Auto met motoraanhanger in Duitsland

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

bmwfreakske

Auto met motoraanhanger in Duitsland

Bericht door bmwfreakske »

Is de toegelaten snelheid inderdaad slechts max 8okm/h in Duitsland met een aanhanger en mag je op zaterdag hier mee op de snelweg?
Andalousie 09/2018
John
Contacteer:

Re: Auto met motoraanhanger in Duitsland

Bericht door John »

Inderdaad "slechts" 80Km/H op de snelweg maar van zaterdag's is volgens mij een fabeltje.
Nu gaat er niemand iets zeggen als je de vrachtwagens volgt, of bij drie rijvakken die grote jongens inhaalt. Enkel als je tegen 130 die groene kikkers naast je krijgt, dan doen ze wél moeilijk :roll:
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Wie een TUV-gekeurde aanhanger trekt, mag tot 100 km/u gaan.
Als je (ongekeurde) aanhanger er een beetje deftig uitziet, is de kans klein dat je onder je voeten zal krijgen bij 100 km/u.
R1200RT, again :-)

Afbeelding
Danny

Bericht door Danny »

Als je onder de 100 blijft is 't wel oke, daarentegen kom een eikel tegen en je staat aan de kant...
't verstandigste is cruise control op ongeveer 90 a 95 dan wordt jen iet verrast :wink:
bmwfreakske

Danny schreef:Als je onder de 100 blijft is 't wel oke, daarentegen kom een eikel tegen en je staat aan de kant...
't verstandigste is cruise control op ongeveer 90 a 95 dan wordt jen iet verrast :wink:

Is inderdaad de beste snelheid !!
Terug van een tripje van 800km en de motor afgeleverd!
Eerste vaststelling van de garage....totaal verlies!
Andalousie 09/2018
Danny

Bericht door Danny »

zwaar klote Luc :-(

gelukkig ben je zelf nog heel :mrgreen:
bmwfreakske

Voorlopig heb ik mijn Ktje nog om te bollen!
Andalousie 09/2018
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ooit zelf tegen gehouden met de aanhangwagen in Duitsland.

80 Km/h is theoretisch de juiste snelheid.
In de praktijk staan ze toe dat je de vrachtwagen op het gemak voorbijgaat.
D'as dus 110 KM/h, want de vrachtwagens rijden er in het verlof zelf aan 100 Km/h! Ook al mogen die misschien maar 90.

Daarom rij ik nu dus terug nachts, en NIET via Duitsland.
Geen last van dat gezever.

PS. De boete in Duitsland was om te lachten.
Dat is volgens mij het duidelijke bewijs dat ze gewoon iedereen pakken waarvan ze goesting hebben, zonder op hun rijgedrag te letten.
Want VOOR en NA mijn aanhouding heb ik een identieke rijstijl aangehouden.
Ervoor omdat ik dat een veilige vond in die omstandigheden, erna omdat dit de rijstijl was die volgens dat zwaantje toegelaten was.
Ik zag geen verschil!

De boete nu: eerst een bedrag aangeboden gekregen van 150€, en na onderhandelen teruggebracht tot 70€.
Moest het allemaal wettelijk zo strikt geregeld zijn en die boete terecht geweest zou zijn, dan denk ik dat ik aan een VEEL hoger bedrag zou uitgekomen zijn.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
danny riemis

Bericht door danny riemis »

da van die vrachtwagens tegen 100 is een fabeltje wij zijn allemaal begrensd op 89 maar de km teller van de auto is ni geijkt en die mannen liegen tussen de 5 en de 10km
hla schreef:Ooit zelf tegen gehouden met de aanhangwagen in Duitsland.

80 Km/h is theoretisch de juiste snelheid.
In de praktijk staan ze toe dat je de vrachtwagen op het gemak voorbijgaat.
D'as dus 110 KM/h, want de vrachtwagens rijden er in het verlof zelf aan 100 Km/h! Ook al mogen die misschien maar 90.

Daarom rij ik nu dus terug nachts, en NIET via Duitsland.
Geen last van dat gezever.

PS. De boete in Duitsland was om te lachten.
Dat is volgens mij het duidelijke bewijs dat ze gewoon iedereen pakken waarvan ze goesting hebben, zonder op hun rijgedrag te letten.
Want VOOR en NA mijn aanhouding heb ik een identieke rijstijl aangehouden.
Ervoor omdat ik dat een veilige vond in die omstandigheden, erna omdat dit de rijstijl was die volgens dat zwaantje toegelaten was.
Ik zag geen verschil!

