ABS probleem
Moderator: GVN
-
El Barto
ABS probleem
Sinds enkele dagen heb ik een probleem met de ABS van mijn R1150R Rockster. Bij het inschakelen van het contact flikkert het lichtje van de ABS en hoor je de relais onder het zadel meeklikken. Aangezien de motor reeds geruime tijd stil stond, dacht ik dat het aan de batterij kon liggen. Die heb ik gewisselt maar zonder resultaat. Ook een reset tijdens het rijden helpt niet. De rembekrachtiger werkt niet en dus ook het integraal systeem en de ABS niet.
Met de GS911 heb ik een checkup gedaan, maar die vindt zelfs geen foutcodes?
Heeft iemand raad?
Met de GS911 heb ik een checkup gedaan, maar die vindt zelfs geen foutcodes?
Heeft iemand raad?
R1150R Rockster
R1200C
R45
K100RS CaféRacer
Ducati "Super"monster
Cars : Chrysler 300C - Chrysler Sebring conv. - Clubman Cooper S - Mercury Cougar XR7 conv. 1971
R1200C
R45
K100RS CaféRacer
Ducati "Super"monster
Cars : Chrysler 300C - Chrysler Sebring conv. - Clubman Cooper S - Mercury Cougar XR7 conv. 1971
Re: ABS probleem
Heb dit eens voor gehad, zijn een beetje zelfde symptomen.
Gisteren om 19 u toen ik mijn moto startte en wegreed bleef mijn ABS lampje snel knipperen en had ik enkel nog de restrem functie.
Naar Danny gebeld om te vragen wat er aan scheelde maar zijn glazen bol was kapot om het zo te zien.
Mocht direkt bij hem gaan om te zien wat er mis was.
Uiteindelijk om 20u bij Danny aangekomen en op 5 minuten was het probleempje opgelost.
Schakelaar van de voetrem bleef hangen en dit verhinderde de opstart van het servo-systeem, eerst zonder foutmelding in ‘t systeem en na de relais eens “oplichten” plots wel een foutmelding.
Beetje WD40 erop en probleem opgelost.
Bij deze nogmaals bedankt hé Danny.
Gisteren om 19 u toen ik mijn moto startte en wegreed bleef mijn ABS lampje snel knipperen en had ik enkel nog de restrem functie.
Naar Danny gebeld om te vragen wat er aan scheelde maar zijn glazen bol was kapot om het zo te zien.
Mocht direkt bij hem gaan om te zien wat er mis was.
Uiteindelijk om 20u bij Danny aangekomen en op 5 minuten was het probleempje opgelost.
Schakelaar van de voetrem bleef hangen en dit verhinderde de opstart van het servo-systeem, eerst zonder foutmelding in ‘t systeem en na de relais eens “oplichten” plots wel een foutmelding.
Beetje WD40 erop en probleem opgelost.
Bij deze nogmaals bedankt hé Danny.
r1200gs
Als het de voetremschakelaar is, kan je dat dan niet uitlezen met de GS-911?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Gaby schreef:Als het de voetremschakelaar is, kan je dat dan niet uitlezen met de GS-911?
Nope, als 't systeem niet opstart dan valt er ook niks uit te lezen he...
bekijk je schakelaars maar eens of beter controleer of je remlicht blijft hangen. de schakelaars hoor je makkelijk klikken als je de hendel of pedaal manipuleert...
licht na 't contact opzetten de relais van de servo remmen en stop hem er weer in, lees dan nog eens uit...
-
El Barto
De lichten afleggen gaat niet, de Rockster heeft geen schakelaar daarvoor. Ook geen ABS schakelaar zoals op de GS.
1 keer kreeg ik 'achterlicht defect' maar na de remmen eens in te knijpen/duwen was dat weer opgelost...
Ik ga morgen eens proberen om mijn origineel achterlicht terug te installeren, want misschien ligt het aan de weerstand van het led licht...
Wat zou het eventueel nog kunnen zijn? Het is enkel het ABS lampje dat snel flikkert. Niet het waarschuwingslampje.
Moet er wel bijvertellen dat ik wegens omstandigheden de laatste 3 jaar slecht 1 dag per jaar die motor van stal heb gehaald.
@danny: waar ligt 'Sandsgarden' ergens? Dicht bij Lede/Aalst/Ninove?
