Rotonde, euh... naar links, rechts of rechtdoor...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Danny

Rotonde, euh... naar links, rechts of rechtdoor...

Bericht door Danny »

De rotonde doet stilaan in elke gemeente zijn intrede en er zijn steden, gemeentes waar ze er al meerdere hebben... :roll:

Ik vind de rotonde een goeie uitvinding ware het niet dat het in Belgie "rotondekes" zijn en een doorsnee vrachtwagen moet ze tegen 5 per uur nemen en kan dan nog maar net kan draaien... 't is dus meer een verdoken snelheidsdrempel dan een functioneel iets... met een hoop onnozele lichtjes en bloemekes... alsof dat me vrolijk maakt :cry:

Tot daar aan toe ware het niet dat 85% van de Belgen verdomme niet weet in welke richting ze moeten pinken en vele denken dat ze kunnen rechtdoor rijden op een rotonde (pinken niet) en snappen dus niet dat ze op een -eigenlijk- andere weg komen wanneer ze op een rotonde rijden, waar/wanneer ze willen uitbreken ( afdraaien) hun richtingsaanwijziger moeten activeren...

De overheid werft alsmaar meer aan Parkinson lijdende tekenaars en ontwerpers aan en 't resultaat is stilaan zichtbaar een boel zinloos zigzaggende wegen met allerlei obstakels waar je maar eens tegenaan zal knallen als je eens een lul - die je weer maar eens niet heeft gezien - probeert te ontwijken, ook aan 50 per uur komt zo'n betonnen bloemenbak redelijk hard aan...

Ik zie allerlei borden naast de weg over dit en dat en ander geleuter maar een campagne over hoe rijd ik nu over zo een " nieuw" ding(rotonde) zie ik niet, programma's als "de zware voet"- waarin ik binnenkort waarschijnlijk ook wel eens kom wegens 't 100 per uur rijden op een viervakweg waar 50km/uur staat - is natuurlijk spectaculairder maar zinvol zou andere materie zijn :roll: :wink:

allez 't is eruit
Lacrimosa

Bericht door Lacrimosa »

En gelijk hebt ge!!
Dan zwijgen we nog over (vaak) gepensioneerden die het nodig vinden om OP de rotonde iedereen die van rechts komt voorrang te geven, waardoor heel dat spel dus binnen de tien minuten op alle armen potdicht zit...

Een campagne zou inderdaad geen slechte zaken zijn!
"Practice does not make perfect, perfect practice makes perfect!"
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

en dan gaan we nog zwijgen over die enkele "rotondes" die absoluut niet rond zijn en daarbij nog meer dan levensgevaarlijk ... voor de brusselkenners : Place Meiser aan de VRT ... ofte "Place Misère" !!! :shock: :lol:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

de regeltjes zijn een paar keer veranderd, dacht ik.

toen ik m'n rijbewijs voor de vierwieler behaalde, moest je bij het opdraaien van een rotonde pinken , pinker afzetten en dan nog eens pinken als je de rotonde verlaat.
De examinators stuurden je toen per sé over een rotonde, ook al moest je er 7km voor omrijden :roll:

de regel is nu (voor zover ik weet ook in België), dat je alleen bij het verlaten van de rotonde de pinker gebruikt.

Eigenlijk is het pinken niet het grootste probleem. Het gevaarlijkst zijn die bestuurders, die onverwacht stoppen ook als de rotonde 100% leeg is, of die idioten die op de rotonde zelf stoppen, omdat ze voorrang van rechts willen geven :cry:
Ca4Ya

Bericht door Ca4Ya »

Het zijn de gemeenten/Ruimtelijke Ordening die zulke toestanden opleggen.
De ontwerpen gebeuren door studiebureau's.....meestal worden er door de overheid zodanig veel 'wijzigingen' aan het ontwerp aangebracht dat er van de oorspronelijke 'deftige' ontwerpen niet veel meer overblijft.

Ik denk dus niet dat de fout bij de 'seniele ontwerpers' ligt maar eerder bij de POLITIEK...enz, enz,enz... La Belgique.....

Greetz
(een ontwerper)

ps.
Ik wil deze uitspraak zeker niet veralgemenen!
Ca4Ya
K100RS - K1100RS Special Edition - Honda XL250 Motosport
Danny

Bericht door Danny »

Ik denk dus niet dat de fout bij de 'seniele ontwerpers' ligt maar eerder bij de POLITIEK...enz, enz,enz... La Belgique.....

