Afstelling Ohlins vering

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Iceman

Afstelling Ohlins vering

Bericht door Iceman »

ik heb me een ohlins laten steken maar ben beetje op zoek naar een goede afstelling
op de ohlins 'normale' setting is dit vooraan 18 klikken en achteraan 14 tegen de klok draaien
maar ik vind als je over een drempel rij dat je omhoog word geduwd
en wat als er een duo mee gaat. moet ik dan ook extra klikken bij doen of enkel via extern reservoir harder zetten?

bedankt in ieder geval

grtn
kim
Dirk Pauwels

Re: Afstelling Ohlins vering

Bericht door Dirk Pauwels »

Meestal hebben die spullen te veel uitgaande demping. Was bij mijn Wilbers ook.
De veren zijn als het goed is op jouw gewicht afgestemd. Ik zou alles op de standaard instelling zetten (zie handleiding ohlins) en vandaar beginnen met je uitgaande demping vooraan 5 klikken te verminderen (tegen de klok in draaien), zolang je motor vooraan niet deint, kun je nog altijd lichter gaan, tot je wat comfort krijgt. veervoorsp vooraan gewoon standaard laten
Achteraan: begin met de vering op de standaard positie en veer de moto even in, komt die traag terug moet je de uitgaande demping uitdraaien, blijft ie even nadeinen moet je de uitg demp indraaien.
bij duo of /en bagage moet je meer veervoorspanning geven achter (vooraan laat je alles gewoon zoals bij solo rijden) en een paar klikjes meer uitgaande demping. Lastig bij de ohlins vond ik vroeger dat de hydr veervoorspanning achter niet met klikjes werkt (bij wilbers wel), dus je hebt geen referentie. Je kan daarom een merkteken op de draaiknop zetten en bijhouden hoeveel toeren je verstelt.
Zeker niet te licht gaan, want dan kan ie doorslaan, wat soms ook de indruk geeft dat ie te hard staat.

Kzou zeggen kom es langs, maar zwevegem is niet echt bij de deur....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Iceman

Bericht door Iceman »

Bedankt voor de info Dirk!

ik zal eens wat uittesten door te rijden en eens duo opzetten
ik denk dat je wel het verschil zult voelen als je 5 klikken met te keer doet
maar zoals je zegt zit er op de veervoorspanning geen klikjes dus das wel ambetant
LucVB

Bericht door LucVB »

Ik heb met twee kleine stukjes van een sticker merktekens aangebracht. Zo kan je goed zien hoeveel toeren je in of uitdraaidt.
Iceman

Bericht door Iceman »

Luc,

Hoeveel klikken keer jij terug achteraan als je eerst je veer volledig met wijzerszin draait
Ik heb er 18 maar vind dit beetje te veel springen (ik weeg maar 70kg)
Plaats reactie