hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Moderator: GVN
hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Ik zit met iets raars.
Vorige week kreeg ik de melding lampF, dus ik naar de dealer voor een andere lamp. De oude H7 kregen ze er maar met veel moeite en wrikken met behulp van een tang uit. De nieuwe ging er prima in.
Wat me daarna in de eerste tunnel opviel is dat de lichtopbrengst veel meer was. Héél goed dacht ik bij mezelf...
Maar het weekend erna ben ik gaan toeren met de vriendin achterop en het leek me dat de lamp zo hoog scheen...
Als ik 's avonds achter een auto rij, dan zie ik ze aan hun achteruitkijkspiegel frunniken of deze in nachtstand plaatsen.
Ik thuis gekomen en wou mijn koplamp afstellen... Het eerste dat ik zag was dat de hendel al ingesteld stond om met passagier of bagage te rijden... toen maar geprobeert om aan de stelschroef (om de spiegel verticaal te verstellen) te draaien... dat alles lukt, maar ik kan tot in het oneindige blijven draaien, de spiegel richt zich niet meer naar onder en uiteindelijk na al dat gepruts, springt de verstelschroef uit de spiegel als ik de hendel (voor als je met bagage of duo rijdt) verstel. GRRR.
Maar het is toch abnormaal als de lamp te hoog schijnt, vering vooraan laagste veervoorspanning, achteraan bijna volle preload.
Ohja, tweedehands gekocht dus....
Heeft iemand een idee, want 380 euro voor een nieuwe koplamp....
Zou het kunnen dat het onderste kogelgewricht uit de spiegel gefloept is? volgens mij niet (heb dat vroeger al eens voor gehad)
Alle hulp welkom, ook een tweedehandse koplamp voor een prijsje?
Vorige week kreeg ik de melding lampF, dus ik naar de dealer voor een andere lamp. De oude H7 kregen ze er maar met veel moeite en wrikken met behulp van een tang uit. De nieuwe ging er prima in.
Wat me daarna in de eerste tunnel opviel is dat de lichtopbrengst veel meer was. Héél goed dacht ik bij mezelf...
Maar het weekend erna ben ik gaan toeren met de vriendin achterop en het leek me dat de lamp zo hoog scheen...
Als ik 's avonds achter een auto rij, dan zie ik ze aan hun achteruitkijkspiegel frunniken of deze in nachtstand plaatsen.
Ik thuis gekomen en wou mijn koplamp afstellen... Het eerste dat ik zag was dat de hendel al ingesteld stond om met passagier of bagage te rijden... toen maar geprobeert om aan de stelschroef (om de spiegel verticaal te verstellen) te draaien... dat alles lukt, maar ik kan tot in het oneindige blijven draaien, de spiegel richt zich niet meer naar onder en uiteindelijk na al dat gepruts, springt de verstelschroef uit de spiegel als ik de hendel (voor als je met bagage of duo rijdt) verstel. GRRR.
Maar het is toch abnormaal als de lamp te hoog schijnt, vering vooraan laagste veervoorspanning, achteraan bijna volle preload.
Ohja, tweedehands gekocht dus....
Heeft iemand een idee, want 380 euro voor een nieuwe koplamp....
Zou het kunnen dat het onderste kogelgewricht uit de spiegel gefloept is? volgens mij niet (heb dat vroeger al eens voor gehad)
Alle hulp welkom, ook een tweedehandse koplamp voor een prijsje?
Re: hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Met het wrikken is je koplap dus defect geraakt. De reflector is losgeschoten van het kogelgewricht.
Met soepele vingers en een stukje staaldraad is het weer te repareren maar zou het probleem neerleggen daar waar het begonnen is.
Met soepele vingers en een stukje staaldraad is het weer te repareren maar zou het probleem neerleggen daar waar het begonnen is.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Ik zie overal als een berg tegenop!
-
- Berichten: 1447
- Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
- Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
- Locatie: Gooreind / Wuustwezel
Re: hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Bekend probleem, wel raar (erg) dat dit bij de dealer gebeurd is...
De stelschroef is bevestigd aan de "spiegel" van de koplamp via een kogel, deze is nu uit de spiegel geschoten...
heb er zelf eens 3 uur mee aan 't prutsen geweest, met kapotte vingers als gevolg, maar diene kogel niet erin te krijgen.
Met de lamp naar den dealer, Johan de hoofdmekanieker van toen Selbach in Lier, nu in Wilrijk bij AMS, hade hiervoor een haak gemaakt. 10 min later was de lamp gemaakt...
Best dus terug naar diene dealer gaan...
Grts,
Peter
De stelschroef is bevestigd aan de "spiegel" van de koplamp via een kogel, deze is nu uit de spiegel geschoten...
heb er zelf eens 3 uur mee aan 't prutsen geweest, met kapotte vingers als gevolg, maar diene kogel niet erin te krijgen.
Met de lamp naar den dealer, Johan de hoofdmekanieker van toen Selbach in Lier, nu in Wilrijk bij AMS, hade hiervoor een haak gemaakt. 10 min later was de lamp gemaakt...

