voorvering K75
Moderator: GVN
voorvering K75
Ik denk dat ik geen voorvering meer heb...
Als ik recht sta en op het stuur duw (naar beneden) dan veert de moto niet in. Zit al op het einde precies. Dit was ooit anders, denk ik.
Bij remmen, veert ie ook niet echt meer in. Is althans mijn indruk.
Ambetant rijden. Voor de Gentenaars: bvb. de bocht in de tunnel na het keizersviaduct (bocht + slechte weg).
Ik had al enkele maanden een raar fenomeen dat ik hier ooit wou posten. Misschien is het verduidelijkend.
Wanneer ik op de moto stapte en startte en hem daarna in versnelling zette (of op de achterremtrapte om dat lampje te doen uitgaan) dan zakte hij altijd (of toch zeker regelmatig) door zijn voorpoten. Deed me denken aan mijn oude citroëns waar de hydraulic plots 'ne snok' kreeg.
Wat is dit?
Een lek? Ik zie geen oliespoor langs de vorkpoten lopen.
Zijn die veren aan vervanging toe?
Kan iemand op basis van bovenstaand verhaal een diagnose stellen?
En, rij ik hiermee nog naar de bbq op 13/1?
Als ik recht sta en op het stuur duw (naar beneden) dan veert de moto niet in. Zit al op het einde precies. Dit was ooit anders, denk ik.
Bij remmen, veert ie ook niet echt meer in. Is althans mijn indruk.
Ambetant rijden. Voor de Gentenaars: bvb. de bocht in de tunnel na het keizersviaduct (bocht + slechte weg).
Ik had al enkele maanden een raar fenomeen dat ik hier ooit wou posten. Misschien is het verduidelijkend.
Wanneer ik op de moto stapte en startte en hem daarna in versnelling zette (of op de achterremtrapte om dat lampje te doen uitgaan) dan zakte hij altijd (of toch zeker regelmatig) door zijn voorpoten. Deed me denken aan mijn oude citroëns waar de hydraulic plots 'ne snok' kreeg.
Wat is dit?
Een lek? Ik zie geen oliespoor langs de vorkpoten lopen.
Zijn die veren aan vervanging toe?
Kan iemand op basis van bovenstaand verhaal een diagnose stellen?
En, rij ik hiermee nog naar de bbq op 13/1?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: voorvering K75
@ Lucas
Als je de motor op de middenbok zet , veert de voorvork dan uit ? ttz word ze zichtbaar langer ?
Zoniet dan moet je voorwiel toch op een respectabele hoogte boven de grond zweven.
Als ze totaal niet inveert kan er mogelijks iets vastzitten door corrosie , ik meen me te herinneren dat je motor steeds buitenstaat.
Vraagje aan de specialisten , Danny,...is het mogelijk dat het volume olie in de vork toeneemt door vochtige omstandigheden ik denk daarbij aan condens.
Als je de motor op de middenbok zet , veert de voorvork dan uit ? ttz word ze zichtbaar langer ?
Zoniet dan moet je voorwiel toch op een respectabele hoogte boven de grond zweven.
Als ze totaal niet inveert kan er mogelijks iets vastzitten door corrosie , ik meen me te herinneren dat je motor steeds buitenstaat.
Vraagje aan de specialisten , Danny,...is het mogelijk dat het volume olie in de vork toeneemt door vochtige omstandigheden ik denk daarbij aan condens.
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
- Woonplaats: .
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: voorvering K75
Mijn K75RT heeft onlangs nieuwe progressieve veren gekregen vooraan.
Zowel voor de vervanging als erna heeft die toch een goed merkbare veerweg.
Als je geen veerweg niet meer voelt zal er wel iets niet juist zijn.
Zowel voor de vervanging als erna heeft die toch een goed merkbare veerweg.
Als je geen veerweg niet meer voelt zal er wel iets niet juist zijn.
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: voorvering K75
Mijn roepnaam is wel niet "Danny" maar evengoed. Neem een sleuteltje "10" en draai het schroefje onderaan de voorvorkpoot los (er niet uit) en wacht tot er smurie uitloopt.
