Wie kent Sicilië ??
Moderator: GVN
Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Wie kent Sicilië ??
Wij vetrekken eind mei voor onze jaarlijkse motorvakantie. Het hoofddoel voor dit jaar is Sicilië. De Beemers gaan tot Noord - Italië mee op een een aanhangwagen. De auto blijft staan aan het Como meer. Vandaaruit gaan we helemaal naar het zuid puntje van Italië voor de oversteek naar Sicilië. Daar blijven we dan 11 of 12 dagen om vervolgens vanaf Palermo in één ruk naar Genua te varen. Dan nog een tussenstopje in de Emila Romagna en door naar het Como meer om de auto op te halen.
Als er iemand is die wetenswaardigheden weet over Italië ten zuiden van Napels en natuurlijk over Sicilië dan horen we dat graag.
Als er iemand is die wetenswaardigheden weet over Italië ten zuiden van Napels en natuurlijk over Sicilië dan horen we dat graag.
Renzo,
Honda 400 C 1992, Honda Pacific Coast 1998, BMW R1150RT 2006, R1200 RT LC 2014 / Ebony
2016 Mei Saarland, mei/juni Calabria & Basilicata ( Zuid-Italie), aug/sept Emilia-Romagna & Alpen( Noord-Italie)
Honda 400 C 1992, Honda Pacific Coast 1998, BMW R1150RT 2006, R1200 RT LC 2014 / Ebony
2016 Mei Saarland, mei/juni Calabria & Basilicata ( Zuid-Italie), aug/sept Emilia-Romagna & Alpen( Noord-Italie)
Re: Wie kent Sicilië ??
Hoi,
Ik ben er een achttal jaar geleden geweest. Sicilië is echt Italië tot de tweede macht
Heel authentiek en niet te vergelijken met het noorden. Zo heb je daar nog in iedere stad of dorp de "passagetta" d.w.z. om 19.00 's avonds komen de inwoners buiten en wandelen heen en weer in de hoofdstraat om met elkaar te praten. Om 20.00 is bij toverslag iedereen verdwenen.Het eten is er fantastisch. Ze rijden er wel als gekken en houden zich aan geen regels. Wat je zeker moet gezien hebben denk ik zijn : Céfalu, Taormina, Etna-vulkaan, Syracusa en Notto. Sciacca vond ik ook wel tof omdat het niet toeristisch was. Ik heb de oude gps-routes nog liggen als je ze wil geef maar seintje. Palermo is een mooie, gevaarlijke stad. Ik was er op paasmaandag en er was geen kat maar ik zou er op een doordeweekse dag mijn motor niet achterlaten. Als je er toch heen wil zou ik kiezen voor een zondag. De stad staat vol met vervallen Roccocco gebouwen en fonteinen. Wij hebben in Palermo ook een crypte bezocht waar er 5000 gemumifieerde doden liggen, zitten of staan. Ze hebben ze weer aangekleed en sommigen zitten zelfs in een stoel of aan tafel. Luguber maar Sicilianen hebben iets met de dood. Hun kerkhoven zien er uit als halve dorpen.
Als je van Italië houdt zal je heel zeker van Sicilie genieten.
Groeten,
Ik ben er een achttal jaar geleden geweest. Sicilië is echt Italië tot de tweede macht
Als je van Italië houdt zal je heel zeker van Sicilie genieten.
Groeten,
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
-
Boxer-twin
- Contacteer:
Ons reisverslag, misschien heb je er wat aan. Als je op het kaartje klikt heb je ook routes etc.
http://www.leoenjanetontour.nl/html/italie_zuid.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Suc6
http://www.leoenjanetontour.nl/html/italie_zuid.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Suc6
Leo & Janet,
Heel mooi verslag en wat een trip. Jullie reissite heb ik gebookmarked en zal zeker de andere trips ook eens bekijken. Vooral die van Noord-Portugal want daar willen wij deze zomer naar toe.
Greetz
Heel mooi verslag en wat een trip. Jullie reissite heb ik gebookmarked en zal zeker de andere trips ook eens bekijken. Vooral die van Noord-Portugal want daar willen wij deze zomer naar toe.
