Toer van Patrick en Toon
5 tot 21 juli 2011
DAG 1, Thuis – Kiel 600 km. Ferry: 1 Tunnel: 1
Patrick start vanuit Heusden-Zolder in België en Toon vanuit Den Haag in Nederland. Om 15:00 uur afgesproken op P-terrein langs de E 1 bij Büren, iets ten Noorden van Osnabrück. We treffen elkaar op tankstation iets noordelijker (goed dat er gsm is).
Tanken weer in Hamburg, maar rijden verkeerd de stad in en verliezen daardoor wat tijd.
Om 18:30 in Kiel. Gelukkig op tijd, want om 19:00 gaat poort dicht en 20:00 is afvaart. Motors worden verankerd in zeer grote ferry naar Göteborg. Na douchen (warm weer vandaag) in goede cabine naar restaurant. Lopend buffet van zodanige kwaliteit dat we 4 keer langs gaan. Tafel aan front raam met vrij uitzicht op zee. Je voelt of hoort niet dat de boot beweegt. Puur luxe!
Naar bed om 11:30.
Heusden-Zolder en Den Haag verenigd in de ferry naar GöteborgDAG 2, Göteborg – Aurdal 540 km. F: 1 T: 3
Om 7:15 worden we “centraal” gewekt. Weer prima buffet als lunch en om 9:00 meren we aan. Bij uitrijden wordt iedereen door Zweedse politie onderworpen aan een blaastest!
We hebben wat problemen met de Garmin als we de juiste route willen narijden om de stad uit te komen. Beluiten om die van Patrick te volgen. Later steeds “normaal’ plaatsen ingevoerd.
Na 100 km. gaan we van autoweg (-strada) af, om via de Blauw-Groene Route noordwaarts te rijden door Zweden en om Oslo heen. Dit is een zeer rustige en glooiende weg tussen veel bos en groen. Ideaal om te acclimatiseren. Op een kleine bui na, wachtend op een kleine ferry, hebben we prima motorweer. Als we onderweg wat eten stopt er een mevrouw op een Harley om een praatje te maken. Ze is rond de 50 en draagt motorlaarzen met hele hoge hakken. Prachtig! Ze rijdt dwars door Noorwegen om kinderen een bezoek te brengen. Raadt ons aan langs de stad Røros te rijden, maar dat is teveel buiten onze route.
Hytte gehuurd op camping van Aurdal (410 NKr).
eerste overnaching in een hytte met typische dakbedekkingBij rondlopen op de camping krijgen we goede route tip van een Noor: Ga langs Øvre Ardal en dan via Lom naar Geiranger.
Rond 11:00 naar bed. ’s Nachts is het warm en al heel vroeg licht. Er hipt om 03:30 uur een ekster binnen door de openstaande deur.
DAG 3 Aurdal - Geiranger 345 km. F: 2 T: 10
Om 9:00 vertrek, na brood en beleg te hebben gekocht en gelijk ontbeten. Naar Øvre Ardal kiezen wij (of de gps?) ergens voor een kortere route die ons een flink aantal kilometers over onverhard leidt. Landschap wordt al erg mooi. Na Øvre Ardal over een tolweggetje door de Jotunheimen: schitterend! Dan via Lom en Grotli naar Geiranger. Voor Geiranger nog even de Dalsnibba (tol) op om van het uitzicht te genieten. Wordt deels teniet gedaan door laaghangende wolken. Hele dag dreigend weer maar niet koud en praktisch droog gebleven.
Onderweg
De weg letterlijkHytte (met douche en wc) boven Geiranger (750 NKr), naast waterval en met uitzicht op de fjord! Eten broodjes, met blikjes en koude kippenbillen. Na wandelingetje langs waterval ongeveer 11:00 naar bed.
DAG 4 Geiranger – Trondheim 431 km F: 0 T: 6
Weer om 9:00 rijden en inkopen doen in Geiranger. Daar vinden we geen tankstation! Het weer is “waterig” maar niet koud. ’s Nachts heeft het geregend. Stijgen uit fjord met veel haarspelden in het zonnetje. Dat slaat vlak voor de “Trollstigveien” om in een potdichte mist, regen en ook nog een paar donderklappen. Zicht van zo’n 25 m. Alle haarspelden worden dus “op de tast” genomweer een! Beneden is het weer OK, met zwak zonnetje. Jammer. Flinke stukken onverhard gedaan. Door lage snelheid rijden we 1:20, ofwel minder dan 5 l/100 km. (naar ’s lands gebruik).
