ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Gielis
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 okt 2010, 21:23

ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door Gielis »

Gisteren verplicht geweest om de moto neer te leggen op de Brusselse ring.

Een dame vond het nodig om van rijstrook te veranderen op het moment dat ik aan 40km/hr tussen de file doorreed. Ze verklaarde dat ze met niet gezien had ondanks het feit dat ik op 20 meter achter een andere motard reed die ze wel had gezien. Het fluovestje, de 4 pinkers en een witte helm waren blijkbaar ook niet voldoende.
Gevolg: schade beide zijkoffers, linker cilinderbeschermer en zo goed als de hele rechterkant met oa spiegel, pinker, kuip en een mooi gat in het cilinderdeksel.
Ikzelf heb er buiten een deuk aan mijn ego enkel een gekneusde teen aan overgehouden.

De moto werd afgesleept en staat ondertussen in de garage. De expert ontfermt zich over de moto, maar niet over de andere schade.

Zo heeft mijn helm een tik gehad, rechterlaars en handschoen en ook de vest en broek op de elleboog en knie. Door de val heeft ook mijn scherm van de GSM de geest gegeven. Allemaal geen grote schade, maar toch.

Zijn er nog mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Hoe werd de andere schade aangegeven bij de verzekering? Gebeurde dit aan de hand van facturen, foto's of op andere manieren?

Graag jullie reactie.
Accident moto voiture ring W-O 051113 002.jpg
PS: bedankt aan de motard van FBMC die zich de moeite heeft getroost om te stoppen en foto's te nemen en aan elke motard die even voet aan grond heeft gezet om te informeren naar mijn toestand!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door stefke2 »

Gewoon alle andere schade ook aangeven toch! Fakturen zijn daarbij altijd handig. Je hebt zelf gelukkig niks erg, dat is het balangrijkste! De rest is...balen. :cry:
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door Relax »

Aangezien je gekwetst was, is er een proces-verbaal opgemaakt. Daarin wordt melding gemaakt van je schade. Die wordt vergoed door de verzekering indien je in je recht bent. Ook die van je helm, rechterlaars, handschoen,... Bij mij gebeurde dat op basis van het factuur van de goederen, mits afschrijving.
Bij een arbeidsongeval én afwezigheid krijg je van de verzekering trouwens nog een bedrag hiervoor.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Gielis
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 okt 2010, 21:23

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door Gielis »

Relax schreef:Aangezien je gekwetst was, is er een proces-verbaal opgemaakt. Daarin wordt melding gemaakt van je schade. Die wordt vergoed door de verzekering indien je in je recht bent. Ook die van je helm, rechterlaars, handschoen,... Bij mij gebeurde dat op basis van het factuur van de goederen, mits afschrijving.
Bij een arbeidsongeval én afwezigheid krijg je van de verzekering trouwens nog een bedrag hiervoor.
De wegpolitie is ter plaatse gekomen maar er is een aanrijdingsformulier opgemaakt en geen PV. Ik heb pas thuis na het uitdoen van mijn laars vastgesteld dat mijn teen een beetje ambetant deed. Ik ben nadien naar het ziekenhuis gereden en heb foto's laten maken en daar werden geen breuken vastgesteld maar enkel de kneuzing van mijn teen...Ik werd ook niet arbeidsongeschikt verklaard.
Flat Twin Power

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door Flat Twin Power »

