1150RT of 1150 GS
Moderator: GVN
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
- Woonplaats: Brasschaat
- Locatie: Antwerpen/Brasschaat
1150RT of 1150 GS
Na jaren heel tevreden rond te hebben gereden met mij Suzuki Bandit 1200S werd het tijd voor iets anders.
De Bandit is ondertussen de deur uit , en dan kwam de vraag. Wat nu????
Dat het een BMW ging worden stond al lang vast.
Vorig jaar een week met een 1150 RT van 2002 rondgereden en ik was direct verkocht aan deze 2 cilinder.
Maar dan kwam het.
Ik geraakte hoe langer hoe meer verslingerd aan de looks van de 1150 GS .
Veel autostrade rijd ik niet echt. Meestal is dit om tot mijn bestemming te geraken in de Ardennen en 2x per jaar een mooie reis .
In de zomer van 2014 plan ik een rit van 3 weken naar alle Alpentoppen in Duitsland , Frankrijk , Italie , Zwitserland en Oostenrijk.
Ik ben vooral een rustige rijder die meer geniet van de landschappen en de streek dan van eindeloos bochten nemen en knietjes leggen.
Al veel gelezen over beide motoren , maar ik geraak er maar niet uit.
Vandaar mij hier aangemeld in de hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.
Alvast bedankt.
Werner
De Bandit is ondertussen de deur uit , en dan kwam de vraag. Wat nu????
Dat het een BMW ging worden stond al lang vast.
Vorig jaar een week met een 1150 RT van 2002 rondgereden en ik was direct verkocht aan deze 2 cilinder.
Maar dan kwam het.
Ik geraakte hoe langer hoe meer verslingerd aan de looks van de 1150 GS .
Veel autostrade rijd ik niet echt. Meestal is dit om tot mijn bestemming te geraken in de Ardennen en 2x per jaar een mooie reis .
In de zomer van 2014 plan ik een rit van 3 weken naar alle Alpentoppen in Duitsland , Frankrijk , Italie , Zwitserland en Oostenrijk.
Ik ben vooral een rustige rijder die meer geniet van de landschappen en de streek dan van eindeloos bochten nemen en knietjes leggen.
Al veel gelezen over beide motoren , maar ik geraak er maar niet uit.
Vandaar mij hier aangemeld in de hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.
Alvast bedankt.
Werner
R1150GSA
Re: 1150RT of 1150 GS
Niet twijfelen want : de GS stuurt als een fiets en je zit zeer comfortabel rechtop.
Een RT (heb ik ook gehad) is een echte tourmachine maar minder plezant.
Ik ben maar een kneusje tov die kleppers hier maar zo ervaar ik het
Jan
Een RT (heb ik ook gehad) is een echte tourmachine maar minder plezant.
Ik ben maar een kneusje tov die kleppers hier maar zo ervaar ik het
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jan
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: 1150RT of 1150 GS
.
Laatst gewijzigd door alfa op 28 okt 2013, 12:13, 2 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
Re: 1150RT of 1150 GS
Als je 't ding niet dagelijk en in alle weersomstandigheden nodig hebt, en zelden autosnelweg draait is er eigenlijk geen discussie, dan is 't sowieso de GS die je moet hebben.
Stuurt vele lichter, makkelijker en scherper dan een RT, zelfs nog altijd beter dan de huidige R1200RT, laat staan een "oude" R1150RT. Biedt dan wel minder bescherming tegen het weer, maar die zoek je toch niet persé. Zitpositie is aangenaam rechtop, is 't niet helemaal je zin kan je naderhand nog met stuurverhogers of -verstellers werken, andere voetsteunen en een ander zadel zijn ook altijd (duurdere) mogelijkheden.
Heb zelf een R1150GSA en een R1200RT, en kan eerlijk zeggen dat ik op reis nog altijd m'n GSA verkies. Enkel het soms eentonige, langdradige deel van thuis tot aan de Alpen (of welke richting je ook kiest, het deel saaie autosnelweg dus) hangt m'n voeten uit en zou ik liever op de RT doen, voor de rest verkeis ik zeker en vast de GSA. En dan spreek ik nog niet over de wereld van 't onverharde die plots tot je beschikking ligt
Grtz, Philip!
