slingerende aanhanger.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

jacco...
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jan 2006, 13:53

slingerende aanhanger.

Bericht door jacco... »

en al bij 20 km per uur.geladen alswel ongeladen,wat zou de oorzaak kunnen zijn? Afbeelding
janneman
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 jan 2006, 10:50
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door janneman »

Al eens geprobeerd om die tassen eraf te halen?
Of die meer naar achter te plaatsen ter hoogte van het wiel?
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
jacco...
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jan 2006, 13:53

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door jacco... »

nee,maar zou dat de oorzaak zijn?leeg en bij zo'n lage snelheid?
janneman
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 jan 2006, 10:50
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door janneman »

Geen idee, maar het proberen waard lijkt mij.
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door tweecilinderke »

ik neem aan dat dit eigenbouw is ?
Als je met 1 wiel wil werken moet het gewicht links en rechts naast het wiel perfect gelijk zijn.
dan hoeft ook de motor en meelopend wiel perfect in lijn staan.
Bij de minste afwijking zal die gaan slingeren lijkt me :roll:
eventueel met 2 wielen werken misschien :?: dit zal altijd stabieler zijn.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door Harald »

Ik zou ook de band van de aanhanger is nakijken,
er zit hopelijk geen blaas op, is de bandenspanning ok, uitgebalanceerd enz?
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door Dirk Pauwels »

Als ik het goed begrijp slingert de aanhangwagen, maar niet de moto? Ook geen heel klein beetje, want alle onstabiliteit in de trekker gaat nog eens zo erg over op de aanhangwagen.
Volgens mij kan zo'n constructie niet anders dan slingeren, heeft dat ooit gereden zonder slingeren of is dit de eerste keer dat je het gebruikt?
Lagers wiel aanh wagen ok? Band ok? Frame niet gescheurd? afgeveerd of star? Indien aangekoppeld waterpas? lading goed verdeeld?
Ik zou die tassen eraf halen om te proberen of dit een verschil maakt
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
de klei'n
Berichten: 196
Lid geworden op: 23 okt 2008, 21:39
Locatie: Mannekensvere

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door de klei'n »

het hulpframe aan de motor te licht en geen verstevigingen voorzien. Dit systeem is enkel voor zware motoren geschikt, type harley. Ik spreek hier uit ondervinding, heb de mijne tenslotte op 2 wielen geplaatst om van de problemen af te raken. aan de gs leeg geen probleem, geladen aan 100 km een zwieper gehad en de goesting was over, met een zijspan sta je vaster.
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door sjezer »

heb je genoeg druk op de koppeling? Als ge mij een autoremorque te weinig druk op den bol hebt krijgt ge ook een slingerbeweging.
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door patrick k100 »

Moet da nu ,ne aanhang er aan ne moto :?:
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door Wiedewa »

patrick k100 schreef:Moet da nu ,ne aanhang er aan ne moto :?:
Tja, wat ik me afvraag hoe het gaat met op de bok zetten ?

Dan nog: schokbrekers kunnen versleten zijn waardoor er te weinig demping is.

mvg Nico
MG Breva 850
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door Man in Black »

patrick k100 schreef:Moet da nu ,ne aanhang er aan ne moto :?:
Vraag ik mij ook af, is een motor niet voor gemaakt.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
jacco...
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jan 2006, 13:53

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door jacco... »

met passagier was het slingeren weg,dus waarschijnlijk staat de aanhanger iets te hoog op de bevestiging van de motor.vandaag nog iets laten zakken en een andere schokbreker plaatsen en dan geladen nog eens proberen.
op de middenbok zetten gaat vanzelf,alleen het eraf halen kost iets meer moeite...;)
en idd,patrick,een aanhanger achter de motor moet niet,net als geen aanhanger achter de motor ook niet moet,maar als je op vakantie wil met je zoon blijft er erg weinig plek over voor je bagage...
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door Man in Black »

Een sleephut dat ken ik, maar hoe noem je dit ?? :-P
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door Jo De Paepe »

maar als je op vakantie wil met je zoon blijft er erg weinig plek over voor je bagage...
zit je vrouw achterop en je zoon dan in dat karretje :shock: :razz:

Mijn vrouw en ik hebben ruimschoots genoeg met de standaardkoffers van de motor en een tanktas .
ik zou toch dringend het lijstje van " ik ga op reis en ik neem mee "eens herbekijken.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door Man in Black »

niet meenemen wat je niet over elkaar kan aantrekken, of de helft thuis laten :grin:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door John »

Jongens! Het is "nen Hollander" en die gaan kamperen! Dus ofwel een zijspan of...een karreke. :mrgreen:
Heb trouwens ook een kar maar die diende enkel om mijn job uit te voeren in een stedelijke omgeving (geen parkeerplaats voor de bus) of om de kegeltjes ter plekke te krijgen als we nog eens gingen "kegeltjes" rijden. Maar op verlof is het bij mij de bedoeling van te gaan met de banaan! En dan heb ik er liefst niks achter hangen. :wink:
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door sjezer »

jacco... schreef:met passagier was het slingeren weg,dus waarschijnlijk staat de aanhanger iets te hoog op de bevestiging van de motor.vandaag nog iets laten zakken en een andere schokbreker plaatsen en dan geladen nog eens proberen.
Te weinig druk op den bol dus.
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
de klei'n
Berichten: 196
Lid geworden op: 23 okt 2008, 21:39
Locatie: Mannekensvere

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door de klei'n »

er staat geen bol op!
door je passagier verstijft je achterframe waardoor je minder gevoelig bent aan de schommelingen. waar staat je hulpframe aan bevestigd? kan je hier een foto van plaatsen?
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door sjezer »

de klei'n schreef:er staat geen bol op!
"koppeling" dan? principe blijft hetzelfde hoor.

