Wegenvignet

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

marc

Wegenvignet

Bericht door marc »

Na alle laatste nieuws wat ik gehoord heb op radio en tv zullen we niet meer kunnen ontsnappen aan een wegenvignet , zowel in Vlaanderen als Wallonië.
Ben dan ook eens benieuwd waar men dit vignet bij een motor zal moeten plaatsen, niet iedereen heeft een ruit of ruitje.
Ben er ook mee akkoord als dit gaat gelden voor iedereen , zowel Belg als buiten lander.
Ook zeer benieuwd naar hoe men dit gaat controleren en wat de sancties zijn als je er bij een eventuele controle geen hebt.
Hopenlijk zullen ze met dat geld dat ze dan binnehalen ook de vele putten in de wegen gaan herstellen ???????
Harald

Re: Wegenvignet

Bericht door Harald »

Met een beetje creativiteit van de wetgever, kan dit simpel worden opgelost.

Afbeelding

Anderzijds hoor ik enkel over een vignet voor auto's en vrachtwagens.
Er is nergens sprake van motoren.
Dus laat ze maar doen, misschien vallen we als motorrijder wel uit de boot.

Persoonlijk zou ik éérst liever een vignet zien voor de verplichtte verzekering.
vignet met vermelding van geldigheid, merk en type voertuig alsook de n° plaat.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Danny

Bericht door Danny »

Persoonlijk zou ik éérst liever een vignet zien voor de verplichtte verzekering.
vignet met vermelding van geldigheid, merk en type voertuig alsook de n° plaat.
voor mijne lichte vracht hebben ze al een stikkerke dus de databanken koppelen van DIV en verzekeringen die daar moeten op intekenen met hun verzekerden dat kan toch het grote probleem niet zijn... leve België :scratch:

In Duitsland lukken deze dingen maar hier zal 't weer een zootje worden, Vlaams zus, Waals zo en de Brusselaars kiezen nog een ander middenweggetje... :wink:

Ik hoop dat ze die dingen federaal houden, alle Belgen gelijk voor de wet en liefst dezelfde wet weetjewel... :roll:

We zullen met de moto misschien met rust gelaten worden wie weet, maar ik denk niet dat gezien het hoog aantal ingeschreven moto's ze deze kans op inning aan hun neus gaan laten voorbij gaan.
Er zal wel één of ander slimme ook dit kelkje tot op de belastingbodem proberen te ledigen, die zou ik eens graag Afbeelding

Als ze iets doen liefst duidelijk en eenvoudig :mrgreen:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Harald schreef:misschien vallen we als motorrijder wel uit de boot.
Lijkt mij ook logisch (en juist daarom zal het hier waarschijnlijk wel anders gaan) :roll:

Hoeveel schade brengt een motor nu toe aan het wegdek :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Harald

Bericht door Harald »

WimLT schreef:Hoeveel schade brengt een motor nu toe aan het wegdek :-?

Normaal geen hé
tenzij het een GW of LT is :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

marc schreef:Na alle laatste nieuws wat ik gehoord heb op radio en tv zullen we niet meer kunnen ontsnappen aan een wegenvignet , zowel in Vlaanderen als Wallonië.
Ben dan ook eens benieuwd waar men dit vignet bij een motor zal moeten plaatsen, niet iedereen heeft een ruit of ruitje.
Ben er ook mee akkoord als dit gaat gelden voor iedereen , zowel Belg als buiten lander.
Ook zeer benieuwd naar hoe men dit gaat controleren en wat de sancties zijn als je er bij een eventuele controle geen hebt.
Hopenlijk zullen ze met dat geld dat ze dan binnehalen ook de vele putten in de wegen gaan herstellen ???????
Voorlopig nog niets gehoord van vignet bij moto's. Als ze het willen doen neem ik aan dat er zo een vignethoudertje gaat komen (dat we dan weer moeten kopen) en dat je rond de bout vd vooras of zo moet schroeven, zoals in sommige landen...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Ik hoop net dat motorfietsen ook een vignet moeten hebben, want anders zie ik tussen het linkervak en middenvak elke dag een file ontstaan van motorrijders...
Zeppe

Bericht door Zeppe »

wooter schreef:Ik hoop net dat motorfietsen ook een vignet moeten hebben, want anders zie ik tussen het linkervak en middenvak elke dag een file ontstaan van motorrijders...
:scratch:
dan hadden die er m.i. nu ook al moeten zijn,
denk niet dat er ooit zoveel motorrijders zullen komen dat ze een fille gaan veroorzaken
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
patrick k100

Bericht door patrick k100 »

als ze dan maar eerst beginnen met de rijbanen overal berijbaar te maken zonder putten enzo dan zou het mss nog dienen da vinget maar 't geld zal wel weer verdwijnen in den een of ander zijn zakken
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

patrick k100 schreef:maar 't geld zal wel weer verdwijnen in den een of ander zijn zakken
Daar ben ik nu al zeker van :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Nog geen 9% van de geinde taksen, belastingen en accijnzen op mobiliteit vloeien terug naar mobiliteit. Als men 50% van de geïnde wegentaks en brandstofaccijnzen zou investeren in wegenbouw en -onderhoud, hadden we het beste wegennet van West-Europa.
catbustingdog

Bericht door catbustingdog »

Het vignet zou enkel voor buitenlanders nodig zijn, voor ons zelf zou er niet zo veel veranderen, we betalen toch nu ook al "wegentaks". :drunken: :clown: :drunken:
niet storen, ben al gestoord genoeg!
Catbustingdog rides again ...
lid van BMW Motor Club Vlaanderen
marc

Bericht door marc »

en
Dirk Pauwels schreef:
Voorlopig nog niets gehoord van vignet bij moto's. Als ze het willen doen neem ik aan dat er zo een vignethoudertje gaat komen (dat we dan weer moeten kopen) en dat je rond de bout vd vooras of zo moet schroeven, zoals in sommige landen...