Best dus terug naar diene dealer gaan...
Grts,
Peter
Laatst gewijzigd door Shulty op 11 nov 2011, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GSA '04
R1200GSA '10
R1200GSA '10
-
- Berichten: 1447
- Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
- Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
- Locatie: Gooreind / Wuustwezel
Re: hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Obiwan schreef:Met het wrikken is je koplap dus defect geraakt. De reflector is losgeschoten van het kogelgewricht.
Met soepele vingers en een stukje staaldraad is het weer te repareren maar zou het probleem neerleggen daar waar het begonnen is.
Terwijl ik aan 't typen was, poste jij 't antwoord al...

R1150GSA '04
R1200GSA '10
R1200GSA '10
Re: hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Kan iemand me zeggen ,om de lichtbundel naar beneden te krijgen, of de stelschroef naar links of naar rechts moet gedraaid worden? Heb Xenon geplaatst en vind deze nogal redelijk fel, dus ik zou de lichtbundel iets naar beneden willen krijgen met deze stelschroef, zonder de zwenkhendel te moeten gebruiken (deze staat nu horizontaal). Niets gevonden in de handleiding daarover
Ik heb er al eens aan gedraaid maar zie eigenlijk weinig veranderen in de lichtbundel hoogte...

Laatst gewijzigd door GSMax op 01 nov 2012, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz
Marc
Success Only Comes With Failure
Marc
Success Only Comes With Failure
Re: hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Het al te innige contact tussen lampvoet en connector is soms een echte ramp.
Ik probeer het te voorkomen door bij het monteren de aansluitvlakjes van de
nieuwe lamp een beetje te "smeren" om vastkomen te verhinderen.
Ben je zeker dat de nieuwe lamp perfect in de spiegel gemonteerd werd?
Ik probeer het te voorkomen door bij het monteren de aansluitvlakjes van de
nieuwe lamp een beetje te "smeren" om vastkomen te verhinderen.
Ben je zeker dat de nieuwe lamp perfect in de spiegel gemonteerd werd?
Re: hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Dat moet toch eenvoudig vast te stellen zijn?GSMax schreef:Kan iemand me zeggen ,om de lichtbundel naar beneden te krijgen, of de stelschroef naar links of naar rechts moet gedraaid worden? Heb Xenon geplaatst en vind deze nogal redelijk fel, dus ik zou de lichtbundel iets naar beneden willen krijgen met deze stelschroef, zonder de zwenkhendel te moeten gebruiken (deze staat nu horizontaal). Niets gevonden in de handleiding daarover
Re: hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Dat dacht ik ook maar zie geen verandering bij linksom of rechtsom draaien aan die stelbout. En ik wil niet te ver draaien ook niet, want dan krijg ik hetzelfde probleem als hierboven beschreven. Die stelbout daar kunt ge dus echt blijven aan draaien.
Grtz
Marc
Success Only Comes With Failure
Marc
Success Only Comes With Failure
Re: hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Tegen wijzers in is omlaag, met de klok mee is omhoog
K1600 GT
Re: hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Je lamp zal niet te hoog staan, het strooilicht met xenon erin is gewoonweg veel irritanter... 

