olieverbruik

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
kwanjang

olieverbruik

Bericht door kwanjang »

Hallo,

Ik ben van plan een r1100rt of r1150rt aan te schaffen maar ik hoor de vreemdste verhalen ivm olieverbruik van een BMW boxer.
Hoe komt dit eigenlijk?
Ik rijd momenteel met een Guzzi california 3 van '93 en die heeft nooit olieverbruik gehad.

Help
patrick k100

Re: olieverbruik

Bericht door patrick k100 »

das den ene buiten den andere zeker ,ze zeggen da van alle bmw's en heb al drie jaar ne k100 staan en die verbruikt gene drup. met mijne boxer die er nu naast staat moet ik nog afwachten ,kan nog nie veel zeggen hé na 100km :lol: .
maar een beetje verbruik kan geen kwaad hé.
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
Mil

Bericht door Mil »

Op de mijne staan er momenteel 112K km, en verbruikt ook niks.
Leven is het meervoud van lef...
Ralph

Bericht door Ralph »

op de mijne staan er 61000 en het verbruik is ook nihil.
Moet tussen 2 onderhoudsintervallen niet bijvullen.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Al mijn BMW's verbruikten olie, toch waren de blokjes kerngezond en mechanisch goed onderhouden. ik rem wel veel op de motor, en rij ongeveer de helft van mijn jaarkms in de bergen en de andere helft in de ardennen, Eifel etc.... :grin:
Het kan geen kwaad, niet panikeren. Zeker niet te snel bijvullen en op een 1100-1150 bij voorkeur 20w50 gebruiken half synth als je die kan vinden. 10W40 ook geen probleem, maar dan heb je wss wel een beetje olieverbruik.
Doe je enkel woon werk of veel autostrade ga je ook niet te veel verbruik hebben.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny

Bericht door Danny »

Veel mensen-hun boxer- verbruikt geen -noemenswaardige hoeveelheid- olie maar ze maken er een olieslikker van, de oliekoeler met thermostaat kan een vals beeld geven van je oliepeil als je een beetje ongeduldig bent.

De logica is; als je 's ochtends vertrekt -met een oliepeil op peil :wink: - je rijdt een 400km, kijkt daarna eens naar je olie en 't glas is leeg dan hoef je niet te panikeren maar veeleer 's anderendaags of enkele uren later eens te kijken. de thermostaat kan flink wat olie ophouden alsook de kleppendeksels, stel je kleppen maar eens en trek er maar eens een deksel af. die olie is nergens heen maar wordt wel actief betrokken bij de smering/koeling.

dus bezin eer b...ijgiet :mrgreen:

zolang je olie ziet in 't glas is 't oke, begin niet met liters olie te zeulen en en ze er ook bij te gieten?
gisteren nog maakte ik de stop van een luchtfilerhuis los (carterontluchting) en er stroomde een complete vidange uit, puur gevolg van teveel aan olie :roll:

Remmen op de motor doe ik ook altijd maar toch stelt mijn 1200 het met een peilglas op 10.000km, maw 't zakt wel iets maar ik moet niks bijvullen dus ik ben gerust.

een ander punt is, geen enkele boxer is 't zelfde :mrgreen: .
Enneh olie giet er geen water in maar gewoon een goeie half syntheet, in 't boekske staat exact wat kan en mag de rest is op eigen initiatief.
ludo V E

Bericht door ludo V E »

het verbruik van de olie hangt veel van uw rijstijl af , iemand met een rustig tempo zal minder olie verbruiken
als iemand die wel eens hard aan het gashendel durft te draaien en de motor wel eens in de hoge toeren stuurt.
ikzelf ondervind dat bij mijn rijstijl zeer goed . als ik alleen weg ben en het wat kalmer aan doe , dan verbruikt
mijn moto bijna geen olie , maar als ik met mijn vrienden weg ben (hebben een vlot tempo maar volgens ons normaal rijden ) ,
en ik al eens wat harder aan het gashendel moet draaien dan normaal en soms ga ik dan tot 6000 t/m dan verbruikt hij al wat meer ,
en zeker als er wat bergen bij komen . maar ik rij dan ook met een zware baanmotor (BMW K 1200 LT) en dat heeft soms ook zijn nadelen .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
Plaats reactie