Trondheim wordt een verhaal apart. We worden van hot naar haar gestuurd bij het zoeken naar een camping met hytten. Als we er een vinden in Flakk (15 km. west van Trondheim) blijkt alles vol. Uiteindelijk landen we na 2 uur zoeken in het “Sommerhotel” (950 NKr, incl. ontbijt), gedreven door studenten en vlak bij het centrum. Netjes, douche en wc op de gang. Om te onthouden.
Na douchen nog even rondgelopen en eten op terras van eetcafé. Nog wat rondgelopen in het centrum (weinig bedrijvigheid) en weer rond 11:00 naar bed.
En dit zijn dan de pakhuizen van Trondheim
...en de kathedraalDAG 5 Trondheim – Storforshei 569 km F: 0 T: 3
Na ontbijt om 9:15 op pad met aanvankelijk mooi weer. Wel af en toe dreigend en soms is wegdek nat. Later broeierig warm, tegen 30° C! Lange tocht door mooi, maar minder spectaculair landschap, naar Mo i Rana. Vanaf Trondheim eerst druk verkeer en steeds passeren we “treintjes” van een groep achter elkaar rijdende auto’s en steeds maar campers. Na 150 km neemt de drukte wel af.
We bereiken noordelijk NoorwegenWe nemen een hotelletje in Storforshei, zo’n 65 km voorbij Mo i Rana, tegenover een camping, waar hytten wel erg basaal zijn (alleen slapen).
Eten in hotel van beperkte snackbarkaart, doen een wasje “op de hand” in de wasruimte van het hotel en wandelen eind langs de rivier. Om 20:30 is het nog altijd 27° C in de kamer en uiteraard tot laat daylight. Rond 11:00 slapen.
DAG 6 Storforshei – Rosta 546 km F: 1 T: 17
Ontbijten uitstekend in hotel om 8:00. Olie bijgevuld. Rijden weg om 9:00, maar stoppen 25 km verder bij monument Poolcirkel. Het lijkt ook poolachtig; bomen en struiken op deze hoogte (720 m) ontbreken.
Verbroederd aan het monument van de Poolcirkel
Ook wij legden er ons steentje voor de vrede (maar het mocht niet baten want Breivik zou er enkele dagen later anders over beslissen)Verder de E6 langs en af en toe gestopt voor tanken, eten en foto’s maken (respectievelijk trekken). Menu van oud brood en blikjes inmiddels gewend. Maar verliezen daarmee veel tijd. Voorbij Mo i Rana moeten we ook nog even stoppen voor een alcoholcontrole!
En weer een 'mooie' alcoholcontroleGelukkig ligt de ferry bij Bognes op ons te wachten. Om 16:30 passeren we Narvik, waar aangegeven wordt dat het naar Kirkeness nog maar 1040 km is! Bij Elvetom nemen we de 87 als alternatief voor de E6 af. Het begint dan wat te miezeren.
Zoeken dan naar overnachtingsmogelijkheden, maar die blijken schaars langs deze weg. Uiteindelijk bij Rostanes wordt een camping aangegeven op 7 km, bij Rosta. Blijkt wel 7 km onverhard verder. Camping met stacaravans en geen kamers.
Bij gebrek aan beter (maar heel goed bedoeld)Jonge vrouw regelt voor ons een lege caravan (300 NKr) van de buurman, die ook nog een lading broodjes voor ons bakt. Nodig, want we hebben verder alleen paar blikjes (en half heupflesje jenever). Af en toe valt er een buitje en ’s nachts hebben we last van muggen. Gelukkig nog steeds redelijk warm, want beddengoed ontbreekt. Verduistering brengt ons de nacht om 23:00. Af en toe vallen er ’s nachts flinke buien.