Re: hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Ja misschien wel. Thanks Johan
Zal nu eens tegen de wijzers in draaien 


Grtz
Marc
Success Only Comes With Failure
Marc
Success Only Comes With Failure
-
- Berichten: 5718
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Wees voorzichtig. Als ik me niet vergis, is dit één van de 'problemen' waar veel mensen bij de dealer mee aan komen, nadat het geforceerd werd.
Hou iets vlak voor je koplamp, hoe korter hoe beter en draai nog 'ns voorzichtig. Normaal zie je de rand van je lichtbundel wel zakken/stijgen, maar 't is zoals Danny zegt: het strooilicht maakt het moeilijker.
Hou iets vlak voor je koplamp, hoe korter hoe beter en draai nog 'ns voorzichtig. Normaal zie je de rand van je lichtbundel wel zakken/stijgen, maar 't is zoals Danny zegt: het strooilicht maakt het moeilijker.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Vind ik ookDanny schreef:Je lamp zal niet te hoog staan, het strooilicht met xenon erin is gewoonweg veel irritanter...

Maar evengoed, als je de motorfiets op enkele meters van een muur of zoiets zet, zie je dan helemaal
geen patroon met een lijn verschijnen? (aha, ver-schijnen, dat doen doie xenons zeker

En als er een patroon te zien is, dan zou je toch ook iets moeten zien als je de spiegel verzet, niet?
Als dat niet zo is dan is die lichtbundel gewoon een halve bol licht. Niet moeilijk dat ik daar met mijn
beperkte blik zo vaak last van heb

De Relax tip zal ook werken, ik was nog aan 't typen, hij heeft me de pas afgesneden

