2 weken geleden heb ik een weekje in de Alpen rondgetoerd en een grappig, maar redelijk lastig probleem meegemaakt.
Boven op de bergpas men koffer opengedaan om fototoestel uit te nemen, 's avonds aankomen in het hotel en m'n koffer onder geen beding open te krijgen.
Liggen trekken met 2 man, uiteindelijk een mes tussen de rubbers moeten steken waarna ze met een zuchtend geluid openging.
Blijkbaar met het luchtdrukverschil heeft men koffer zich vacuum gezogen.
Aangezien ik content ben dat ze dus waterdicht zijn en geen zin heb om altijd een mes op zak te moeten houden om m'n koffer open te krijgen; hebben jullie dit ook al meegemaakt? En heeft iemand hier misschien een oplossing voor?
Koffers GSA - vacuum trekken
Moderator: GVN
Re: Koffers GSA - vacuum trekken
Tis van horen zeggen maar er zou ergens langs de achterzijde een schroefje moeten zitten...
Sla mij niet dood als dat ne klucht was
Greetz Ward
Sla mij niet dood als dat ne klucht was

Greetz Ward
100GS & R 1150 GS
Een heel klein gaatje in de bodem boren 

-
- Contacteer:
Ontluchtingssetje door de dealer laten monteren (of zelf doen = 2 gaatjes boren en kunststof plaatje met boutje erop monteren).
Hier zie je er een op de topkoffer (zwarte blokje naast het slot). Heb ik destijds ook zelf op mijn koffers van de GSA geplaatst.

Hier zie je er een op de topkoffer (zwarte blokje naast het slot). Heb ik destijds ook zelf op mijn koffers van de GSA geplaatst.

Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + 866Ɩ ƎS ┴˥00ƖƖʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + 866Ɩ ƎS ┴˥00ƖƖʞ
De eerste alu koffers hebben inderdaad dit probleem. Ze hebben niet het decompressieventieltje van de verbeterde versie. Je kan ze ook herkennen aan de stofkappen voor de sloten: deze zijn in de eerste versie in rubber, later is dat vervangen door ABS plastic. Zoals Erwin hierboven schreef: namontagekit ventieltje verkrijgbaar bij BMW: partnummer 71 60 7 713 577. Is mij wel niet duidelijk of het om één ventieltje gaat of een set van drie. Prijs iets meer dan 20 euro.
Wat ik altijd doe, is een hoek van een zakdoek tussen het deksel meesluiten. Dit is voldoende om de koffer te decompresseren.
Wat ik altijd doe, is een hoek van een zakdoek tussen het deksel meesluiten. Dit is voldoende om de koffer te decompresseren.