additieven in benzine.
Moderator: GVN
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 17 feb 2012, 17:35
- Woonplaats: Aartselaar
- Locatie: Antwerpen, Vlaanderen
additieven in benzine.
In 1985 heb ik mij een nieuwe K100RT aangeschaft. Daar heb ik in alle weersomstandigheden mee gereden, meestal woon-werk, en heb daar nu 338.000 kilometer mee gedaan. Nooit problemen mee gehad buiten onderhoudt. Nu ik heb zo'n 2 jaar geleden een andere motorfiets gekregen van m'n vrouw (K1200LT). Daardoor werdt de K100RT op non actief gezet. Heb daardoor alle vloeistoffen vervangen, maar af en toe reedt ik er toch eens mee. Tot nu. Toen ik de beemer wou starten deedt hij het niet. Wat mij opviel was dat de benzinepomp niet zoemde. Ik dacht eerst aan oxydatie van de zekering en kontakten. Nadat ik deze uitgetest had, bleken ze OK te zijn. Dan maar naar de benzinepomp gaan kijken. Wat ik daar aantrof was niet zo fraai. Alle rubber onderdelen lijken wel opgelost te zijn door, ik vermoedt, de benzine/dampen in de tank. Ik vermoedt dat er stukjes rubber tot in de pomp zijn geraakt. Daar het al een tijdje geleden is dat ik nog getankt heb, met de K100, en ik altijd bij dezelfde tankstation ga. Vermoedt ik dat de brandstof producent er stiekem additieven aan toe gevoegd heeft, zoals E10 benzine in Frankrijk, dit om de kosten te drukken. Ik heb altijd octaan 95 getankt. Toen ik afgelopen september in Barcelonnette was, viel mij op dat er daar alleen 95 E10 benzine tekoop was. Daar ik niet weet of mijn K 1200 deze brandstof aankan, heb ik voor de zekerheid maar 98 getankt, die was nog zonder E10 te koop. Voor ik de brandstofproducent aanschrijf, zou ik graag willen vernemen wat en hoe ik dat het beste doe?
Re: additieven in benzine.
het oplossen van rubbers in de benzinetank gedurende langere tijd stilstand is geen zeldzaamheid, ook zonder E10
ik denkt daarom bij uw K100RT aan "Standschaden"
E10 tankt ik wanneer het aan hetzelfde tankstation goedkoper is dan 95, tot dusver (50.000 km) zonder problemen. Volgens de fabrikant kan dat.
ik denkt daarom bij uw K100RT aan "Standschaden"
E10 tankt ik wanneer het aan hetzelfde tankstation goedkoper is dan 95, tot dusver (50.000 km) zonder problemen. Volgens de fabrikant kan dat.
Re: additieven in benzine.
Buiten die kapotte rommel vervangen kan je niks doen he, de ketel is minstens 20 jaar oud dan kan je moeilijk gaan zeuren over een verduurd rubberke he of 't aan de brandstof ligt laat ik in 't midden.
Allicht wel maar op die leeftijd en met die km's vind ik 't niet abnormaal. ik begrijp wel dat het voor velen een oerdegelijke BMW is maar ook die rubber heeft zijn tijd van komen en gaan
Allicht wel maar op die leeftijd en met die km's vind ik 't niet abnormaal. ik begrijp wel dat het voor velen een oerdegelijke BMW is maar ook die rubber heeft zijn tijd van komen en gaan
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 17 feb 2012, 17:35
- Woonplaats: Aartselaar
- Locatie: Antwerpen, Vlaanderen
Re: additieven in benzine.
Ik denk dat ik dan maar eens alles ga demonteren van het brandstof systeem en alles vernieuwen i.v.m. slangen en rubbers en doorspoelen.
-
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
- Woonplaats: Gierle
- Locatie: Antwerpen,Gierle
Re: additieven in benzine.
Hallo.
Verduurde rubbers,en andere weggerotte dingen,daar heb ik de laatste maanden al een beetje ervaring mee(he Danny?)
Nu ik deze foto,s zie,denk ik dat er bij mijn R1100RS ook wel een rubbertje kan kapot zijn,want die is ook al 18 jaar oud.
Ik tank altijd 95 octaan,en in Franrijk ook E10,en hij gaat nog goed(voorlopig toch nog) maar ik heb nog maar 102.000km,
dus ik heb nog wat te gaan.En ik blijf er mee gaan.
Salu.
Chris.
Verduurde rubbers,en andere weggerotte dingen,daar heb ik de laatste maanden al een beetje ervaring mee(he Danny?)
Nu ik deze foto,s zie,denk ik dat er bij mijn R1100RS ook wel een rubbertje kan kapot zijn,want die is ook al 18 jaar oud.
Ik tank altijd 95 octaan,en in Franrijk ook E10,en hij gaat nog goed(voorlopig toch nog) maar ik heb nog maar 102.000km,
dus ik heb nog wat te gaan.En ik blijf er mee gaan.
Salu.
Chris.
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: additieven in benzine.
27 jaar en 338000km, da's niet slecht voor brandstofpomp, weinigen die het zullen evenaren of beter doen denk ik.
Lijkt wel gesmolten
Bij onze ducskes vroeger zat er een overloop darmke in de tank, dus aangesloten aan de tankdop flens en liep dan door de tank om ergens onder de moto uit te komen. Zoals bij veel moto's, alleen hadden de Italianen een serie darmpkes uit china laten komen denk ik.... die slangskes losten ook op, wat vrij vervelend is, want valt dan onder in de tank, en de benzine loopt er uit
Om maar te zeggen, die van U kan in het guiness book....
Lijkt wel gesmolten
Bij onze ducskes vroeger zat er een overloop darmke in de tank, dus aangesloten aan de tankdop flens en liep dan door de tank om ergens onder de moto uit te komen. Zoals bij veel moto's, alleen hadden de Italianen een serie darmpkes uit china laten komen denk ik.... die slangskes losten ook op, wat vrij vervelend is, want valt dan onder in de tank, en de benzine loopt er uit
Om maar te zeggen, die van U kan in het guiness book....
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 16 okt 2012, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: additieven in benzine.
naar aanleiding van ervaringen op FlyingBrick heb ik deze benzinepomp op reserve gekocht voor mijn Bosch benzinepomp.
Kostte me € 32,30 inkl. verzending (BMW-ETK: € 260).
Er moest enkel een pijpje worden ingekort vanwege de voorzeef.
Kostte me € 32,30 inkl. verzending (BMW-ETK: € 260).
Er moest enkel een pijpje worden ingekort vanwege de voorzeef.
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 21:31
- Locatie: Hofstade
Re: additieven in benzine.
Mijn K100RT uit 1985 heeft 612.000 km gelopen zonder problemen met de benzinepomp of andere rubbers. Ik heb de moto wel verkocht voor er ethanol aan de benzine werd toegevoegd, wel héél veel op loodvrije gereden.
Ik weet dat de ethanol vroegere rubbersoorten aantast, de huidige modellen hebben daar geen last van.
Ik weet dat de ethanol vroegere rubbersoorten aantast, de huidige modellen hebben daar geen last van.
R1200GS ADV 2016
K1600 GTL 2013
K1600 GTL 2013