Dag1
Na een zeer korte nachtrust opgestaan om 0u30 en rond 1u30 met de bestelwagen vertrokken richting Franse grens waar ik tegen 3u op een parking heb afgesproken met Platte vis en Marc GS om samen richting Andorra te rijden, waar we rond 16u – 17u wilde toekomen. Ook Indierock ging ons daar tegen die tijd vergezellen, hij was al een dag vroeger op zijn moto binnendoor vertrokken. De saaie snelweg kilometers gingen vlotjes en filevrij vooruit tot ongeveer een 270km voor Andorra, daar was de snelweg afgesloten wegens werken en moest iedereen de snelweg verlaten met als gevolg file. De temperatuur was al tot in de 30°C opgelopen, maar met de airco op is dat geen probleem. Tot ik plots een felle benzine geur rook in mijn dieselwagen, eerst dacht ik die auto hiervoor stinkt wel deftig. Maar de geur werd feller en feller, het moest van mijn moto achterin ergens komen. Snel even de bestelwagen van Platte vis voorbij rijden en de pechstrook op om te kijken wat er gaande was. Toen ik de schuifdeur open trok liep de benzine uit de bestelwagen, door de hoge temperatuur tijdens de file is mijn benzine in de moto beginnen koken en door zijn ontluchting spuwde hij deze gewoon naar boven. Zo dat gaat lekker fris slapen zijn deze nacht in de bestelwagen, maar alle verluchting open en een poetsbeurt deed alles al zo goed als weg. Nog voor we in Andorra waren kregen we van Indierock het bericht dat hij misschien vandaag niet meer de camping zal bereiken doordat hij achteraan in een spijker was gereden en dat hij het op die plek niet zelf kon herstellen, BMW servies even bellen en hopen dat het nog snel goed komt. Door deze vertraging bereikten we rond 18u onze camping http://www.xixerellapark.com/nl/index.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; een niet zo goedkope camping maar wel zeer proper onderhouden camping, hier boekte we voor de eerste drie dagen. Na dat we een goed plekje hadden uitgekozen konden we aan ons aperitief beginnen en klinken op een goede reis. MarcGS maakt al gelijk duidelijk dat hij de kok van dienst zal zijn op deze reis en toverde op zijn vuurtje al een eerst lekkere maaltijd klaar. Van Indierock kregen we het goede nieuws dat hij deze avond nog op de camping zal toekomen, en rond 22u was hij er ook bij en was de groep volledig. MarcGS begon al gelijk een tweede maaltijd klaar te maken voor Indierock en de volledige groep begon terug aan het aperitief. Toen we Indierock vroegen moet je niet eerste je tentje zetten was dit voor hem geen probleem, na wat pintjes gaat dat nog even vlot. Op het filmpje is niet zoveel duidelijk te zien, maar zo vlot ging het nu ook weer niet.
En zo kon iedereen zijn bedje in.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 27 jun 2011, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Dag2
Zeer goed geslapen, maar wel het dakraam heel de nacht open gezet omdat de benzinegeur toch nog een beetje te ruiken was. Het zag er al mooi weer uit en na ons ontbijt hadden we een rustige off-road rit van 130km op het programma. Vanaf de camping even de pas naar boven rijden en we kregen gelijk een mooie off road rit, en deze groep was er klaar voor.
Het begon al gelijk mooi.
En ook ons eerste doorwatering.
Iedereen begon al gelijk veel foto’s te nemen, en stopte waar hij zin in had. We reden op eigen tempo en aan de volgen splitsing werd er gewacht. Wat al gelijk opviel is dat er hier meer dan voldoende off road te rijden is, ook al heb je geen route je vind hier altijd wel wat. Onderweg ook altijd mooi en rustig voor een picknick.
Prima te rijden wegen waar je zo goed als niemand tegen komt, af en toe een kudde koeien op de weg.
Die je moto maar raar aankijken.
Dan doen wij dat ook maar terug.
De stier in de kudde moet je iets meer voor oppassen.
Nog wat van de omgeving genieten. http://www.youtube.com/watch?v=IThQ4_Da_gw[/video]
En we zijn terug weg.