Greetz
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
"Born to be mild"
GS 1150 Adventure 2004
"Born to be mild"
Ik ken de huidige veiligheidsaanbevelingen niet die gelden boven op de Etna en ik bedoel dan vanwaar het te voet verder moet.Renzo schreef:Wij vetrekken eind mei voor onze jaarlijkse motorvakantie. Het hoofddoel voor dit jaar is Sicilië. De Beemers gaan tot Noord - Italië mee op een een aanhangwagen. De auto blijft staan aan het Como meer. Vandaaruit gaan we helemaal naar het zuid puntje van Italië voor de oversteek naar Sicilië. Daar blijven we dan 11 of 12 dagen om vervolgens vanaf Palermo in één ruk naar Genua te varen. Dan nog een tussenstopje in de Emila Romagna en door naar het Como meer om de auto op te halen.
Mijne vriend en ik hadden ons stiekem (tia,low cost hé) bij een 10-tal toeristen gevoegd vergezeld van een gids.
Ik had al gemerkt dat hem precies ni op zijn gemak was en zijn blik ging steeds meer naar de opstijgende rookpluim.
En ja, hij wou niet meer verder en zelfs terug.Ik meen mij te herinneren dat de kleur van de rookpluim aanleiding was tot terugkeren.
Gelijk had hem! Het begon daar wa te roffelen en ver weg ,'t is daar enorm boven , zagen we gesteente (magma ?) dat de lucht werd ingeslingerd . Een paar jaren voordien hadden een 20-tal toeristen zich laten verschalken en overleden er.'t Is maar dat ge het weet hé.
Daar boven rondlopen op Adidas schoeisel
Mijne vriend en ik reden toen op Guzzi T3 850
Prettige reis zenne.
Een ander jaar en nog met de Guzzi Pompei gaan bezoeken maar das ni veel soeps vind ik.
Sicilië is best leuk om met de motor te doorkruisen. Het kan er in juni wel al bloedheet zijn.
Highlights naar mijn bescheiden mening :
- Palermo met zijn catacomben (nabij het kerkhof - op dat kerkhof moet je zeker een fotootje nemen van de grafzerken waarop staat "assassinato della maffia
") en zijn Noormannenpaleis. Als je vroeg uit de veren kunt : de vismarkt van Palermo (voor 06u00 er zijn). Vlak bij Palermo heb je ook het klooster van Monreale.
- via een leuk stuurweggetje naar Corleone, louter voor de foto van deze beroemde naam.
- in het zuiden : Agrigento en de vallei der tempels. Als je van de antieke oudheid houdt tenminste.
- Vanuit Agrigento is het leuk rijden naar Piazza Armerina met in de nabijheid de beroemdste mozaïeken uit de oudheid. Mag je eigenlijk niet overslaan, tenzij er "cultuurbarbaar" op je arm staat getatoeëerd.
- de Etna en zijn omgeving is ook een must. Boven een ritje maken in de speciale voertuigen + een wandeling langs de diverse kraters is iets wat je nooit meer vergeet. Of het kapelletje fotograferen waarvoor volgens de gelovige Siciliaan God de lavastromen liet splitsen.
- Siracusa in het Oosten, met het graf van Archimedes. Het is daar ook leuk kuieren langs de kade.
- Taormina, in de schaduw van de Etna, met zijn amphiteater. Taormina is dé tourist-trap van Sicilië, met busladingen toeristen en parkeren is er een ramp.
- En als we dan toch over tourist-traps aan het spreken zijn : Cefalù in het noorden is ook zo'n ding. Wel fotogeniek.
Een fijne reis alvast.
En als je iets anders over Italië wil weten, deze Italië-freak wil altijd wel helpen
Highlights naar mijn bescheiden mening :
- Palermo met zijn catacomben (nabij het kerkhof - op dat kerkhof moet je zeker een fotootje nemen van de grafzerken waarop staat "assassinato della maffia
- via een leuk stuurweggetje naar Corleone, louter voor de foto van deze beroemde naam.
- in het zuiden : Agrigento en de vallei der tempels. Als je van de antieke oudheid houdt tenminste.
- Vanuit Agrigento is het leuk rijden naar Piazza Armerina met in de nabijheid de beroemdste mozaïeken uit de oudheid. Mag je eigenlijk niet overslaan, tenzij er "cultuurbarbaar" op je arm staat getatoeëerd.
