how to optimate (met foto's)

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

how to optimate (met foto's)

Bericht door Iron Gonzo »

hoe een optimate batterijlader (druppellader) aansluiten. hier gedaan op een R1200RT
1) koop een optimate in de solden dat is goedkoper 8-)
2) verwijder het zadel

Afbeelding

tegen de benzinetank aan zie je de batterij zitten.

Afbeelding

3) controleer de kabel die bijgeleverd is en ook of er een zekering in zit en een goede!!

Afbeelding

4) sluit de de kabels aan op de juiste polen. (batterijklemmen)

Afbeelding

5) steek de steker van de optimate in de steker van de kabel die je net aangesloten hebt op de batterij.

Afbeelding

6) steek de stekker van de optimate in het stopcontact en laat de optimate zijn werk doen.

Afbeelding

ziezo dat was het, met dank aan Rudi voor het mogen maken van de foto's tijdens de installatie op zin R1200RT
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door Danny »

Met foto's altijd geslaagd

Tx Bart... :wink:
louis2m
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 feb 2005, 16:39
Woonplaats: Enkhuizen
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door louis2m »

Mooi dat met die Optimate maar.... schrik niet als je de stekkers aansluit. Dikwijls gaat er eerst een rood of oranje lampje branden terwijl je net terug komt van een motortour. Soms geeft hij zelfs aan dat de accu echt kaduk is, maar na een tijdje is alles weer groen en kun je rustig slapen of andere dingen doen dan de accu v de BMW uitbouwen! Verder een goed ding om de winter te overbruggen.
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door Wiedewa »

Duidelijk uitgelegd, heb hier geen tegenpolen gevonden :grin:
Laat je je schone afwerkingen niet hier alleen achter, ben blij dat dit advies bestaat.

mvg Nico
MG Breva 850
aantzeetje
Berichten: 1163
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door aantzeetje »

Dikwijls gaat er eerst een rood of oranje lampje branden terwijl je net terug komt van een motortour
Gelijk welke batterijlader koppel je maar de dag nadien aan. Bij thuiskomst is je batterij in principe volledig opgeladen. Door de self test die de batterijlader uitvoert begint hij dus gelijk de batterij eerst te ontladen vooraleer deze weer op te laden. Zeker niet goed voor de levensduur van je batterij!
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door Danny »

Bwaah laat ons er nu geen wilde verhalen aan vastpinnen van wel of niet.
de Lader heeft een zelfuitschakeling en een batterij blijft in optimale vorm als ze mag/kan werken, dwz ontladen en weer opladen. Veel batterijen zijn niet eens echt "vol" (zoals wij dat zeggen) na een rit.
Bekijk maar eens wat een continuë verbruikers we tegenwoordig hebben, een flinke rit is dus nodig en dan nog kan 't geen kwaad dat ding eraan te hangen als je thuiskomt...
't zijn nu eenmaal hightech spullen en een goeie lader ontlaad en laad en dat is de bedoeling he :wink:

Ik hang't er persoonlijk eens na een weekje stilstand aan of de avond voor een ritje kwestie van zeker genoeg jus te hebben voor de start :mrgreen: Eén laadbeurtje volstaat en dan haal ik dat ding weer los voor een week...
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door Gaby »

louis2m schreef:Mooi dat met die Optimate maar.... schrik niet als je de stekkers aansluit. Dikwijls gaat er eerst een rood of oranje lampje branden terwijl je net terug komt van een motortour. Soms geeft hij zelfs aan dat de accu echt kaduk is, maar na een tijdje is alles weer groen en kun je rustig slapen of andere dingen doen dan de accu v de BMW uitbouwen!
Dat hab ik nog niet gezien. Sluit je eerst de Optimate aan de accu aan en dan de netstekker in het stopcontact,
of omgekeerd? Ik heb me (zie opmerking hierboven) ook al afgevraagd waarom je, na de motor pas gebruikt te
hebben, de accu aan een lader aansluit.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door Iron Gonzo »

