1200 RT benzinelampje

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
doov

1200 RT benzinelampje

Bericht door doov »

Als het waarschuwingslampje van mijn 1200 RT gaat branden, kan ik maar 20 liter tanken, terwijl er 27 liter in zou kunnen, waarvan 4 liter reserve. Op het moment dat het lampje gaat branden, geeft de boordcomputer weer dat er nog 65 kilometer gereden kan worden, wat overeenkomt met de beloofde 4 liter reserve. Waar zijn de overig 3 liters gebleven?
Klopt dit met jullie ervaringen?
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik heb al verschillende malen 18 à 19 liter getankt, maar ik heb nog nooit het lampje zien branden!
Wel zijn er dan nog meer dan 100 Km te bollen met die tank volgens de computer! Hoeveel juist heb ik niet genoteerd.

Kan U dus verder ook niet echt helpen.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Kurt1200

Bericht door Kurt1200 »

Ik heb hetzelfde voorgehad. Lichtje brandt en kan maar 21 liter tanken.
Nu vind ik het wel beter dat het te vroeg brandt dan te laat maar ik vraag me toch ook wel af waar die andere liters zijn?
brit

Bericht door brit »

die overige 3 liter dienen volgens mij als expansievat. kan je dus niet vullen met benzine tenzij je mssch aanpassing doet zoals op het uk forum staat (dat is voor 12gs): hier het draadje...
fredje beemerman

Bericht door fredje beemerman »

Kan de laatste liters ook niet kwijt. Wanneer het lampje gaat branden geeft de BC aan dat er een actieradius van ca. 70km resteert. Eénmaal ben ik -noodgedwongen- nog een 10-tal kms. door moeten rijden terwijl de actieradius op nul stond. Ook die keer ging er bij het tanken niet meer dan 23.5ltr in. Waarbij aangetekend is dat ik de tank echt tot de nok vul en het vullen van de laatste paar liters uiterst moeizaam verloopt, druppelsgewijs zeg maar.
Volgens het gemeten verbruik (1:19) en afgelegde kms. zouden de laatste 3 à 4 ltr. er nog in moeten zitten, maar om dat in de praktijk uit te proberen ......
Groeten, Fred.

Afbeelding
Pierre

Bericht door Pierre »

Fredje, ik heb een identieke ervaring: enkele weken geleden was ik onderweg doorheen GHLuxemburg richting Bastogne, en tijdens het rijden heb ik vastgesteld dat het reservelampje ging branden, en de BC nog een 80-tal km opgaf. Uiteindelijk heb ik nog ruim 40 km gereden en dan de tank volledig gevuld doch ik kon 'slechts' 21.08 liter tanken.

Bovendien had ik een tweede ervaring met de benzinemeter: enige tijd geleden had ik zoals gewoonlijk de tank volledig gevuld - tot aan de dop bij wijze van spreken - doch na het wegrijden stelde ik vast dat de BC slechts een voor driekwart gevulde tank aangaf en uiteraard ook de nog te rijden afstand met dit gegeven berekende. Ik heb voorzichtigheidshalve tijdig getankt, en na enkele keren is dat probleem spontaan opgelost, en krijg ik nu opnieuw een volle tank te zien. De dealer weet er ook geen raad mee, maar volgende week ga ik op 6000 km onderhoud en zal ik het laten nakijken.
doov

Bericht door doov »

@Brit

Ik ben te onhandig voor zo'n modificatie.
Mogelijk helpt het om de tank niet alleen met de laatste liters vol te druppen, maar om hem helemaal langzaam te vullen. Dan krijgt de lucht eveneens de mogelijkheid om te ontsnappen door de vulopening. Of zou dat ook de oplossing niet zijn?

Of is er een vrijwillger die zijn tank helemaal leeg rijdt :wink:
fredje beemerman

doov schreef:
Mogelijk helpt het om de tank niet alleen met de laatste liters vol te druppen, maar om hem helemaal langzaam te vullen. Dan krijgt de lucht eveneens de mogelijkheid om te ontsnappen door de vulopening. Of zou dat ook de oplossing niet zijn?
Al geprobeerd, en dat werkt niet. Wat je zegt DooV ..... iemand moet 'm maar eens leeg rijden :wink:
Groeten, Fred.

Afbeelding
l.box

Bericht door l.box »

bij mijn motor gaat in ieder geval 25,5 ltr in de tank( 550 km op een tank gereden),zover heb ik hem nl een keer leeg gereden dus de 27 ltr die BMW opgeeft klopt hoogst waarschijnlijk precies .Als de boordcomputer aangeeft dat de benzine tank leeg is ,weet ik uit ervaring dat er nog ongeveer 5 ltr in zit en dat je nog minimaal 80 km kunt rijden .
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Wat gebeurt er eigenlijk als je de tank volledig leegrijd?