DAG 7 Rosta - Skarsvåg 654 km F:0 T: 5
Weer vroeg uit de veren. Om 8:00 rijden we na een koekje als ontbijt. Weer 7 km onverhard terug naar de 87 in een lichte miezer en koud weer. Af en toe gaat het over in flinke buien. Rukka en handvatverwarming zij geprezen! Twee keer gestopt om meer kleren aan te trekken, want de 10° C worden niet gehaald. Pakken lijken te lekken bij de dijen, maar dat is een illusie, veroorzaakt door de sterkere afkoeling ter plaatse door de regen.
Even stoppen dusDe eerste groep rendieren die oversteekt doen Patrick bijna de das om. Hij is er zo door geobsedeerd, dat hij bijna te laat opmerkt dat er nog een tweede groep oversteekt.
De zogenaamde rendierenToon vindt de weg glad lijken, maar oorzaak blijkt een slappe achterband. Later in de middag wordt het droger. Maken toch nog veel km. Eindelijk bereiken we het eiland Magerøya via de 200 m diepe toltunnel. We huren daar, op eerder aanraden van een biker, een hytte bij de afslag naar Skarsvåg. Tegenover kan worden gegeten, waarna we om 20:30 naar het monument rijden 15 km verder. Maar nu zitten we in wat mistig weer en bij het monument kunnen we niet eens de zee zien, 70 m. lager. Na de film ‘die iedereen gezien moet hebben’ en een speurtocht langs de souvenirs, die weinig oplevert, terug naar de hytte. Als we om 01:00 nog wakker zijn, zien we plotseling de zon, al een flink eind boven de horizon! Snel foto’s en naar bed.
De bekende stokvis
Eén van de vele typische gezichten van Noorwegen
Nordkapp in de mist
Nordkapp niet in de mist
Even voor de Nordkapp
De middernachtzon vanuit onze hytteDAG 8 Skarsvåg – Storslett 430 km F:2 T: 5
Om 8:30 op, inpakken en ontbijten aan de overkant. Rijden opnieuw naar monument: kaartje is 2 dagen geldig (niet voor niets). Nu beter zicht, maar lage wolken en weer erg koud. Toon trekt nog extra fleece aan. Kopen een paar prulletjes en, belangrijk, stickers van de Nordkapp om op de motor te plakken. Thuis dan, want nu zijn die te vies.
Nog snel een foto maken
Ook dit is de Nordkapp: een plaats die symbool staat voor vrede uitgebeeld door bronzen kindertekeningen uit elk werelddeelRond 12:00 tanken in Honningsvåg en weer naar het echte vasteland. Bij een uitstalling van Sami (Lappen) onderweg stoppen we en kopen wat “echte” souvenirs. Patrick koopt, na consultatie met België, een rendiervel.
en bij deze gast kocht ik een rendiervel ...waar ze thuis heel blij mee warenStoppen om 18:30 in Storslett (20 km oost van eiland Uløya) bij hotelletje. Eten moeten we 15 min. verderop zoeken in een ander hotel. We zijn dan nog net op tijd voor het buffet dat om 21:00 sluit. Praatje met Nederlands busvolk die daar logeren. Worden verwend door bedienende juffrouw met ijs toe.
DAG 9 Storslett – Risøyhamn 418 km F: 1 T: 0
Hotelontbijt om 08:00, maar toch pas om 09:00 weg Eindelijk weer iets warmer en handvatverwarming kan weer uit. Dat denken we, want na een paar uurtjes zwaar bewolkt en miezer of lichte regen gaat die echt weer aan! Van Olderdalen naar Odden moet het zo’n 7 km hemelsbreed zijn, maar toch is het 50 km verder over de weg.
Bij Andselv van de E6 af en over de 86 naar Gryllefjord. Moet bij mooi weer prachtig zijn. Komen om 14:00 aan, terwijl laatste ferry (250 NKr) naar Andenes op de Vesterålen om 15:00 vertrekt. We hebben weer geluk!
