Slecht draaien en stilvallen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Slecht draaien en stilvallen

Bericht door Tommeke »

Na amper 300km te hebben gereden met mijn K1200GT van 2007 met 13000km op de teller die ik een maand geleden van een particulier heb gekocht, ben ik deze morgen voor de tweede keer in twee weken tijd gedepanneerd.

De eerste keer was toen ik op één van de zeer koude, maar droge winterdagen wilde vertrekken na een familiebezoekje en de motor niet mooi rond draaide. De motor dan maar stilgelegd en na het oliepeil te hebben gecontroleerd dan maar eens opnieuw proberen starten. Ondanks het feit dat de startmotor mooi rond draaide lukte dit niet. Het leek alsof er geen brandstof in de motor raakte, ondanks het feit dat ik de dag voordien de motor volgetankt had. Nog enkele keren proberen en dan uiteindelijk maar de broer opgetrommeld teneinde mij met de aanhangwagen te komen halen en bij de dealer af te zetten. In afwachting van de aanhangwagen nog enkele keren geprobeerd (tot de batterij er begon onder te lijden) doch zonder succes.
Bij de dealer aangekomen werd de motor uitgelezen en werd er geen foutcode weergegeven. Op basis van mijn klachten werd het relais van de brandstofpomp vervangen, gezien hun ervaring leerde dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn. Daarna opnieuw proberen starten, doch gezien de batterij al had afgezien lukte dit niet. Op aanraden van de technieker dan maar niet verder geprobeerd met een andere batterij omdat hij er reeds voor vreesde dat de motor verzopen zou kunnen zitten door het vele proberen. Beter was de motor een dag te laten staan en dan nog eens opnieuw te proberen, gevolgd door een rit waarbij er eens in toeren werd getrokken.
De motor dan maar op de aanhangwagen meegenomen naar huis gezien we op verlof vertrokken en ik eens we terugwaren dan wel nog eens zou proberen.

Een goede week later, maar bij temperaturen onder nul de motor dan maar eens proberen starten. Na een keer of drie proberen en met redelijk wat rook, sloeg de motor aan. Gezien de motor naar mijn mening redelijk mooi rond draaide mij intussen binnen gaan omkleden terwijl de motor warm draaide en dan vertrokken. Bij het wegrijden draaide de motor niet meer zo mooi rond, maar na een kleine 300 meter kwam hij er door en was alles terug normaal.
De rest van de dag een rit gereden met enkele stops, waarbij de motor normaal draaide, met uitzondering dan van een keer of twee waarbij hij even leek in te houden. Verder vond ik wel dat de motor mij nogal braaf leek, ondanks het feit dat hij op vol vermogen stond. Ik had nochtans de indruk dat je de trekkracht beter voelde toen ik enkele jaren geleden eens een K1200GT mee kreeg ter vervanging.

Dan een keer of twee naar het werk met de moto (enkele rit 15km), waaronder gisterenavond. Daarbij leek mij alles vrij normaal, met uitzondering dat hij in het begin wat onrustig draaide, maar dat stak ik op een niet-opgewarmde motor, want na een km rijden was alles normaal.

De tweede depannage kwam er echter vrij snel. Toen ik deze morgen wilde vertrekken draaide de motor opnieuw niet zo mooi rond, doch gezien hij een volledige nacht onder de blote hemel had gestaan, dacht ik weer dat de motor moest opwarmen. Toen ik echter 200m verder was begon de motor pas echt vreemd te draaien (reed precies op een motor met ploffende, chopperachtige uitlaat) en viel deze stil. Mij laten uitbollen tot op de dichtstbijzijnde parking en daar heb ik maar beroep gedaan op mijn assistance. Intussen staat de motor thuis en dinsdag gaat deze op de aanhangwagen naar de dealer voor verder onderzoek.

