Olieverbruik R 1200 RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
Ik heb een R 1200RT 2de hands gekocht in juni,het is een 2012 model.
Op 30/07 is er 10.000km service beurt gedaan,op 10.272 km.
Nu zat ik vorige week in Engeland op een BMW treffen,en kreeg onderweg
soms een waarschuwing op de boordcomputer,dat er te weinig olie op zat.
Na de toerrit een 10 tal minuten gewacht,en het kijkglas was volledig leeg.
Ik ben dan olie gaan kopen,10W40,en er kon 650cc bij om het kijkglas weer
vol te krijgen.
Nu is de vraag,hoeveel verbruik is normaal? Want ik vind 650cc op 2000 km
toch zeker genoeg.
Sommige daar in Engeland beweren dat,in het begin,de eerste 20.000km,
1 liter per 1.000km,volgens BMW normaal is.
Moet ik dan,als ik naar Spanje rij bijvoorbeeld,heen en terug(zuid Spanje,heen
en terug,5.000km) een bidon van 5 liter olie meenemen,en dat voor een¨nieuwe¨
motor?
Salu.
Chris.
de Pierre
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 aug 2008, 15:23
Woonplaats: Zemst
Locatie: Vl. Brabant
Contacteer:

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door de Pierre »

Leuk is anders , maar mijne GS gebruikt ook olie .

In het begin was het een bron v ergernis , maar het went , na een poosje.
Om de tweede / derde tankbeurt verwacht ik mij aan die zelfde boodschap : CHECK OIL.
De GS heeft nu ruim 5000 km's en na het eerste onderhoud , ben ik nu aan een derde flesje olie bezig.

In de topcase heb ik dus een kluts olie mee. Ik tank dus benzine en olie -:)

GS 2012 - aangekocht dit jaar.

Pierre.
Beemer
Berichten: 395
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:01

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door Beemer »

Om de twee à drie tankbeurten, is dat niet extreem veel ? Heb een RT van 2011 en om hoef maar éénmaal (1/4 l ) bij te vullen tussen iedere onderhoudsbeurtl.
R erik RT
Berichten: 148
Lid geworden op: 16 mar 2008, 22:54
Woonplaats: lommel
Locatie: limburg

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door R erik RT »

Deze zomer in Oostenrijk, Slovenië, Italië heeft mijn RT echt moeten werken en je merkt dat het olieverbruik dan danig toeneemt. Hier in ons biljart-platte land is er nauwelijks verbruik, ginds heb ik o,5 l moeten bijdoen.
Als je je kont verbrandt heb je geluk dat je niet andersom stond!
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door sjezer »

amai, da vind ik nu toch ook overdreven veel. Mijn R verbruikt quasi geen olie, als ik tussen de oliewissels in (die ik elke 10000km doe) 250cc moet bijvullen zal 't heel veel zijn. nen 2008 met net geen 40000km op de teller. Vlot ingereden destijds en elke keer braaf warm gereden, volgens mij de hoofdreden dat mijn motor weinig of geen olie verbruikt.
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door John »

Aan al die "oliestokers"...wat zit er in? Full-syntheet? Zwier dat er uit en gebruik hoogstens half-synthetische olie. Het verbruik zal al een pak minder zijn.
snoepje
Berichten: 121
Lid geworden op: 18 aug 2005, 19:42
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door snoepje »

Mijn RT-tje is al wat ouder, nu 7 jaar en 100 K km op de teller. 'Probleem' van olie is er al van in den beginne, ongeacht het feit dat ik de nieuwe blok volgens het boekje heb ingereden. Nu gemiddeld 2 liter olie per 10000 km. Mijn rijstijl is heel sportief, maar dit is het enige wat dit blokje extra van mij vraagt, voor de rest heeft hij me nog nooit in de steek gelaten. Dus vind ik het zeker niet erg om geregeld eens wat olie bij te gooien. Heb altijd één liter mee. Deze zomer, bij zeer hoge temperaturen +- 4000 km gebold door de alpen en het zwarte woud. Heeft me 2,5 liter olie 'gekost' (en een setje banden), maar bergen 'spass und leute'. Dus het is te zien wat er primeert.
En eens je blokje wat olie begint te verbruiken, zeker regelmatig bijvullen, dit behoed je voor pannes en stilstand.
zoete motogroeten vanop een R1200GS LC
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door Danny »

Hmm Chris ambetant vind ik dat, de meeste BMW's die ik had verbruikten olie tot zo'n 40 a 50.000 km en zag je 't gestaag minderen en reed ik zonder bijvullen van de ene beurt naar de andere... de 1200 die ik nu heb is hier de uitzondering op de regel, die verbruikte van in 't begin zo goed als geen olie en doet dat nog steeds niet.