De boete nu: eerst een bedrag aangeboden gekregen van 150€, en na onderhandelen teruggebracht tot 70€.
Moest het allemaal wettelijk zo strikt geregeld zijn en die boete terecht geweest zou zijn, dan denk ik dat ik aan een VEEL hoger bedrag zou uitgekomen zijn.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

da van die vrachtwagens tegen 100 is een fabeltje wij zijn allemaal begrensd op 89 maar de km teller van de auto is ni geijkt en die mannen liegen tussen de 5 en de 10km
Dan wordt het tijd m in fabeltjes te geloven :roll:
Al meermaals tegengekomen dat ik met jeep en paardenaanhanger aan 95km/uur( aangeduid op de Garmin GPS) over de E17 rijd en vrij vlot wordt ingehaald door vrachtwagens met opligger .Moet wel zeggen dat het meestal om buitenlanders gaat
danny riemis

de spanjaarden en de portugezen die durven nog hier word da op de keuring altijd getest
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

inderdaad, vrachtwagenbestuurders kenden dat ze ons die fabel van in de tijd op de km teller nog kunnen wijs maken.
De telers van nu doen het beter maar maken nog steeds een fout.

Maar ik rij al 10 jaar met een gps in de auto en de moto, en die snelheidsmeter liegt niet.
Vrachtwagenbestuurders hebben daar blijkbaar nog nooit van gehoord.

Een begrenzing van 89 Km/h.
Laat me niet lachen.
De eerste die dit wil/kan bewijzen door naast mij te rijden, die moet denk ik nog geboren worden.
De ander willen dat niet, omdat ze weten dat ze er zwaar boven zitten!

Ik heb op de snelweg aan 100 Km/h op gps gereden ten tijde van mijn "boete" en de vrachtwagens duwen U gewoon van de weg!

Nu zijn er die beweren dat dit enkel de buitenlanders zijn.
Dat weet ik dus niet, dat heb ik niet bekeken.

Maar dan vraag ik mij af hoe dat dan gaat wanneer ze in colonne rijden.
De Belgen aan 89 en de rest aan +100.
Hoe kun je dan in colonne rijden?
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
danny riemis

ik wil direkt komen vanaf de begrenzer verplicht is geen streep meer harder ga ni ook en waarom zou ik ik word per uur betaald
hla schreef:inderdaad, vrachtwagenbestuurders kenden dat ze ons die fabel van in de tijd op de km teller nog kunnen wijs maken.
De telers van nu doen het beter maar maken nog steeds een fout.

Maar ik rij al 10 jaar met een gps in de auto en de moto, en die snelheidsmeter liegt niet.
Vrachtwagenbestuurders hebben daar blijkbaar nog nooit van gehoord.

Een begrenzing van 89 Km/h.
Laat me niet lachen.
De eerste die dit wil/kan bewijzen door naast mij te rijden, die moet denk ik nog geboren worden.
De ander willen dat niet, omdat ze weten dat ze er zwaar boven zitten!

Ik heb op de snelweg aan 100 Km/h op gps gereden ten tijde van mijn "boete" en de vrachtwagens duwen U gewoon van de weg!

Nu zijn er die beweren dat dit enkel de buitenlanders zijn.
Dat weet ik dus niet, dat heb ik niet bekeken.

Maar dan vraag ik mij af hoe dat dan gaat wanneer ze in colonne rijden.
De Belgen aan 89 en de rest aan +100.
Hoe kun je dan in colonne rijden?
fronteradriver

Bericht door fronteradriver »

Mijn vrachtwagen is ook begrensd op 85km/h....en gaat geen streep harder op vlakke baan...tijdens een afdaling gaat hij wel harder en is het een kunst om de retarder te gebruiken en de remmen te sparen....

De begrenzer is enkel verplicht op vrachtwagens vanaf 12.000kg mtm....
Gl1800 (2002)
Swt 400 (2010)
Django 50 (2016)
bartdv

Bericht door bartdv »

fronteradriver schreef:Mijn vrachtwagen is ook begrensd op 85km/h....en gaat geen streep harder op vlakke baan...tijdens een afdaling gaat hij wel harder en is het een kunst om de retarder te gebruiken en de remmen te sparen....

Off topic vraag, mag je je trekker van Zeer Groot kaliber parkeren in bebouwde kom?,zo ja, hoelang? Bedankt
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

De meeste Spanjaarden, Italianen, Zwitsers, Portugezen kunnen een beperkt aantal kms afleggen tegen 110km/uur. Deze hebben ook krachtigere motoren dan de meeste anderen. Reden is denk ik dat ze voldoende pk's over moeten hebben om veilig in de bergen te kunnen voorbijsteken.
En er zijn voldoende vrachtwagens die met een "tirette" rijden waardoor ze wel sneller dan de begrenzer gaan. Daar de snelheidscontroles op onze wegen voor vrachtwagens quasi onbestaand zijn lappen ze dat vrolijk aan hun broek. Zelfde geldt voor het inhaalverbod bij regen of op bv de E411 (Namen - Lux) en de E40 (Jabbeke - Adinkerke) waar ze mogen inhalen tussen 19:00 en 06:00. Vagen er allemaal hun kl... gaan. In Luxemburg mogen ze ook niet voorbijsteken en 't is toch raar da ze het daar niet riskeren?
Hoeveel caminionetten met dubbele wielen achteraan (laadvermogen tot 6,5 ton) rijden er niet sneller dan de 90 km/uur die ze mogen rijden?
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
fronteradriver