1 keer kreeg ik 'achterlicht defect' maar na de remmen eens in te knijpen/duwen was dat weer opgelost...
Ik ga morgen eens proberen om mijn origineel achterlicht terug te installeren, want misschien ligt het aan de weerstand van het led licht...
Wat zou het eventueel nog kunnen zijn? Het is enkel het ABS lampje dat snel flikkert. Niet het waarschuwingslampje.
Moet er wel bijvertellen dat ik wegens omstandigheden de laatste 3 jaar slecht 1 dag per jaar die motor van stal heb gehaald.
@danny: waar ligt 'Sandsgarden' ergens? Dicht bij Lede/Aalst/Ninove?
R1150R Rockster
R1200C
R45
K100RS CaféRacer
Ducati "Super"monster
R1200C
R45
K100RS CaféRacer
Ducati "Super"monster
Nope in zandhoven, al is dat maar een goeie 50km...
als 't je ABS lampje is dan heb je allicht een spanningsdip... kan ook zijn (denk ik eerder) 't achterlicht wat ie niet graag lust...
Hoedanook ik bedoelde met licht na 't contact opzetten de relais eens , til de relais eens uit zijn houder na 't contact opzetten...
als 't je ABS lampje is dan heb je allicht een spanningsdip... kan ook zijn (denk ik eerder) 't achterlicht wat ie niet graag lust...
Hoedanook ik bedoelde met licht na 't contact opzetten de relais eens , til de relais eens uit zijn houder na 't contact opzetten...
-
El Barto
Vandaag nog eens alles overlopen:
-batterij ok
-schakelaar in remhendel en voetrem OK (je hoort hem duidelijk klikken en het remlicht blijft niet hangen)
-sensor in voorwiel en achterwiel OK
- uitlezen met GS91 zonder resultaat
Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is het Wunder(achter)lich(t) terug te demonteren, maar ik kan me niet voorstellen dat dat voor problemen kan zorgen. Ook het uittrekken van de relais voor het licht geven geen resultaat.
Na het opzetten van het contact blijft het ABS lichtje nog steeds oplichten (4x/sec).
Iemand nog goeie raad voor verdere controle? Zou het eventueel de relais zelf kunnen zijn?
Wegens omstandigheden (last in heup) heb ik de laatste 3 jaar maar 50 km gereden. Die motor heeft toch geen "tijdslot" die gereset moet worden bij onderhoud? (de motor heeft na 7 jaar iets meer dan 5000 km op de teller...)
-batterij ok
-schakelaar in remhendel en voetrem OK (je hoort hem duidelijk klikken en het remlicht blijft niet hangen)
-sensor in voorwiel en achterwiel OK
- uitlezen met GS91 zonder resultaat
Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is het Wunder(achter)lich(t) terug te demonteren, maar ik kan me niet voorstellen dat dat voor problemen kan zorgen. Ook het uittrekken van de relais voor het licht geven geen resultaat.
Na het opzetten van het contact blijft het ABS lichtje nog steeds oplichten (4x/sec).
Iemand nog goeie raad voor verdere controle? Zou het eventueel de relais zelf kunnen zijn?
Wegens omstandigheden (last in heup) heb ik de laatste 3 jaar maar 50 km gereden. Die motor heeft toch geen "tijdslot" die gereset moet worden bij onderhoud? (de motor heeft na 7 jaar iets meer dan 5000 km op de teller...)
R1150R Rockster
R1200C
R45
K100RS CaféRacer
Ducati "Super"monster
R1200C
R45
K100RS CaféRacer
Ducati "Super"monster
ik zou toch eens mijn achterlicht er terug aanhangen, al zou ie voor lamp een waarschuwing moeten geven, vloeistoffen zijn allemaal op peil en je bent zeker dat de schakelaars werken, je ziet de juist leds branden want BMW heeft een overname functie ingebouwd.
plug die lamp eens in dan kan je dat ook uitsluiten, van je batterij moet je ook 110% zeker zijn.
verder tja langs dit forum speculeren is één maar testen is twee...
plug die lamp eens in dan kan je dat ook uitsluiten, van je batterij moet je ook 110% zeker zijn.
verder tja langs dit forum speculeren is één maar testen is twee...
-
El Barto
Gisteren alle lampen terug naar origineel: geen xenon en led... resultaat noppes.