Greetz
(een ontwerper)
:lol: :lol:
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

een rotonde moet je zien als een straat met 1 richtings verkeer.
dus pinken naar rechts als je er op rijd en terug naar rechts pinken aan de straat die je wil inrijden.

sommige mensen hebben het inderdaad niet door en beshouwen het als een gewoon kruispunt, daarom zie je er veel met de pinker naar links.

de rotonde in maldegem (aan de aldi ) is levensgevaarlijk daar de scooter-boys zich in volle vaart van het fietspad zich op de baan schieten. Dan draait plots de auto voor hen rechts(zien niets op het fietspad) en klof derop de scooter. is al meermaals gebeurt en ik denk dat dit niet het enige rondpunt is waar zich die sitiuaties voordoen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
John
Contacteer:

Bericht door John »

dus pinken naar rechts als je er op rijd en terug naar rechts pinken aan de straat die je wil inrijden.
Klopt niet! Enkel je richtingsaanwijzer gebruiken(verplicht) bij het verlaten van de rotonde :wink:
Frank K

Bericht door Frank K »

Klopt niet! Enkel je richtingsaanwijzer gebruiken(verplicht) bij het verlaten van de rotonde

Dat is waar John, Bart zijn uitleg klopt niet volledig.
Je moet de rotonde eigenlijk zien als het verlengde van de weg waarop je rijdt, alleen heb je geen voorrang als je dat gedeelte oprijdt. Wanneer je de rotonde wilt verlaten, sla je in principe dus een zijstraat in en moet je wel richting aangeven.
Soms is het echter wel veel veiliger je richtingsaanwijzer op de rotonde naar links aan te steken zodat veel oelewappers begrijpen dat ze moeten stoppen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Iron Gonzo

ik ben het zo aangeleerd en op kijk uit, vertellen ze het ook zo.
Maar ja met al hun regels en wetten die constant veranderen zal het ook al zijn veranderd zekerd :?
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Harald

Bericht door Harald »

John schreef:
Klopt niet! Enkel je richtingsaanwijzer gebruiken(verplicht) bij het verlaten van de rotonde :wink:
Juist John, en niet anders hé :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Iron Gonzo

dit weet ik dan ook weeral bij.
THX Harald en john
TRIUMPH TROPHY SE
S|empr3
Contacteer:

Bericht door S|empr3 »

Voor mij is dat de plaats(rotonde) om de zijkantjes van m'n banden af te slijten zodat m'n bandjes nie alleen in het midden slijten

:oops: :oops:

ik doe ze graag 2 of 3 keer als er nie te veel volk op zit :twisted:

Groeten
S|empr3
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

S|empr3 schreef:
ik doe ze graag 2 of 3 keer als er nie te veel volk op zit
Yep,
Dat is dan een gratis kermis-attractie :wink:
Houdoe 8)
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Rijbewijs van de motor afgelegd in September 2004 en toen werd verteld in de cursus : "Enkel richtingaanwijzers gebruiken bij het verlaten van de rotonde".

Groetjes :wink:

Enne idd, ze zouden ze beter wat ruimer maken zoals in Frankrijk. Want nu zijn er gewoon zonder oppervlakte verruiming zowat alle kruispunten aan het ombouwen, met alle gevolgen vandien... :?
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
mr.t
Contacteer:

Bericht door mr.t »

Jürgen schreef:Enne idd, ze zouden ze beter wat ruimer maken zoals in Frankrijk. Want nu zijn er gewoon zonder oppervlakte verruiming zowat alle kruispunten aan het ombouwen, met alle gevolgen vandien... :?
Baan Mechelen - Leuven in Kampenhout: 3 rotondes op minder dan 500m :evil: :evil:
Harald

Bericht door Harald »

mr.t schreef:
Jürgen schreef:Enne idd, ze zouden ze beter wat ruimer maken zoals in Frankrijk. Want nu zijn er gewoon zonder oppervlakte verruiming zowat alle kruispunten aan het ombouwen, met alle gevolgen vandien... :?
Baan Mechelen - Leuven in Kampenhout: 3 rotondes op minder dan 500m :evil: :evil:
Dat is om te oefenen om 8tjes te rijden :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Relax