Af en toe een beetje modder.
En af en toe een doorwatering, waar we met dit warme weer altijd even tijd voor maken om in te spelen.
En dan was het terug de bergen in, tussen de gele bloemetjes rook dit nog goed ook.
Dit is jammer genoeg de laatste rijden foto van Indierock.
De volgende bocht brak zijn achterwiel uit op deze steen, met als gevolg onderuit.
Indierock had gelukkig niets, maar de gevolgen voor de moto waren groot. Het schakelpedaal tje was in de as van de motor afgebroken en deze stond in derde versnelling, herstellen ter plaatsen was geen optie.
En in gang rijden naar beneden in derde versnelling was de makkelijkste oplossing, maar wisten niet waar hij de moto tegen hoge snelheid kon draaien omdat we over de berg moesten. We gingen hem bergop duwen wat met het warme niet simpel is.
En eens het iets minder stijl is weg ermee en blijven gas geven. We konden duidelijk aan Indierock zien dat dit niet simpel was, het was met momenten echt Joe-Bar die naar boven vloog met de beentje in de lucht.
Eens boven was de afdaling geen probleem meer, maar na deze inspanning was iedereen aan een rustpauze toe en Indierock had hier een waypoint in zijn gps staan om iets te gaan drinken.
Nu als Indierock een waypoint heeft is het altijd oppassen geblazen, niet normaal deze stop.
En blij dat ze waren met Indierock zijn bezoek, ze kende hem nog van de vorige keer en lieten gelijk de aansteker op de grond vallen om te laten zien hoe het er toen aan toe ging.
Je blijft deze keer toch weer overnachten Indierock was de volgende vraag.
Hoe nee,ik zal eens kijken of de hond een teefje is, dan mag deze weer mee op de kamer.
Een beetje teleur gesteld liet hij ons gelukkig verder rijden.
Wij blij en wie ooit een waypoint aan Indierock vraagt is bij dezen gewaarschuwd.
Op de terug weg naar de camping kwamen we deze BMW dealer tegen.
Met nog een rally2 pak in voorraad.
En we konden een kijkje nemen naar de nieuwe G650GS.
Die voor mezelf wat tegenviel, en waar weer veel verandering aan nodig is om hem off road in orde te zetten. Ondertussen werd alles in orde gesteld voor Indierock.
Maar de stukken moesten van Madrid komen en er was werk aan voor minstens twee dagen. Een grote teleurstelling natuurlijk,en dan maar achterop bij Marc verder naar de camping.
De weg was hier een vierbaanvak , en op het moment dat ik hier weg reed over de dubbele volle lijnen passeerde er net politie. De andere hadden hen net gezien en reden de andere richting uit, ze riepen nog maar ik had het niet gehoord met als gevolg de politie ging achter mij aan. Ik dacht nog die speel ik wel kwijt in het drukke centrum van Andorra maar het licht was rood en deze tweede overtreding wilde ik niet voor hun ogen maken. Ze lieten me stoppen en vroegen de papieren en of ik wist waarom ze me lieten stoppen. Ik wist van niets, toen de papieren in orde waren kwam de rekening 460€ cash meneer. Op dat moment heb ik geen geld bij en toen vroegen ze hoe ga je dit dan betalen,met mijn visa maar dat hebben ze niet. Ik begon het een beetje raar te vinden en dacht als ik dit hier betaal moet ik zeker een betalingsbewijs hebben en stelde voor dit via een de garage te betalen en op dat ogenblik was het in orde en bleef het bij een verwittiging. Iets verder stond de paparazzi klaar om dit op de foto te zetten.
Rustig vertrokken naar het volgende rond punt om terug te draaien zo dat we niet over de volle lijnen moesten rijden. Eens op de camping had ik een goede frisse pint nodig om dit door te spoelen, en MarcGS zorgde weer voor ons avond eten.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 27 jun 2011, 22:58, 5 keer totaal gewijzigd.
Dag3
Indierock zijn ogen stonden op nadenken van wat er was gebeurd.
