Beetje raar die batterij

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Harald

Beetje raar die batterij

Bericht door Harald »

Deze ochtend wil ik vertrekken en hoor enkel een luide Klak .. Klak .. Klak als ik op de startknop duw.
Is dring niet aan en duw de 1200GS a terug in de garage.
Spring in de auto en rij in m'n motorpak ( zonder helm ) naar het werk.

Onderweg effe de tijd om na te denken.

Ik heb een odyssay batterij steken sinds 2 jaar.
nooit enig probleem gehad met starten en nu plots.

Van middag na het werk, de druppellader aangehangen en na 2 uur , start hij zonder probleem.
Omdat de lampjes van de druppellader nog steeds op rood staan, besluit ik hem nog wat te laten hangen.
Maar nu, ruim 6 uur later, staan die nog steeds op rood.

Mag ik besluiten dat mijn Odyssay om zeep is?
Dacht altijd dat die langer zouden mee gaan dan éénder welk ander merk.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Wiedewa

Re: Beetje raar die batterij

Bericht door Wiedewa »

Harald schreef: Omdat de lampjes van de druppellader nog steeds op rood staan, besluit ik hem nog wat te laten hangen.
We praten hier wel over 'n druppel-lader, en dat gaat langzaam.

Denk dat er iets anders loos is, het riempje, de spanningsregelaar, dynamo die het niet doet.
Nee, denk niet aan die Oddesey die zijn gewoon goed, heb er zelf ook een, maar geen sluipers :lol:

mvg Nico
MG Breva 850
Joshua

Bericht door Joshua »

@ Harald,eens een belletje doen naar de Jimmy van Michiels motors zal wel uitleg geven en tis nt ver van u denk ik.
Greets
Jos
Harald

Bericht door Harald »

Joshua schreef:@ Harald,eens een belletje doen naar de Jimmy van Michiels motors zal wel uitleg geven en tis nt ver van u denk ik.
Greets
Jos
ja ik ken hem goed, ik koop daar mijn banden ;-)
willy

Bericht door willy »

Je zou, als test, de accu kunnen loskoppelen van de motorfiets en dan zien
hoe de lader erin slaagt om de accu te laden, weliswaar zoals al is opgemerkt,
met inachtname van het feit dat het om een druppellader gaat.
edargpu

Bericht door edargpu »

Harald,
mijn odyssey batterij doet/deed het ondertussen al ruim vier jaar en sporadisch ging die eens aan de druppellader.Probleem zal waarschijnlijk ergens anders liggen.
Edargpu :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Heb je geen multitester/voltmeter? Batterij efkes nameten, moet in rust meer dan 12v hebben, bij draaiende motor tussen 13 en 14v.
Oddysee defect nog niet meegemaakt, zeker niet na 2jaar.
druppellader rood na 8 uur laden is wel raar, zeker gezien je batterij na 2u al sterk genoeg was om deze keer wel te kunnen starten...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Harald

Bericht door Harald »

Update:
ben vanmorgen naar het werk gereden en heb hem daar aan de druppellader gehangen ( ook BMW )
maar met 2 klemmen rechtstreeks op de batterij.
Na acht uur laden stond hij bijna op groen.

Ik heb het vermoeden dat ik ergens een stroomverlies heb.
willy

Bericht door willy »

Mocht je over een meettoestel beschikken, dan kan je dat als ampèremeter in serie met
de pluspool van de accu zetten, de stroom die je dan afleest mag slechts heel klein zijn.
Het aantal (milli)ampères vermenigvuldigd met bijvoorbeeld 24 laat dan zien hoeveel
stroom er per dag uit de accu wegvloeit. Je kan dan meteen zien, als je weet hoeveel
ampère de accu bevat als hij vol is, hoelang het zal duren vooraleer ze ontladen is.
In een gezonde toestand moet dat makkelijk een maand zijn (ook met een "actief" alarm,
maar dat kan je niet even meten, het alarm gaat na een tijd in winterslaap en het
verbruik daalt dan nog een stuk).
Meet je een stroom die te hoog is dan is daarmee het probleem naturlijk nog niet opgelost.
Het nadeel van de zekeringloze R1200 is dat je door het trekken van zekeringen het
probleem niet kan beperken tot één bepaald circuit.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Of je meet gewoon de volts bij stilstand met de bornen aangesloten en dan nog eens, met de batterij afgekoppeld, zou normaal geen verschil mogen maken. Indien wel zit je met een verbruiker.

