K1200RS vraagjes

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
pelelaur
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 mei 2006, 10:08
Locatie: sint-amands

K1200RS vraagjes

Bericht door pelelaur »

Beste mensen. Ik kocht onlangs een tweedehands K1200RS van 1998. Ik ben recent ook lid geworden van de BMW club en zit met een paar vraagjes over mijn motor. Ik rij er nu ongeveer een weekje mee. Het is niet mijn eerste motor maar mijn zesde dus ben wel een beetje vertrouwd met motoren. Ik heb echter een paar vraagjes. Ik heb een lekje links onderaan aan de voorzijde. Volgens de garage (heb al een afspraak om dit te laten herstellen) is dit een pijnpunt bij vele K1200RS'en. Ik heb echter niet gevraagd wat dat juist is. Misschien weet hier iemand vanwaar die lek net komt. Verder heb ik vandaag gezien dat bij hoog en plots opentrekken van de gas in neutrale stand (+-6000 toeren) dat er soms heel even een lichtblauw rookje uit de uitlaat komt. Is dit normaal en wat zou dit kunnen veroorzaken?
Verder rijdt hij heel goed. Bij het laten uitbollen in versnelling hoor ik rond de 3000 toeren soms even iets ratelen vooraan. lijkt wel uit het dashbord te komen. Misschien resonantie die dan even iets doet trillen. Iemand dit nogal gezien of gehoord? Verder zou ik eens vragen wat zowat de beste olie is die ik in deze K1200RS uit 1998 kan doen. Misschien tips over merk en type olie? Ik heb er geen handleiding of werkplaatshandboek van maar als iemand met daaraan zou kunnen helpen? Graag...
Ik ga me ook nog ff kort voorstellen. Mijn naam is Peter. Ben gehuwd en heb drie kindjes. Werk in Bornem en woon in Sint-Amands en net zoals jullie.... is biken mijn passie. Ik hoop dat jullie me wat kunnen verder helpen.
Alvast dank!
HONDA TRANSALP - HONDA VARADERO - HONDA SUPER BLACKBIRD XX - BMW R1150RT - HONDA PAN EUROPEAN - BMW K1200RS - nu R1200RT (2008)
pelelaur
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 mei 2006, 10:08
Locatie: sint-amands

Re: K1200RS vraagjes

Bericht door pelelaur »

Was ik nog vergeten te zeggen. De motor heeft 54000 km gelopen. Verder was ik ook op zoek naar de smalle kofferdeksels... Iemand?
Groeten
Peter
HONDA TRANSALP - HONDA VARADERO - HONDA SUPER BLACKBIRD XX - BMW R1150RT - HONDA PAN EUROPEAN - BMW K1200RS - nu R1200RT (2008)
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: K1200RS vraagjes

Bericht door Danny »

Oi peter

Ik heb een lek links voor?? lek van koelvloeistof, motorolie... :mrgreen:
't Kleppendeksel zou al eens kunnen lekken maar dat is geen standaard lekje meer bij de K reeks mits goed geplaatst.
Aangezien je dealer 't gaat oplossen is dat eigenlijk al van de baan, bij je dealer kan je ook een handleiding-boekje nabestellen.
Kost een 20 € en je hebt gelijk een origineel met alle toeters en bellen, een werkplaatshandboek zal hier wel iemand hebben op cd rom :wink:

Qua olie daarover zijn tig meningen, een goeie halfsyntheet voldoet voor je blok, 't is per slot van rekening gewoon een verbrandingsmotor, waterkoeling met een droge plaat koppeling. in dat boekje dat je -mogelijk-gaat bestellen staan de toegelaten olie specificaties in.
wat je oliepluimpje aangaat bij acceleren dat kan tal van oorzaken hebben, de 1200 heeft al eens last van klepsteelzittingen maar lang niet allemaal 't kan dus vanalles zijn.

Aangezien je dealer een kijkje gaat nemen kan je 't gelijk vragen of ie wat ziet...

sucses
pelelaur
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 mei 2006, 10:08
Locatie: sint-amands

Re: K1200RS vraagjes

Bericht door pelelaur »

Hey bedankt voor je antwoord. Het is een olielekje dat ik bedoelde. Is er hier iemand met een werkplaatshandboek en/of handleiding in zijn bezit? Digitaal misschien? Ik vermoed dat niemand de smalle kofferdeksels in zijn bezit heeft... en er dan ook nog vanaf wil? :grin:
HONDA TRANSALP - HONDA VARADERO - HONDA SUPER BLACKBIRD XX - BMW R1150RT - HONDA PAN EUROPEAN - BMW K1200RS - nu R1200RT (2008)
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: K1200RS vraagjes

Bericht door John »

Kofferdeksels? "De Knalpot" waarschijnlijk. :wink:
pelelaur
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 mei 2006, 10:08
Locatie: sint-amands

Re: K1200RS vraagjes

Bericht door pelelaur »

Ben echt niet mee met "De Knalpot"... zal wel aan mij liggen denk ik he, lol.