Andere hun ogen zien er elke morgen een beetje raar uit.
Iedereen vond het een beetje jammer van wat er gebeurd was en we besliste om het vandaag rustig aan te doen en samen met Indierock naar het moto museum te rijden. Dit waren we van plan als het eens slecht weer was maar we maakten er nu al gebruik van. http://www.m2r.ad/index4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Parking museum en inkom voor 3€
Er staan wel wat mooie Stukken tussen.
Er staat ook een Belgische moto tussen, maar niet echt eentje om fier over te zijn.
Cyril Despres zijn moto’s staan daar ook, maar dat heeft waarschijnlijk niet alleen met zijn prestaties in de Dakar rally te maken maar meer dat hij daar in de omgeving woont.
Daarna gingen we wat voedsel inkopen doen, en ruim op tijd terug naar de camping waar enkel het zwembad eens uit probeerden.
En daarna stond er weer lekker eten op tafel.
En zorgde Platte vis voor de BBQ
Het werd weer een zeer leuke avond.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 26 jun 2011, 00:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Dag4
Vandaag hadden we afgesproken om iets vroeger te vertrekken omdat de uitgestippelde route zo’n 300km is en dan moet je niet te laat vertrekken wil je voor het donker terug zijn. Dus zo gezegd zo gedaan, en de eerste dag dat we Indierock moesten achterlaten wat op zijn gezicht te zien niet zo leuk voor hem was. De eerste verbindings route tussen La Noguera Tal en El Segre viel een beetje tegen doordat er enkele weken geleden voor een groot stuk asfalt was gelegd en daarvoor kwamen we niet. Het asfalt was door het warme weer op sommige plekken zelfs nog niet hard, maar eens we een boerderij voorbij waren kon het plezier terug beginnen
maar de route was sneller gedaan dan voorzien. Bij een pauze stop zagen we een groep quads rijden en hogerop maakten deze veel stof dus wisten we daar ziet het er ook goed uit en beslisten we om onze route te verlaten en deze quads rijders te volgen wat achteraf een goed idee was, dit was weer een zeer mooie route.
Eens boven op de top was het middag en haalde MarcGS zijn pannetje en vuurtje tevoorschijn om op deze mooie plek voor ons pannenkoeken te bakken.
Super tof pannenkoeken eten op de top van een berg, en de quad rijders die al vroeger hun middagstop hadden gemaakt vonden dit aan hun duim in de lucht te zien ook tof.
Zo te zien waren er nog wel enkele die zin in pannenkoeken hadden.
We hadden gezien naar waar de quads reden, en volgden na het eten dezelfde route. We waren al wel wat van onze eigen route afgeweken, maar je vind hier voldoende off-road om terug op onze route komen. Verbindingsweg tussen Organyuà en La Pobla de Segur zit je terug in de bossen, daar had ik een verkeerde afslag genomen die dood liep en bij het te kort draaien liet Platte vis zijn moto vallen. Ik was net iets te laat om dit duidelijk nog op de foto te zetten.
Regelmatig mooie kleine bosweggetjes, maar door het hoge gras en dat er in geen tijd niemand meer was doorgereden was het vaak zoeken maar dat is ook leuk.
Hoe dichter we naar La Pobla de Segur reden hoe warmer het werd. Cap Bourmort is dan ook weer een speciaal uitzicht.
De off-road weggetjes zijn daar ook weer zeer lang geleden nog eens gereden en waren soms niet meer doenbaar, maar je vind daar altijd wel een oplossing voor of een andere route.
Zeer warme dag, onderweg zagen we de temperatuur 36°C aangeven, we hadden zin om recht in het water te rijden op dat moment.
Het laatste stuk naar de camping is altijd een mooie afsluiter van de rit.
Zo’n 12u30 later waren we terug op de camping van een zeer mooie dag.
De gisteren aangekomen moto rijders werden nog uitgenodigd om wat te komen drinken en wilde verhalen te vertellen van wat ze allemaal hadden of nog moesten mee maken.
Duidelijk te zien op de foto dat we goed voorzien waren met onze drank.
