Onstabiele K1200GT
Moderator: GVN
Onstabiele K1200GT
ben net terug van een rondje Frankrijk.
Bij langzaam rijden (zeg maar 40 km/u) lijkt het alsof ik met een te lage druk in de voorband rij (kan amper een rechte lijn rijden bij deze snelheid!).
Ik heb verschillende keren de bandendruk nagekeken en zelfs opgevoerd naar 3 bar. Het rare gevoel blijft. Bij hogere snelheden lijkt alles wel ok.
De esa stond, met bagage op piloot+bagage.
Zelfs zonder de bagage blijf ik hetzelfde gevoel hebben.
Heeft iemand hetzelfde meegemaakt en/of een idee van waar dit zou kunnen aan liggen?
Bij langzaam rijden (zeg maar 40 km/u) lijkt het alsof ik met een te lage druk in de voorband rij (kan amper een rechte lijn rijden bij deze snelheid!).
Ik heb verschillende keren de bandendruk nagekeken en zelfs opgevoerd naar 3 bar. Het rare gevoel blijft. Bij hogere snelheden lijkt alles wel ok.
De esa stond, met bagage op piloot+bagage.
Zelfs zonder de bagage blijf ik hetzelfde gevoel hebben.
Heeft iemand hetzelfde meegemaakt en/of een idee van waar dit zou kunnen aan liggen?
K 100 RS - R 1100 RT - R 1150 RT - K 1200 GT - R 1200 GS Triple Black
Re: Onstabiele K1200GT
Over welke GT praten we, liggende of staande viercilinder want er zit een hemelsbreed verschil op de voorvorken en 't bijhorende veersysteem, de staande heeft een veel gevoeliger scharniersysteem, waarmee ik bedoel: hoe meer dingen moeten scharnieren-lees bewegen- des te meer er stuk kunnen...
Til je voorwiel eens op en bekijk -voel- je fusee vooraan eens (speling kraken)balhoofdlager of fusee, stuurdemper heel vast? (losmaken opnieuw proberen) mogelijk ook eens speling achteraan bekijken aan de kardan, slag in velg, banden schuin afgereden of abnormale slijtage, voel je verschil bij 't verstellen van je ESA... kan van veel dingen voort komen
mijn eerste idee gaat uit naar fusee
't zijn maar mogelijkheden he, dus beginnen zoeken en uitsluiten
Til je voorwiel eens op en bekijk -voel- je fusee vooraan eens (speling kraken)balhoofdlager of fusee, stuurdemper heel vast? (losmaken opnieuw proberen) mogelijk ook eens speling achteraan bekijken aan de kardan, slag in velg, banden schuin afgereden of abnormale slijtage, voel je verschil bij 't verstellen van je ESA... kan van veel dingen voort komen
mijn eerste idee gaat uit naar fusee
't zijn maar mogelijkheden he, dus beginnen zoeken en uitsluiten
-
John
- Contacteer:
Voor mij een 2006 model of later. ESA was niet voorhanden op de liggende cylinders. 
juistESA was niet voorhanden op de liggende cylinders
-
avierstraete
Daar dacht ik nu ook aan! Ken dat gevoel van een gecupte voorband, dat is ook vrij onstabiel.avierstraete schreef:Gecupte voorband?
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black

Inderdaad een K van 2009 (met esa)
Wat bedoelen jullie met een gecupte band? Is pas een nieuwe Pilot Road 3...
Een gecupte band, daar bedoelen ze mee dat de band onregelmatig is gaan afslijten.Sherman schreef:Inderdaad een K van 2009 (met esa)
Om dit te weten te komen zet je de moto best op z'n middenbok.
Zorg dat het voorwiel van de grond komt en draai het rond.
Wrijf met het volle hand over de band en je zult voelen dat deze niet overal even gelijk is afgesleten.
Sommige rubber oppervlakken liggen net iets hoger dan andere.
En dt voel je in het stuur.
enkele voorbeelden van slijtage.
en een heel mooi voorbeeld van cupping.

Laatst vroeg een cursist me om even met zijn moto te rijden omwille van hetzelfde vage gevoel van "zweverigheid", alleen had hij het bij alle snelheden.
Voorwiellagers waren stuk. Geen gekraak zoals dat al eens voorkomt, maar wel wat speling op het wiel
Voorwiellagers waren stuk. Geen gekraak zoals dat al eens voorkomt, maar wel wat speling op het wiel
Zelfs na een paar 100 km kan dit zich voordoen hoor!! Ik ben dat tegengekomen met een Bridgestone voorband. Sterk gecupt na 400 k.Sherman schreef:Inderdaad een K van 2009 (met esa)

banden schuin afgereden of abnormale slijtage
Of afgesleten op hobbels, dat hij eigenlijk gecupt is! Golvend afgesleten.
Ik heb mij laten vertellen dat dit een gevolg kan zijn van een onjuiste bandenspanning.
Ik heb mij laten vertellen dat dit een gevolg kan zijn van een onjuiste bandenspanning.