- de Etna en zijn omgeving is ook een must. Boven een ritje maken in de speciale voertuigen + een wandeling langs de diverse kraters is iets wat je nooit meer vergeet. Of het kapelletje fotograferen waarvoor volgens de gelovige Siciliaan God de lavastromen liet splitsen.
- Siracusa in het Oosten, met het graf van Archimedes. Het is daar ook leuk kuieren langs de kade.
- Taormina, in de schaduw van de Etna, met zijn amphiteater. Taormina is dé tourist-trap van Sicilië, met busladingen toeristen en parkeren is er een ramp.
- En als we dan toch over tourist-traps aan het spreken zijn : Cefalù in het noorden is ook zo'n ding. Wel fotogeniek.
Een fijne reis alvast.
En als je iets anders over Italië wil weten, deze Italië-freak wil altijd wel helpen
Nel mezzo del cammin di nostra vita...
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Beweren dat ik Sicilië ken is overdreven maar ik ben er al geweest (2009) en ik vind het prachtig. Wel niet met moto maar met Fiat 500, daar gehuurd.
Waarheen: Taormina, erg toeristisch maar best wel mooi en van op het Grieks-Romeins theater : héél mooi zicht op Etna en de kustlijn.
Met de moto vind je boven wel een plaatsje;met de wagen parkeer je beneden aan de kust en van daar met kabelbaan naar het centrum van Taormina.
Noto: best in late namiddag want dan worden de mooie gebouwen nog mooier door de lage zon (zijn er daarom 2 maal naartoe gereden..)
Agrigento: hebben daar 2 nachten in een schitterende B&B gelogeerd (Terrazze di Montelusa,Piazza Lena 6) Van Agrigento kan je naar de Vallei van de tempels.
En dan aan de kust onder Agrigento: de Scala dei Turci: kustlijn die op een bijzondere manier uitgesleten is. Je kan er zonder problemen op de hellingen , goed voor een namiddagje zon en strand.
Ook bijzonder: Ragusa Ibla.
Caltabellotta: mooi gelegen in de hoogte maar vooral de weg vanuit zuidelijke richting er naar toe was mooi owv de omgeving en de vergezichten. En de kalmte, rust en stilte.
Palermo hebben we op zondag gedaan maar dan ga je best vroeg want dan is er nog bedrijvigheid op en rond de markten en geniet je van de lokale sfeer. Wij zijn er pas tegen de middag aangekomen en dat was te laat. Heeft wel een indruk nagelaten owv het contrast tussen knappe, statige architectuur en verval en verwaarlozing.
Ook mooi:eerst naar Cefalu en dan,in oostelijke richting, via de SS289 door het Parco Regionale dei Nebrodi richting Etna.Alweer mooie regio; herinner me wel dat de weg soms in slechte staat was (door aardbevingen of -verschuivingen )en dat het soms uitkijken is. Maar het loont de moeite.
Nog ivm het verkeer: de eerste 2 dagen met mijn huurauto dacht ik: waar ben ik aan begonnen. Sicilianen vliegen je langs alle kanten voorbij en aan de verkeerslichten wil ze allemaal in pole-position staan. Desnoods staan ze op het verkeerde rijvak: je staat links voorgesorteerd om links in te slaan en dan komt er aan jouw linkerzijde nog iemand erbij die gewoonweg rechtdoor gaat... Maak je er allemaal mee.
Maar na enkele dagen speel je het spelletje mee (zover als mogelijk en veilig) en dan begint het zelfs leuk te worden.
Kortom: Sicilie is Italie in het klein.Een aanrader!Zou onmiddellijk terug gaan maar ja,er zijn nog zoveel andere mooie streken te ontdekken....
Waarheen: Taormina, erg toeristisch maar best wel mooi en van op het Grieks-Romeins theater : héél mooi zicht op Etna en de kustlijn.
Met de moto vind je boven wel een plaatsje;met de wagen parkeer je beneden aan de kust en van daar met kabelbaan naar het centrum van Taormina.
Noto: best in late namiddag want dan worden de mooie gebouwen nog mooier door de lage zon (zijn er daarom 2 maal naartoe gereden..)