Bericht door fronteradriver »

bartdv schreef:
fronteradriver schreef:Mijn vrachtwagen is ook begrensd op 85km/h....en gaat geen streep harder op vlakke baan...tijdens een afdaling gaat hij wel harder en is het een kunst om de retarder te gebruiken en de remmen te sparen....

Off topic vraag, mag je je trekker van Zeer Groot kaliber parkeren in bebouwde kom?,zo ja, hoelang? Bedankt
Opgepast, gemeentes kunnen hier uitzonderingen op maken ( bvb Brugge & Gent ). Aangezien het ons te ver zou leiden om de specifieke regels van elke stad of gemeente op te somen houden we het hier bij de nationale wetgeving.

Algemene regels
Met uitzondering van éénrichtings straten moet het voertuig altijd rechts van de rijrichting staan.
Het voertuig mag niet op de berm, noch op het trottoir staan, tenzij als er een bord staat dat dit tegenspreekt.
Er moet altijd een begaanbare strook vrijblijven van minstens 1,5 meter voor voetgangers.

Binnen de bebouwde kom
< 7.5 ton
Voor deze voertuigen gelden dezelfde regels als voor personenwagens, en mogen dus onbeperkt blijven staan zolang deze rijwaardig is.
> 7.5 ton
Deze voertuigen mogen niet langer dan 8 u blijven staan, behalve waar verkeersbord E9a, E9c of E9d staat. In dat geval mag het voertuig onbeperkt blijven staan.
Aangezien de dagelijkse rusttijd voor een vrachtwagen in principe 9uur bedraagt, die niet mag onderbroken worden, betekent dit dat men een vrachtwagen in principe niet binnen de bebouwde kom kan parkeren.

Buiten de bebouwde kom
Aanhangwagen of voertuig dat niet meer kan rijden mag maximum 24u blijven staan.
Alle andere voertuigen mogen onbeperkt blijven staan.

Opgepast ! Dit zijn algemene regels, gemeenten kunnen hier in hun verkeersreglement uitzonderingen op maken, en de algemene regels doen ook geen afbreuk aan verkeersborden ter plaatse.

Bron : http://www.wegcode.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gl1800 (2002)
Swt 400 (2010)
Django 50 (2016)
bartdv

Bericht door bartdv »

fronteradriver schreef:
bartdv schreef:

Opgepast, gemeentes kunnen hier uitzonderingen op maken ( bvb Brugge & Gent ). Aangezien het ons te ver zou leiden om de specifieke regels van elke stad of gemeente op te somen houden we het hier bij de nationale wetgeving.

Algemene regels
Met uitzondering van éénrichtings straten moet het voertuig altijd rechts van de rijrichting staan.
Het voertuig mag niet op de berm, noch op het trottoir staan, tenzij als er een bord staat dat dit tegenspreekt.
Er moet altijd een begaanbare strook vrijblijven van minstens 1,5 meter voor voetgangers.
bedankt voor de info, hij mag hier in principe dus niet staan, en nu on topic, heb ook al met mijnhanger / moto gereden in DE en heb de snelheid van bijna 100km/h aangehouden en geen probleem gehad...
Binnen de bebouwde kom
< 7.5 ton
Voor deze voertuigen gelden dezelfde regels als voor personenwagens, en mogen dus onbeperkt blijven staan zolang deze rijwaardig is.
> 7.5 ton
Deze voertuigen mogen niet langer dan 8 u blijven staan, behalve waar verkeersbord E9a, E9c of E9d staat. In dat geval mag het voertuig onbeperkt blijven staan.
Aangezien de dagelijkse rusttijd voor een vrachtwagen in principe 9uur bedraagt, die niet mag onderbroken worden, betekent dit dat men een vrachtwagen in principe niet binnen de bebouwde kom kan parkeren.

Buiten de bebouwde kom
Aanhangwagen of voertuig dat niet meer kan rijden mag maximum 24u blijven staan.
Alle andere voertuigen mogen onbeperkt blijven staan.

Opgepast ! Dit zijn algemene regels, gemeenten kunnen hier in hun verkeersreglement uitzonderingen op maken, en de algemene regels doen ook geen afbreuk aan verkeersborden ter plaatse.