-
avierstraete
Bij motoren is dit vaak de oorzaak van onjuiste bandenspanning. Bij auto's speelt ook "toespoor" vaak een grote rol.
Aloys Vierstraete, BMW K1200 GT 2008
Of, en sommige banden waren/zijn hier gevoeliger voor: brutaal remmen in bochten (is sowieso not done). Wat de GT betreft, zou er mogelijk iets mis kunnen zijn met lagers van de voorophanging?avierstraete schreef:Bij motoren is dit vaak de oorzaak van onjuiste bandenspanning. Bij auto's speelt ook "toespoor" vaak een grote rol.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Ondertussen naar mijn dealer geweest en een testrit door hem laten maken. Hij is er 90% zeker van dat de lagers van de voorophanging moeten vervangen worden.
Ik kijk er al naar uit....want dit is niet leuk meer.
Ik kijk er al naar uit....want dit is niet leuk meer.
Klopt helemaal. Ik ben in bezit van een K1200 R van 2006. Precies een jaar geleden gekocht . Stond 7000 op de tellen. Nieuw dus. Na enige tijd kwam ik er achter dat je inderdaad niet rustig kunt rijden zonder dat de motor zoekt. Zeer snel rijden wil ook niet dan gaat hij slingeren. Rij maar eens 160 op de snelweg en beweeg maar eens met je knieën tegen de tank de motor heen en weer. Zul je zien dat het stuur heen en weer slingert en niet direct stopt zoals het hoort. ~Ik ben een zeer ervaren motorrijder en heb dit verschijnsel alleen bij oudere motoren meegemaakt. Bij de huidige generatie mag dit niet voorkomen. NU komt het. Ik ben met mijnklacht naar de dealer geweest in Groningen. Zou aan de banden liggen. Leek mij zeer vreemd dus ben eerst maar weer vertrokken. (Ze konden verder niets vinden) Toch maar besloten nieuwe banden aan te schaffen echter niet bij de dealer. Toen ik een week later weer kwam met de nieuwe banden en dezelfde klacht werd de man des duivels dat ik de banden niet bij hem had gekocht en nu moest het hele onderzoek opnieuw ?? (lulkoek natuurlijk. ) Ik moest de volgende dag maar weerkomen maar dan werd het wel duurder want ja het moest helemaal opnieuw. Jullie raden het al . Ik ben natuurlijk niet weer geweest. Vervolgens een brief naar de Nederlandse improteur. Ik had inmiddels via internet uitgezocht dat dit een bekende klacht was van de nieuwe K serie. De balhoofdlagers schijnen vervangen te moeten worden. Dit ook aan de importeur geschreven. Na zes weken ?? kreeg ik bericht. Men kon niets voor mij doen moest maar zaken doen met mijn dealer. Niet dus. Ik ga samen met een maat van mij komende winter zelf aan het sleutelen. Een reparatie zou minimaal 500 Euro kosten. Al met al ben ik aardig teleurgesteld in het merk BMW en de service. Doe je voordeel ermee.
't kan toch geen 500€ zijn om een balhoofdlager te vervangen?? 't moet toch niet gekker worden... 
Als je jouw motor bij een dealer kocht heb je recht op garantie , en ik vrees dat je er beroep zal moeten op doen. Want ikzelf heb ook een K1200R (sport dat wel) en ik kan alleen maar zeggen daar kan je perfect heel traag en heel snel mee rijden , 50 km/h in zesde (maar dan hebben we het eerder over de soepele motor)tot 200 km/h in vierde (op de autobahn in D , alleen moet je dan iets frequenter langs de tankstelle) geen enkel probleem , niks zoeken of onstabiel zijn , zelfs met bagage en van deinen en/of slingeren enz daar heb ik echt geen last van. En dat van die knieën zal ik eens moeten proberen maar is me toch nog niet opgevallen.t.smeenge schreef:Klopt helemaal. Ik ben in bezit van een K1200 R van 2006...... Na enige tijd kwam ik er achter dat je inderdaad niet rustig kunt rijden zonder dat de motor zoekt........ Zeer snel rijden wil ook niet dan gaat hij slingeren......... Rij maar eens 160 op de snelweg en beweeg maar eens met je knieën tegen de tank de motor heen en weer. Zul je zien dat het stuur heen en weer slingert en niet direct stopt zoals het hoort.
Ik vrees dus dat er iets mis is met uw exemplaar.....
Trouwens de eerste exemplaren hadden trouwens wel meer kinderziektes (versnellingsbak , ringantenne om er maar een paar te noemen) en veel van die mankementen zijn opgelost in een upgrade vanaf model 2007. De volledige uitleg daarover staat hier oa op dit eigenste forum.
-
Daniel Tempelaere
Met mijn K1200GT van 2006, ook een tijdje last gehad (rond de 70.000 km) van dat wiebelend gevoel en onzeker aanvoelende voorhand.
Totdat men (inderdaad, hier boven ook al naar verwezen) de lagers van het voorwiel vervangen had, alles OK!
Daniel
Totdat men (inderdaad, hier boven ook al naar verwezen) de lagers van het voorwiel vervangen had, alles OK!
Daniel
Opgelost !
lagers van ophanging laten vervangen (2 stuks, elk 99 € (zonder plaatsing)) samen met een onderhoud.
Ben verlost van het onstabiele gedrag tegen lage snelheid!!
Een gelukkig(e) (Sher)man
lagers van ophanging laten vervangen (2 stuks, elk 99 € (zonder plaatsing)) samen met een onderhoud.
Ben verlost van het onstabiele gedrag tegen lage snelheid!!
Een gelukkig(e) (Sher)man