ABS defect

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
diversion
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jul 2012, 20:51

ABS defect

Bericht door diversion »

Het abs (achteraan) van m'n bmw r 1200 st (bouwjaar 2005) doet het niet meer. Vreemd genoeg krijg ik op het dashboard geen melding van een probleem. Aan een voorwielblokkering, of het uitlokken van het in werking stellen van het abs heb ik me niet gewaagd, 'k weet dus niet of het abs vooraan ook defect is. Iemand een idee wat er loos zou kunnen zijn ? Dank bij voorbaat.

Henk
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: ABS defect

Bericht door Danny »

Ben je wel zeker he dat het defect is, waarop baseer je je ?? :mrgreen:
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: ABS defect

Bericht door Raketman »

ABS achteraan is nochthans gemakkelijk om te testen : ge plant uwe voet op het pedaalke aann 30km/h, als den band schuift dan werkt het niet meer. Aan minder dan 8km/h moet ge niet testen, dan werkt het ABS zowieso niet...
Nil volentibus arduum
diversion
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jul 2012, 20:51

Re: ABS defect

Bericht door diversion »

Al wel gedaan hoor, eens (te) ferm geremd achteraan met als gevolg een blokkerend achterwiel. Uiteindelijk ben ik er op die manier achtergekomen dat het abs me in de steek liet. Zou het kunnen dat het niet om een elektronisch maar om een mechanisch probleem gaat en dat dit de reden is waarom er geen waarschuwingslichtje op m'n display verschijnt ? Of is die mogelijkheid uitgesloten en resulteert het uitvallen van de werking van de abs sowieso altijd in een aanfloepend lichtje, wat bij mijn motorfiets dan toch niet het geval is.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: ABS defect

Bericht door Danny »

nee mechanisch en dan geen registratie dat zie ik niet gebeuren tenzij 't lampke ook kapot is.

Als we eens wisten vanwaar je was dan kon je vast wel bij iemand van 't forum langs gaan...

Heb je die motor al lang?? nieuw gekocht of tweedehands en heb je de ABS al ooit weten werken voorheen??
diversion
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jul 2012, 20:51

Re: ABS defect

Bericht door diversion »

Danny, het lampke is wellicht niet kapot want bij het inschakelen van het contact en het doorlopen van de controleprocedure knippert het lampje zoals gewoonlijk om dan onmiddellijk na het wegrijden te doven.

Ik heb de motor tweedehands gekocht, begin 2010. Was toen een goeie 4 jaar oud en had, jawel, net geen 2400 km. Stond al heel lang stil, en de benzinepomp bleek defect. De eigenaar is wel zo fair geweest nog de helft van de kosten voor zich te nemen. Enkele maanden geleden nog een defect gehad, een onderdeel dat de benzinepomp stuurde bleek de geest te hebben gegeven.

N.a.v. die herstelling is toen, denk ik toch, ook de remvloeistof vervangen. Zou het kunnen dat daar iets fout gegaan is of iets vergeten wat nu resulteert in het falende abs of sluit je dit uit ? De weken erna weinig gereden en het probleem vastgesteld tijdens mijn vakantie in de buurt van de Mont Ventoux bij een nogal fors remmaneuver.

Tot nu toe heeft het abs altijd gewerkt (vooraan evenwel nog nooit weten tussenkomen, achteraan daarentegen gebeurt dat wel eens meer).

Ik ben woonachtig in West-Vlaanderen.

Dank voor je ultrasnelle reactie's.

Henk






Ik woon in West-Vlaanderen
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: ABS defect

Bericht door Danny »

west vlaanderen is me wat ver... :mrgreen: tja dan zal 't eens uitlezen worden vrees ik, moest er een fout zijn zou die zeker doorgegeven worden via de lamp in je dash...