Laatst gewijzigd door willy op 01 nov 2012, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Hier iets gevonden op een ander forum, misschien heb je er iets aan
Ik zal proberen te beschrijven hoe het me uiteindelijk gelukt is om het geheel weer in orde te krijgen. Het kan wel een beetje een lang verhaal worden...
Je hebt de koplampunit al uitgebouwd, dat is inderdaad noodzakelijk want anders is het helemaal niet uit te leggen. Leg de koplampunit om te beginnen met het glas naar beneden op tafel, op een handdoek o.i.d., met de 'bovenkant' van je af. Verwijder beide doppen, beide lampen en beide veertjes die de lampen op hun plaats houden als ze gemonteerd zijn.
De reflectorunit wordt op z'n plek gehouden door drie 'kogelgewrichten':
Het hoofdkogelgewricht linksboven in het lamphuis: deze is niet verstelbaar van buitenaf, maar is het gewricht waaromheen de unit als het ware draait;
Het kogelgewricht aan de rechterbovenkant, die te verstellen is met de rechter verstelschroef, om de lichtbundel meer naar links of rechts te laten schijnen;
Het kogelgewricht middenonder, die te verstellen is met de onderste verstelschroef, om de lichtbundel meer naar onder of boven te laten schijnen: aan deze verstelschroef zit ook een hendel voor een grove verstelling met/zonder bagage.
Bij jou is de reflectorunit van de onderste kogel geschoten: je kunt hem aan de onderkant heen en weer bewegen. Nou is het volgens mij onmogelijk om die 'kom' die over dat bolletje hoort er weer op te krijgen zonder eerst nog meer te demonteren. Hij kan er wel af, omdat de kom aan de achterkant gespleten is, maar er niet meer op. Je mist gewoonweg de bewegingsruimte om hem er zomaar weer op te krijgen. Je moet daarom eerst de twee andere kogelgewrichten 'demonteren' Sad
Draai om te beginnen de onderste stelschroef helemaal rechtsom. Je kunt jezelf een plezier doen door voor het verstellen een dop + ratel te gebruiken, dat spaart je vingers. Als je de stelschroef helemaal rechtsom hebt gedraaid, zit de onderste bol helemaal achterin de koplamp.
Door nu het reflectorhuis naar links te duwen (met je vingers in de gaten waarin normaal de lampen zitten) hoor je opnieuw een 'plop': hij is nu ook van de bol rechtsboven.
Nu moet je het reflectorhuis nog van de hoofdbol duwen door aan de linkerkant op het reflectorhuis te duwen. Die gaat heel erg zwaar en dat kost dus de nodige kracht: 'PLOP'.
Draai nu de onderste stelschroef helemaal linksom, maar pas op dat de schroef niet helemaal los komt. Zet daarna de hendel in de lengterichting van de stelschroef: de onderste bol zit nu maximaal voorin.
Zorg dat de bol die verbonden is met de rechterstelschroef op ongeveer 1/3 van z'n bereik staat, gemeten vanaf de achterkant. IK bedoel hiermee: je kunt de bol helemaal achterin krijgen door hem volledig rechtsom te draaien. Je kunt hem daarna helemaal voorin krijgen door hem helemaal linksom te draaien. Stel dat je daarvoor 30 omwentelingen van de schroef nodig hebt, dan moet je hem vanaf de achterste stand 10 slagen linksom draaien.
Je hebt nu voldoende bewegingsruimte om het reflectorhuis op de onderste bol te krijgen: dat is het eerste 'gewricht' dat je in elkaar moet zien te krijgen.
Vervolgens moet het reflectorhuis op de rechterbol worden gedrukt: dat is het makkelijkste te monteren 'gewricht'.
Draai nu zowel de onderste als de rechter stelschroef helemaal rechtsom, waardoor beide gewrichten helemaal achterin het lamphuis komen te zitten. Als je dat gedaan hebt zul je zien dat het kunstof deel wat om de bovenste kogel moet tegen die kogel aangedrukt wordt.
Nou moet dat kunststof deel nog op die hoofdkogel, maar dat lukt je niet met alleen je vingers. Ik heb om te beginnen een beetje WD40 in een schaaltje gespoten en vervolgens met een wattenstaafje wat WD40 op de hoofdbol gesmeerd, zodat de WD40 als een glijmiddel werkt. Pak vervolgens een (liefst platte) schoenveter (!), laat die links langs de reflector van het grootlicht glijden en probeer hem door de vatting van het grote licht weer te pakken. Zorg dat je de schoenveter links boven in de reflector hebt zitten. En dan stevig trekken... 'PLOP'!!!
Draai nu de rechterstelschroef zodanig dat de voorkant van het reflectorhuis ongeveer parallel aan de voorkant van het lamphuis loopt, te zien door het koplampglas. Je kunt het beste even kijken hoe het staat voordat je aan de hele exercitie begint (ik ben dat dus vergeten). Zet de onderste stelschroef ongeveer in het midden. Zet er niet gelijk de Xenon-lamp in, omdat de hoogte en links/recht uitlijning lastig in te stellen is: dit gaat makkelijker met de oude H7-lamp. Bouw de koplamp weer in en zorg dat je eerst de instelling weer goed voor elkaar krijgt, en bouw daarna de Xenon-lamp in. En niet vergeten de vatting voor die lamp eerst met een schuurpapiertje een beetje op te ruimen, anders hoor je weer 'plop'...
Ik zal proberen te beschrijven hoe het me uiteindelijk gelukt is om het geheel weer in orde te krijgen. Het kan wel een beetje een lang verhaal worden...
Je hebt de koplampunit al uitgebouwd, dat is inderdaad noodzakelijk want anders is het helemaal niet uit te leggen. Leg de koplampunit om te beginnen met het glas naar beneden op tafel, op een handdoek o.i.d., met de 'bovenkant' van je af. Verwijder beide doppen, beide lampen en beide veertjes die de lampen op hun plaats houden als ze gemonteerd zijn.