Is het olie dan zal er al niet al te veel water in zitten. Is het bruine pap dan ga je best tot vervanging over.
Is het olie dan zal er al niet al te veel water in zitten. Is het bruine pap dan ga je best tot vervanging over.
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: voorvering K75
Moto op de middenbok, voorwiel moet vrij zijn, vork is dan op zijn maximum uitgeveert. Doe een spanbandje (tie wrap) rond een vorkbeen, (dat chrome stuk ) net boven de stofkap. Ga dan een einde rijden of zet de moto van de bok en probeer de vork in te duwen. Zit die tie wrap nadien nog altijd op dezelfde plek dan heb je een serieus probleem. Is de tie wrap naar boven opgeschoven (wat normaal is) meet dan even de afstand tussen stofkap en tie wrap en vervolgens de totale lengte van het chrome stuk als het uitgeveerd is (moto op middenbok), zou niet meer dan 3/4de vd totale afstand mogen opschuiven, maar als het maar 1/4de is opgeschoven staat uw vork veel te hard.
Sowieso zou ik de vork uiteenhalen, en staat vorkpoten, geleiders checken en andere olie opdoen. Vorkolie wordt als je lang genoeg wacht om te verversen sowieso een roestbruin papje.....
Sowieso zou ik de vork uiteenhalen, en staat vorkpoten, geleiders checken en andere olie opdoen. Vorkolie wordt als je lang genoeg wacht om te verversen sowieso een roestbruin papje.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: voorvering K75
Ok, hiermee kan ik al aan de slag.
Ben nu aan het werk. Zodra ik tijd heb, probeer ik alles eens uit.
Ben nu aan het werk. Zodra ik tijd heb, probeer ik alles eens uit.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: voorvering K75
Ah Nonkel toch in't land dacht dat je op wintersport was , 't was hier zo stilleMijn roepnaam is wel niet "Danny" maar evengoed
Re: voorvering K75
Na 3 (drie!) weken heb ik tijd gevonden.
't Was me te koud om buiten te zitten sleutelen. Een verwarmde garage lijkt me wel wat...
Ik ben naar Baarle gereden en heb hem bij Leie Motors achter gelaten.
Ik zal hier dan nog eens posten wat de diagnose was.
't Was me te koud om buiten te zitten sleutelen. Een verwarmde garage lijkt me wel wat...
Ik ben naar Baarle gereden en heb hem bij Leie Motors achter gelaten.
Ik zal hier dan nog eens posten wat de diagnose was.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Re: voorvering K75
Vorkolie is vervangen. De rest zat volgens de garagist 'tussen mijn oren'. Hmmm.
Het citroën-fenomeen is wel verdwenen.
Blij dat ik weer rij.
Het citroën-fenomeen is wel verdwenen.
Blij dat ik weer rij.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Re: voorvering K75
Goede oplossing door een mens met verstand zonder u direct met een paar nieuwe veren (en extra kosten) op te zadelen.
Heb bij Jous vorig jaar (na 24 jaar originele voorveren) een paar nieuwe voorveren laten steken, het jaar voordien de achterveer.
Maakt wel een wereld van verschil in wegligging bochten.
En dit jaar liggen er al nieuwe Stahlflexen klaar (ja,ja, Keetie is 25 jaar oud dit jaar, een extraatje dus).
Mag ik nu eindelijk ook zeggen dat ik met een 'oldtimer' bol?
Heb bij Jous vorig jaar (na 24 jaar originele voorveren) een paar nieuwe voorveren laten steken, het jaar voordien de achterveer.
Maakt wel een wereld van verschil in wegligging bochten.
En dit jaar liggen er al nieuwe Stahlflexen klaar (ja,ja, Keetie is 25 jaar oud dit jaar, een extraatje dus).
Mag ik nu eindelijk ook zeggen dat ik met een 'oldtimer' bol?
Greetz & Long May You Run
Martinus (K100LT VIN 0170089) & member BMW Motorclub Vlaanderen
Martinus (K100LT VIN 0170089) & member BMW Motorclub Vlaanderen
Re: voorvering K75
Het fenomeen steekt weer de kop op.
Nadat ie in z'n veren gedoken is, komt ie er niet meer uit.