Verder is 't moeilijk te beoordelen van op afstand, ik zou zelf graag een paar dingen testen maar dat doe je zo maar niet via de pc.
probeer hoedanook dat voorwiel eens een beetje te blokkeren in kiezels ofzo, gaat echt vanzelf. dan weten we weeral iets meer...
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: ABS defect

Bericht door Wiedewa »

Wil me er eigenlijk niet mee moeien maar die remolie boeit me wel ?
Als die motor in 4jaar 2400km gereden heeft is er dus niks aan gedaan, kan ik me voorstellen.
Die rem-olie is hygroscopisch, dat wil zeggen dat die graag water opneemt.

Heb je eindelijk dat water in je systeem word het lastig om het eruit te krijgen.
Meestal zijn de zuigers en cylinder met de rubbers ingeteerd oftewel aangevreten door het vocht.
Dit heeft dan tot gevolg het vast gaan zitten van het hele rem-systeem, dus ook de ABS.

Het kan goed dat dit weer los komt als je er iedere dag zeg maar 'n 50km mee rijdt.
Maar de rem-olie verversen zou ik als pré aanbevelen.

mvg Nico
MG Breva 850
diversion
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jul 2012, 20:51

Re: ABS defect

Bericht door diversion »

Nico, na aankoop wel al zo'n 10 000 km gereden zonder problemen, ik denk trouwens dat de remvloeistof zelfs al 2x is ververst, daar zit het probleem m.i. zeker niet.

Danny, 'k zal sowieso moeten langsgaan bij m'n dealer om de motorfiets 'aan het infuus' te hangen. Hopelijk gaat het niet om de Pressure Modulator (34517715109) kostprijs $ 2198.08... http://www.realoem.com" onclick="window.open(this.href);return false;

I'll let you know.

Toch nog een vraagje. Zit er misschien ergens goed verborgen een knopje of schakelaartje waarmee je het abs kunt uitschakelen, naar verluidt kan je bij de r 1200 gs het abs 'monddood' maken. Het betreft dus een r 1200 st.

Thanx
Henk
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: ABS defect

Bericht door Danny »

Bij een ST geen idee, 't spijt me...

uitlezen kan ik wel voor je :wink:
diversion
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jul 2012, 20:51

Re: ABS defect

Bericht door diversion »

Dank voor het aanbod hoor,

2 x 145 km is iets teveel van het goede, ik hou je zeker op de hoogte van de verdere evolutie, kan wel nog even duren gezien niet te veel tijd voor 't moment.
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: ABS defect

Bericht door Pol »

diversion schreef:Nico, na aankoop wel al zo'n 10 000 km gereden zonder problemen, ik denk trouwens dat de remvloeistof zelfs al 2x is ververst, daar zit het probleem m.i. zeker niet.

Danny, 'k zal sowieso moeten langsgaan bij m'n dealer om de motorfiets 'aan het infuus' te hangen. Hopelijk gaat het niet om de Pressure Modulator (34517715109) kostprijs $ 2198.08... http://www.realoem.com" onclick="window.open(this.href);return false;

I'll let you know.

Toch nog een vraagje. Zit er misschien ergens goed verborgen een knopje of schakelaartje waarmee je het abs kunt uitschakelen, naar verluidt kan je bij de r 1200 gs het abs 'monddood' maken. Het betreft dus een r 1200 st.

Thanx
Henk
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=34&fg=21" onclick="window.open(this.href);return false;
aan nr13 zit een fiche (capteur de vitesse de rour)/meten van uw wielsnelheid.ABS.wil je dat uitschakelen !?
diversion
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jul 2012, 20:51

Re: ABS defect

Bericht door diversion »

Nee Pol, ik wil het abs zeker niet kortwieken. Het probleem is dat het abs, zeker achteraan, niet marcheert en dat er vreemd genoeg van dit falen geen indicatie komt op het dashboard. Ik vroeg me enkel af of ik eventueel per ongeluk het abs niet zelf heb gedesactiveerd. In de handleiding vind ik evenwel niets terug over de mogelijkheid om het abs uit te schakelen wat vermoedelijk wel kan bij een r 1200 GS, maar dan zal dat vermoedelijk ook wel worden aangegeven op het schermpje.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: ABS defect

Bericht door Danny »

