Stroomverlies na installatie van zumo 220

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door GStephen »

Sinds de bekabeling voor de zumo is geïnstalleerd op mijn GS ben ik al een aantal keer geconfronteerd geweest met een batterij die zo plat was als maar kon.
Eerst dacht ik dat het de batterij was die de geest had gegeven, want was nog de originele. Dus heb ik een odyssay geïnstalleerd. Echter, na een dikke week stilstaan was deze ook zo dood als een pier.
Dus ben ik een aantal weken geleden daarmee naar de garage geweest en heeft men een kabeltje aan de bekabeling van het stopcontact gesoldeerd.
Daarvoor heb ik, in mijn ogen, toch een ferme factuur betaald.
Maar het probleem is dus niet opgelost: gisteren wilde ik een rit doen en ... niks :-x
Dus hangt ie nu terug aan de druppellader, waar ondertussen het lampje mooi groen kleurt.

Mijn technische kennis is ontoereikend om hier een oplossing voor te vinden. Temeer heb ik ook het benodigde materiaal hiervoor niet.

Bij deze de volgende vragen:
- heeft nog iemand dit meegemaakt?
- Zo ja, wat is er aan gedaan? en is het probleem opgelost?
- Voor ik opnieuw naar de garage ga, is er misschien iemand die dit zelf kan/wil oplossen?
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door Gaby »

Het kan toeval zijn, het plaatsen van de bekabeling en het leeglopen van de accu. Alhoewel....
Welk model/bouwjaar is uw GS en wie heeft de bekabeling geplaatst?
Hoe en waar is er afgetakt (vermoedelijk rechtstreeks op de accu). Als dat het geval is
dan kan je die losmaken en zo te weten komen of de oorzaak daar ligt.
Als je iemand kent die een multimter kan hanteren kan je ook naar lekstromen zoeken
door een ampèremeter aan te sluiten aan een accupool. Als je GS (nog) zekeringen heeft
kan je die één voor één verwijderen tot de eventuele lekstroom wegvalt.
Dan heb je het circuit waar de fout zit toch al gevonden.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door GStephen »

Mijn GS is van 2007.
De kabel werd geïnstalleerd door de garage zelf. En inderdaad rechtstreeks op de batterij.
Na mijn vaststelling van de platte batterij, werd de zwarte draad aan de draad van het stopcontact gesoldeerd; de rode bleef aan de batterij verbonden.
ik heb de test al gedaan: de kabel die nog aangesloten is op de positieve pool van de batterij (de rode dus) heb ik afgekoppeld, de moto twee weken laten staan en daarna startte die zonder enig probleem. De schuldige is dus wel degelijk dat kabelke.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door Gaby »

Dat is straf.
Wat het verleggen van de zwarte draad van de accu naar het stopcontact zou kunnen
veranderd hebben aan het (sluik)verbruik is me niet meteen duidelijk, maar dat kan aan
mij liggen. Maar een kabel die de accu leegtrekt, dat kan toch niet normaal zijn,
behalve als er iets fout mee is of als het om meer gaat dan zomaar een kabel. In het
eerste geval moet de garage dat eigenlijk fiksen, in het tweede geval moeten ze dat weten.
Wat er eventueel bijzonder is aan een Zumo-kabel weet ik echter niet, maar of dat
meer is dan een simpele kabel dat weten er hier zeker wel.
Over naar de kenners dus :wink:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Peter1
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 okt 2009, 20:16

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door Peter1 »

Heb hierover al wat gelezen op het Het forum van de GS Club Nederland.

Je vindt bij de titel ' Accu leeg door niet-BMW GPS Bij GSA2010' de omschrijving van een gelijkaardige situatie vanaf blz 5 alsook de mogelijke oplossing op je vraag.

Groeten.
Marc Gs
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 aug 2006, 09:57
Locatie: N51 09.884 E2 58.873

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door Marc Gs »

ik heb ook problemen gehad met een zumo 220 aangesloten op een gs 1200 bwj 2008.
Het probleem zit hem in de stroomomvormer die de canbus openhoud .
De stroomomvormer is het blokje die aan de voedingskabel hangt.
Mijn probleem is opgelost door een diode te plaatsen tussen aansluiting en het blokje. :grin:
Groeten v Marc
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door Harald »

Ik zit er misschien helemaal naast...
Maar ge kunt uw GPS ook instellen.
iets in de zin van , als hij uit staat, laad hij ook niet op en vraagt dus geen stroom.
Ik heb een 660 en die zit permanent in de houder en is rechtstreeks op de accu aangesloten.
Maar bij de instelling van de GPS heb ik ergens zoiets ingesteld.
( aan of uit vinken ) denk ik.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door Dirk Pauwels »

