additieven in benzine.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Beemerke Beem
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 feb 2012, 17:35
Woonplaats: Aartselaar
Locatie: Antwerpen, Vlaanderen

additieven in benzine.

Bericht door Beemerke Beem »

In 1985 heb ik mij een nieuwe K100RT aangeschaft. Daar heb ik in alle weersomstandigheden mee gereden, meestal woon-werk, en heb daar nu 338.000 kilometer mee gedaan. Nooit problemen mee gehad buiten onderhoudt. Nu ik heb zo'n 2 jaar geleden een andere motorfiets gekregen van m'n vrouw (K1200LT). Daardoor werdt de K100RT op non actief gezet. Heb daardoor alle vloeistoffen vervangen, maar af en toe reedt ik er toch eens mee. Tot nu. Toen ik de beemer wou starten deedt hij het niet. Wat mij opviel was dat de benzinepomp niet zoemde. Ik dacht eerst aan oxydatie van de zekering en kontakten. Nadat ik deze uitgetest had, bleken ze OK te zijn. Dan maar naar de benzinepomp gaan kijken. Wat ik daar aantrof was niet zo fraai. Alle rubber onderdelen lijken wel opgelost te zijn door, ik vermoedt, de benzine/dampen in de tank. Ik vermoedt dat er stukjes rubber tot in de pomp zijn geraakt. Daar het al een tijdje geleden is dat ik nog getankt heb, met de K100, en ik altijd bij dezelfde tankstation ga. Vermoedt ik dat de brandstof producent er stiekem additieven aan toe gevoegd heeft, zoals E10 benzine in Frankrijk, dit om de kosten te drukken. Ik heb altijd octaan 95 getankt. Toen ik afgelopen september in Barcelonnette was, viel mij op dat er daar alleen 95 E10 benzine tekoop was. Daar ik niet weet of mijn K 1200 deze brandstof aankan, heb ik voor de zekerheid maar 98 getankt, die was nog zonder E10 te koop. Voor ik de brandstofproducent aanschrijf, zou ik graag willen vernemen wat en hoe ik dat het beste doe?

Afbeelding
Afbeelding
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Re: additieven in benzine.

Bericht door Erik »

het oplossen van rubbers in de benzinetank gedurende langere tijd stilstand is geen zeldzaamheid, ook zonder E10
ik denkt daarom bij uw K100RT aan "Standschaden"

E10 tankt ik wanneer het aan hetzelfde tankstation goedkoper is dan 95, tot dusver (50.000 km) zonder problemen. Volgens de fabrikant kan dat.
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: additieven in benzine.

Bericht door Danny »

Buiten die kapotte rommel vervangen kan je niks doen he, de ketel is minstens 20 jaar oud dan kan je moeilijk gaan zeuren over een verduurd rubberke he of 't aan de brandstof ligt laat ik in 't midden.
Allicht wel maar op die leeftijd en met die km's vind ik 't niet abnormaal. ik begrijp wel dat het voor velen een oerdegelijke BMW is maar ook die rubber heeft zijn tijd van komen en gaan :mrgreen:
Beemerke Beem
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 feb 2012, 17:35
Woonplaats: Aartselaar
Locatie: Antwerpen, Vlaanderen

Re: additieven in benzine.

Bericht door Beemerke Beem »

Ik denk dat ik dan maar eens alles ga demonteren van het brandstof systeem en alles vernieuwen i.v.m. slangen en rubbers en doorspoelen.
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: additieven in benzine.

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
Verduurde rubbers,en andere weggerotte dingen,daar heb ik de laatste maanden al een beetje ervaring mee(he Danny?)
Nu ik deze foto,s zie,denk ik dat er bij mijn R1100RS ook wel een rubbertje kan kapot zijn,want die is ook al 18 jaar oud.
Ik tank altijd 95 octaan,en in Franrijk ook E10,en hij gaat nog goed(voorlopig toch nog) maar ik heb nog maar 102.000km,
dus ik heb nog wat te gaan.En ik blijf er mee gaan.
Salu.
Chris.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: additieven in benzine.

Bericht door Dirk Pauwels »

27 jaar en 338000km, da's niet slecht voor brandstofpomp, weinigen die het zullen evenaren of beter doen denk ik.
Lijkt wel gesmolten :grin:

Bij onze ducskes vroeger zat er een overloop darmke in de tank, dus aangesloten aan de tankdop flens en liep dan door de tank om ergens onder de moto uit te komen. Zoals bij veel moto's, alleen hadden de Italianen een serie darmpkes uit china laten komen denk ik.... die slangskes losten ook op, wat vrij vervelend is, want valt dan onder in de tank, en de benzine loopt er uit :lol: :lol:
Om maar te zeggen, die van U kan in het guiness book.... :grin:
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 16 okt 2012, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Re: additieven in benzine.

Bericht door Erik »

naar aanleiding van ervaringen op FlyingBrick heb ik deze benzinepomp op reserve gekocht voor mijn Bosch benzinepomp.
Kostte me € 32,30 inkl. verzending (BMW-ETK: € 260).
Er moest enkel een pijpje worden ingekort vanwege de voorzeef.
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
herbertroelandt
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 okt 2004, 21:31
Locatie: Hofstade

Re: additieven in benzine.

Bericht door herbertroelandt »

Mijn K100RT uit 1985 heeft 612.000 km gelopen zonder problemen met de benzinepomp of andere rubbers. Ik heb de moto wel verkocht voor er ethanol aan de benzine werd toegevoegd, wel héél veel op loodvrije gereden.

Ik weet dat de ethanol vroegere rubbersoorten aantast, de huidige modellen hebben daar geen last van.
R1200GS ADV 2016
K1600 GTL 2013
Plaats reactie