Het alarm kan een oorzaak zijn, maar ook bv een defecte voedingsblok van een GPS houder kan je batterij leegtrekken. Als je merkt dat je een verbruik hebt bij stilstand, koppel de accessoires die recht op de batterij zitten eens 1 voor 1 los en terug meten.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
willy

Bericht door willy »

Het meten van spanning kan uiteraard, maar het zegt, zeker als het verbruik niet groot is, maar weinig.
Bovendien, als je toestel spanning kan meten kan dat meestal (binnen zekere grenszen) ook stroom meten.
Harald

Bericht door Harald »

OK, ik probeer dat hier allemaal een beetje te begrijpen.
Ik heb hier ergens zo'n toestel liggen denk ik....maar nog nooit mee gewerkt :oops:
willy

Bericht door willy »

Dan moet je toch een beetje voorzichtig zijn. Zet je het toestel op stroommeting (ampère) dan mag
de de meetpennen niet over een bron zetten (zoals de accupolen) want, aangezien een ampèremeter
een hele lage inwendige weerstand heeft, veroorzaak je een kortsluiting. De stroom zal dan heel even
heel groot zijn en als je geluk hebt is enkel de zekering van het toestel weg. Om spanning te meten
selecteer je "V =" van Volt gelijkspanning en plaats je de pennen over een bron (de accupolen in dit geval).
Om stroom te meten selecteer je "A =" van Ampère gelijkstroom en plaats je de pennen in serie (of als je
wil in lijn ) met een stroombaan (in dit geval tussen de pluspool van de accu en de kabel die normaal aan vast zit).
Als het een toestel is waarbij je zelf een bereik moet kiezen dan begin je met het hoogste. Is de
aanduiding lager dan het bereik eronder, dan ga je naar dat kleinere bereik enz. tot je een goede
lezing bekomt. Dat geldt zowel voor stroom als voor spanning. Is het een analoog toestel (eentje met
een wijzerplaat en een naald) dan moet je letten op de polariteit (rood of plus aan het hoogste punt,
zwart aan het laagste punt voor spanning, rood stroomopwaarts voor stroom). Is het een digitaal
toestel dan is de polariteit van het aansluiten niet van belang, de uitlezing is ook bij verkeerd aansluiten
dezelfde, je ziet het enkel doordat er een minteken voor het getal staat.
Terwijl het toestel in serie met de accu staat onder geen beding een grote verbruiker aanzetten of starten,
met wat tegenslag smelt de winkel (spreekwoordelijk).
Ben je echt niet zeker van wat je doet dan blijf je er beter af en zoek je een bereidwillige helper.
Loopt er dan toch wat fout dan kan je die nog altijd de schuld geven :lol:
willy

Bericht door willy »

Hoi Harald,
Hoe is het ondertussen met de accu?
De Jempy

Bericht door De Jempy »

De aansluiting van de kabelklemmen op de batterij zou ook voor dergelijk probleem kunnen zorgen. ('k Spreek van ondervinding)
Zowel de polen van de batterij als de klemmen (of soms ogen) van de kabels moeten zuiver zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Harald

Bericht door Harald »

willy schreef:Hoi Harald,
Hoe is het ondertussen met de accu?

Wel, we zijjn nu een dikke week verder.
Ik had ze nog is een extra nachtje aan de druppellader gehangen en rij intussen elke dag op en af naar het werk.
Vandaag heb ik de moto thuis gelaten, en morgen terug gaan werken.
ben benieuwd wat hij gaat doen na één dag non actief.
Voorlopig geen enkel probleem om te starten.
Plaats reactie