Twee uur later, vanaf Andenes nemen we de westroute naar het zuiden. Maar het is koud, nat en winderig. Voorbij Risøyhamn vinden we het wel goed als er kamers aangeboden worden in een soort gezondheidshotel. Kamer (950 NKr) is klein, maar in een grote keuken is alle keukengereedschap, oven en kookpitten bij de hand voor ons brood, zalm uit blik, rendierworst en sinaasappel en stroopwafel na te bereiden! Een koppel Zweden met wie we een praatje maken maken intussen hun maaltijd (veel aardappelen en veel kabeljouw), om te watertanden!. De man van een stel Duitsers heeft geen kaarten bij zich. Maken maandenlange motorvakantie en hij denkt alles via de laptop te kunnen plannen???
De grauwe lucht en lage wolkenDAG 10 Risøyhamn – Bodø 262 km F: 2 T: 2
Vroeg op en om 08:00 weg. Regen en koud: alle kleding en handverwarming aan. Vóór ferry naar Lofoten bij Melbu, is achterband weer erg slap en bij inspectie blijkt hij zo slecht afgesleten dat er maar één conclusie mogelijk is: vervangen. Bij tankstation noodreparatie verricht met spuitbus en adres in Bodø gekregen van bandenshop. Bellen leert dat ze het type gelukkig in voorraad hebben!
Ferry naar Lofoten. Helaas steeds grauwe lucht en lage wolken, geen kleur in het landschap. Heel jammer: alleen vermoeden van schoonheid blijft hangen. Intussen kunnen we de ferry vanaf Moskenes van 14:00 niet meer halen, dus ruime tijd. Bezoeken de houten “kathedraal” van Svolvaer en het vikingmuseum.
Ferry van Moskeness naar Bodø (325 NKr ?) vertrekt om 19:45, 45 min. over tijd en wordt ook nog vertraagd door wat mindere weersomstandigheden. Enkele pasagiers worden zeeziek. We komen daarom pas tegen 01:00 aan bij de Jeugdherberg (Vandrehjem) boven het Station, dat we vanaf Melbu hebben geboekt: leve de gsm! Grote kamer, grote badkamer schoon beddengoed en handdoeken (950 NKr incl. ontbijt). Beste deal tot nu toe.
Een laatste blik op de Vesteralen ..ik denk dat het daar heel mooi is...
Dan maar naar de Lofoten met ferry Sigrid
De moderne viking
Zelfs bij grauwe lucht ..mooi
Wachten op de overzet: elk in eigen klederdracht
En nog maar eens een fotoke makenDAG 11 Bodø – Nesna 307 km F: 1 T: 12
Staan 08:00 op en ontbijten in stationsrestauratie op kamernummer: prima verzorgd. Bij de garage Nordnorsk Dekk staan ze ons om 09:40 al op te wachten. Voorband heeft door het zwieberen zoveel te lijden gehad dat ook die aan vernieuwing toe is. Monteren kost wel een uurtje. Het verschil op de weg is enorm. Nu eerst naar Saltstraumen dat in de buurt ligt, om de sterkste maalstroom (zeestroming) van liefst 20 knopen (36 km/u) ter wereld te zien. Het weer is prima en er zijn veel kijker en vissers. Een Engelsman haalt de ene na de andere vis op en als een Italiaan protesteert als hij ze terugzet, mag die ze schoonmaken en meenemen. Nu over de 17 verder naar het Zuiden. Veel tunnels en ferry’s. Soms op tijd en soms wachten. Of pech met uitval: 2 uur wachten. Met vaartijden van soms 1 uur schiet het natuurlijk minder snel op. Ook je motor goed in de gaten (en vast-) houden. Allebei de motors gaan een keer “uit balans”, gelukkig zonder schade.
Prachtige landschappen, maar soms geen tankstation te vinden. Dat begint problemen te geven bij Toon. Met een tank van 17 ltr. Er wordt gestopt als de teller al op 341 km staat. Gelukkig niet in één van de 2 lange tunnels die vlak daarvoor gepasseerd worden.
Er staan een paar huizen en we spreken een Noorse mevrouw en haar neef en nicht aan die juist de weg op komen. Dichtstbijzijnde tankstation is nog altijd ver weg, maar ze helpt ons uit de brand met een tank met 5 ltr. benzine (voor de grasmaaier). Daarna probeert ze nog onderdak in de buurt te regelen, maar dat levert niets op.