Zijn er hier dan zo weinig K1200RS rijders??? ;-(((
Peter
HONDA TRANSALP - HONDA VARADERO - HONDA SUPER BLACKBIRD XX - BMW R1150RT - HONDA PAN EUROPEAN - BMW K1200RS - nu R1200RT (2008)
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: K1200RS vraagjes

Bericht door John »

debeest
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 dec 2004, 20:04
Locatie: kapellen

Re: K1200RS vraagjes

Bericht door debeest »

inderdaad halfsynthetische deed ik ook in mijn K1200rs. Ik moest wel regelmatig wat bijvullen (leek wel een boxer). rond 85000km begon de koppeling een beetje te 'slippen'.
Toen heb ik 'm weggedaan ( en dan maar terug een boxer gekocht) 't was een fantastische moto, ideaal om mee op reis te gaan naar de verdere streken (frankrijk,italie,...) en ook nog geschikt om wat bochtjes mee te pakken .ik had 'm gekocht toen er 31000km op stond, en tot de 85000 geen extra kosten aan gehad.
pelelaur
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 mei 2006, 10:08
Locatie: sint-amands

Re: K1200RS vraagjes

Bericht door pelelaur »

Dank voor de reacties al. Gezien ik nog geen handleidingen heb van mijn K1200RS wou ik even het volgende vragen. Hoe kan ik het oliepeil van de cardan nakijken? Kan iemand me hiermee even helpen?
Dank je
Peter
HONDA TRANSALP - HONDA VARADERO - HONDA SUPER BLACKBIRD XX - BMW R1150RT - HONDA PAN EUROPEAN - BMW K1200RS - nu R1200RT (2008)
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: K1200RS vraagjes

Bericht door Danny »

gewoon de vulstop eruit en dan zie je onderaan een uitfrezing in de schroefdraad, als de olie tot daar staat is 't oke :wink:
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: K1200RS vraagjes

Bericht door John »

Afbeelding
Het zilverkleurig stopje in het midden links :wink:
pelelaur
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 mei 2006, 10:08
Locatie: sint-amands

Re: K1200RS vraagjes

Bericht door pelelaur »

Ok dankjewel. Heb hem open gekregen. Olie staat tot onder de schroefdraad en is mooi geel/goudkleurig. Dat ziet er naar mijn mening dus goed uit...

Ik hoop dat mijn koppeling niet te snel aan vervanging toe is ik want heb vernomen dat dit bij de K1200RS een zeeeeeeeer kostelijke zaak is aan werkuren...
Groeten,

Peter
HONDA TRANSALP - HONDA VARADERO - HONDA SUPER BLACKBIRD XX - BMW R1150RT - HONDA PAN EUROPEAN - BMW K1200RS - nu R1200RT (2008)
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: K1200RS vraagjes

Bericht door John »

Dat klopt, je blok moet zakken om het boeltje uit mekaar te krijgen. Maar er zijn alternatieven die dus iets minder "duur" zijn :wink:
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: K1200RS vraagjes

Bericht door Danny »

als je je wat gedraagt met dat linker hendeltje dan gaat die koppeling best heeeeeel lang mee zenne :mrgreen:
hiredcode
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:04
Locatie: brussel
Contacteer:

Re: K1200RS vraagjes

Bericht door hiredcode »

pelelaur schreef:Dank voor de reacties al. Gezien ik nog geen handleidingen heb van mijn K1200RS wou ik even het volgende vragen. Hoe kan ik het oliepeil van de cardan nakijken? Kan iemand me hiermee even helpen?
Dank je
Peter
als je nog steeds op zoek bent naar een manual, stuur me dan even een PM

vriendelijke groeten,

hc
'95 K1100LT & '08 R1200GS Adventure
tom71
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 jun 2011, 21:32

Re: K1200RS vraagjes

Bericht door tom71 »

hey Peter,

ik kocht onlangs (=vorige week) ook een K1200RS... een 2002 met 41K km erop. ding rijdt fantastisch en ik hoop ook dat ik niet al te veel onverwachte kosten zal krijgen. Bij mij is het moto nr 5: GPZ550, CB750, K1100LT, R1150GS... 5 jaar niks en nu K1200RS...
Persoonlijk rij ik veel liever met een 4 cilinder dan een 2. Les goût et les couleurs... zullen we maar zeggen zeker? Eerste indrukken van mijn K: meer dan krachtig genoeg en een zee aan koppel: je hoeft de motor niet in de toeren te jagen om vlot te rijden. Vanaf 3000 toeren meer dan voldoende kracht om vlot op te trekken.
Waar laat je je onderhoud doen?

Veel succes ermee!

Tom
Gydotron
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 aug 2005, 14:55
Locatie: Schilde
Contacteer:

Re: K1200RS vraagjes

Bericht door Gydotron »

Beste,

Na jaren met een R100R en K100 te hebben gereden heb ik begin dit jaar een 2de hands K1200RS gekocht. Een ongelofelijk fijne moto. Ik kijk er al naar uit om in augustus op vakantie te gaan richting Franse Alpen.

Grtn Guido

Enkele foto's van dit mooie speeltje.

Afbeelding
Afbeelding
Absolute waarheden bestaan niet !
Plaats reactie