Momentsleutel
Moderator: GVN
-
dejos
Momentsleutel
Op wat moet ik letten bij aankoop van een momentsleutel , en welke is de gebruiksvriendelijkste?
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
-
Beemerke Beem
Re: Momentsleutel
Dat je ermee kunt werken.
Kijk zeker dat er een calibratierapport bij is en een Nederlandstalige handleiding.
Ik ben gisteren (zaterdag) naar Nederland een digitale gaan halen (109 €). Het is niet bij de deur, maar het was redelijk weer een dan maar een uitstapje gedaan.
http://www.buitelaar.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk zeker dat er een calibratierapport bij is en een Nederlandstalige handleiding.
Ik ben gisteren (zaterdag) naar Nederland een digitale gaan halen (109 €). Het is niet bij de deur, maar het was redelijk weer een dan maar een uitstapje gedaan.
http://www.buitelaar.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
De kalibratie is voor mij van ondergeschikt belang, het voornaamste is dat je gelijkmatig kan aantrekken. De absolute waarde komt op de 2de plaats waardoor je met een goedkoop brico model ook goed kan werken.
-
Jo De Paepe
laat dat nu juist het doel van een momentsleutel zijnDe kalibratie is voor mij van ondergeschikt belang
ik werk al enkele jaren met eentje van Proxxon voor het lichte werk tot 30Nm en een Facom voor het zware tot 125Nm
De proxxon is best betaalbaar en voldoet heel goed
http://www.proxxon.com/eng/html/23354.php
De Facom heb ik kunnen kopen uit een Faillissement ,anders is hij wat veeeel te duur voor hobby werk
Heb er net eigenlijk ook een gekocht voor 30Euro of zoiets.Jo De Paepe schreef:,anders is hij wat veeeel te duur voor hobby werk
Meer om de problemen met de auto op te lossen.
Zegd die monteur van me motor, draai dingen altijd zo vast dat ze ook nog los kunnen
Weet bij de remschijven die boutjes moeten exact op koppel, een streepje meer en kapot boutje.
Ook de koppeling heeft dat, maar dat zijn rekboutjes en die kunnen eigenlijk niet los.
Doe je die los breken ze af meestal, als het huis er dan afkan kan je de boutjes er met de vingers uitdraaien.
Voor de voorpoten is het wel nodig, die kunnen vaker gedemonteerd en gemonteerd worden.
Vindt het dan wel belangrijk omdat je anders je kroonplaat zou kunnen verprutsen, door te vast.
mvg Nico
MG Breva 850
dejos schreef:Op wat moet ik letten bij aankoop van een momentsleutel , en welke is de gebruiksvriendelijkste?
Dat je er eentje koopt die een ruime gebruiksmarge heeft, bv je gaat hem gemiddeld gebruiken om bouten rond de 20 tot 100NM aan te trekken dan neem je eentje die daar rijkelijk voorbij gaat of je neemt er twee. Momentsleutels gaan gauw de fout in in aanvang en eindfase.
een sleutel die tot 160NM gaat is niet echt betrouwbaar meer rond de 155NM.
beter een kleintje nemen tot bv 5 tot 40NM en dan een grotere van 20 tot 160 ofzo...
daarbovenop heb je nog de keuze van een 1/4, 3/8 of 1/2... zwaarder heb je aan een moto niet nodig.
dus reken op verloopstukken of kijk naar de doppen of andere prullaria die je al hebt
goed in prijs en kwaliteit:
http://www.vynckier.biz/nl/handtools/mo ... 292-3492ag
-
John
- Contacteer:
En zeker niet vergeten!! Terug op nul draaien als je dat ding weg legt. Dus de veer mag niet belast zijn als je dat ding op bergt. Duidelijk? 
Als je het betrouwbaar wil neem dan een goed bekend merk,
In aflopende prijs
Snap On
Facom en / of Stahlwille
Hazet
Gedore
Meestal te koop bij de automaterialen handel.
Gangbaar voor BMW is 1 sleutel tot 30 Nm en een sleutel tot 150 Nm
En inderdaad terug draaien voor het opbergen op zijn laagste stand.
Neem een sleutel met klik meachniek en niet zo'n ding met een buigende veer en wijzer. Dat is echt troep
In aflopende prijs
Snap On
Facom en / of Stahlwille
Hazet
Gedore
Meestal te koop bij de automaterialen handel.
Gangbaar voor BMW is 1 sleutel tot 30 Nm en een sleutel tot 150 Nm
En inderdaad terug draaien voor het opbergen op zijn laagste stand.
Neem een sleutel met klik meachniek en niet zo'n ding met een buigende veer en wijzer. Dat is echt troep
CeesBmw schreef:Als je het betrouwbaar wil neem dan een goed bekend merk,
In aflopende prijs
Snap On
Facom en / of Stahlwille
Hazet
Gedore
met 150 moet je de pon of achterbrug er al niet uithalen of ja uithalen wel maar niet inzetten
Beta niet vergeten als je over A merken praat. voor occasioneel gebruik zou ik echter geen dure merksleutel nemen, een goedkopere -lees middenmoot- voldoet best voor een "af en toe" sleutelaar... de ijking controleren iedere zoveel jaar pf jaarlijks is belangrijker dan 't merk! (vind ik)
-
costerke
Ik heb STAHLWILLE momentsleutels, eentje die gaat van 6 tot 50NM en
de grotere gaat van 50 tot 200NM.