Hier enig idee wat het zou kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door Tommeke op 26 okt 2013, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: gloeiende uitlaat & slecht draaien en stilvallen

Bericht door John »

Laat me denken aan vervuilde injectoren. Heeft die motor lang stil gestaan?
PHILIP
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 okt 2004, 11:56
Locatie: noord antwerpen

Re: gloeiende uitlaat & slecht draaien en stilvallen

Bericht door PHILIP »

Doet mij denken aan een of twee defecte bougies, de moto draait op 2 of 3 poten en de onverbrande benzine van deze cylinders verbrandt in de uitlaat.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: gloeiende uitlaat & slecht draaien en stilvallen

Bericht door Dirk Pauwels »

Misschien domme vraag, maar aangezien je de motor nog maar 300km hebt, wanneer heb je de laatste keer getankt en hoeveel heb je erin gegooid?
Loodvrije benzine heeft de neiging om een gom achter te laten na een 3-4tal maanden, carbs hebben er meer last van dan injecteurs, maar toch.
Ik zou in eerste instantie op een klein beetje goede benzine (+/- 5l) er eens een goeie injectie cleaner in gooien. Indien vervuild zou de motor er op die manier door kunnen komen.
Gloeiende uitlaat is een gevolg van het slechte mengsel of foute onstekingstijdstip. Zou kunnen dat de motor op 3 cil draait, bougies eruit draaien zou je hier iets wijzer over kunnen maken. Als de bougie nat staat, krijgt de cil wel mengsel, maar geen onsteking. Draai de bougie eruit, steek ze in de bougiekap en met een geisoleerde tang houdt je de bougie tegen de massa(cil kop of zo), probeer te starten, je moet dan een stevige vonk zien, indien niet vervang je eerst de bougie. Niet proberen zonder massa te maken, anders is er kans dat je meer schade veroorzaakt.

Beetje rare dealer heb je, steekt een nieuwe relais voor de brandstof pomp maar test niet of de brandstof toevoer en injecteurs in orde zijn? Ik ken niet veel van 4 cil's, maar als je de brandstof leiding losmaakt en dan probeert te starten, kan je toch makkelijk vaststellen of de pomp werkt? Bovendien als je het contact op zet kun je normaal toch de pomp horen draaien? Realis kapot ga je toch geen pomp horen draaien?
En als de relais de schuldige had geweest zie ik niet in hoe je motor had kunnen verzuipen.... die had je niet terug naar huis mogen sturen, maar had moeten blijven zoeken. Is dat een BMW dealer? Probeer dan maar een andere.

Veel succes
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
mort
Berichten: 618
Lid geworden op: 15 mei 2006, 19:18
Locatie: omgeving brugge
Contacteer:

Re: gloeiende uitlaat & slecht draaien en stilvallen

Bericht door mort »

volgens mij ook, zoals hierboven reeds vermeld; vervuilde injectoren in combinatie met intussen aangeladen bougies, met gevolg slechte verbranding, onverbrand mengsel laat de uitlaat gloeien, doordat waarschijnlijk niet alle bougies nog vonk geven en zo dus het mengsel in de uitlaat terecht komt.

nieuwe benzine, nieuwe bougies en injectorcleaner kunnen dit euvel misschien verhelpen.
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: gloeiende uitlaat & slecht draaien en stilvallen

Bericht door Tommeke »

Okido! Bedankt voor de tips. Ik ga ook eens uitkijken voor een nieuwe uitlaat (eventueel zonder katalysator) nu we toch bezig zijn. Als er tips zijn voor een goede vervangingsuitlaat (wel met europese goedkeuring), laat maar komen!
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Re: gloeiende uitlaat & slecht draaien en stilvallen

Bericht door Erik »

Tommeke schreef: Ik ga ook eens uitkijken voor een nieuwe uitlaat (eventueel zonder katalysator) nu we toch bezig zijn.
het is zeer de vraag of je motormanagement bij een uitlaat zonder katalysator goed werkt wanneer er eerder een uitlaat met katalysator en lambdasonde is gemonteerd (omgekeerd dito)
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: gloeiende uitlaat & slecht draaien en stilvallen

Bericht door Danny »

zonder of met kat daar weet het management niks van, de sondes zitten voor de kat en daar delen ze de lakens uit.