Kun je vb bij de laatste 50 Km een ritje gaan doen op de autosnelweg op het rechter vak? Daar heb je geen kruisingen of lichten, en wanneer je rechts blijft kun je U dan niet gewoon laten uitbollen van zodra je zonder benzine zit?
Of geeft dit technische problemen?

Met een jerrycan van 5 L in de koffer moet een tankstation dan toch haalbaar zijn voor een correcte opmeting.

R1200RT

fredje beemerman

Vandaag even bij de dealer geweest. De chef werkplaats vertelde me dat de 'verdwenen' 3 à 3,5ltr. wel degelijk nog in de tank aanwezig zijn. Die worden door de benzinepomp blijvend door het systeem gepomt. Je kunt doorrijden als de BC een actieradius van 0km aangeeft, maar verstandig is het niet.
Groeten, Fred.

Afbeelding
doov

Bericht door doov »

hla schreef:Wat gebeurt er eigenlijk als je de tank volledig leegrijd?

Kun je vb bij de laatste 50 Km een ritje gaan doen op de autosnelweg op het rechter vak? Daar heb je geen kruisingen of lichten, en wanneer je rechts blijft kun je U dan niet gewoon laten uitbollen van zodra je zonder benzine zit?
Of geeft dit technische problemen?

Met een jerrycan van 5 L in de koffer moet een tankstation dan toch haalbaar zijn voor een correcte opmeting.
Helemaal leeg rijden is geen probleem, mits je peut bij je hebt natuurlijk.

Alleen met een dieselmotor is het niet raadzaam om je tank helemaal leeg te rijden. Maar die levert BMW niet op een 2wieler.
Of if DooV ben? Jazeker.
doov

Bericht door doov »

fredje beemerman schreef:Vandaag even bij de dealer geweest. De chef werkplaats vertelde me dat de 'verdwenen' 3 à 3,5ltr. wel degelijk nog in de tank aanwezig zijn. Die worden door de benzinepomp blijvend door het systeem gepomt. Je kunt doorrijden als de BC een actieradius van 0km aangeeft, maar verstandig is het niet.
Bedankt Fred (ontmoeten we elkaar weer eens op een andere plek). Ik zal voortaan niet meer direct gaan tanken als het lampje gaat branden. Rij gewoon door tot de 0 in het scherm verschijnt.
Of if DooV ben? Jazeker.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Even nagevraagt bij een panrijder-werkcollega.
Daar is het hetzelfd.
Bij restafstand van 0 Km kan hij ook nooit volledig vol tanken.
Blijkbaar komen de laatste 3 à 4 liter bij hem ook nooit uit de bak.
Ofwel moet je tot aan +/- -180 Km rijden of zoiets tot je stil valt, dan zul je inderdaad het volle pont kunnen tanken.

R1200RT

Zwerten
Contacteer:

Bericht door Zwerten »

hla schreef:Even nagevraagt bij een panrijder-werkcollega.
Daar is het hetzelfd.
Bij restafstand van 0 Km kan hij ook nooit volledig vol tanken.
Blijkbaar komen de laatste 3 à 4 liter bij hem ook nooit uit de bak.
Ofwel moet je tot aan +/- -180 Km rijden of zoiets tot je stil valt, dan zul je inderdaad het volle pont kunnen tanken.
Als je de pan tot de laatste druppel leeg rijdt gaat er precies 29 liter in ....

Wanneer er minder dan 2 liter in de tank is gaat de teller op nul, de restafstand staat dan zeker nog niet op nul maar de indicatie valt we.

Er kan dan +/- 26-26.5 liter getankt worden.
... Als er maar 2 wielen onderstaan ....
Rudy

Bericht door Rudy »

Die kwestie van de "verdwenen" liters kwam ook uit een van de eerste tests, als ik het me nog goed herinner in Promotor (van de ANWB). Die lui hebben toen de proef op de som genomen en hem (gewapend met een jerrycan reservesap) helemaal leeg gereden. Precies dezelfde resultaten als jullie beschrijven, dus dit is een eigenaardigheid "af fabriek".

Rudy
R1150RT (2001)
Frank12RS

Bericht door Frank12RS »

Ik heb mijn K1200RS eens noodgedwongen helemaal leeg gereden op duitse autobaan wegens een onverwacht gesloten benzinestation.
Toen ik bergafbollend bij het volgende aankwam ging er nog steeds 2 ltr minder in dan volgens het boekje.
Resultaat was vermoeide benen, want ook lichtjes bergaf bolt mijn motor niet erg hard en een blauw-gele vlek redelijk achteraan op de uitlaat.

De tank inhoud is niet alleen bij jullie motoren een probleem dus.

Frank
fredje beemerman

doov schreef:
Bedankt Fred (ontmoeten we elkaar weer eens op een andere plek). Ik zal voortaan niet meer direct gaan tanken als het lampje gaat branden. Rij gewoon door tot de 0 in het scherm verschijnt.
Vandaag ruim 30km doorgereden nadat de actieradius 0km aangaf; er ging 25.3ltr in 8)

P.S. Maarten, en gaan we elkaar op een nog andere plek ook nog ontmoeten, zoals daar is Zwitserland en/of Frankrijk?
Groeten, Fred.