Leg eens uit hoe een achterframe stijver wordt door er ne passagier op te zetten?
Da snap ik precies ni.
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
de klei'n
Berichten: 196
Lid geworden op: 23 okt 2008, 21:39
Locatie: Mannekensvere

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door de klei'n »

Volgens dat ik het op de foto kan opmaken heeft hij de bevestiging aan de bovenkant van het frame gemonteerd. Door de stereovering krijg je een schommelend effect. Wanneer je met een passagier rijdt worden de veren dieper ingedrukt waardoor ze ook stugger worden en het schommelend effect wegneemt. Ik heb verschillende uitvoeringen geprobeerd en de beste oplossing was iedere keer langs beide zijden een stootstang tot op de achterste voetsteunen. Iedereen die ik ken die met een freebird reed heeft hetzelfde probleem, enkel de Harley rijders hebben minder problemen met het schommelen. Hun motoren zijn dan ook ,sorry voor de uitspraak, lomp gemaakt. Bij de oudere BMW modellen heb je lange stereoveren en dat heeft problemen met aanhangers of zijspan. Een zwaardere vering helpt hier enorm.
grts
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
Wat soort van wiel en band steekt daaronder?
Ik heb het ooit gehoord van een Touring Wegenhulp motorijder(reden destijds met K75 RT,s)
Er staat een Nederlander met pech op de Antwerpse ring,hij daar naartoe,en het was een klapband op
het campingkarretje. Toen hij aan de eigenaar vroeg welke wielen en banden er onder stonden(eigenaardige
maat)antwoorde die heel trots: Ik heb het campingkarretje zelf gemaakt,met kruiwagen wielen.
Ik heb nog NOOIT een kruiwagen 120 km/u weten gaan,(zo snel zijn de bouwvakkers nu ook weer niet)
de rubbersoort die daarvoor gebruikt wordt is zeker geen motoGP soort. Die wegenwachter is naar de Brico gereden,heeft een kruiwagenwiel gekocht
en gemonteerd. Die eigenaar kwam van Eindhoven,en ging op verlof naar Spanje.Ik ben wel eens benieuwd
hoeveel klapbanden hij nog gehad heeft,voor hij in Spanje aangekomen is (als hij er geraakt is)
Salu.
Chris.
de klei'n
Berichten: 196
Lid geworden op: 23 okt 2008, 21:39
Locatie: Mannekensvere

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door de klei'n »

op de foto te zien een originele band. Op die van mij lag een kleiner model, een 4" maar wel 6pli. Bij Schuring aanhangers te koop.
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door sjezer »

Chris Wils schreef:Hallo.
Wat soort van wiel en band steekt daaronder?
Ik heb het ooit gehoord van een Touring Wegenhulp motorijder(reden destijds met K75 RT,s)
Er staat een Nederlander met pech op de Antwerpse ring,hij daar naartoe,en het was een klapband op
het campingkarretje. Toen hij aan de eigenaar vroeg welke wielen en banden er onder stonden(eigenaardige
maat)antwoorde die heel trots: Ik heb het campingkarretje zelf gemaakt,met kruiwagen wielen.
Ik heb nog NOOIT een kruiwagen 120 km/u weten gaan,(zo snel zijn de bouwvakkers nu ook weer niet)
de rubbersoort die daarvoor gebruikt wordt is zeker geen motoGP soort. Die wegenwachter is naar de Brico gereden,heeft een kruiwagenwiel gekocht
en gemonteerd. Die eigenaar kwam van Eindhoven,en ging op verlof naar Spanje.Ik ben wel eens benieuwd
hoeveel klapbanden hij nog gehad heeft,voor hij in Spanje aangekomen is (als hij er geraakt is)
Salu.
Chris.

Ge hebt altijd van de hazen die denken slim te zijn. Snelheidsindex? loadindex? Nog noooooit van gehoord waarschijnlijk... :roll:
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
jacco...
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jan 2006, 13:53

Re: slingerende aanhanger.

Bericht door jacco... »

toch een paar dagen lekker op pad geweest.jammer van het onweer en regen maat toch lekker,inderdaad,gekampeert. bedankt voor alle nuttige reactie's,met een juiste lading,bandenspanning en niet harder dan 90 km per uur ging het prima...en idd,zonder tassen nog beter...

Afbeelding
Plaats reactie