Gaby schreef:
louis2m schreef:Mooi dat met die Optimate maar.... schrik niet als je de stekkers aansluit. Dikwijls gaat er eerst een rood of oranje lampje branden terwijl je net terug komt van een motortour. Soms geeft hij zelfs aan dat de accu echt kaduk is, maar na een tijdje is alles weer groen en kun je rustig slapen of andere dingen doen dan de accu v de BMW uitbouwen!
Dat hab ik nog niet gezien. Sluit je eerst de Optimate aan de accu aan en dan de netstekker in het stopcontact,
of omgekeerd? Ik heb me (zie opmerking hierboven) ook al afgevraagd waarom je, na de motor pas gebruikt te
hebben, de accu aan een lader aansluit.
ja

doel van de druppellader is dat bij langdurige stilstand uw batterij optimaal blijft.
gebruik je iedere dag of doe je wekelijks een lange toer is een druppellader niet nodig.

dus voor winterstalling is de druppellader een must, wil je niet ieder jaar een nieuwe batterij steken
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door toine »

ik plug de optimate altijd in het stopcontactje van de moto... is dat niet veel eenvoudiger dan bovenstaande installatie ?? (of mis ik hier iets?)
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door Gaby »

Hoi Gonzo,
Mijn vraag aan louis2m had betrekking op de volgorde van aansluiting, eerst in het stopcontact en dan pas
aan de accu, of eerst aan de accu aansluitern en dan pas de lader in het stopcontact.
De volgorde kan mogelijk bepalend zijn of er in t' begin wat lichtjes raar gaan flikkeren, vandaar mijn vraag.
Wat betreft winterstalling denk ik dat een druppellader geen must is, op voorwaarde dat de accu
in geladen toestand op een droge plek bewaard wordt. Dat kan ook in de motor zelf als de garage er voor
geschikt is, ze hoeft dan enkel afgekoppeld te worden. Het verlies aan vermogen zonder verbruikers is
voldoende klein zijn om een hele winter door te komen zonder in diepe ontladingstoestand terecht te komen.
Laatst gewijzigd door Gaby op 26 jan 2011, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door Bob »

toine schreef:of mis ik hier iets?
Jij niet, maar je moto wel. Nieuwere BMW's hebben een elektrisch circuit met CANBUS. Vraag me niet exact wat dat is, maar in het geval van de batterijlader sluit dat ding de toegang van dat sopcontact af, enkele minuten nadat het contact van de moto afgezet werd. Veel laadstroom komt er op die manier niet in je batterij terecht, tenzij de batterijlader rechtstreeks aangesloten werd.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door Gaby »

Controller Area Network, een netwerk geschikt voor gebruik in erg "vervuilde" omstandigheden zoals een motorvoertuig.
Je kan ook LIN netwerken in de wagen hebben, dat zijn subnetten van het CAN netwerk. Eventuele bedlectuur terzake:
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/8130.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.specifications.nl/lin/lin_NL.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mrtc.mdh.se/rtis/contrib/Exjobb/03.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
PS: Het lezen van het bovenstaande kan de nachtrust ernstig schaden :-P
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door Iron Gonzo »

ik hou er rekening mee
:arrow: dat niet iedereen een DURE bmw druppellader heeft of gaat kopen!!
:arrow: dit systeem is op alle accu's van toepassing. eender welk type moto of auto, dus in ieders zijn voordeel.

dit was "is" het doel van deze uiteenzetting met foto's.
toevallig is het nu op een R1200RT omdat de gelegenheid zich voordeed.
het kon zowel op eender andere moto zijn toegepast.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door ®win »

De Optimate 4 is ook verkrijgbaar voor CANbus motorfietsen: de Optimate 4 dual program. Fractioneel duurder, maar hetzelfde gebruiksgemak als de BMW lader.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door pvde »

Yep,
Ik heb een R1200RT met canbus en ik gebruik een Optimate 3 met 12V stekker, Hoe?
AfbeeldingAfbeelding
Net zoals je aan de linkerkant een 12V stekker hebt, heb ik aan de rechterkant ook zo'n 12V stekker geplaatst rechtstreeks aangesloten op de batterij met zekering er tussen.
Op die mannier laad ik mijn RT al 3 winters lang op zonder enig probleem met de canbus.
Afbeelding
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
david39
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 feb 2011, 00:45
Locatie: Oosterzele