Stuurt vele lichter, makkelijker en scherper dan een RT, zelfs nog altijd beter dan de huidige R1200RT, laat staan een "oude" R1150RT. Biedt dan wel minder bescherming tegen het weer, maar die zoek je toch niet persé. Zitpositie is aangenaam rechtop, is 't niet helemaal je zin kan je naderhand nog met stuurverhogers of -verstellers werken, andere voetsteunen en een ander zadel zijn ook altijd (duurdere) mogelijkheden.
Heb zelf een R1150GSA en een R1200RT, en kan eerlijk zeggen dat ik op reis nog altijd m'n GSA verkies. Enkel het soms eentonige, langdradige deel van thuis tot aan de Alpen (of welke richting je ook kiest, het deel saaie autosnelweg dus) hangt m'n voeten uit en zou ik liever op de RT doen, voor de rest verkeis ik zeker en vast de GSA. En dan spreek ik nog niet over de wereld van 't onverharde die plots tot je beschikking ligt
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:45
- Woonplaats: Dendermonde
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: 1150RT of 1150 GS
![Afbeelding](http://luckyluke.smugmug.com/photos/54250-M-1.jpg)
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
- Woonplaats: Dendermonde
- Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
- Contacteer:
Re: 1150RT of 1150 GS
onder het motto 1 beeld zegt meer dan 1000 woorden? ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
- Woonplaats: Brasschaat
- Locatie: Antwerpen/Brasschaat
Re: 1150RT of 1150 GS
Alvast bedankt allemaal voor de (overweldigende
) positieve feedback.
Ik heb ook al aan het zien geweest op de site van Wünderlich , en blijkbaar bestaan er een massa aan accessoires om de bescherming tegen wind en regen te verbeteren op een GS.
Misschien dat een testrit met een 1150GS (1200GS is geen optie om financiële en visuele redenen ) veel opheldering kan brengen.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ik heb ook al aan het zien geweest op de site van Wünderlich , en blijkbaar bestaan er een massa aan accessoires om de bescherming tegen wind en regen te verbeteren op een GS.
Misschien dat een testrit met een 1150GS (1200GS is geen optie om financiële en visuele redenen ) veel opheldering kan brengen.
R1150GSA
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: 1150RT of 1150 GS
Die is gewoon aan't vallen....VFooR schreef:
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: 1150RT of 1150 GS
Met een RT heb je al gereden begrijp ik. Rij dan ook es met een GS.WernerVS schreef:Alvast bedankt allemaal voor de (overweldigende) positieve feedback.
Ik heb ook al aan het zien geweest op de site van Wünderlich , en blijkbaar bestaan er een massa aan accessoires om de bescherming tegen wind en regen te verbeteren op een GS.
Misschien dat een testrit met een 1150GS (1200GS is geen optie om financiële en visuele redenen ) veel opheldering kan brengen.
Van een GS kan je onmogelijk een stille motor maken met dezelfde bescherming als een RT, 't is maar dat je het weet.
De GS (en ik rij nu mijne 4de sinds '99) is de beste moto die ik al gehad heb, na een paar jaar KTM was het terug als thuiskomen met een 1150GS, maar hij heeft 2 enorme gebreken die vooral op autostrade heel storend zijn (daarmee dat ik dat ook zo veel mogelijk vermijd): Turbulentie met bijhorend geluid en en gebrek aan bescherming. Die 2 beperkingen neem ik er graag bij, maar ze zijn er wel. Het is belangrijk dat je dat beseft. Als je kunt wennen aan het iets meer ingesloten gevoel van een RT, zal een RT ook een zeer goede reisgezel zijn die ook door de duo geapprecieerd zal worden.