Rijden dan door naar Nesna. Komen om 21:50 op camping aan, 10 min. vóór sluitingstijd en kunnen nog net kamer regelen. Maar er is weinig voedsel verkrijgbaar en we “dineren” met ieder één broodje, een blikje, een pakje salami en rendierworst, met een biertje. Lopen daarna nog wat door het stadje en gaan om 24:00 slapen. Het lawaai van feestvierders houdt ons niet van onze slaap af.
Steeds bruggen, water, bergen en sneeuw in de buurt
Een zoveelste meer
En over het weer klagen wij niet, in tegendeel
Met gletsjers tot in het water
Nesna by nightDAG 12 Nesna – Trondheim 500 km F: 4 T: 1
Omdat we denken dat de ferry in Nesna om 8:00 vertrekt zijn we er al vroeg; ook nog tanken! Blijkt dat we ons verkeken hebben en een half uur respijt krijgen. Kunnen we gebruiken om een tankstationontbijt te nemen. Koffie voor Patrick en een Hotdog voor Toon. Mooi weer en dat blijft de hele dag. Geen handverwarming en alleen een T-shirt. Een “ferrydag”. Bij een van de vier zitten we een heel uur aan boord. Mazzel met wachten. Op zijn langst 20 min. Ook fantastisch om het landschap vanaf het water te genieten.
Klaar voor een ferrydag
Ik loods jullie wel naar de overkantNa de laatste ferry rijden we naar Trondheim; soms iets te hard. Meteen naar onze bekende plek: Sommerhotell op de Rogerts Gate 1. Echt een aanrader voor volgers (tel: +47 73 89 31 00, http://sommerhotell.singsaker.no" onclick="window.open(this.href);return false;).
Na het douchen en eten in een restaurantje lopen we een andere route en ontdekken het uitgaanscentrum. Een gerenoveerd havengebied met veel terrassen en grote drukte. Hier treft de jeugd (van alle leeftijden) elkaar. Het is natuurlijk ook zaterdagavond. Interessant is ook het huurfietsensysteem , dat op elektronische basis de registraties verricht.
Later dan gewoonlijk duiken we om 01:00 in bed.
Sommerhotel: ideaal als uitvalsbais voor een ontdekking van TrondheimDAG 13 Trondheim – Ålesund 403 km F: 2 T: 8
Na weer een goed ontbijt om 9:30 weg. Worden eerst uitgebreid de weg gewezen door een Noor die met een Nederlandse is getrouwd. Nemen nu een stukje E6 en dan de kustweg, de 680 en de 64. Op de eerste ferry aangesproken door Hells Angels, die nog een verfijning op de route aanbrengen en een stukje voor rijden “omdat het begin wat moeilijk te vinden is”. We moeten naar Bud, het westelijkste puntje. Alles ligt precies op onze route om de Atlantische Route niet te missen.
Halfweg ontdekt Toon een stevige olielekkage aan de rechter telescoop. Via alarmcentrale ANWB in NL krijgen we adres dichtstbijzijnde BMW garage in Ålesund.
Atlantische Route heeft toch een beetje het karakter van de Bretonse kust. Hele tijd in mooi weer gereden, maar op de ferry naar Molde trekken een paar Hells Angels al hun regenkleding aan en waarschuwen ons. Niet onterecht. In de regen rijden we achter hen aan naar Ålesund. Even naar hotels gekeken, maar toch camping opgezocht. Er is daar om 20:00 nog net één hytte vrij en gelukkig ook nog een paar broodjes te krijgen. Druk vanwege een of andere bijeenkomst in de stad. Mooi uitzicht vanuit de hytte. Patrick legt in de nacht zijn matras buiten om minder last te hebben van een houtzagende Toon. Gelukkig blijft het droog.
Toch schoon eh
Een snelle hap langs de Atlantic Road
Alsof je door de oceaan rijdt
Ik kan er niet genoeg van krijgen (ik las ergens dat het de mooiste weg ter wereld is)
Mijn slaapplaats in Alesund (buiten en lekker geslapen)DAG 14 Ålesund – Førde 432 km F: 3 T: 7
Vroeg uit de veren en om 8:00 voor de deur van de BMW garage. Helaas hebben die het onderdeel niet op voorraad. Moet uit Zweden komen en is er dan eind van de week! Krijgen ook tel. nummers van garages in Bergen, Stavanger en Kristiansand: nergens voorradig. Dan maar doorgereden want het kan kennelijk niet al te veel kwaad. Onderweg naar garage ontdekt Toon in de beginnende regen dat een laars lek is. Nieuwe gekocht in garage. Ook een stift voor de ritsen van de Rukka pakken. Dat helpt flink.