Rond 02u30 heb ik als laatste het licht uitgedaan, of ging dat nu vanzelf bij iedereen uit. Dag 5
De camera had s’morgens nog wat den track.
Het gezelschap van gisteren ging vandaag ver trekken, maar kwam nog even de nieuwe beschermingskledij tonen.
Of had het iets met hun bandendruk te maken dat kan ook, maar dat was iedereen al vergeten.
En vandaag stond er een mooie route op het programma, het enduro gebied van Andorra.
Super mooi, maar wel weer warm. Het begin zal er al veel belovend uit.
MarcGS wist dat we deze route in de adere richting nog eens moesten terug doen, en toen het steiler en steiler werd was dit voor hem voldoende en had hij een zeer mooi plekje om een siësta te houden toen ik met Platte vis verder ging spelen.
Even genieten van het uitzicht, en terug weg.
Af en toe moest je wel goed kijken naar waar de weg juist ging.
Foto’s zeggen hier eigen niets tegenover hoe mooi het in werkelijkheid wel is.
Te top heeft een mooi monument.
Bij een steile afdaling in eerste versnelling krijg ik een steen tegen mijn schakelpedaal en schiet deze in neutraal, gelukkig is mijn helm niet voorzien om mijn eigen geluid op te nemen maar ik verstond er zelf niks van wat ik allemaal riep toen ik naar beneden reed.
Na al dit moois kwamen we terug bij MarcGS en maakten we nog een verlegstuk aan deze route met veel beestjes onderweg.
Deze kwamen ook regelmatig de weg overgestoken.
Dit was weer een zeer geslaagde dag, en eens op de camping was iedereen moe maar Platte vis zag je zien der ogen weg zakken.
En kwamen er vier motorrijders de camping opgereden, drie yamaha Tenere en één BMW 650GS uit Engeland. Dit klikte weer direct en de BMW rijder was blij om eens andere BMW rijders tegen te komen, hij had het al mogen horen onderweg. Van de BMW rijder lieten ze gelijk een filmpje zien waar iedereen telken enorm mee moet lachen en hopelijk vinden we dit filmpje nog eens op het net. Bij een beklimming verloor hij een koffer maar deze bleef hangen aan zijn spin die rond zijn bagage was gebonden. Hilarisch zicht een moto die bergop aan het rijden is en door een koffer wordt gevolgd, de sfeer zat er gelijk in.
De koffer kreeg er gelijk een mooie sticker op.
Toen de Engelsen hun tentje en een pintje pakte.
Besloten we om iets in het plaatselijk restaurant te gaan eten.
Toen we terug op de camping aan kwamen waren de Engelsen al gaan slapen en hadden om ons te bedanken voor de ontvangst wat Budweiser beer achtergelaten, maar we hadden een zware dag en al voldoende gedronken dat we deze wel op een later tijdstip eens zullen drinken. Iedereen moe en voldaan zijn bed in.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 27 jun 2011, 23:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Dag6
De Engelsmannen waren al vroeg hun tentje aan het opbreken.
Ze kwamen nog even langs en MarcGS zorgde ervoor dat ze nog een stevig ontbijt kregen voor ze vertrokken, en eens de zon er weer was konden ze aan hun trip beginnen ze hadden niet zoveel tijd meer over om hun boot op tijd te halen.
MarcGS voelde zich nog een beetje moe, en besliste om Indierock vandaag wat gezelschap te houden. Dus was het een tripje enkel met Patte vis, als dat maar goed komt daar zullen we eerst toch even voor gaan bidden.
Onze wensen moesten eerst nog wel ingezegend worden.
Even een kaarsje branden voor de motorrijders.
En Platte vis pater zag dat het goed was.
De fun kon beginnen.
Onderweg zagen we dat we niet de enige waren die in het water aan het spelen waren.
Vandaag met ons twee niet zoveel gestopt om foto’s te nemen, maar wel goed doorgereden dat de stenen iets meer in het rond vlogen met als gevolg nummerplaat eerste keer eraf.
Het ontvangst op de camping was weer in orde.