De voedingsblok vd GPS kan ook gewoon defect zijn. Op de passen parade hebben ze bij een F800 de voeding vd GPS moeten loskoppelen, trok de batterij leeg. Geen idee of een 800 canbus heeft.
Mijn 220 heeft dienst gedaan op een KTM (via acces stekker, geen canbus) en op de 1150GS( via het standlicht). Beide nooit problemen gehad. Ik probeer een GPS op een niet canbus systeem altijd via contact of via een schakelaar (aansluiten op lichten bv) te laten lopen. Die voedingsblok steeds onder spanning zetten hou ik niet van. Bij een canbus zou ik gewoon een schakelaar tussen voedingsblok en batterij + zetten
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door GStephen »

@Harald: de gps valt al uit als ik het contact afleg, het probleem ligt dus niet bij de gps maar wel degelijk bij de kabel.

@ Peter1: ik zal direct eens checken zie

@Dirk Pauwels en Marc Gs: merci voor de tip. Ik had al een vermoeden dat de schuld bij de stroomomvormer lag. We gaan eens zien wie hier in de buurt daar een schakelaar voor kan plaatsen.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
jakke
Berichten: 3518
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door jakke »

GStephen schreef:@Harald: de gps valt al uit als ik het contact afleg, het probleem ligt dus niet bij de gps maar wel degelijk bij de kabel.
Euuh, dat zou ik zo snel nog niet durven zeggen!! Als ik mijn GPS in de houder laat zal de batterij ook sneller plat zijn (ook al valt de GPS uit als het contact af staat). Als de GPS NIET in de houder staat heb ik geen enkel probleem!
Tenzij je natuurlijk al ondervonden hebt dat het bij jou in beide gevallen hetzelfde is.

PS; Idem dito met de intercom. Ik had een keer mijn helmkabel in de aansluiting van de intercom laten zitten. Ook dat bleek een stroomvreter te zijn!
Ook al stond het contact af! :wink:
Laatst gewijzigd door jakke op 26 jul 2011, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Phaedrus
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 mar 2007, 09:32
Locatie: Kortrijk

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door Phaedrus »

Ik wil de stoker hier niet uithangen, maar als ge zegt dat de garage de aansluiting gedaan heeft, is het dan niet logisch dat zij als nadienst zorgen dat eventuele problemen opgelost geraken.
Onder garantie!

Ik zou er niet mee kunnen lachen als ik iets door de garage laat uitvoeren, met als reden dat het dan wel volgens de regels van de kunst uitgevoerd wordt, en dat dit vervolgens niet correct blijkt te werken.
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door GStephen »

@Phaedrus: daar heb je een punt.
Feit is dat die mannen ook niet wisten (en misschien nog altijd niet weten) hoe dit probleem kan opgelost worden.
Ik zal ze er eens over aanspreken. Een neen heb ik, een ja kan ik krijgen.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door Gaby »

Marc Gs schreef:ik heb ook problemen gehad met een zumo 220 aangesloten op een gs 1200 bwj 2008.
Het probleem zit hem in de stroomomvormer die de canbus openhoud .
Wat dient er dan omgevormd te worden? Werkt een Zumo niet op 12V?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door Dirk Pauwels »

Gaby schreef:
Marc Gs schreef:ik heb ook problemen gehad met een zumo 220 aangesloten op een gs 1200 bwj 2008.
Het probleem zit hem in de stroomomvormer die de canbus openhoud .
Wat dient er dan omgevormd te worden? Werkt een Zumo niet op 12V?
3.5v dacht ik....of 5v eventueel

Bij andere, duurdere types zit die omvormer in de houder (660)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door Danny »

Een simpel doosje en dan kan iedereen alles aansluiten,GPS, verwarmd frakske, zwaailmapen... :mrgreen: netje gezekerd, relaiske erin... safe, simpel. :mrgreen:

http://www.bestrestproducts.com/p-314-fuzeblock.aspx

http://www.touratech.com/shops/001/prod ... 4f08e1ea94
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door Gaby »

Dirk Pauwels schreef:
Gaby schreef:
Marc Gs schreef:ik heb ook problemen gehad met een zumo 220 aangesloten op een gs 1200 bwj 2008.
Het probleem zit hem in de stroomomvormer die de canbus openhoud .
Wat dient er dan omgevormd te worden? Werkt een Zumo niet op 12V?
3.5v dacht ik....of 5v eventueel

Bij andere, duurdere types zit die omvormer in de houder (660)
Beetje vreemd niet, een toepassing voor de motor en dan op zo'n "vreemde" spanning (en blijkbaar
met de nodige complicaties tot gevolg). Rare jongens daar bij Garmin :razz:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door Dirk Pauwels »