Ben zojuist in de kelder de veerspanning er gaan afhalen
, stond nog ingesteld nadat
ik de wintervelgen(op de koekblikken) had geplaatst.
Groeten Rudy.
de grotere gaat van 50 tot 200NM.
Ben zojuist in de kelder de veerspanning er gaan afhalen
ik de wintervelgen(op de koekblikken) had geplaatst.
Groeten Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Die dingen van Rothewald die ze bij de RAD-shop verkopen, is dat te betrouwen ?
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
Kan best maar als klutser/prutser/bricoleur (die ik ben) aan een machien van pakweg 15000 eur werken en op een "strategische" plaats met een brico model op koppel trekken lijkt mij toch ni aangewezen.PHILIP schreef:De kalibratie is voor mij van ondergeschikt belang, het voornaamste is dat je gelijkmatig kan aantrekken. De absolute waarde komt op de 2de plaats waardoor je met een goedkoop brico model ook goed kan werken.
-
John
- Contacteer:
Dat vind ik dan weer een serieus overtrokken antwoord. Zelfs al heb je geen moment-sleutel en doe je al je werkzaamheden op gevoel (hopelijk wel met een beetje ervaring met sleutelen)
Dan moet je die klus kunnen klaren. Jaren heb ik zonder dat ding gewerkt aan motoren, ook auto-motors en zonder ooit iets kapot te trekken of een kulas die achteraf ging lekken.
Als je een beetje "feeling" hebt, (en ook nog eens zo'n sleutel hebt, ook al is't er eentje van "den Aldi") moet je echt niet bang zijn.
Dan moet je die klus kunnen klaren. Jaren heb ik zonder dat ding gewerkt aan motoren, ook auto-motors en zonder ooit iets kapot te trekken of een kulas die achteraf ging lekken.
Als je een beetje "feeling" hebt, (en ook nog eens zo'n sleutel hebt, ook al is't er eentje van "den Aldi") moet je echt niet bang zijn.
ALs ge gelijk hebt hedde gelijkJohn schreef:Dat vind ik dan weer een serieus overtrokken antwoord. Zelfs al heb je geen moment-sleutel en doe je al je werkzaamheden op gevoel (hopelijk wel met een beetje ervaring met sleutelen)
Mijn beste wensen aan alle mensen van goede wil ! Ongelukkige repliek van mij op de post van Philip,'t is een weloverwogen keuze van hem en misschien dient zijn brico sleutel alleen maar om 't roulement van zijn wasmachien te vervangenJohn schreef:Dat vind ik dan weer een serieus overtrokken antwoord. Zelfs al heb je geen moment-sleutel en doe je al je werkzaamheden op gevoel (hopelijk wel met een beetje ervaring met sleutelen)
zopas bij de plaatselijke speciaalzaak voor autogereedschap een momentsleutel gekocht, uiteindelijk.
Een 3/8 tot max 110 nm van force.
Ik vroeg of die dingen nooit is in reclame kwamen en ik kreeg plots een fikse korting van 20 procent
Voor 50 euro mocht ik hem meenemen.
ltwp
Een 3/8 tot max 110 nm van force.
Ik vroeg of die dingen nooit is in reclame kwamen en ik kreeg plots een fikse korting van 20 procent
Voor 50 euro mocht ik hem meenemen.
ltwp
R1200GS 2008 en G 450 X
110 nm = nanometer, dat is de gemiddelde baard groei per 22 seconde. je zal wel Nm als in newtonmeter bedoelen
-
dejos
Vandaag , momentsleutel gekocht van het merk "FORCE"1/2" 42-210 Nm en 470mm lengte .
Aan allen bedankt voor de reacties op m'n vraag .
Aan allen bedankt voor de reacties op m'n vraag .
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
Nog eens efkes onder de aandacht brengen,
De momentsleutels die ze bij de RAD verkopen, dus deze en deze, zijn die hun geld waard ?
De momentsleutels die ze bij de RAD verkopen, dus deze en deze, zijn die hun geld waard ?
Greetz,
P@trick
P@trick
-
Dirk Pauwels
kan het merk niet zien, lijken mij iets goedkoop chinees, dan is 40 euro nog stevig. zoiets kan je voor minder kopen. ik zou toch eentje van een goed merk kopen, en bij voorkeur 1 voor de lichte aanhaalmomenten bv 5-24 en eentje voor de zware tot bv 210Nm. Als je wat zoekt kan je merksleutels vinden voor dat geld.
is die RAD daarom slecht, wss niet, maar bij een goed merk ben je zeker dat ze goed gecalibreerd zijn.
is die RAD daarom slecht, wss niet, maar bij een goed merk ben je zeker dat ze goed gecalibreerd zijn.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
mecapuet
Betere vraag is dat ze de naam "momentsleutel" wel waard zijn, de betrouwbare beginnen van rond de 100 Euro.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....