De reflectorunit wordt op z'n plek gehouden door drie 'kogelgewrichten':
Het hoofdkogelgewricht linksboven in het lamphuis: deze is niet verstelbaar van buitenaf, maar is het gewricht waaromheen de unit als het ware draait;
Het kogelgewricht aan de rechterbovenkant, die te verstellen is met de rechter verstelschroef, om de lichtbundel meer naar links of rechts te laten schijnen;
Het kogelgewricht middenonder, die te verstellen is met de onderste verstelschroef, om de lichtbundel meer naar onder of boven te laten schijnen: aan deze verstelschroef zit ook een hendel voor een grove verstelling met/zonder bagage.
Bij jou is de reflectorunit van de onderste kogel geschoten: je kunt hem aan de onderkant heen en weer bewegen. Nou is het volgens mij onmogelijk om die 'kom' die over dat bolletje hoort er weer op te krijgen zonder eerst nog meer te demonteren. Hij kan er wel af, omdat de kom aan de achterkant gespleten is, maar er niet meer op. Je mist gewoonweg de bewegingsruimte om hem er zomaar weer op te krijgen. Je moet daarom eerst de twee andere kogelgewrichten 'demonteren' Sad
Draai om te beginnen de onderste stelschroef helemaal rechtsom. Je kunt jezelf een plezier doen door voor het verstellen een dop + ratel te gebruiken, dat spaart je vingers. Als je de stelschroef helemaal rechtsom hebt gedraaid, zit de onderste bol helemaal achterin de koplamp.
Door nu het reflectorhuis naar links te duwen (met je vingers in de gaten waarin normaal de lampen zitten) hoor je opnieuw een 'plop': hij is nu ook van de bol rechtsboven.
Nu moet je het reflectorhuis nog van de hoofdbol duwen door aan de linkerkant op het reflectorhuis te duwen. Die gaat heel erg zwaar en dat kost dus de nodige kracht: 'PLOP'.
Draai nu de onderste stelschroef helemaal linksom, maar pas op dat de schroef niet helemaal los komt. Zet daarna de hendel in de lengterichting van de stelschroef: de onderste bol zit nu maximaal voorin.
Zorg dat de bol die verbonden is met de rechterstelschroef op ongeveer 1/3 van z'n bereik staat, gemeten vanaf de achterkant. IK bedoel hiermee: je kunt de bol helemaal achterin krijgen door hem volledig rechtsom te draaien. Je kunt hem daarna helemaal voorin krijgen door hem helemaal linksom te draaien. Stel dat je daarvoor 30 omwentelingen van de schroef nodig hebt, dan moet je hem vanaf de achterste stand 10 slagen linksom draaien.
Je hebt nu voldoende bewegingsruimte om het reflectorhuis op de onderste bol te krijgen: dat is het eerste 'gewricht' dat je in elkaar moet zien te krijgen.
Vervolgens moet het reflectorhuis op de rechterbol worden gedrukt: dat is het makkelijkste te monteren 'gewricht'.
Draai nu zowel de onderste als de rechter stelschroef helemaal rechtsom, waardoor beide gewrichten helemaal achterin het lamphuis komen te zitten. Als je dat gedaan hebt zul je zien dat het kunstof deel wat om de bovenste kogel moet tegen die kogel aangedrukt wordt.
Nou moet dat kunststof deel nog op die hoofdkogel, maar dat lukt je niet met alleen je vingers. Ik heb om te beginnen een beetje WD40 in een schaaltje gespoten en vervolgens met een wattenstaafje wat WD40 op de hoofdbol gesmeerd, zodat de WD40 als een glijmiddel werkt. Pak vervolgens een (liefst platte) schoenveter (!), laat die links langs de reflector van het grootlicht glijden en probeer hem door de vatting van het grote licht weer te pakken. Zorg dat je de schoenveter links boven in de reflector hebt zitten. En dan stevig trekken... 'PLOP'!!!
Draai nu de rechterstelschroef zodanig dat de voorkant van het reflectorhuis ongeveer parallel aan de voorkant van het lamphuis loopt, te zien door het koplampglas. Je kunt het beste even kijken hoe het staat voordat je aan de hele exercitie begint (ik ben dat dus vergeten). Zet de onderste stelschroef ongeveer in het midden. Zet er niet gelijk de Xenon-lamp in, omdat de hoogte en links/recht uitlijning lastig in te stellen is: dit gaat makkelijker met de oude H7-lamp. Bouw de koplamp weer in en zorg dat je eerst de instelling weer goed voor elkaar krijgt, en bouw daarna de Xenon-lamp in. En niet vergeten de vatting voor die lamp eerst met een schuurpapiertje een beetje op te ruimen, anders hoor je weer 'plop'...
Re: hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Ik zie die lijn, maar of ik nu rechts of links draai, er gebeurt niets, alleen als ik die zwenkhendel naar beneden zet maar die is alleen te gebruiken bij zware belading. Zal het morgen eens aan BMW vragen.willy schreef:Vind ik ookDanny schreef:Je lamp zal niet te hoog staan, het strooilicht met xenon erin is gewoonweg veel irritanter...![]()
Maar evengoed, als je de motorfiets op enkele meters van een muur of zoiets zet, zie je dan helemaal
geen patroon met een lijn verschijnen? (aha, ver-schijnen, dat doen doie xenons zeker)
En als er een patroon te zien is, dan zou je toch ook iets moeten zien als je de spiegel verzet, niet?
Als dat niet zo is dan is die lichtbundel gewoon een halve bol licht. Niet moeilijk dat ik daar met mijn
beperkte blik zo vaak last van heb
De Relax tip zal ook werken, ik was nog aan 't typen, hij heeft me de pas afgesneden
@Bertus bedankt voor den uitleg, maar zover heb ik die stelbout nog niet gedraaid zelle