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door david39 »

Doe ik sinds vandaag ook zo, met nen stekker in de 12V :wink: Want de batterij van de R1100RT zit wel erg ver weg :-(
Suzuki Bandit 1200S-Honda Deauville 650-BMW R1100RT
Rudi R
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2008, 10:24
Locatie: Heist-o/d-Berg

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door Rudi R »

heb pas een R1200RT 2009 gekocht. Wat betreft het laden van de batterij, hoe moet ik dan de aanwijzing in de gebruikshandleiding interpreteren?? => "Het opladen van de aangesloten accu direct via de accupolen kan tot schade aan de elektrische installatie leiden. De accu losmaken voordat de deze via de accupolen wordt opgeladen." Of mis ik hier iets? :?:

mvg,
Rudi
A wise man changes his mind... a fool never will...
CB750KZ - K100RT - (R80R-K75S-R100R-R100GS) - K75B - F650 - K75RT - R1150GS - R1100RT (x2) - R1150RT - R1200RT
Karel m
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 sep 2005, 09:23
Locatie: Malderen

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door Karel m »

Ik heb dus zo een optimate 4 met canbus-kabeltje. Sinds ik die optimate eens heb aangesloten heeft mijn contact rare kuren.... 'k moet regelmatig contact eens af en terug aanzetten alvorens effectief te kunnen starten....
bij mij heeft die optimate via canbus duidelijk het boeltje ontregelt... :-(
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
DD_RT
Berichten: 101
Lid geworden op: 23 dec 2011, 22:09

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door DD_RT »

Rudi R schreef:heb pas een R1200RT 2009 gekocht. Wat betreft het laden van de batterij, hoe moet ik dan de aanwijzing in de gebruikshandleiding interpreteren?? => "Het opladen van de aangesloten accu direct via de accupolen kan tot schade aan de elektrische installatie leiden. De accu losmaken voordat de deze via de accupolen wordt opgeladen." Of mis ik hier iets? :?:

mvg,
Rudi
Ik heb ook een RT van 2009, en heb het aan de dealer gevraagd. Antwoord: 'Rechtstreeks op de batterij, geen probleem'.
2009 R1200RT - Titansilber
Te koop: 11500 EUR
Ook te ruil tegen 1200 GS(A)
http://nl.kapaza.be/hainaut/bmw-r-1200- ... 271765.htm
DD_RT
Berichten: 101
Lid geworden op: 23 dec 2011, 22:09

Bericht door DD_RT »

Als ik iemand kan geruststellen: Ik heb 'm vandaag aangesloten, direct op de batterij. En zonder problemen.
2009 R1200RT - Titansilber
Te koop: 11500 EUR
Ook te ruil tegen 1200 GS(A)
http://nl.kapaza.be/hainaut/bmw-r-1200- ... 271765.htm
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door willy »

Karel m schreef:Ik heb dus zo een optimate 4 met canbus-kabeltje. Sinds ik die optimate eens heb aangesloten heeft mijn contact rare kuren.... 'k moet regelmatig contact eens af en terug aanzetten alvorens effectief te kunnen starten....
bij mij heeft die optimate via canbus duidelijk het boeltje ontregelt... :-(
Zeker weten dat er een verband is? 't Kan geen toeval zijn?
Het lijkt me sterk dat een "klant" in het CAN-bus netwerk het probleem dat u heeft zou kunnen veroorzaken.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door willy »

