motor + firmawagen: fiscaliteit?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Mingh
Contacteer:

motor + firmawagen: fiscaliteit?

Bericht door Mingh »

hallo,

Misschien al honderd keer besproken, maar de search heeft niet veel opgeleverd: weet iemand of je een motor fiscaal kan inbrengen voor woonwerkverkeer als je een firmawagen hebt?
Ik woon op 80 km van brussel en tuf daar elke dag met de firmawagen naartoe, ofwel om 6 uur 'sochtends, ofwel om halfelf. Niet ideaal. Ik heb ook een moto (laverda 1000 uit 1978) die daar niet geschikt voor is. Op zich erg betrouwbaar maar geen abs, geen windbescherming, waanzinnig verbruik, koppeling vraagt meer kracht dan nodig om een nagel in een houten plank te knijpen, behoorlijke sportieve zit... Ik ben dus op zoek naar een oplossing om meer met de motor te woonwerkrijden, maar dan wél met zoveel mogelijk kostenrecuperatie. Bedoeling zou zijn om zo pakweg de helft van de tijd met de moto te commuten (in de winter wat minder in elk geval) Als ik een oplossing vind om die kosten terug te recupereren, ga ik op jacht naar een occasie F800, een R1x00RT, een triumph sprint ST, of (en die moet nog snel uit m'n hoofd) Duc multistrada

Thanks,
Jan.
you don't stop playing because you get old.
you get old because you stop playing.

Fun on wheelz
BMX: WeThePeople 4Seasons
XC: Intense Uzzi SL
Downhill:Intense M3
Vrooom: Laverda Jota '79
bartdv

Re: motor + firmawagen: fiscaliteit?

Bericht door bartdv »

kvrees voor de zaak, kheb het nagevraagd aan mennen boekhouder en het is gewoon teveel vant goeie vond hem... :-( maar dat neemt nie weg dat madam met de firmawagen kan gaan werken, dan bespaart dat ge dat en er is niks zo plezant om 's morgens op 2 wielen den dag te kunnen beginnen :razz:
Yves GSA

Bericht door Yves GSA »

Naar verluid is dit wel mogelijk, ken ik toch die het doen.
Je bent niet verplicht om je firmawagen te gebruiken om naar het werk te gaan, je mag dat ook doen met je eigen vervoer als je dat wil. (vooral als je nog eens betaald voor die firmawagen)
Je werkgever dient wle mee in te stappen in je verhaal om aan te tonen welke dagen dat je met de motor naar het werk bent gegaan.

Werk zelf in Telecom en als je bij ons een statuswagen hebt (niet noodzakelijk nodig voor de functie) kan je perfect combineren met de motor door de firmawagen thuis te laten en met de motor te komen + inbreng in de belastingen.
Wel uitmaken of dit voordelig is (% dagen motor vs auto) maw hoeveel % kan je hem inbrengen.

Geloof dat Motoren en toerisme daar al wat artikels heeft over geschreven.
R1150GS Adventure '03 Titanium
R80GS 92 (offroad use)

-------------------------------
Mijn gedroomde motorvakantie : alle voorgaande en de volgende
Troyke

Bericht door Troyke »

Tegen volgend jaar zal ik jullie perfect weten zeggen of de fiscus zoiets zal aanvaarden of niet.
Eind vorig jaar ook een moto gekocht om traject woon-werk af te leggen.
Moet ook dagelijk 160km heen en terug doen.

Sedert 1 April een firmasleur gekregen, doch blijf met de moto naar het werk gaan.
Zoals Horaetsyus reeds schreef "Je bent niet verplicht om je firmawagen te gebruiken om naar het werk te gaan, je mag dat ook doen met je eigen vervoer als je dat wil. (vooral als je nog eens betaald voor die firmawagen)"
Komt daar bovenop dat je nog een goede reden hebt om dit te doen, namelijk de tijdwinst door 2x de files te vermijden.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Het kan zeker, wettelijk is daar geen enkel bezwaar tegen.

Alleen, je zult belast worden op de firmawagen voor de werkelijke km die je zult doen met die wagen voor prive.
En bij de meesten loopt dat zo op, dat het de moeite niet loont.

Maar als de rekening in Uw voordeel uitvalt, waarom dan niet?

De meeste mensen doen dat niet graag, maar in Uw geval zou ik bij de belastingsdienst langs gaan en Uw situatie besproken zodat je de juiste cijfers kent.
In de veronderstelling dat ze je eerlijk en correct informeren.
En dat is zeker niet altijd het geval, jammer genoeg!
Maar een duidelijk antwoord kun je krijgen, geen antwoord heb je nu al. Dus wat heb je te verliezen?
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Vraagt dan ne firma moto hé, dan heb je tijdswinst, moet je niets kopen en heb je geen kosten. Enig nadeel, uw madam kan dan niet meer met de tankkaart op kosten vh werk de diesel voltanken.... :lol:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Mingh
Contacteer:

Bericht door Mingh »

Firmamoto doen ze helaas niet. Met de voorspelde wegenwerken op de E19 zal t zowiezo de moto worden. Misschien snel ne ouwe K75 abs kopen en van daar wel zien.
you don't stop playing because you get old.
you get old because you stop playing.

Fun on wheelz
BMX: WeThePeople 4Seasons
XC: Intense Uzzi SL
Downhill:Intense M3
Vrooom: Laverda Jota '79
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

Denk dat het enkel door de belasting aanvaard wordt mits de firmawagen op de firma blijft buiten de werkuren (geen privé km dus) en je die dus enkel gebruikt voor je werkverplaatsingen. Maar zoals aangehaals: even met de belastingsdienst of een fiscalist gaan praten.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
benn

Bericht door benn »

Heb daar vroeger ook info over opgezocht, mag geen probleem zijn : je kan afwisselen tussen firmawagen en motor, naargelang weer/bestemming/...

Werk ook in de telecom met een statuswagen, kom bijna steeds met de motor naar het werk. We hebben met de werkgever afgesproken dat we de tankkaart ook voor de motor mogen gebruiken :grin:

Uiteindelijk heb ik voor 2200 € een zeer goede Scarver gekocht (met ABS, verwarmde handvaten), ideaal om tussen de files in Brussel door door te glippen, ook daar waar RT's (en soms ook GS'en) niet meer door kunnen.
Wegens de lage aankoopprijs + gebruik tankkaart breng ik hem niet fiscaal in (forfaitaire kostenaftrek is hoger).
Maar als ik een document zou tekenen dat ik de firma wagen niet meer zou gebruiken voor woon-werkverkeer, zou mijn persoonlijke bijdrage op de firmawagen wegvallen (theoretisch zou je de firmawagen dan wel op het werk laten, om te gebruiken voor interventies/klantenbezoeken, ...)
ybr125 => F650 funduro => F650 scarver => R1150R
Plaats reactie