Gielis schreef:
Relax schreef:Aangezien je gekwetst was, is er een proces-verbaal opgemaakt. Daarin wordt melding gemaakt van je schade. Die wordt vergoed door de verzekering indien je in je recht bent. Ook die van je helm, rechterlaars, handschoen,... Bij mij gebeurde dat op basis van het factuur van de goederen, mits afschrijving.
Bij een arbeidsongeval én afwezigheid krijg je van de verzekering trouwens nog een bedrag hiervoor.
De wegpolitie is ter plaatse gekomen maar er is een aanrijdingsformulier opgemaakt en geen PV. Ik heb pas thuis na het uitdoen van mijn laars vastgesteld dat mijn teen een beetje ambetant deed. Ik ben nadien naar het ziekenhuis gereden en heb foto's laten maken en daar werden geen breuken vastgesteld maar enkel de kneuzing van mijn teen...Ik werd ook niet arbeidsongeschikt verklaard.
Je kunt eventueel contact opnemen met de vaststellende eenheid en zeggen dat je wel gekwetst bent en vragen alsnog een PV op te maken. Indien ze daarvoor geen goesting hebben aandringen, ofwel naar de politie in uw woonplaats gaan en daar aangifte doen.
Wat betreft je kledij. Doorgeven aan de verzekering, zij nemen dat op in het dossier. Als je je kan vrijmaken, probeer er te zijn wanneer de expert naar je motor komt kijken en doe eventueel je kledij mee.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door Man in Black »

Mijnen beste maat ongeval gehad enkele weken terug, alle kledij aangegeven zonder facturen (kledij was al dik 15j oud), en heeft een flinke som ervoor mogen ontvangen zonder problemen, zelfs niet komen kijken naar de kledij.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door st1100 »

Als je graag een half jaar langer op uw geld wacht , dan zou ik zeker een pv laten opmaken ;-) ;-).

Schade aan kledij enz kan je gewoon via de verzekeringsagent indienen , al zal je van een vest van 3jaar oud niet zoveel meer krijgen....

Snel herstel voor jou en je beestje , de rest is idd bijzaak.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door Man in Black »

Eventueel offerte of bestek laten maken van de beschadigde' kledij of vergelijkbaar merk, heb ik ook gedaan bij mijn helm van Shark, koste destijds 990Euro, bij ongeval nog 650 euro bij een dealer en ook 650 gekregen
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door Relax »

st1100 schreef:Als je graag een half jaar langer op uw geld wacht , dan zou ik zeker een pv laten opmaken ;-) ;-).

Schade aan kledij enz kan je gewoon via de verzekeringsagent indienen , al zal je van een vest van 3jaar oud niet zoveel meer krijgen....

Snel herstel voor jou en je beestje , de rest is idd bijzaak.
Klopt, maar ik ging er van uit dat het hoe dan ook al gemaakt was omdat ie gekwetst was...

Als je denkt dat die teen geen probleem geeft, nu niet of nooit niet, dan zou ik ook geen navolgend proces verbaal laten opstellen, maar alles via verzekering regelen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Stelo
Berichten: 379
Lid geworden op: 23 mar 2005, 23:16
Woonplaats: 8930
Locatie: Rekkem

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door Stelo »

Beste,

Het worden gewoon aparte expertise:
* een expertise voor de motorfiets
* een expertise voor de andere stoffelijke schade
* een dossier/ medische expertise voor uw verwondingen.

Grts,
Stelo
R1200RT
ZWIEP 01
Berichten: 204
Lid geworden op: 20 okt 2013, 14:01
Woonplaats: deurne
Locatie: ANTWERPEN
Contacteer:

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door ZWIEP 01 »

ne mens zou denken dat als je achter een andere motard rijdt, er toch meer acht op gegeven wordt, niet dus, waarschijnlijk heeft ze de eerste ook al niet gezien :shock:

succes met de afhandeling
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door lekkerweg »

Veel automobilisten zien je niet omdat ze vergeten te kijken.

Succes met de afwikkeling.
Alain48
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 dec 2007, 17:08

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door Alain48 »

Heb het dus ook al voor gehad. PV werd opgesteld, verzekering aangegeven, van alle schade facturen erbij, IN MIJN RECHT !! wat het ongeval betreft. (vele getuigen)
En dan krijg je doodleuk te horen dat de tegenpartij de aansprakelijkheid betwist. ( btw die kerel was door het rood licht gereden - klein detailke niet)
Gevolg : er wordt niet uitbetaald tot de zaak op de rechtbank is geweest.
En hoelang gaat dat dan duren ? Heb je een jaartje of 2 geduld !!!
En dat is als de tegenpartij niet in beroep gaat natuurlijk.