Bericht door Relax »

mr.t schreef:
Plezanter dan gewoon rechtdoor.
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Relax schreef:Plezanter dan gewoon rechtdoor.
Idd, maar op voorwaarde dat er geen wielertoeristen het ding inpalmen en niemand voorrang verlenen, en dat er geen olieplekken :shock: aanwezig zijn.. Levensgevaarlijk :?
Relax

Bericht door Relax »

JüRgen schreef:
Relax schreef:Plezanter dan gewoon rechtdoor.
Idd, maar op voorwaarde dat er geen wielertoeristen het ding inpalmen en niemand voorrang verlenen, en dat er geen olieplekken :shock: aanwezig zijn.. Levensgevaarlijk :?
I do agree, maar als je daar steeds aan denkt, moet je je fiets netjes gepoetst in je salon zetten. :)
Ik ben voorzichtig, maar ga ni minitieus te voet een rotonde bekijken vooraleer ik er rond sukkel. Ik blijf op het linkergedeelte, maar niet tegen de rand (vloeistoffen worden normaal rechts verloren en tegen de rand durft er zich wel eens vuil op te hopen).
brit

Bericht door brit »

er waren vroeger veel verkeerslichten... en toen was dat niet goed...
nu zijn er veel rotondes... en is het eigenlijk ook niet goed...

dus? wat kan er nog uit de mouw geschud worden? hier de voorstellen poneren en het beste mailen naar min. van verkeer...

maar eigenlijk zijn die rotondes en die verkeerslichten en wat nog meer niet het probleem. het probleem is dat vlaanderen teveel inwoners / km2 kent (die elk hun eigen huisje/tuintje willen) en er daardoor véél te véél mensen op de weg zijn (die elk hun eigen fouten maken op die weg), geen plaats is om deftige verkeersinfrastructuur te voorzien (zoals in frankrijk wel bv. waar massa's ruimte is), ...
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

De nagel op de kop ! Idd, rotondes zijn beter dan gewone kruispunten en ook bewezen.

En mocht er meer plaats zijn, of plannen waar ze een ingrijpende verandering doen, dan zouden ze dus zoals in Frankrijk die wat groter mogen maken. Dan is het misschien gedaan met kapotgereden middenpleintjes, want nu durven ze al eens rechtdoor rijden... :?

Wat ze dringend eens moeten nakijken is de wildgroei van verkeersborden. Soms staat het vol, en te veel, op een andere plek is het te weinig, waardoor je dan flitsboetes krijgt in de aard van 70 op een plek waar 50 mocht (een viervaksbaan nvdr)... maar ja, we zijn nu eenmaal niet in die positie om dat aan te vechten.. :oops:
John
Contacteer:

Bericht door John »

maar ja, we zijn nu eenmaal niet in die positie om dat aan te vechten..
Waarom niet? We zijn anders al met een serieuze bende hoor! Als het goed geplant wordt en ruim op voorhand kenbaar gemaakt dat er een demo-run van de BMW rijders(sters) gaat plaatsvinden om iets gedaan te krijgen bij de overheid moet dat inpakt geven zulle! Stel je voor...allemaal Beemers op de VTM! :roll:
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Brit schreef:
er waren vroeger veel verkeerslichten... en toen was dat niet goed...
nu zijn er veel rotondes... en is het eigenlijk ook niet goed...

dus? wat kan er nog uit de mouw geschud worden? hier de voorstellen poneren en het beste mailen naar min. van verkeer
rotondes met verkeerslichten :lol: :lol: :lol:
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

@Jurgen
Dat van die verkeersborden is een zaak die me ook allang dwarszit. Vooral dan de plaatsen waar er zoveel staan dat je niet eens een beeld meer hebt van de verkeerssituatie. Dit zijn onbegrijpelijke veiligheidsblunders! :evil: :evil:
Ik zal bij gelegenheid eens een foto plaatsen, aan de Dampoort hier in Gent heb ik alvast een perfect voorbeeld!

En nu ik toch op dreef ben: die verdomde diepe putten op sommige plaatsen! En dan bedoel ik echt diepe! Ik heb er al aan gedacht om een album aan te leggen.

Xavier
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Plaats reactie