Het weer knapt nu zo snel op dat we bij Lingås aan de Norddalsfjorden besluiten om toch een omweggetje te maken naar de Trollstigen. Dat is de moeite waard. In het dal Meiadalen kopen we aardbeien, die als de beste van de wereld worden verkocht. Een paar geproefd en inderdaad!
Op weg naar de Trollstigen
Mooie bergpas
De beste 'jordbaer' ter wereldDan de eerder genomen weg naar Geiranger en verder naar het westen: Stryn (toeristisch aan het meer), ferry bij Anda, Sandane en eindigen in Førde over de 615 en de 5. Prachtige wegen en spijtig dat we wat snelheid moeten maken. Zijn om 20:00 in Førde, waar we een hotelkamer nemen, die buiten goedkoper aangeprijsd staat dan we neer moeten tellen (1150 NKr). Beetje vergane glorie, maar een kamer en suite, die we gebruiken om een van de twee bedden neer te zetten: geen last van gesnurk! We eten ter plekke en kunnen de motors in de parkeergarage kwijt. Olie wordt bijgevuld. Aardbeien zijn inmiddels puree geworden!
Geiranger, we komen er aan
Geiranger staat in elk boekje van Noorwegen
Geiranger: de fjord waar cruiseschepen het diepst Noorwegen kunnen binnendringen
Zelfs de Queen Elisabeth lag er aangemeerd
Maar ook na Geiranger blijft het ontzettend mooi
DAG 15 Førde – Seljestad 380 km F: 1 T: 4
Om 7:30 op en uitgebreid ontbeten (o.a. eieren met spek). We hebben er voor betaald! Om 9:00 weg in een lichte druppel, afgewisseld met een straal zon. Een weertype dat de hele dag aanhoudt.
Het vertrek in Fordo
Alweer een imposant gebergteWe steken de Sognefjord over bij Dragsvik en kunnen dus maar kort van dit indrukwekkende natuurfenomeen genieten. Aan de overkant bezoeken we de staafkerk van Hopperstad in Vikøyri, die als een van de oudste van Noorwegen wordt beschouwd, waarschijnlijk in 1140 gebouwd.
Een bezoekje aan een staafkerk hoort er bijHet volgende punt is Voss, ook vrij toeristisch met zijn meren. Blijven de oever van de brede Hardanger fjord volgen tot voorbij Norheimsund en nemen ferry in Tørvikbygd.
Aan de overkant weer de oever gevolgd met de 550, helemaal tot Odda. Vooral in het eerste deel is er heel veel tuinbouw, allemaal aan hetzelfde smalle weggetje.
Vóór Odda is de enorme zinkfabriek een dissonant in het landschap. In Odda worden we zuidelijker verwezen voor onderdak en komen zo langs de Låtefossen, een enorme tweelingwaterval bij Skare.
In Seljestad huren we een hytte (600 NKr: cash) met 2 slaapkamers, woonkamer en keuken. Douche heeft helaas voor Patrick weinig warm water. De verhuurster runt ook een soort wegrestaurant met hamburgers en pannenkoeken als enig gerecht. Dus dat dan maar: “Twee stuks graag!”
Op het dak van de wereld
De tweelingwatervalDAG 16 Seljestad – Thuis 1385 km F: 1 T: 4
Al flink vóór 7:00 op en 7:45 rijden we al door de miezer. Het is flink koud en handvatverwarming gaat weer aan. Patrick trekt onderweg nog iets warms extra aan. Kou komt deels vanwege de hoogte waarop de 13 en de 9 liggen van ongeveer 1000 m. Het dalen door het Setesdal gaat maar langzaam en het duurt tot Kristiansand voor we de zon zien. Maar dan ook meteen goed: strakblauw boven zee.