Dus zeker geen PV laten opmaken !!! Ook niet een PV van inlichtingen laten opmaken dat de politie ter plaatse is geweest. Je moet dan immers het PV nr op de achterkant vermelden.
Als het aanrijdingsformulier duidelijk is, en tegenpartij geeft de fout toe, dan gewoon alles via de verzekering regelen. Uitbetaling heb je dan vrij vlug. Zeker geen medische kosten inbrengen, want alles wordt verhaald op de tegenpartij. En die gaan daar zeker niet mee akkoord.

Maak je conclusie maar. En veel geluk.
Supermario
Berichten: 306
Lid geworden op: 21 dec 2004, 16:47
Locatie: Lede

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door Supermario »

Ik heb kosten van kledij en helm aan 65% teruggekregen van verzekering, was niet in fout. Expert zal daar ook foto's van nemen.
Tip aan iedereen: gooi oude kledij en helm niet weg als ook die facturen niet (kan je nog iets opleveren). ;-)

Laat ons weten hoe dit afloopt (tussen de file rijden) in je recht of niet. Een getuige zou ook welkom geweest zijn maar die rijden meestal door.

Grtn, Mario
K1600GTL 2011 + R1200GSA 2016 LC
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door Frans »

Andere kosten dan aan het voertuig worden niet in RDR vergoed.
Zorg dar de andere schade ook vermeld staat op de ongevalsaangifte of je kan naar je vergoeding fluiten.
Dus
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door Man in Black »

In principe mag je je fout niet toegeven (ondertekenen) hebben ze mij ooit verteld, dan heeft de verzekering namelijk geen verhaal meer naar de tegenpartij.
En als er PV opgemaakt wordt, dan wordt de schuldige partij normaal gezien veroordeeld tot boete ? klopt dat verhaal ?
Dan zal de verzekering van de schuldige partij altijd proberen gelijk te krijgen lijkt mij.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door Dirk Pauwels »

PV lijkt me hier niet nodig. het aanrijdingsformulier is voldoende. Schuldbepaling overlaten aan verzekering. Ze zullen mss wel nog proberen om elk zijn schade te laten betalen met het argument dat beiden een maneuver uitvoerden. Tussen de files door rijden is bij mijn weten officieel toegelaten dus voerde je geen maneuver uit.
Alle schade, ook helm, kledij, gps, gsm etc wordt vergoed als je niet in de fout bent.

als je wel in de fout bent is het nuttig om even te checken bij de verzekering of je een persoonlijke verzekering kan afsluiten. Had ik ook jaren geleden, en dekt oa medische kosten (enkel na PV) en kosten aan helm en kledij ook als je zelf in fout bent (schuiver bv) Aangezien ik wel wat schuivers heb gedaan, heb ik de service ook een paar keer kunnen testen en werd een 3tal keer zonder problemen vergoed. Premie was vrij gering. Geen idee of het nu nog bestaat, mijn huidige verzekeraar doet het niet.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door wooter »

Je kan overigens perfect een PV en een aanrijdingsformulier hebben. Dat is zelfs aan te raden omdat een PV inderdaad jaren kan aanslepen, terwijl je met een aanrijdingsformulier al de discussie tussen de verzekeringsmaatschappijen kan starten.

Als beide partijen het eens zijn over het verloop op het aanrijdingsformulier, mogen beide partijen tekenen vooraan. Achteraan heeft elke partij kans om zijn versie van de feiten te verduidelijken.

Als beide partijen het niet eens geraken, dan is het nog aangeraden om ieder een aanrijdingsformulier op te stellen om de verzekeringsgegevens al uit te wisselen. Dan zullen experten er zich al mee bezig houden.

