GS ontmantelen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

GS ontmantelen

Bericht door p@rick »

Ik zou graag een bijkomend 12v-voedingskabeltje leggen van onder het zadel van de GS naar de beugel waarop de gps gemonteerd staat. Daarvoor moet ik - voor de eerste keer sinds ik 'm heb - de kuipdelen van de GS verwijderen. Dat lukte destijds bij de 1150RT en de 1200RT en zal dus ook nu wel lukken, maar zijn er misschien toch dingen waar ik op moet letten ? Ik welke volgorde moeten de panelen afgenomen worden ? Moeten het centrale deel en de tankvuldop er ook af ?
Aja, 't gaat om een GS modeljaar 2012, dus nog niet de LC...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
MiGSel
Berichten: 537
Lid geworden op: 29 sep 2004, 21:26
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: GS ontmantelen

Bericht door MiGSel »

Als je de twee zijpaneeltje rechts demonteert, kan je de draad mooi vastleggen van het dashboard tot aan de accu.
Dat zijn maar enkele schroefjes, is zo gepiept!

Maar als je het mij vraagt, kan je beter spanning aftakken bij de koplamp. Dat is dichterbij en dan staat er geen spanning op de houder als je contact uit staat. Dus als je de GPS er een week op laat zitten in de garage, wordt de accu niet langzaam leeggezogen om je GPS op te laden.
Afbeelding
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: GS ontmantelen

Bericht door p@rick »

MiGSel schreef:Als je de twee zijpaneeltje rechts demonteert, kan je de draad mooi vastleggen van het dashboard tot aan de accu.
Dat zijn maar enkele schroefjes, is zo gepiept!

Maar als je het mij vraagt, kan je beter spanning aftakken bij de koplamp. Dat is dichterbij en dan staat er geen spanning op de houder als je contact uit staat. Dus als je de GPS er een week op laat zitten in de garage, wordt de accu niet langzaam leeggezogen om je GPS op te laden.
MiGSel,
Dank voor je bezorgdheid, maar ik zal je de situatie even uitleggen.
De GPS staat er al van in't begin op en wordt gevoed door het reeds af-fabriek aanwezig zijnde en kontaktgeschakelde aftakpunt op de GS. Hierdoor hoef ik dus absoluut geen schrik te hebben dat er spanning op de houder blijft staan en/of dat de batterij leeggetrokken zou worden.
Waarvoor wil ik dat kabeltje dan wél leggen ?
Ik heb bij RAD een usb-accessoirestekker (deze dus) gekocht waarop ik tijdens het rijden indien nodig mijn gsm, fototoestel, bluetooth-headset, actioncamera... kan opladen. Die accessoirestekker wou ik monteren links op de BMW-beugel waar nu ook de gps op staat gemonteerd.
Op de klemmen van de batterij van de GS heb ik zo'n optimale-kabeltje met een wit rechthoekig stekkertje bevestigd (dit dus). Als ik de GS thuis aan de lader wil hangen, neem ik het zadel eraf en sluit ik de kabel van de Optimate-lader aan op dat wit stekkertje onder het zadel.
Nu was het mijn idee om aan de kabel van die usb-accessoirestekekr om zo'n wit stekkertje te zetten. Als ik someday somewhere onderweg noodgedwongen toch iets via die usb moet opladen hoef ik enkel het zadel even te lichten en die twee stekkertjes in elkaar te klikken -> spanning op de usb-stekker. Meestal zal echter die usb niét aangesloten zijn, waardoor er ook geen risico's op lege batterij, kortsluiting in de stekker... bestaan.

PS : jij spreekt van de twee zijpaneeltjes rechts, da's wellicht idem dito voor de paneeltjes links hé ?
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Geert_GS
Berichten: 407
Lid geworden op: 07 apr 2009, 20:40
Locatie: tegen het Mechelse stadje

Re: GS ontmantelen

Bericht door Geert_GS »

P@rick,

Yep,dit klopt.
Dit zijn allemaal torkboutjes.
Eerst zilverkleurig paneel demonteren.
Daarna kan je de panelen aan de linkerzijde van de tank ook demonteren.

Tip: Leg deze aan linkerzijde naast de motor met de juiste boutjes in de originele gaten en dan kan je niets mis mee doen
achteraf met het hermonteren.

De kabel kan je met strips(liefst zwarte omdat die ook bestand zijn tegen vrieskoude) bevestigen tegen het buizenframe.
Desnoods geef ik er U wel mee als je langs komt om het Wünderlich scherm :wink:

Grtz,Geert
Laatst gewijzigd door Geert_GS op 26 mei 2013, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
MiGSel
Berichten: 537
Lid geworden op: 29 sep 2004, 21:26
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: GS ontmantelen

Bericht door MiGSel »

Rechts is handiger om kabeltje vast te maken aan andere dingen die daar lopen, links kan ook.
Afbeelding
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: GS ontmantelen

Bericht door p@rick »

@ MiGSel : ik zal zien of de draad lang genoeg is om langs rechts te gaan, vermits ik de usb-stekker liefst links op de beugel zou monteren.

@ Geert_GS : dank voor het aanbod, maar normaal heb ik die dingen ook altijd ergens liggen in mijn tuinhuis. Als ze daar dus op zouden zijn is't meteen hoog tijd om zelf een zakje nieuwe te kopen... Tot morgen !
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Plaats reactie