Als ze de buitenlanders gaan laten betalen voor een vignet ,zullen ze ons Belgen heel zeker ook laten betalen om geen zever te krijgen met EUROPA en zijn wetgeving.

Men zou als eerder geschreven beter ook nog eens extra een soort van vignet invoeren zodat men met zekerheid kan zeggen of je voertuig verzekerd en gekeurd is.
Danny

Bericht door Danny »

Men zou als eerder geschreven beter ook nog eens extra een soort van vignet invoeren zodat men met zekerheid kan zeggen of je voertuig verzekerd en gekeurd is.
Nee Marc gij zijt te slim, eerst een taxke heffen,voor de Belgen een onzichtbaar vignet en daarna breien we er nog een echt opkleefvignet aan-binnen een jaar of twee- en daar betalen we dan ook nog eens een bedragske voor... ge moet aan de kassa denken he, nie aan hoe 't zou moeten of kan. :wink:
jvsoelen
Contacteer:

Bericht door jvsoelen »

Het zal toch niet waar zijn he z'n vignet !!!!!!!!!!!!!, ze kunnen nog geen kabinet samenstellen maar dit kunnen (ze) wel ??????.

Mvgr. J.v.Soelen
Een BMW R1100RS rijder.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Gewoon de Wallonië uitgraven en bij de haven van Antwerpen voegen.
En dan Vlaanderen bij NL voegen.

Ik vraag me af hoe ze dat met al onze drugs toeristen gaan doen.. MOeten die een hasj-doorreis visum scoren????
nonkel moto

Bericht door nonkel moto »

ja van mij mogen ze ons ook bij nl voegen, tenslotte spreken we de zelfde taal en moet ik tegen mijn goesting toegeven dat de sociale voorziening, het pensioen,de importatie en de wegen daar inderdaad beter zijn en dat ook met een klote regering gebeurt.
voor een vignet kunnen ze doen zoals in de vorige eeuw een taksplaat op de fiets/brommer/moto en auto of zoals harald laat zien met een kleefvignet op de plaat,(zie Amerika) maar dan wel gekoppeld met de keuring want er rijden er rond zonder verzekering maar er zijn er ook genoeg die met betaalde taks/verzekering rijden waarvan de keuring vervallen is.
er zijn er die al 2jaar met afgekeurde remmen rijden stel je voor . grt .nm
joehoe
Bob

Bericht door Bob »

CeesBmw schreef:En dan Vlaanderen bij NL voegen.
Elk weekend loopt Antwerpen vol Nederlanders met vlaggen en met toeters en met een luide bek. Als dat bij hen thuis de standaard way of life is, dan hoeft die samenvoeging voor mij niet.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
KLT-SE

Bericht door KLT-SE »

Bob schreef:Elk weekend loopt Antwerpen vol Nederlanders met vlaggen en met toeters en met een luide bek. Als dat bij hen thuis de standaard way of life is, dan hoeft die samenvoeging voor mij niet.
:shock:
Volgens de pers in Nedeland, (dat land "vol Nederlanders met vlaggen en met toeters en met een luide bek") zou het wel eens kunnen dat de EU een stokske voor dat wegenvignet steekt. Het schijnt in strijd te zijn met bepaalde EU normen.
2007 - 2012 K1100 LT/se #0012 5-'94 >123.123 km | 2012 - heden R1200 GS | lid BMW MC VL
Afbeelding
Gaby

Bericht door Gaby »

Er zijn toch al (7?) EU landen die al zo'n vignet hebben, waarom zou het hier dan niet mogen?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Straf hé ! Iedereen voegt dat zomaar in, maar owee als België dat zou durven. Vorige keer de Nederlanders die direct op hun paard zitten, waardoor wij schijtlijsters het afbreken. Nu hebben ze waarschijnlijk de EU voor datzelfde paard weten te spannen, want praten kunnen ze als de beste, natuurlijk. Afwachten :-?

CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Dan moeten ze in NL ook een wegenvignet invoeren, of in belgie transit verkeer vrijstellen m.u.v. vrachtwagens.

De wegen zijn redelijk slecht in belgie, maar dat schijnt te komen door de kosten van de verlichting.....

En nu nog enige verlichting in de formatie :mrgreen:
Danny

Bericht door Danny »

We proberen al langer al die "ollanders" te laten rond rijden via Duitsland maar ze blijven koppig door "Pelgieje" rijden... :mrgreen: :lol: :lol:
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Snelwegen privatiseren zoals in Frankrijk.
En daarna Péage invoeren. En de opbrengst investeren in diezelfde snelwegen
De gebruiker betaald en dat is een correct systeem volgens mij.

A propos , vrachtwagens betalen in duitsland toch ook voor het gebruik van de snelweg of heb ik dat verkeerd voor?
GStephen
Contacteer:

Bericht door GStephen »

Jo De Paepe schreef:Snelwegen privatiseren zoals in Frankrijk.
En daarna Péage invoeren.
Dit is praktisch gezien onmogelijk. Daarvoor is ons (snel)wegennet veel te dicht.
Daarvoor zijn er trouwens ook te veel op- en afritten.
Moest dat hier ingevoerd worden, dan hebben we gigantische files als gevolg.

Volgens mij is het vignet zoals in Oostenrijk en Zwitserland wordt toegepast, de beste oplossing.
Maar echter met één groot verschil: ons vignet zou moeten gelden voor alle wegen, anders bestaat het gevaar voor sluipverkeer (en bij uitbreiding dus lege snelwegen en overvolle gewestwegen...), met als eindresultaat dat het alweer de kleine werkmens is die betaalt...
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Plaats reactie