Bron : http://www.wegcode.be" onclick="window.open(this.href);return false;
dzjoons

Bericht door dzjoons »

Hou je toch maar best aan de regels hoor, den deze stak aan 95 km/u een vrachtwagen voorbij en vanwaar die Politzei kwam weet ik niet maar ik stond nogal rap aan de kant met mijn remorske.
Al moet ik zeggen echt moeilijk deden ze niet hoor ze zijn vrij flexibel want ik mocht kiezen cash of met de Visa suffort 90 € betalen. Dus even balen hoor.
Geen kommer op mijnen brommer
groetjes Dzjoons

en ja ik ben lid
Dirk 9700

Bericht door Dirk 9700 »

Deze morgen naar Stekene geweest met de motoremorque voor de TUV-keuring.
Binnen 10 dagen mag ik de sticker ontvangen (samen met de documenten) die moet aangebracht worden op de remorque.
Dus vanaf nu gaan we 100 km/u kunnen rijden op de Duitse snelwegen :razz:

Groeten,
Dirk
Make Life A Ride
BMW Motor Club Vlaanderen lid :wink:
Stappen

Bericht door Stappen »

Dirk,
Heb je deze laten keuren zoals je wagen bij een technisch controle station?
Wat waren de kosten?
Wat zijn de voorwaarden?
Moet de aanhangwagen geremd zijn?
Banden niet ouder dan 4 jaar?
Geniet vandaag, het is later dan je denkt
Dirk 9700

Bericht door Dirk 9700 »

@Stappen,
Heb je deze laten keuren zoals je wagen bij een technisch controle station?
Caravan & Motorhomecenter De Block BVBA
Van 09u00 tot 12u00 waren er mensen van TÜV Nederland aanwezig
Wat waren de kosten?
144€ éénmalig
Wat zijn de voorwaarden?
zie link
Moet de aanhangwagen geremd zijn?
Neen
Banden niet ouder dan 4 jaar?
6 jaar

Groeten,
Dirk
Make Life A Ride
Dirk 9700

Bericht door Dirk 9700 »

Sticker en het document zaten vandaag in de brievenbus.

Groeten,
Dirk
Afbeelding
Make Life A Ride
poestexas

Bericht door poestexas »

sorry jongens dat ik reageer want wat ik hierboven lees, daarvan trek ik mijn wenkbrauwen op. Blijkbaar zijn er hier verschillende die het niet zo op het zware vervoer gemunt hebben. Allemaal goed mogelijk maar toch liefst niet babbelen over dingen waar je geen verstand van hebt.

Vrachtwagens zijn hier begrenst op 88km/h. Dit is geen theorie want de tellers worden om de 6 maand gekontroleerd op de schouwing. Ik garandeer je dat de tellers van de jongere generaties geen km liegen, dit in tegenstelling bij de auto's en moto's. Wat een feit is dat blijkbaar de tellers van buitenlanders (meest oost-europeaanse) het niet nauw nemen met de werkelijkheid. Ouders vrachtwagens (maar dan ook "oudere") kunnen misschien nog iets harder. Dit is dan ook de reden waarom de vrachtwagens allen zo dicht achter elkaar rijden en waarom het soms km's duurt voor ze elkaar voorbij geraken. Ze kunnen allemaal 88 maar de éne houdt het op 87 en de andere op 89. Veel verschil zal er echter niet op zitten. Wel zijn er verschillende die het nodig vinden om te prutsen aan de begrenzing. Bij de volgende schouwing zijn er dan problemen want de begrenzing neemt men wel serieus bij de schouwing. (niet van horen zeggen maar daadwerkelijk ondervonden)
Wat de aanhangwagens betreft wordt hetzelfde princiepe toegepast als op de autocars. Als deze voldoen aan een reeks voorwaarden kunnen deze ook een 100-toelating bekomen in duitsland.
De aanhangwagens die voldoen aan de voorwaarden zullen allen voldoen aan bepaalde veiligheidsvoorwaarden. Zo zal er bij elke aanhangwagen (zoals bij de autocars) een attest dienen bijgevoegd te worden, afgeleverd door de fabrikant, dat de aanhangwagen met succes een klapbandtest heeft doorstaan; het zal dan ook meestal uitsluitend over geremde aanhangwagens gaan en geen aanhangwagens met een totaal gewicht op de weg van max. 750kg.
Zo zullen er nog verschillende voorwaarden gesteld worden om een 100-toelating te krijgen.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Krisis

Bericht door Krisis »

Beste Dirk9700,

ik heb je een privéberichtje gestuurd.

grtn
Kris
Yamaha XT125 - Yamaha XT 500 - Honda Shadow 1100 - Suzuki DR800BIG - BMW R850R - BMW R1100GS - BMW R1100R - BMW R1150GS Adv - BMW R1200GS LC
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
Plaats reactie