Afbeelding
doov

Bericht door doov »

fredje beemerman schreef:
P.S. Maarten, en gaan we elkaar op een nog andere plek ook nog ontmoeten, zoals daar is Zwitserland en/of Frankrijk?
Dat zal nog wel eens gebeuren, maar niet volgens het voorstel van de andere afvallige, want dan kan ik niet.
Of if DooV ben? Jazeker.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Gisteren getankt toen de computer juist "0" Km aangaf.

24.22 liter heb ik erin geduwt, met heel veel geduld.
Dus nog ruim 3 liter reserve in de tank :!:

Wat ik wel merk na een normale tankbeurt, en dus zeker bij deze laatste doorgedreven tankbeurt.
Mijn moto gaat dan meestal na 700 m mijn garage in. Hij staat dan altijd op de zijsteun.
Na een tijdje riekt de garage naar de benzine, en ligt er een kleine plas benzine op de grond :!: :!: :!:

Ik vermoed dat dit is omwille van het temperatuursverschil.
In het tankstation onder de grond zal de temp. van de benzine neem +/- 10 graden zijn.
In mijn garage is het pakweg 20-25°C (bij dit weer, niet echt mooi maar toch zeker warm tegen de avond).

D'as dus zeker 10° verschil wat een uitzetting veroorzaakt van de benzine waardoor die iets gaat overlopen.

Kan dat :?: :?: :?:

R1200RT

petje

Bericht door petje »

hla schreef:Gisteren getankt toen de computer juist "0" Km aangaf.

24.22 liter heb ik erin geduwt, met heel veel geduld.
Dus nog ruim 3 liter reserve in de tank :!:

Wat ik wel merk na een normale tankbeurt, en dus zeker bij deze laatste doorgedreven tankbeurt.
Mijn moto gaat dan meestal na 700 m mijn garage in. Hij staat dan altijd op de zijsteun.
Na een tijdje riekt de garage naar de benzine, en ligt er een kleine plas benzine op de grond :!: :!: :!:

Ik vermoed dat dit is omwille van het temperatuursverschil.
In het tankstation onder de grond zal de temp. van de benzine neem +/- 10 graden zijn.
In mijn garage is het pakweg 20-25°C (bij dit weer, niet echt mooi maar toch zeker warm tegen de avond).

D'as dus zeker 10° verschil wat een uitzetting veroorzaakt van de benzine waardoor die iets gaat overlopen.

Kan dat :?: :?: :?:

je kunt b.v. je overloop slangetje controleren, kijken of deze nat van de benzine is .

boxer groeten

petje
doov

Bericht door doov »

Benzine zet inderdaad uit bij een temperatuurstijging. Voortaan een half litertje minder tanken of wat verder van huis natuurlijk.

Ik ben nu al een paar keer voorbij de 0 melding gereden (kilometer of 10-20). Heb nog niet meer dan 24 liter hoeven te tanken.
Of if DooV ben? Jazeker.
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Dus, ik begrijp hier uit dat je gerust kan rijden totdat de benzinemeter op je dashboard, en het gele uitroepteken brand, op NUL staat ??? Want dan heb je nog steeds 3 liter in je tank ???
Met deze info voel ik me dus een pak geruster :wink: 8)
Wanneer volgens de BC in nog reserve heb voor 60 km, kan ik ook maar amper 20 l tanken, vandaar... :wink: ... en daar rij ik dan al 480 km mee ... PUIK gewoon :lol: :!:
Laatst gewijzigd door Francis op 16 aug 2005, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Wingman X
Contacteer:

tank bij de 1150 RT

Bericht door Wingman X »

Wel bij de 1150 is het zo dat je na het aangaan van het lampje nog zeker 50km verder kunt. Bij het aangaan van het lampje staat er op de display nog een blokje voor de fuel. Heb het proefondervindelijk ondervonden...
Wanneer je in een leeggereden tank 4l steekt dan heb je nog altijd niet genoeg om dat ene blokje te krijgen...
In totaal kreeg ik 22.88 liter in de tank.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
doov

Bericht door doov »

Francis schreef:Dus, ik begrijp hier uit dat je gerust kan rijden totdat de benzinemeter op je dashboard, en het gele uitroepteken brand, op NUL staat ??? Want dan heb je nog steeds 3 liter in je tank ???
Met deze info voel ik me dus een pak geruster :wink: 8)
Wanneer volgens de BC in nog reserve heb voor 60 km, kan ik ook maar amper 20 l tanken, vandaar... :wink: ... en daar rij ik dan al 480 km mee ... PUIK gewoon :lol: :!:
Dat heb je goed begrepen.
Of if DooV ben? Jazeker.
Plaats reactie