Agrigento: hebben daar 2 nachten in een schitterende B&B gelogeerd (Terrazze di Montelusa,Piazza Lena 6) Van Agrigento kan je naar de Vallei van de tempels.
En dan aan de kust onder Agrigento: de Scala dei Turci: kustlijn die op een bijzondere manier uitgesleten is. Je kan er zonder problemen op de hellingen , goed voor een namiddagje zon en strand.
Ook bijzonder: Ragusa Ibla.
Caltabellotta: mooi gelegen in de hoogte maar vooral de weg vanuit zuidelijke richting er naar toe was mooi owv de omgeving en de vergezichten. En de kalmte, rust en stilte.
Palermo hebben we op zondag gedaan maar dan ga je best vroeg want dan is er nog bedrijvigheid op en rond de markten en geniet je van de lokale sfeer. Wij zijn er pas tegen de middag aangekomen en dat was te laat. Heeft wel een indruk nagelaten owv het contrast tussen knappe, statige architectuur en verval en verwaarlozing.
Ook mooi:eerst naar Cefalu en dan,in oostelijke richting, via de SS289 door het Parco Regionale dei Nebrodi richting Etna.Alweer mooie regio; herinner me wel dat de weg soms in slechte staat was (door aardbevingen of -verschuivingen )en dat het soms uitkijken is. Maar het loont de moeite.
Nog ivm het verkeer: de eerste 2 dagen met mijn huurauto dacht ik: waar ben ik aan begonnen. Sicilianen vliegen je langs alle kanten voorbij en aan de verkeerslichten wil ze allemaal in pole-position staan. Desnoods staan ze op het verkeerde rijvak: je staat links voorgesorteerd om links in te slaan en dan komt er aan jouw linkerzijde nog iemand erbij die gewoonweg rechtdoor gaat... Maak je er allemaal mee.
Maar na enkele dagen speel je het spelletje mee (zover als mogelijk en veilig) en dan begint het zelfs leuk te worden.
Kortom: Sicilie is Italie in het klein.Een aanrader!Zou onmiddellijk terug gaan maar ja,er zijn nog zoveel andere mooie streken te ontdekken....
Hoi allemaal,
Ik was even niet op het forum en zie nu alle reacties pas. Ga ze allemaal eens aandachtig bekijken. In ieder geval allemaal erg bedankt !!!!
Ik was even niet op het forum en zie nu alle reacties pas. Ga ze allemaal eens aandachtig bekijken. In ieder geval allemaal erg bedankt !!!!
Renzo,
enfin ze rijden daar als gekken klopt maar ik rij nergens liever als ginder raar maar het is zo
echter hebben der ergens ook is gaan eten in een klein stadje, moto met sleutel en gps per ongeluk buiten laten staan
bij terugkomst rode kop en alles was der nog .....
Vind dat eens Rome voorbij het Italie pas echt begint
let wel op voor kleine nieuw uitziende wagens hadden ook een herkenbare nummerplaat weet niet meer wat dat was
zijn meestal huurwagens met toeristen
in mijn ogen veel gevaarlijker dan de sicilianen op de baan, die rijden als gekken maar met een blik naar mekaar en voldoende geclaxoneer en lawaai gaat dat vlotjes
die toeristen zijn meestal zo onder de indruk en doen dan de raarste dingen ...
echter hebben der ergens ook is gaan eten in een klein stadje, moto met sleutel en gps per ongeluk buiten laten staan
bij terugkomst rode kop en alles was der nog .....
Vind dat eens Rome voorbij het Italie pas echt begint
let wel op voor kleine nieuw uitziende wagens hadden ook een herkenbare nummerplaat weet niet meer wat dat was
zijn meestal huurwagens met toeristen
in mijn ogen veel gevaarlijker dan de sicilianen op de baan, die rijden als gekken maar met een blik naar mekaar en voldoende geclaxoneer en lawaai gaat dat vlotjes
die toeristen zijn meestal zo onder de indruk en doen dan de raarste dingen ...
wij zijn toen met moto heen en weer gereden via enkel klein baantjes zalige reis denk het nog is te herhalen ...
is zeker te doen maar dan moet je je tijd nemen
is zeker te doen maar dan moet je je tijd nemen