Wij kunnen niet voor jou kiezen, Maak met beide een langere rit, eventeueel met duo als jullie steeds samen op pad zijn, en vergelijk.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 17 mei 2011, 21:57
- Woonplaats: Hooglede (De Geite)
- Locatie: Hooglede, West-Vlaanderen
Re: 1150RT of 1150 GS
Kies dan maar voor de RT. Ik rijd veel liever met mijn 1100RT dan vroeger met mijn 1100GS. Is mijn mening hé.WernerVS schreef: en blijkbaar bestaan er een massa aan accessoires om de bescherming tegen wind en regen te verbeteren op een GS.
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: 1150RT of 1150 GS
Primeert comfort: RT
Primeert rijplezier: GS(A)
Kort door de bocht, maar da's het fundament.
Primeert rijplezier: GS(A)
Kort door de bocht, maar da's het fundament.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: 1150RT of 1150 GS
Ik weet, 't is niet meteen over de 1150GS, maar toch, de moraal van 't verhaal blijft wellicht dezelfde
Na een 1150RT en een 1200RT was het voor mij vorig jaar tijd voor "eens iets anders". Na een volledig dagje proefrijden op de toenmalige 1200GS was ik rap overtuigd van de fun-factor ervan, al vreesde ik toch wel voor het gemis aan comfort dat ik jarenlang gewoon was.
Ook voor het zitcomfort van mijn madam (die weliswaar maar zeer zelden meerijdt) was ik wat argwanend, maar zowel mijn dealer, zijn madam als zijn assistent beweerden bij hoog en bij laag dat een passagier beter zou zitten op de GS dan op de RT.
OK, die "verkoopspraatjes" er dan maar bijgenomen voor wat ze waard zijn, en na die overtuigende solo-proefrit van enkele dagen eerder mijn krabbel gezet op de bestelbon voor een van de laatste zilvergrijze almost full-option 1200GS'sen die er op dat moment nog beschikbaar waren. En nu, vandaag, na één jaar en één week, en welgeteld 12000 en oneffen kilometertjes verder mag ik gerust zeggen dat ik nog geen seconde en/of kilometer spijt heb gehad van de wissel. De eerlijkheid gebiedt me wel erbij te zeggen dat de standaardruit van de GS vervangen werd door een GS/A-ruit, en dat de standaard-handbeschermingskappen ook vervangen werden door de hogere versie ervan, twee ingrepen die het rijden bij vooral minder goed weer toch nog net iéts aangenamer maken .
Ik geniet nu dus bijna dagelijks van mijn SilveR1200GS terwijl het comfort van de RT best wel erg benaderd wordt. Misschien dat ik tijdens de winter eens experimenteer met zo'n Touratech-opzetruitje, maar voorlopig heb ik het nog niet gemist.
Is er dan niéts wat ik mis van de RT ? Nee, niet echt, en al zeker niet z'n extra kilo's, maar als ik dan toch iets moet antwoorden (maar dat is dan een zuiver luxe-detail) : op de RT had ik telkens de onboard radio zodat ik onderweg behalve naar muziek toch ook al eens naar het nieuws en de verkeersinfo kon luisteren, nu op de GS is het enkel mp3-muziek afkomstig van de gps. En ook het handige bevestigingssysteem van de tanktas van de 1200RT, dat was gewoon subliem en veel handiger dan het gesukkel met de originele tanktassen van de GS.
A ja, tenslotte dit nog, wat het zitcomfort van de duo betreft : mijn madam heeft ondertussen "al" één keertje meegereden (was dan wel een ritje van enkele honderden kilometers) en ze was er inderdaad al vrij vlug van overtuigd dat achterop meerijden op de GS (met topkoffer ) inderdaad aangenamer is dan meerijden op de RT (eveneens met topkoffer).
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Na een 1150RT en een 1200RT was het voor mij vorig jaar tijd voor "eens iets anders". Na een volledig dagje proefrijden op de toenmalige 1200GS was ik rap overtuigd van de fun-factor ervan, al vreesde ik toch wel voor het gemis aan comfort dat ik jarenlang gewoon was.