Een 10w40 half syntheet is best oke voor je keteltje. let wel Herr BMW schrijft voor dat 1 liter op 1000km en 10.000km normaal is... :roll:

we zullen 't keteltje zijn kopkes eens bekijken als je langskomt van de week :mrgreen:
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door willy »

Danny schreef:... de 1200 die ik nu heb is hier de uitzondering op de regel, die verbruikte van in 't begin zo goed als geen olie en doet dat nog steeds niet.
Hier nog een uitzondering, van in 't begin geen olieverbruik :wink:
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door Bob »

Die stelling van BMW dat voor een boxermotor 1 liter per 1000 Km normaal en aanvaardbaar is, hoor ik al jaar en dag geregeld opduiken. Welnu : als simpele gebruiker (geen ontwerper, knutselaar of hersteller) vind ik dat niet normaal en al helemaal niet aanvaardbaar. 30 jaar geleden misschien nog wel, maar in 2013, op het toppunt van de "wees zuinig en ecologisch"-doctrine kan ik dat niet meer accepteren. En weet je wat : ik hoef er mij ook niet druk om te maken, want de 1150GSA is mijn vijfde boxer en ook die verbruikt nauwelijks olie. Ik reed (zeker vroeger) winter en zomer, bij droog of bij nat weer, in de stad of op de autosnelweg, korte afstanden over vlakke Vlaamse wegen of lange dagen door de Alpen, en voor zover ik me goed herinner heb ik er tussen twee onderhoudsbeurten door nooit meer dan een half peilglas aan olie doorgeblazen. Is het feit dat ik geen vliegenier ben op de moto daar de enige uitleg voor ? Of heb ik met mijn boxers al vijf keer hoerenchance gehad ?
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door Danny »

Of heb ik met mijn boxers al vijf keer hoerenchance gehad ?
Helemaal niet maar niet enkel BMW hanteert die liter op 1000km norm...
In vele boekjes van auto's camoufleren ze dat dmv te schrijven 0.1 liter op 100km... daar leest men snel overheen :clown:

van in den beginne niks verbruiken is gewoon minder courant dan na duizenden km's ingelopen te zijn, niet voor niets laat BMW je met een soort rodage olie rijden de eerste 1000km, bewust sneller slijten is dat eigenlijk als je 't heel grof bekijkt :mrgreen:
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door Dirk Pauwels »

aaahhhh olie...... ik dacht al het duurt zo lang..... :grin:
Paar opmerkingen:
Bij diegenen die geen olie check lampje hebben: Niet te snel bijvullen en zeker niet te veel. Ik had onlangs eentje waar een kleine 5l uitkwam bij de oliewissel, verbruikte zogezegd ook olie, niet moeilijk als er teveel opzit. Juist peilen en juist interpreteren en niet steeds in paniek schieten als het peilglasje laag staat. pas na een paar keer peilen volgens de juiste methode (warm op zijpikkel gedurende een minuut of 5 en dan op middenbok en peilen) en telkens te laag, dan bijvullen tot in de helft vh peilglas.

kies een 20w50 of 15W50 als je olieverbruik hebt, zeker geen 0w of 5w. Indien je geen olie verbruik hebt of er mee kan leven kan je gerust 10w40 1/2 synth gebruiken, die zijn meestal het best betaalbaar. Bij 20W50 oppassen, de meeste olies van die graad zijn mineraal, mag je niet lang laten zitten.

Veel lange afstanden en weinig lastwissel = minder verbruik. Korte afstanden, veel starten, bergen, veel frein moteur = olie verbruik

bij een verbruik van 1l op 1000km is er duidelijk iets mis, 1l op 3-4000km zou ik mij nog geen zorgen maken. een echte olieverbruiker ga je herkennen aan de bougies, blauwe walm uit de uitlaat. De boxers verbruiken hun olie meestal door de carterventilatie. draai de dop onder aan het luchtfilterhuis of de slang maar eens los, wedden dat er olie uitkomt....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door Mil »

129.000km en moet niets bijvullen van onderhoudsbeurt naar onderhoudsbeurt :grin:
Leven is het meervoud van lef...
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
D,r zit bij mij half synthetische olie in, 10W40.
Ik las gisteren ergens op het internet bij gerritspeek.nl het volgende:
Wees niet te lief voor het blok,rij niet grote afstanden veel te rustig en geef ,m (als,m warm is)
af en toe op z,n donder,vindt ie lekker. Wat denken jullie daarvan?
Ik zal,m ,eens hij goed warm is, eens goed op z,n donder geven,dus eens goed
volgas op de snelweg,een 100 km,en als de mannetjes met de Audi of Volvo met
oranje bumpers,of hun collegas met de Yamaha FJR 1300 met die oranje streep
mij doen stoppen,kan ik altijd zeggen,dat ik het gelezen heb op het internet,om
,m af en toe op z,n donder te geven. Ben eens benieuwd of de oranje mannekes
dat gaan geloven :mrgreen: (ik denk het niet).
Ik zal dus mijn oliepeil in het oog moeten houden,en de oranje mannetjes de vriend
houden.
Salu.
Chris.
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door sjezer »