Vandaag eens geprobeerd met en nieuwe ABS relais, maar dat leverde ook geen resultaat.
Bij Lievens hadden ze gezegd om de motor binne te brengen en een verder te checken. Waarschijnlijk zal het dus toch de sturing zijn.
Aangezien dat een probleemgeval schijnt geweest te zijn, werd me verteld dat BMW zelf zou tussenkomen voor vervanging indien noodzakelijk.
Dat zal ik dan maar doen zeker?
Of nog suggesties? Heeft het zin de sturing zelf eens te checken? Zo ja, hoe?
Vandaag eens geprobeerd met en nieuwe ABS relais, maar dat leverde ook geen resultaat.
Bij Lievens hadden ze gezegd om de motor binne te brengen en een verder te checken. Waarschijnlijk zal het dus toch de sturing zijn.
Aangezien dat een probleemgeval schijnt geweest te zijn, werd me verteld dat BMW zelf zou tussenkomen voor vervanging indien noodzakelijk.
Dat zal ik dan maar doen zeker?
Of nog suggesties? Heeft het zin de sturing zelf eens te checken? Zo ja, hoe?
R1150R Rockster
R1200C
R45
K100RS CaféRacer
Ducati "Super"monster
R1200C
R45
K100RS CaféRacer
Ducati "Super"monster
vraag dat maar eens eerst goed na alvorens er een nieuwe te laten inbouwen, kost toch pokke veel geldAangezien dat een probleemgeval schijnt geweest te zijn, werd me verteld dat BMW zelf zou tussenkomen voor vervanging indien noodzakelijk
je bent zeker dat alle vloeistoffen oke zijn, overal alle lampen intact, schakelaars, alles toch nog eens overlopen...
vooral alle verlichting moet werken...ABS sensoren eens losmaken, uitlezen en weer inpluggen, registreerd hij dat ?
batterij 110´% in orde, toch effe doorzoeken, 't loont misschien de moeite
-
louis2m
- Contacteer:
Ik denk toch dat het de Rem Kracht Versterker is die de problemen geeft. Dit euvel komt bij de ABS-! heel vaak voor bij zo'n 30.000 en meer Km. Mogelijk door corrosie in het systeem mede door wat "oude" remvloeistof... De reparatie is kostbaar!
-
El Barto
Na nog een weekje vanalles te testen, vandaag eindelijk (met een ei in m'n gat wegens bijna geen rem) op de motor naar Lievens gereden.
Na een 10tal km gaat da lichtje toch wel uit zeker? Eerst kreeg ik nog een brandend diehoekje, maar na een herstart was dat ook weg.
Dus alles ok at the end...
Na een 10tal km gaat da lichtje toch wel uit zeker? Eerst kreeg ik nog een brandend diehoekje, maar na een herstart was dat ook weg.
Dus alles ok at the end...
R1150R Rockster
R1200C
R45
K100RS CaféRacer
Ducati "Super"monster
R1200C
R45
K100RS CaféRacer
Ducati "Super"monster
Ze zullen daar vandaag gelachen hebben bij Lievens.
10 dagen geleden stond ik daar met prutsen aan het voorwiel, waarbij het verdict 'kromme remschijf' luidde.
Zou begin november vervangen worden want was niet echt dringend.
Vanochtend plots geen remdruk meer een een geklingel en gekletter van jewelste in het vooronder.
Dan maar rechtstreeks naar Lievens, waar de motor nu mag blijven overnachten tot alles weer in orde is.
Kreeg als vervangvehikel een Vespa 125.
Bes wel lachen geblazen, om daar 'fully equipped' met leren pak, laarzen een systeemhelm op zo'n scootertje rond te snorren...
10 dagen geleden stond ik daar met prutsen aan het voorwiel, waarbij het verdict 'kromme remschijf' luidde.
Zou begin november vervangen worden want was niet echt dringend.
Vanochtend plots geen remdruk meer een een geklingel en gekletter van jewelste in het vooronder.
Dan maar rechtstreeks naar Lievens, waar de motor nu mag blijven overnachten tot alles weer in orde is.
Kreeg als vervangvehikel een Vespa 125.
Bes wel lachen geblazen, om daar 'fully equipped' met leren pak, laarzen een systeemhelm op zo'n scootertje rond te snorren...