Ik weet niet of de rit, of het kerk bezoek er iets mee te maken heeft maar Platte vis gedroeg zich een beetje anders.
Indierock had weer wat schade bij, nu met een val tijdens het wandelen.
Eens de juiste drank op tafel was Platte vis terug een beetje normaal.
Enkel vergiste hij zich van de juiste slaapplaats.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 27 jun 2011, 23:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Dag7
Vandaag weer een grote route op het programma, maar MarcGS ging het iets rustiger in de omgeving verkennen zodat ik terug met Platte vis weg was. Het was eerst wel in kleine straatjes zoeken naar de juiste route.
Maar eens die gevonden was het weer in orde.
De laatste kilometers naar de waterval daar hebben we voor het verbodsbord maar gestopt de overtredingprijs was ons dit niet waard er is hier immers genoeg toegelaten terrein te vinden.
De nummerplaat begon weer raar te doen, spanbandjes eraan en gelijk een anti flits houden van gemaakt.
En wij terug naar beneden.
Eens beneden even een stop voor de paarden.
Aan een volgend dorpje hadden we door het warme weer beide nood aan een frisse pint, en dat deden we waar deze twee Belgische enduro motoren stonden.
En de wereld is klein het bleken nog zo goed als buren te zijn van één dorp verder. Daarna konden we er terug tegen om aan weer een zeer mooie route te beginnen.
Dit wordt leuk, zeer leuk.
Op een bepaald ogenblik vlogen enkele gieren net boven ons hoofd naar beneden is dat even schrikken, bleek dat ze daar beneden een koe aan het opeten waren.
Deze mooie pas was weer ten einde, maar we hadden nog wel wat kleinere weggetjes op onze route.
Het werd hier steiler en steiler, en warmer en warmer.
Best dat we hier elkaar een beetje helpen, en de helm en de vesten gingen dan al snel uit.
Daarna was het terug beter te doen.
En wat vind Platte vis hier nu weer onderweg dat is lang geleden.
Daarna was het richting camping waar we net op tijd aan kwamen toen het begon te regenen. Gelukkig stopte dit snel zodat MarcGS zijn pasta met zalm kon klaar maken.
Zelfs aan de vogels werd gedacht.
Nu begon het terug te regenen, en het werd zelfs iets meer dan enkel regen.
Wat de camping iets natter maakte.
Daarna was het weer even over maar lang konden we niet buiten blijven zitten of het begon terug, iedereen ging toen maar iets vroeger slapen. Ik moest nog een douche nemen dus deed ik dit rustig maar op het moment dat ik onder de douche stond was er een bliksem niet zo ver uit de omgeving wat de elektriciteit op de camping deed wegvallen. Op de tast moest ik me dan maar terug aankleden, gelukkig bliksemde het af en toe zo kreeg ik nog een beetje licht.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 26 jun 2011, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Dag8
Ondertussen was alles terug droog, en was iedereen goed uitgerust. Enkel slecht nieuws voor Indierock zijn moto was nog niet in orde het zal voor morgen zijn, en dat moest zeker dan vertrek hij namelijk terug naar huis. Platte vis vond dat de foto’s niet weergeven wat het eigenlijk is en plaatste zijn fototoestel met wat duktape op zijn helm vast.
Indierock begon het motorrijden nu wel heel erg te missen hij had vandaag nog eens graag mee geweest en zo’n funduro Dakar ziet hij eigenlijk ook wel zitten.
Maar jammer genoeg moest hij nog één dag wachten om terug met zijn moto te kunnen rijden. De route ging vandaag terug naar dezelfde richting als gisteren dat vonden we het leukste om te rijden en we hadden daar nog veel baantjes gezien, en MarcGS ging na het zien van de foto’s zeker mee.
En het filmen kon beginnen.
Dan waren we van plan om eens een slaatje te gaan eten, maar het werd een volledig menu met alles erop en eraan,trapas, slaschotel, forelschotel, fles huiswijn, nagerecht en koffie voor 18€ p/p
Oei oei is dit enkel het voorgerecht.