Ook voor het zitcomfort van mijn madam (die weliswaar maar zeer zelden meerijdt) was ik wat argwanend, maar zowel mijn dealer, zijn madam als zijn assistent beweerden bij hoog en bij laag dat een passagier beter zou zitten op de GS dan op de RT.
OK, die "verkoopspraatjes" er dan maar bijgenomen voor wat ze waard zijn, en na die overtuigende solo-proefrit van enkele dagen eerder mijn krabbel gezet op de bestelbon voor een van de laatste zilvergrijze almost full-option 1200GS'sen die er op dat moment nog beschikbaar waren. En nu, vandaag, na één jaar en één week, en welgeteld 12000 en oneffen kilometertjes verder mag ik gerust zeggen dat ik nog geen seconde en/of kilometer spijt heb gehad van de wissel. De eerlijkheid gebiedt me wel erbij te zeggen dat de standaardruit van de GS vervangen werd door een GS/A-ruit, en dat de standaard-handbeschermingskappen ook vervangen werden door de hogere versie ervan, twee ingrepen die het rijden bij vooral minder goed weer toch nog net iéts aangenamer maken .
Ik geniet nu dus bijna dagelijks van mijn SilveR1200GS terwijl het comfort van de RT best wel erg benaderd wordt. Misschien dat ik tijdens de winter eens experimenteer met zo'n Touratech-opzetruitje, maar voorlopig heb ik het nog niet gemist.
Is er dan niéts wat ik mis van de RT ? Nee, niet echt, en al zeker niet z'n extra kilo's, maar als ik dan toch iets moet antwoorden (maar dat is dan een zuiver luxe-detail) : op de RT had ik telkens de onboard radio zodat ik onderweg behalve naar muziek toch ook al eens naar het nieuws en de verkeersinfo kon luisteren, nu op de GS is het enkel mp3-muziek afkomstig van de gps. En ook het handige bevestigingssysteem van de tanktas van de 1200RT, dat was gewoon subliem en veel handiger dan het gesukkel met de originele tanktassen van de GS.
A ja, tenslotte dit nog, wat het zitcomfort van de duo betreft : mijn madam heeft ondertussen "al" één keertje meegereden (was dan wel een ritje van enkele honderden kilometers) en ze was er inderdaad al vrij vlug van overtuigd dat achterop meerijden op de GS (met topkoffer ) inderdaad aangenamer is dan meerijden op de RT (eveneens met topkoffer).
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
- Woonplaats: Brasschaat
- Locatie: Antwerpen/Brasschaat
Re: 1150RT of 1150 GS
Comfortabel rijplezier lijkt me het aangenaamstRelax schreef:Primeert comfort: RT
Primeert rijplezier: GS(A)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
R1150GSA
-
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
- Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
- Locatie: West-Vlaanderen
Re: 1150RT of 1150 GS
Voor de kortgebeende medemens toch nen RTRelax schreef:GSA.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: 1150RT of 1150 GS
Als ge rijdt moet ge met uw voeten niet aan de grond komen, GS(A) dus
Grtz, Philip!
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
- Woonplaats: Brasschaat
- Locatie: Antwerpen/Brasschaat
Re: 1150RT of 1150 GS
Ik heb ondertussen al veel gehad aan de reacties .
Veel stuff dus om het een en ander af te wegen.
En tijd zeker , daar de aankoop pas gepland is voor begin maart volgend jaar.
Eind van de maand staat alvast een volledige dag testrijden met een 1150 GS van 2002 gepland .
Veel stuff dus om het een en ander af te wegen.
En tijd zeker , daar de aankoop pas gepland is voor begin maart volgend jaar.
Eind van de maand staat alvast een volledige dag testrijden met een 1150 GS van 2002 gepland .
R1150GSA
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: 1150RT of 1150 GS
Ergens onderaan staat er een nette R1150GSA te koop.
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
- Woonplaats: Brasschaat
- Locatie: Antwerpen/Brasschaat
Re: 1150RT of 1150 GS
Reeds gezien en reeds een klappeke met deze (vriendelijke) mens gedaanRelax schreef:Ergens onderaan staat er een nette R1150GSA te koop.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
R1150GSA