Rijdt niet leuk.
Veren versleten?
Nieuwe veren, zeker?
Wat is de beste keuze?
Nadat ie in z'n veren gedoken is, komt ie er niet meer uit.
Rijdt niet leuk.
Veren versleten?
Nieuwe veren, zeker?
Wat is de beste keuze?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Re: voorvering K75
Stomme vraag eigenlijk.
Ik zou beter eerst de procedures die hierboven aangehaald werden eens overlopen...
Ben daar gewoon niet zo goed in of graag mee bezig.
Ik zou beter eerst de procedures die hierboven aangehaald werden eens overlopen...
Ben daar gewoon niet zo goed in of graag mee bezig.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: voorvering K75
Lukas ,wat heeft den jous juist gedaan?
Veren vervangen en olie ,of een van beide ,of niets
de veren dienen om te veren en de olie is om te dempen dus....
Veren vervangen en olie ,of een van beide ,of niets
de veren dienen om te veren en de olie is om te dempen dus....
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: voorvering K75
Olie vervangen.
Daar heb ik hem toch voor betaald.
Probleem is wel lang weggeweest.
Het begint weer kouder en vochtiger te worden. Dus dat verhaal of die vraag van Jo, kan dat dan ook iets zijn?
Ik redeneer: als het volume toeneemt, dan zou ie niet meer inveren. Maar bij mij komt ie niet meer uit z'n veren.
Daar heb ik hem toch voor betaald.
Probleem is wel lang weggeweest.
Het begint weer kouder en vochtiger te worden. Dus dat verhaal of die vraag van Jo, kan dat dan ook iets zijn?
Ik redeneer: als het volume toeneemt, dan zou ie niet meer inveren. Maar bij mij komt ie niet meer uit z'n veren.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: voorvering K75
Nu, als er water inkomt zal er ook wel olie uitkomen dus visueel te ontdekken. Zoveel condens op een week of 2 ?Olie vervangen.
Daar heb ik hem toch voor betaald.
Probleem is wel lang weggeweest.
Misschien uw wiel uithalen ,elk vorkbeen afzonderlijk eens naz. mogelijk is het maar 1 vorkbeen dat u kan ambeteren .
Veer die gebroken zit ?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: voorvering K75
Je kan bij te dikke olie bij koudere temperaturen last hebben van te veel uitgaande demping, maar zo koud is het nu ook weer niet.Lukas schreef:Olie vervangen.
Daar heb ik hem toch voor betaald.
Probleem is wel lang weggeweest.
Het begint weer kouder en vochtiger te worden. Dus dat verhaal of die vraag van Jo, kan dat dan ook iets zijn?
Ik redeneer: als het volume toeneemt, dan zou ie niet meer inveren. Maar bij mij komt ie niet meer uit z'n veren.
ik zie 2 mogelijkheden:
bij inveren pers je olie door een cilinder waar gaatjes in zitten, dat is de demping. bij uitveren moet die aktie dus omgekeerd worden, mss zit er vuil of chroom schilfers voor een gaatje dat bij inveren weggedrukt wordt (olie wordt er naar buiten geduwd) maar bij uitveren wordt dat vuil/schilfers terug voor het gat gezogen en zorgt dan voor een te zware uitgaande demping.
2de mogelijkheid zou kunnen zijn dat er ergens een geleide bus of zo niet goed zit/versleten is, vork veert in, door slijtage vd bus krijgt de vork speling en kantelt een beetje en komt bijgevolg niet goed meer terug door de weerstand. Gebroken veer ben ik nog nooit tegengekomen, lamme veren wel, maar dan komt de vork nog wel terug.
Kijk eens op je vorkpoten of er nergens een matte plek is, of andere beschadiging? Dat kan op versleten geleidings bussen wijzen
Enige mogelijkheid is vork opendoen. Is niet zo heel moeilijk.
Anders Dr John hé....sixpack Leffe en ge kunt weer voort
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: voorvering K75
Lukas passer ne keer als ge tijd hebt we zullen ne keer kijken
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: voorvering K75
Er zitten (mogelijk afhankelijk van het precieze type) ook O-ringen in de vorken.