Bij een GS kan je deactiveren maar telkens als je herstart zal je dit moeten herhalen, zit zo ingebouwd om veiligheidsredenen...

dus per ongeluk uitschakelen en uitgeschakeld blijven kan je al vergeten. :mrgreen:
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: ABS defect

Bericht door JohanDB »

Ge zijt toch zeker dat er abs op zit he ...
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: ABS defect

Bericht door Pol »

diversion schreef:Nee Pol, ik wil het abs zeker niet kortwieken. Het probleem is dat het abs, zeker achteraan, niet marcheert en dat er vreemd genoeg van dit falen geen indicatie komt op het dashboard. Ik vroeg me enkel af of ik eventueel per ongeluk het abs niet zelf heb gedesactiveerd. In de handleiding vind ik evenwel niets terug over de mogelijkheid om het abs uit te schakelen wat vermoedelijk wel kan bij een r 1200 GS, maar dan zal dat vermoedelijk ook wel worden aangegeven op het schermpje.
en ? opgelost ?
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: ABS defect

Bericht door Walter Gaas »

Mmm motorfiets 4 jaar oud en in 't begin van zijn leven vaak stilgestaan... Zou het de batterij kunnen zijn? Het ABS heeft bij het starten een zekere spanning nodig, anders gaat het niet in werking. Het is perfect mogelijk dat er nog genoeg leven in de batterij zit om de startmotor aan te laten slaan, maar dat er niet genoeg meer is om ook het ABS in werking te laten treden. Normaal krijg je dan permanent knipperende ABS lampjes.
Meten is weten...
R-robin
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jan 2011, 19:49
Woonplaats: Zomergem
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: ABS defect

Bericht door R-robin »

Als mijn R1100 RT van de druppellader komt heb ik geen probleem met ABS, echter na zelfs een korte rit opnieuw starten blijven de abs lichtjes knipperen.
is dit dan enkel een batterij probleem of is er meer aan de hand.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: ABS defect

Bericht door Danny »

Nee er is niks meer aan de hand, het ABS reageert op een dipspanning die veroorzaakt wordt door het hoge stroomverbruik van je startmotor. Nadeel aan 't systeem is dat als je je contact aanzet de ABS al aan zijn opstart begint en als je dan op de startknop drukt dan veroorzaak je een spanningsdip. Hierdoor reageert de ABS dmv zichzelf niet in te schakelen omwillen van te weinig spanning. wat je kan doen is de opstart van de ABS na het starten te laten gebeuren, probleem voor eeuwig en altijd van de baan.
Nu start je ABS op als je motor draait, net als je koplamp, achterlicht etc omdat deze ook geschakeld worden door de ontlastingrelais dewelke toelaat dat er optimale spanning naar de motoropstart gaat.

Dus bekabeling een beetje wijzigen en 't is gefikst, bij de RT toch een twee uurkes werk maar daarna werkt alles perfect :mrgreen:
diversion
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jul 2012, 20:51

Re: ABS defect

Bericht door diversion »

Is er eindelijk van gekomen de computer eens te laten uitlezen, zij het dan wel niet bij een officiële dealer, dus met een eenvoudig(er) toestel. Bleek 2 foutmeldingen te bevatten, iets met wielslip vooraan, en een probleem achteraan. Helaas kon de mekanieker zich de codes van de foutmeldingen niet meer herinneren. Inmiddels functioneert het abs-achteraan opnieuw, overigens reeds voor het uitlezen. Een paar weken geleden bleven het abs-lampje en en rode driehoek overigens knipperen na het wegrijden. 'k Heb de motor toen eens afgezet, kort erna terug gestart waarna het probleem zich niet meer voordeed.

Een collega van mij, die op zoek is naar een tweedehands GT, kreeg bij een BMW-dealer overigens de raad best te gaan voor een exemplaar vanaf bouwjaar 2008 wegens het niet al te betrouwbare ... ABS bij de oudere uitvoeringen. Lijkt me veelzeggend...

Alvast dank voor de tips
Plaats reactie