't is natuurlijk anders bij bv een diesel waar je met verschildruksensoren werkt in de filter (een DPF dan)

nope kat eronderuit komt het draaien enkel ten goede, 't milieu naar 't schijnt iets minder :mrgreen:
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: gloeiende uitlaat & slecht draaien en stilvallen

Bericht door Wiedewa »

Met kat en lambda-sonde die in orde is zal er nooit 'n probleem zijn.
De Motronic zal de zaakjes regelen en 'n laag verbruik staat voor de deur.

Met m'n K1100rs in de Pyrineën verbruik van 4l op 100km, maar hier zit dan ook 'n hoogtemeter in.
Je kan wel klakkeloos allerlei dingen verwijderen wat soms het rijden fijner maakt.
Zonder kat en lambda-sonde loopt de motor in noodloop, perfect om mee te scheuren :grin:

Verwacht 'n verbruik van 8 l op 100 km, en geeft dat dan zoveel plezier extra ?
BMW is niet gek, en heeft die spullen er zo maar op gezet ??

mvg Nico
MG Breva 850
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: gloeiende uitlaat & slecht draaien en stilvallen

Bericht door Dirk Pauwels »

Nico,
Er heeft niemand iets gezegd van de lambda sonde te verwijderen. En als je dat al zou doen zou je eigenlijk een pot meter in de plaats moeten steken, maar waarom zou je, de lambda is intelligenter dan de pot meter. Gewoon de lamda op de sportuitlaat schroeven. Of deze ingreep veel vermogenwinst opleverd zonder de andere factoren aan te passen denk ik niet, leuker geluid, mss een paar pk meer hooog in toeren en wat minder onderin....
En wat BMW uitsteekt met zijn motormanagement is altijd een compromis tussen lekker lopen, zuinig verbruik en aan de milieu eisen voldoen. Zonder milieu en geluidseisen zou BMW je motor nog veel beter kunnen laten lopen, waarschijnlijk net iets minder zuinig.....
Als je vrij sportief rijdt verbruikt een originele en meestal te arm afgestelde motor eigenlijk meer dan bij een iets rijker mengsel. Dit was alleszins toch het geval bij al mijn BMW's. Riij je wat toeristischer (niets mis mee), dan ga je met de standaard afstelling meestal het zuinigst uitkomen
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: gloeiende uitlaat & slecht draaien en stilvallen

Bericht door Tommeke »

Mogelijks heeft slechte brandstof voor de problemen gezorgd, waarbij de katalysator en bougies hebben afgezien. Met een verse tank brandstof, nieuwe bougies en een nieuwe uitlaat draait de motor weer mooi rond. Net zoals het hoort.

En hoe zijn we bij de diagnose slechte brandstof beland? Wel, ik hoorde van verschillende mensen die met zware motorschade bij de garagist stonden na het tanken van brandstof aan een bepaalde pomp. Bij navraag wanneer ze daar hadden getankt, bleek dat dezelfde dag te zijn als wanneer ik op familiebezoek was geweest, waarbij ik voorafgaand aan mijn bezoek ook daar had getankt.
Toen ik dit thuis vertelde wist de vriendin te vertellen dat ze de dag nadien aan diezelfde pomp is langsgereden toen ze boodschappen ging doen (de pomp ligt op de parking van een warenhuis) en dat men toen de pomp had afgesloten en een tank hadden bovengehaald. Een collega op het werk heeft dit ook gezien.
Vermoedelijk zal er dus iets niet juist geweest zijn met de tank en/of de samenstelling van de brandstof van dat pompstation, waardoor de motor raar is gaan doen.

We zullen nu verder kijken via de verzekering of we de kosten kunnen verhalen op de uitbaters van dat pompstation.
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Plaats reactie