de wind letterlijk op mn wielen.
ps:ik had hem paar maand na den uwen en zit al aan 7000km.we moeten dringend eens gaan toeren en er wat km's opzetten
Zou wel eens willen weten of dat met alle toer-enduros zo is.. m'n vorige was een lage en lage toerjapanner met veel gewicht, en toen viel me al op dat collega-hoogpoters het bvb op het stuk Goes-Vlissingen het zwaar te verduren hadden. nu heb ik zelf zo'n speelse hoogpoter en mijn snelheid ligt op dat stuk nu wel een pak lager!
Heb zeker geen spijt van mijn aankoop, rug- en nekkrampen zijn over aangezien ik niet meer met m'n knieën aan m'n kin zit nu
Heb zeker geen spijt van mijn aankoop, rug- en nekkrampen zijn over aangezien ik niet meer met m'n knieën aan m'n kin zit nu
* R1200 GSA * BMW Motorclub Vlaanderen lid *