Rugproblemen en gsa
Moderator: GVN
Rugproblemen en gsa
Ik ben onlangs een rit van een uur gaan maken op een gsa met verlaagd gs-zadel. Ik had het gevoel dat ik hier aangenaam op zat met voldoende beenruimte en geen te hoog opgetrokken knieën. Na de rit heb ik echter enkele uren last gehad van lage rugklachten. Nu rijd ik met een RT en daar kan ik 1000 km op rijden zonder problemen. Is dit herkenbaar, zijn er mensen met rugklachten op een gsa?
Re: Rugproblemen en gsa
Gs is ideaal voor uwe rug maar slecht voor de knieën als je rechtop zit.
Eens je doorzakt is het medunkt net andersom.
Enige rugklachten die ik ooit had waren van aan een bureau te zitten. Op de motor heb ik hier geen last van. Maar mijn gat voelt het wel na een tijdje (maar dat zit vooral tussen mijn oren).
Om te antwoorden op uw vraag:
Ikzelf heb er geen last van maar ik hoor het wel vaker van mensen die met een gebogen rug op gelijk welke motofiets zitten.
Eens je doorzakt is het medunkt net andersom.
Enige rugklachten die ik ooit had waren van aan een bureau te zitten. Op de motor heb ik hier geen last van. Maar mijn gat voelt het wel na een tijdje (maar dat zit vooral tussen mijn oren).
Om te antwoorden op uw vraag:
Ikzelf heb er geen last van maar ik hoor het wel vaker van mensen die met een gebogen rug op gelijk welke motofiets zitten.
Ik heb redelijke problemen met de lage rug en droeg enkele jaren geleden lange tijd de ganse dag een rugprothese. Toen men mij zag toekomen met de motor (ik heb geen ander vervoermiddel) werd door de behandelende arts gevraagd deze even te laten opmeten (arts was zelf motard). Ik reed toen met een RT en na het opmeten van mijn zithouding bleek dat deze motor, voor mijn rugprobleem, de beste zithouding had. Ik ben 1,80 m groot en diende het zadel in de hoogste stand te plaatsen en mijn stuur 2 cm te verhogen waardoor mijn rug in een quasi neutrale positie kwam tegenover mijn beenhoek.
Ondertussen ben ik enkele jaren en enkele motoren verder en rij nog steeds met een RT weliswaar met Touratech-zitbank maar met nog steeds dezelfde waarden (zadel hoog en hoger stuur). Ik rij nog steeds 1000 km zonder probleem (rug) en zit zelfs stukken beter dan in eender welke auto...
Tussendoor rij ik al eens met een GS en ik denk dat ik daar rechter op zit want hier krijg ik wel degelijk na enkele tijd problemen met mijn zithouding (vooral onderrug). Dus er is wel degelijk een verschil in zithouding RT - GS wat betreft de lange duur van een rit (uiteraard is iedereen niet hetzelfde!).
Misschien ook je zithouding eens laten uitmeten, het betreft vooral de bovenbeenhoek tegenover je rug/schouders, de zithouding recht/voorover van de rug en ook de beenhoek van je onderbeen tegenover je bovenbeen (vooral belangrijk bij lange ritten). Voor mij maakt het een wereld van verschil, waarom voor jou niet ?
Groetjes, Wilbike
Ondertussen ben ik enkele jaren en enkele motoren verder en rij nog steeds met een RT weliswaar met Touratech-zitbank maar met nog steeds dezelfde waarden (zadel hoog en hoger stuur). Ik rij nog steeds 1000 km zonder probleem (rug) en zit zelfs stukken beter dan in eender welke auto...
Tussendoor rij ik al eens met een GS en ik denk dat ik daar rechter op zit want hier krijg ik wel degelijk na enkele tijd problemen met mijn zithouding (vooral onderrug). Dus er is wel degelijk een verschil in zithouding RT - GS wat betreft de lange duur van een rit (uiteraard is iedereen niet hetzelfde!).
Misschien ook je zithouding eens laten uitmeten, het betreft vooral de bovenbeenhoek tegenover je rug/schouders, de zithouding recht/voorover van de rug en ook de beenhoek van je onderbeen tegenover je bovenbeen (vooral belangrijk bij lange ritten). Voor mij maakt het een wereld van verschil, waarom voor jou niet ?
Groetjes, Wilbike
Lid BMW MC Vlaanderen...
Hartelijk dank voor de reacties. Doordat ik met een verlaagd zadel reed (ik ben 1m75) denk ik dus toch wel dat ik te recht op de gsa zat in vergelijking met mijn RT. Een juiste verhouding tuusen stuur- en zithoogte zal dus wel erg belangrijk zijn.
Het is hem de combinatie in het geheel wat het hem doet. Hiermee bedoel ik dus ook de winddruk of te kort aan windbescherming. Zie het zo, op een S zit je goed aan pakweg 160 en meer, zoniet heb je na enkele tijd zere polsen, schouders... , een R geeft je dan weer enorme last in de nek en armen bij 140 en meer, een GS heb je zelf ervaren. Indien je dit dan nog bekijkt tegenover je rugpositie die op elk type weer anders is dan heb je weer een bijkomend gegeven. Voor mij persoonlijk is de combinatie RT met aangepaste zithouding (nagemeten en aangepast) het beste compromis. Ook het verstelbare windscherm draagt bij tot het comfortabele rijden. Wat ik geleerd heb is dat rechtop zitten na enige tijd onhoudbaar wordt in de onderrug, voor de ene is dat 6 uur rijden voor een andere 2 uur, maar je rug kan slechte weg niet langdurig aan, daar heb je een ophanging voor denk je dan. Maar ook het licht vooroverbuigen tegenover een comfortabele beenhoek maakt dat veel schokken worden opgevangen in je bekken dat door zijn plooivermogen dit veel beter aankan dan een ruggegraat die hiervoor niet gemaakt is. Dus... proefrijden is de boodschap en niet aarzelen een aanpassing te doen aan zadel, stuurpositie of voetsteunen
Groetjes, Wilbike
Groetjes, Wilbike
Lid BMW MC Vlaanderen...
Bij deze een hulpmiddeltje:
http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je vult alles in (voor een BMW GSA neem je het model "R" en dan kies je maar...) en het manneke op de motor rechts boven in beeld verandert mee.
een leuke "tool" dus.
http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je vult alles in (voor een BMW GSA neem je het model "R" en dan kies je maar...) en het manneke op de motor rechts boven in beeld verandert mee.
een leuke "tool" dus.
Idd een handige tool voor het berekenen van de ideale zitpositie, maar op uw avatar te zien , heb je warschijnlijk iets verkeerd ingevuld makker 
het enige waar ik last van durf hebben op de lange duur is zitpijnen, maar dat is volgens mij enkel en alleen te wijten aan het zadel zelf...
grtzz
Heb teveel gekeken naar Bosuiltje hé,
het enige waar ik last van durf hebben op de lange duur is zitpijnen, maar dat is volgens mij enkel en alleen te wijten aan het zadel zelf...
grtzz
Heb teveel gekeken naar Bosuiltje hé,
One life... live it
2008-2010 1200gsa rood
2010-... 1200gsa "30year"
2008-2010 1200gsa rood
2010-... 1200gsa "30year"