En het was nu eens bij iemand anders dat er iets los kwam.
Na altijd maar de mooie routes te blijven volgen waren we de juiste weg kwijt, en Platte vis zag daar een paar oude gps’sen zitten op een bank.
Maar blijkbaar had hij niet de juiste aansluitkabel bij, hij verstond er niets van. Na even zoeken kwam dit vanzelf wel weer goed. Dit is het laatste stuk naar de camping.
MarcGS maakte ondanks dat we geen honger hadden weer een lekkere maaltijd in elkaar.
Tijdens het slapen gaan begon het weer goed te regenen. Dag9
Dit is onze laatste dag, en we hadden nog een route uitgestippeld maar doordat het heel de nacht stevig aan het regenen was geweest en de bewolking niet teveel zicht gaf werd er beslist om geen extra risico te nemen en samen met Indierock ook vandaag naar huis te rijden. Daar waren we niet echt op voorzien dus duurde het inpakken iets langer dan en waren we ook iets later vertrokken,maar de terugreis verliep vlot en ook geen grenscontrole. Met de nodige stops was ik s’nachts rond 2u thuis. Indierock die het op de moto rustig aan deed en heel de nacht doorreed was rond 8u in de morgen ook al thuis. Weer een zeer toffe reis erbij, met een zeer toffe groep. THX MANNEN EINDE
Laatst gewijzigd door luc boxer op 27 jun 2011, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
luc boxer schreef:Dag1
Toen we Indierock vroegen moet je niet eerste je tentje zetten was dit voor hem geen probleem, na wat pintjes gaat dat nog even vlot. Op het filmpje is niet zoveel duidelijk te zien, maar zo vlot ging het nu ook weer niet.
Azo met een mens lachen ipv hem zijn tentje te helpen opzetten. In ieder geval is 't amusant om te bekijken en te horen.
Kijk al uit naar het vervolg van het verslag, niet doen zoals Koppel en ons maanden en maanden op onze honger laten zitten.
Some people learn to ride a GS, others are born to !! You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Ah, dààr hedde gij al dien tijd gezeten Uw bus bleef altijd maar stilstaan en niemand wist waar je was.
Enfin, de firma Leffe zal weer content geweest zijn met die extra omzet en nu en dan heb je precies ook nog op de moto gezeten
Prachtige omgeving en zo off road heeft wel iets natuurlijk. Terug naar de natuur, want als ze in't stad komen hebben ze toch maar ambras met de flikken
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
Knap verslag Luc. Toffe pistes, moeten we zeker op de ToDo lijst zetten. Eerst ergens een goede 650 op de kop kunnen tikken en dan gaan we dit zeker ook eens doen.
R 1200 GSA '11 Rider
BMW Motor Club Vlaanderen
Lid en Informatica coördinator
Prachtige reis, heb heeeeeeeeel erg genoten van al die mooie fotokes.
Ja zeker 'n prachtig clubke bij elkaar en dan kunde overal komen.
De tekstschrijver ook hartelijk dank, we weten nu waar het te doen is.
Prachtige beelden, ik ben er net geweest, weliswaar iets meer asfalt, en als ik dit zie zou ik gelijk terugwillen, maar dan wel met een lichte 1 cil met MT21'ers, raapt gemakkelijker op dan een 1150GS.....
luc boxer schreef:Mooi Dirk, off-road met de GSA
Persoonlijk zou ik zeggen weg blijven uit Andorra, net erbuiten is veel beter. Minder druk, hoewel dat in onze periode nog te doen was maar augustus zal erger zijn. Maar vooral de grens controles om Andorra te verlaten. Met een Akrapovic wat lawaai maken helpt ook om sneller door te mogen dat horen ze niet graag, maar wij hadden geen koffers om te laten controleren. Toen we de grens van Andorra naar Frankrijk verlieten waren ze daar enkele motorrijders deftig aan het controleren, niet prettig.
Andorra is alleen intressant om banden te kopen of te tanken, voor de rest vies, vuil, druk en eikels van flikken
sommige mensen schijnen te denken dat andorra een 2de monaco is, forget it.