DD_RT schreef:
Rudi R schreef:heb pas een R1200RT 2009 gekocht. Wat betreft het laden van de batterij, hoe moet ik dan de aanwijzing in de gebruikshandleiding interpreteren?? => "Het opladen van de aangesloten accu direct via de accupolen kan tot schade aan de elektrische installatie leiden. De accu losmaken voordat de deze via de accupolen wordt opgeladen." Of mis ik hier iets? :?:

mvg,
Rudi
Ik heb ook een RT van 2009, en heb het aan de dealer gevraagd. Antwoord: 'Rechtstreeks op de batterij, geen probleem'.
Kan inderdaad geen probleem zijn.
Maar, en daar wordt mogeljk in de handleiding mogelijk naar verwezen, stel dat je een spanning "direct" aansluit die niet koosjer is, dan zou het deel van de motorfiets "dat nooit slaapt" mogelijk schade kunnen oplopen.
Als er via de CAN-bus aangesloten wordt dan is de kans dat er een "verkeerde" spanning wordt doorgelaten wellicht kleiner.
Er zit in de handleiding mogelijk ook een stuk(je) afwijzen van eventuele aansprakelijkheid ingebakken.
In Extremo
Berichten: 248
Lid geworden op: 07 apr 2008, 18:54
Woonplaats: Hasselt
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door In Extremo »

willy schreef:Kan inderdaad geen probleem zijn.
Maar, en daar wordt mogeljk in de handleiding mogelijk naar verwezen, stel dat je een spanning "direct" aansluit die niet koosjer is, dan zou het deel van de motorfiets "dat nooit slaapt" mogelijk schade kunnen oplopen.
Als er via de CAN-bus aangesloten wordt dan is de kans dat er een "verkeerde" spanning wordt doorgelaten wellicht kleiner.
Er zit in de handleiding mogelijk ook een stuk(je) afwijzen van eventuele aansprakelijkheid ingebakken.
Na 3 jaar dagelijks gebruik van een optimate III rechtstreeks op de batterij aan gesloten van een GSA 1200 van 2008 nog steeds geen vervelende bijwerkingen en/of stukken tegen gekomen ...

Waarschijnlijk was de kans met een bmw-lader nog veel kleiner geweest dat er ook niets vervelends was gebeurt, maar was wel duurder geweest en voor sommige is duurder nog altijd beter :roll:

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door willy »

In Extremo schreef:Na 3 jaar dagelijks gebruik van een optimate III rechtstreeks op de batterij aan gesloten van een GSA 1200 van 2008 nog steeds geen vervelende bijwerkingen en/of stukken tegen gekomen ...

Waarschijnlijk was de kans met een bmw-lader nog veel kleiner geweest dat er ook niets vervelends was gebeurt, maar was wel duurder geweest en voor sommige is duurder nog altijd beter :roll:

Groetjes,
Michel
Uiteraard maakt u geen brokken, u gebruikt het juiste middel op de juiste manier. Maar omdat dit op zich geen gegeven is
zal BMW aanraden om niet rechtstreeks op de accu te laden. Uw opmerking over duurder/beter snap ik niet, als je op dit moment bij RAD een Optimate 4 Dual Program koopt maakt u dat 55€ + 10€ voor een DIN stekker armer. De oplossing die ik (zoals velen) gekozen heb is om een stekker achteraan bij te plaatsen (op RT) en om die rechtstreeks op de accu aan te sluiten.
Ik heb nu wel het probleem dat ik moet kiezen, rechtstreeks laden of via CAN-bus, ik heb nl. een lader die beide kan :clown:
Karel m
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 sep 2005, 09:23
Locatie: Malderen

Re: how to optimate (met foto's)

Bericht door Karel m »

willy schreef:
Karel m schreef:Ik heb dus zo een optimate 4 met canbus-kabeltje. Sinds ik die optimate eens heb aangesloten heeft mijn contact rare kuren.... 'k moet regelmatig contact eens af en terug aanzetten alvorens effectief te kunnen starten....
bij mij heeft die optimate via canbus duidelijk het boeltje ontregelt... :-(
Zeker weten dat er een verband is? 't Kan geen toeval zijn?
Het lijkt me sterk dat een "klant" in het CAN-bus netwerk het probleem dat u heeft zou kunnen veroorzaken.
Heb het eens gechecked met BMW en zij raden dit af (of wat had je gedacht...). Ze wouden echter niet bevestigen dat het probleem van de optimate afkomstig was.
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
Plaats reactie