Een versleten O-ring kan voldoende zijn om de demping om zeep te helpen.
Een versleten O-ring kan voldoende zijn om de demping om zeep te helpen.
Re: voorvering K75
Ik ga die tie-wraps eerst eens aanbrengen. Morgen kan ik in principe met de fiets naar het werk, maar ik wil gerust de moto pakken. Is wel maar een goeie kilometer. Volstaat dat? Als ik er een kasseistrookje bijpak?
En Tweecilinderke, ik ga je aanbod onthouden. Ik moet de komende dagen (en weekends) veel werken, dus afspreken wordt misschien niet simpel. Ik hou je op de hoogte.
En Tweecilinderke, ik ga je aanbod onthouden. Ik moet de komende dagen (en weekends) veel werken, dus afspreken wordt misschien niet simpel. Ik hou je op de hoogte.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Re: voorvering K75
Tijd heb je niet, tijd moet je maken. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.
Ik had ondertussen al ontdekt (ook zonder tiewraps) dat ie niet terug uit z'n veren kwam.
Vandaag tijd gemààkt en naar een garageke in Wippelgem om eens nader te laten bekijken. Volgens die kerel lekt er olie langs de keerringen. Minimaal, maar voldoende.
Dus afspraak om nieuwe keerringen te steken.
Dat de veren stuk zouden zijn, lijkt hem onwaarschijnlijk. dat heb ik hierboven ook al mogen lezen.
Maar ik dacht nu; Terwijl ik toch bezig ben, waarom laat ik daar niet van die Wilbers progressieve veren steken? Zo verschrikkelijk duur is dat niet.
Is dit een zinvolle investering? Wie heeft dat hier? En, wat zijn de bevindingen?
Ik heb ook achteraan een Wilbers nadat mijn demper lek was en, eerlijk gezegd, het Whaaw-Wilbers-gevoel heeft me nooit overvallen. Ik rij dus ook gewoon, ben geen racer en mijn stepjes zijn nog niet aan de grond geweest.
Ik had ondertussen al ontdekt (ook zonder tiewraps) dat ie niet terug uit z'n veren kwam.
Vandaag tijd gemààkt en naar een garageke in Wippelgem om eens nader te laten bekijken. Volgens die kerel lekt er olie langs de keerringen. Minimaal, maar voldoende.
Dus afspraak om nieuwe keerringen te steken.
Dat de veren stuk zouden zijn, lijkt hem onwaarschijnlijk. dat heb ik hierboven ook al mogen lezen.
Maar ik dacht nu; Terwijl ik toch bezig ben, waarom laat ik daar niet van die Wilbers progressieve veren steken? Zo verschrikkelijk duur is dat niet.
Is dit een zinvolle investering? Wie heeft dat hier? En, wat zijn de bevindingen?
Ik heb ook achteraan een Wilbers nadat mijn demper lek was en, eerlijk gezegd, het Whaaw-Wilbers-gevoel heeft me nooit overvallen. Ik rij dus ook gewoon, ben geen racer en mijn stepjes zijn nog niet aan de grond geweest.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
- Woonplaats: .
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: voorvering K75
Op mijn K75RT zitten wilbers progressieve voorveren in combinatie met een wilbers achterveer.
Heel content van
Heel content van
Re: voorvering K75
En, vervangen omdat uw vering aan vervanging toe was? Of was je echt op zoek naar iets beters?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
- Woonplaats: .
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: voorvering K75
De achterste vervangen omdat ze doorsloeg. Bij elk putteke het achterwiel tegen de spatlap voelen komen is niet echt ideaal.
De voorste meevervangen omdat ik betere vering wou.
De voorste meevervangen omdat ik betere vering wou.
Re: voorvering K75
Keerringen zijn vervangen.
Veert weer zoals het hoort.
Veren zelf zijn niet vervangen. Advies van de garagist heeft doorslag gegeven. Hij vond het niet zo nuttig voor mijne moto.
Veert weer zoals het hoort.
Veren zelf zijn niet vervangen. Advies van de garagist heeft doorslag gegeven. Hij vond het niet zo nuttig voor mijne moto.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91