Gaby schreef: Beetje vreemd niet, een toepassing voor de motor en dan op zo'n "vreemde" spanning (en blijkbaar
met de nodige complicaties tot gevolg). Rare jongens daar bij Garmin :razz:
Bwah, is niet zo vreemd zenne, alle GSM toestanden enzo zitten ook op dat voltage, dus gebruiken ze bij Garmin technologie van GSM, lekker compact voor het toestel, maar ze moeten dan wel met een omvormer werken
De 2610 had geen omvormer en kon zo op 12v dacht ik, maar die was een pak dikker
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Sven 12RT
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:39

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door Sven 12RT »

Waarom de garage de negatieve kabel aan het stopcontact heeft bevestigt, ontgaat me volledig.
Om de simpele reden dat Canbus de positieve stroom onderbreekt. Massa blijf je behouden.
Door de positieve aansluiting aan de batterij te behouden en de negatieve draad naar het stopcontact te verleggen, veranderen je geen zak aan de voeding.

Ze hadden de positieve aan die stekker moeten hangen.
Dan heb je geen verlies na uitzetten contact, de computer sluit de stroom af na enkele minuten.

Dat een omvormertje Canbus kan openhouden, dat lijkt me sterk.
Enkel een speciale druppellader kan dit. (bij BMW en recent Optimate)

Een Twin 650/800 heeft inderdaad Canbus
R1200RT, again :-)


Afbeelding
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door GStephen »

Gisteren ben ik bij de garage geweest en er is een schakelaar tussen de batterij en de stroomomvormer geplaatst.
Bij de test of er nog stroom was wanneer de schakelaar afgelegd werd afgelegd, bleek dit dus niet meer het geval te zijn.
Ikke blij.
Ik heb enkel de schakelaar moeten betalen.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door Motard de l'Allier »

Bij groot onderhoud van mijn GS, benzinetank moest er toch af, de voeding voor
de zumo 220 verlegd na het contact.
De omvormer van deze 220 verbruikt dus inderdaad stroom, ik heb een lekstroom gemeten van 3.51 mA. :shock:
Mocht wel bij de gebruiksaanwijzing vermeld staan vind ik.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door Dirk Pauwels »

Motard de l'Allier schreef:Bij groot onderhoud van mijn GS, benzinetank moest er toch af, de voeding voor
de zumo 220 verlegd na het contact.
De omvormer van deze 220 verbruikt dus inderdaad stroom, ik heb een lekstroom gemeten van 3.51 mA. :shock:
Mocht wel bij de gebruiksaanwijzing vermeld staan vind ik.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
Volgens mij is het niet normaal, best eens navragen bij Garmin, (eventueel andere omvormer vragen). Het lijkt alsof het probleem nog wel meer voorkomt (lees posts hierboven), maar het is niet de bedoeling dat die omvormer, ook al staat ie rechtsteeks ook een verbruik heeft als de GPS niet gemonteerd is. Als de GPS wel gemonteerd is, maar uitstaat is het normaal dat je een verbruik hebt, want dan laadt de GPS batterij op
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door Mil »

Ik heb ook al eens gehoord dat ze die gps'sen aansluiten op het licht. Contact afzetten en de stroom is ook afgesloten.
Voor wat het waard is, ik ben daar ook gene crack in hé.
Mil
Leven is het meervoud van lef...
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Stroomverlies na installatie van zumo 220

Bericht door Gaby »

Dirk Pauwels schreef:
Motard de l'Allier schreef:Bij groot onderhoud van mijn GS, benzinetank moest er toch af, de voeding voor
de zumo 220 verlegd na het contact.
De omvormer van deze 220 verbruikt dus inderdaad stroom, ik heb een lekstroom gemeten van 3.51 mA. :shock:
Mocht wel bij de gebruiksaanwijzing vermeld staan vind ik.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
Volgens mij is het niet normaal, best eens navragen bij Garmin, (eventueel andere omvormer vragen). Het lijkt alsof het probleem nog wel meer voorkomt (lees posts hierboven), maar het is niet de bedoeling dat die omvormer, ook al staat ie rechtsteeks ook een verbruik heeft als de GPS niet gemonteerd is. Als de GPS wel gemonteerd is, maar uitstaat is het normaal dat je een verbruik hebt, want dan laadt de GPS batterij op
3,51mA x 24 x 30 = 2,5A op een maand ofwel 1/8 van een accu van 20Ah.
Dat mag dus niet snel voor problemen zorgen in een voor de rest "gezonde" omgeving zou ik denken.
Of dit (sluik) verbruik vermeld zou moeten worden in de handleiding, misschien wel.
En of er verbruik mag zijn zonder een aangekoppelde GPS, dat zal wellicht afhangen van het ontwerp.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Plaats reactie