Nog prettiger is het feit dat we om 13:00 zo in het einde van de staart van de ferry rijden: we kunnen nog mee (€ 70,-) met de Catamaran, die de afstand naar Denemarken in 2 ½ uur overbrugt. Veel bikers die denken dat wij ook naar het Bikergebeuren in Skagen gaan. Dat wordt elk jaar eind week 29 gehouden. Wel 6000 bikers worden nu verwacht. Waarom dan wel? “Bier!” is het antwoord van een Noorse viking door ons in de wachtrij. Later zien we in Denemarken inderdaad nog heel wat bikers ons tegemoet komen.
Op volle kracht naar Hirtshals in DenemarkenOm 17:00 worden we in Hirtshals uitgeladen en we rijden door tot 20:15. Dan eten we de restjes van blikjes e.d., die we nog in voorraad hebben.
Op de ferry hebben we wat geslapen en we voelen ons zo goed dat we besluiten voorlopig nog door te rijden. Uiteindelijk stoppen we in Büren bij Osnabrück, waar we onze rendez-vous hadden. Hier nemen we afscheid en ieder volgt zijns weegs.
Toon thuis om 04:00 en Patrick een kwartier later.
Thuis om 4.27 uur 's ochtends op de Belgische nationale feestdagDATA
Gereden: 8202 km 48725 – 56927 (Toon)
Ferry’s: 22
Tunnels: 89
Rendieren:veel
Arenden: 2
Herten: 1
Zeehonden:1
OM TE WETEN
• Noorwegen is geschapen en verder ontwikkeld voor motorrijden. Daarna komen de campers, maar ook verbazend veel fietsers;
• Noren zijn heel vriendelijk en spreken bijna zonder uitzondering uitstekend engels;
• Noorwegen is helemaal ingesteld op de reiziger wat accommodatie betreft, campings en hytten worden uitstekend aangegeven;
• Toiletten zijn overal, zelfs in tankstations, berekend op invaliden: supergroot en brandschoon;
• Op campings, maar ook in hotels kan vaak gebruik worden gemaakt van de wasruimte en –machines;
• Tankstations zijn vaak voorzien van snackbar;
• Ook in grotere supermarkten verkoopt men belegde broodjes en kan bier en fris per blikje worden gekocht;
• Op een enkele uitzondering na, kan overal met plastic worden betaald, benzine, ferry’s e.d. Noren betalen er zelfs één ijsje mee!
• Bikers, inclusief de Hells Angels, zijn hier echt één grote familie die elkaar helpen (ongeacht het merk);
• Politie is heel vriendelijk, maar onverbiddelijk voor de zeer prijzige snelheidsboetes;
TIPS
• Het gaat zeker regenen: regenpak of een goed motorpak nodig. Rukka is niet voor niets bestverkocht in het Noorden!
• Bij overnachtingen in hytten is een lakenzak en een kussensloop voldoende, dekbed en kussen zijn aanwezig;
• Handig om een “ijzeren voorraad” van blikjes te hebben met wat brood. Een noodrantsoen kan nodig zijn als je lang doorrijd (het blijft licht!);
• Op kleinere wegen kan de afstand tussen tankstations behoorlijk groot zijn;
• Check banden regelmatig. Wegdek is niet zo glad als we gewend zijn en soms ook flinke stukken (kilometers) onverhard;
• Spuitbussen voor lekkages in banden zijn in meeste tankstations te krijgen;
• Ferry’s kunnen flink bewegen! Op grotere ferry’s worden motors uiteraard aan beide zijden vastgezet. Bedenk vooraf op welke punten de spanbanden (die zijn voorradig) kunnen aangrijpen. Neem eventueel zelf korte stroppen mee.
• Op kleine ferry’s zelf opletten op zeegang! Goed neerzetten op jiffy en in 1ste versnelling. Bij aankomst plaatsnemen, maar op jiffy laten staan totdat de klep naar beneden gaat!
• Motors gaan altijd het eerst op de ferry en stellen zich daarom op vóór de wachtlijnen van auto’s;
• Kaarten zijn uiteraard onmisbaar. GPS is wel heel prettige toevoeging met informatie over de komende bochten bijvoorbeeld, of dichtsbijzijnde tankstation, camping, noem maar op.
Lid BMW MC Vlaanderen