"hem op zijn donder geven" zou'k nu ni meteen interpreteren als "van Oostende tot Brussel niet onder de 180km/u komen" :grin:
Dan denk ik eerder aan stevig doortrekken. Als hij goe warm staat kan het heus geen kwaad om hem af en toe eens tot tegen zijn rood te laten lopen.
Stoplichtspurtjes bijvoorbeeld, of van bocht naar bocht in 1 relatief lage versnelling blijven staan op een bochtige weg.

't Enige waar ik op let is dat ik na een koudstart meteen vertrek (ik start pas als mijnen helm vast is en mijn handschoenen aan zijn) en zeer rustig rij, ni volgas en niet boven de 3 a 3500 toeren. Na x aantal km (afhankelijk van de buitentemperatuur en het soort weg) heb ik 3 a 4 balkjes op't dashbord en schroef ik wat vlotter aan't gas. Voor de rest spaar ik hem niet, 't is gemaakt om toeren te draaien.
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door willy »

Ik behandel de motor altijd tamelijk zachtaardig en hij verbruikt geen olie.
Ride it like you stole it: een legende?
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door moh_fan »

Ben geen rauwdouwer... vind dat ik normaal rijd...
Olieverbruik loopt nog steeds terug. Alleen de eerste 30.000km moest ik tot max 200ml bijvullen om de onderhoudsbeurt te halen.
Hoef nu (bij 70.000km) geen olie meer aan te vullen tussen de beurten.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door sjezer »

willy schreef:Ride it like you stole it: een legende?
Geen idee, maar 't is toch plezant :mrgreen: Al denk ik wel dat eentje waar stevig mee gegast wordt "losser" aanvoelt en betere waardes haalt op een testbank (voor wat dat waar is natuurlijk...)
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
Frank O
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jan 2013, 20:39
Locatie: Gandea

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door Frank O »

Mijn R1200RT van maart 2013 heeft momenteel 8K op de teller staan. Sedert de laatste onderhoudsbeurt op 1200km heb ik er ongeveer 1l olie bij gegoten.
Rekening houden dat er 3 reizen (Bayern, Eifel & Vogezen) gedaan zijn waarvan steeds met duo en flink geladen.
Ik rij dan ook vrij sportief en heb er geen probleem mee als het blokje dan eens een beetje extra haver vraagt. Bij mijn Golf TDI is het niet anders, rustige rijstijl geen olieverbruik maar druk je stevig het pedaal in dan lust hij wel een paar extra slokjes olie.

https://www.youtube.com/watch?v=F9JiuMUcwBc" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij dit soort acceleraties is het normaal dat de machine een extraatje vraagt. :lol: :lol: :lol:
Opgelet dit was een éénmalige test op een verlaten terrein met doodlopende straat.
2013 - R1200RT
2017 - R Nine T
2020 - R1200RS LC Triple Black
2023 - F900R Triple Black
2024 - R Nine T Scrambler
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door sjezer »

Zolang dat da blok warm staat is daar toch niks mis mee? :grin:
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
Pandit
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2013, 19:39
Woonplaats: Bree

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door Pandit »

Ben net terug van franse en spaanse pyreneeen 4300 km
, heb 3/4 liter moeten bijvullen. Hier te lande 1liter per
10 000 km. Vroeger met mijn pan hoefde ik hier niet naar
te kijken, maar alles wend.

Grts,
bmwmotard
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2013, 09:31
Woonplaats: Dendermonde

Re: Olieverbruik R 1200 RT

Bericht door bmwmotard »

Hmmm raar vindt ik dat er zo'n verschil zit tussen al die fietsen qua verbruik. Ben nu al aan de 7de beamer bezig en heb eigenlijk nooit olie verbruik gehad.... Ook 30 jaar geleden niet met de ouwe vertrouwde K75 r had ik dat niet... (ding had trouwens +200000 km)....
Nu rijd ik een r1100rs en die verbruikt ook geen olie...

Mijn persoonlijke ervaring is echter wel om STEEDS je boxer op de middenbok te plaatsen zodat er geen olie naar de linkerzuiger kan lopen bij het parkeren - wegzetten van je fietsje....

Grtz

Bmwmotard :wink:
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd.
Plaats reactie