Grtz
Marc
Success Only Comes With Failure
Marc
Success Only Comes With Failure
Re: hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Zit de koplamp van een 1150 op dezelfde manier in elkaar ?
Bij mij zit het binnenwerk (spiegel ?) blijkbaar los want de hele boel beweegt binnenin. De lichtbundel flikkert dan ook op en neer, maar daar heb ik zelf geen last van.
Bij mij zit het binnenwerk (spiegel ?) blijkbaar los want de hele boel beweegt binnenin. De lichtbundel flikkert dan ook op en neer, maar daar heb ik zelf geen last van.
Re: hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Heb de vraag ook eens gesteld aan mijn dealer en die zei "Indraaien wilt zeggen dat de lamp lager komt". Indraaien is voor mij met de wijzers mee dus een beetje contradictorisch denk ik met uw uitleg Johan....Johan GSA schreef:Tegen wijzers in is omlaag, met de klok mee is omhoog

Grtz
Marc
Success Only Comes With Failure
Marc
Success Only Comes With Failure
Re: hoogteverstelling koplamp R 1200GS, hellup!!
Voila bevestigd door dealer. Om de spiegel naar beneden te draaien, de stelbout, met de wijzers van de klok mee, verdraaien. Niet te ver, als het straffer begint te worden, dan stoppen om risico van te ver draaien te vermijden, met alle gevolgen, zoals hierboven aangehaald, te vermijden....
Grtz
Marc
Success Only Comes With Failure
Marc
Success Only Comes With Failure