In beide gevallen kan je een aanrijdingsformulier opstellen, ook al is er sprake van gewonden. Dat staat ook aangeduid als een mogelijkheid op het aanrijdingsformulier. Als je enkele uren later na de aanrijding pas klachten ondervind, kan je ook probleemloos naar de dokter gaan voor een diagnose en deze extra informatie meegeven aan je verzekeringsmakelaar.

In het PV staat enkel de verhoren van beide partijen, van mogelijke getuigen en de omgevingsbeschrijving van de agenten. Als de agenten dus toekomen als beide partijen op de pechstrook staan, kunnen ze enkel jullie verklaringen en de zichtbare schade beschrijven, maar niets meer over de locatie van beide voertuigen onmiddellijk na de aanrijding, laat staan vaststellen hoe de aanrijding effectief gebeurd zou zijn.

Als je enkel BA of BA + klein omnium hebt, moet je inderdaad wachten op een uitkering voor de geleden schade tot de verzekeringsmaatschappijen er uit geraken wie verantwoordelijk is voor de aanrijding. Als je een volledige omnium-verzekering hebt, kan de expert van de verzekering al erg snel een expertise uitvoeren en kan de schade snel hersteld worden of vergoed.

Maar het meest belangrijke advies dat ik voor iedereen heb die in een aanrijding betrokken geraakt, is dat op het moment van aanrijding de klok stopt, en al je afspraken vervallen. Neem je tijd, denk goed na en ga niet overhaast te werk. Ga even zitten voor 5 minuten, laat je contactpersonen weten dat je later gaat zijn, contacteer je verzekeringsmakelaar voor advies en ga dan aan het werk om je rechten te vrijwaren. In het beste geval stopt een getuige die beide partijen even op adem laat komen en zelf de nodige maatregelen neemt om de veiligheid te vrijwaren.

Ik stop als motard regelmatig bij ongevallen, deels omdat ik vroeger als ambulancier actief was, en deels omdat mensen die eerste minuten verward zijn en in zo een stressmoment even helemaal niet weten wat doen. Ik heb al dames gezien die op het middenvak in hun auto zaten te huilen van paniek en ontreddering, voor een lichte kopstaart-aanrijding... Even de motorfiets erachter parkeren, geruststellen en een plan van aanpak uitleggen, en 10 minuten later zijn er de nodige foto's voor de verzekering, zijn de wagens op de pechstrook en weten de mensen wat ze moeten doen met het aanrijdingsformumier...
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door Relax »

:bsstupid:
I respect your opinion. But I don't give shit.
Alpineovi
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 jun 2013, 13:41
Woonplaats: Keerbergen
Locatie: Vlaams Brabant

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door Alpineovi »

Geen pv nodig hier en daar kan je trouwens toch niets mee aanvangen buiten dat je er soms 3 maand moet op wachten zoals bij mijn ongeval met mijn MH!!! :twisted: Gewoon offerte of bestek laten maken van de beschadigde kledij en binnenbrengen bij uw verzekering.
Ik las hier ook ergens dat ze u aanraden om GEEN medische kosten binnen te brengen???? :roll:
Natuurlijk moet je naar de dokter en daar verklaren dat je wel degelijk gewond bent zodat je eventueel later nog kan terugvallen op de verzekering.

Ik ben aangereden door een auto en dacht ook eerst dat ik niks had maar een paar uur later zag heel mijn knie blauw en deed mijn rug en heup pijn. Naar dokter geweest en daarna nog terug geweest om wat kine te laten voorschrijven want er bleek toch een wervelke verschoven te zijn die dus even moest op de juste plaats moest getrokken worden.

Dit alles + de schade aan moto en kleding probleemloos vergoed zonder pv dus geen enkel probleem. :wink:
Gielis
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 okt 2010, 21:23

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door Gielis »

Bedankt allemaal voor de tips.

Ik heb de facturen van alle kledij en de GSM doorgegeven aan de verzekering, maar voorlopig nog geen reactie.

Ook het bestek van de garage voor de herstelling is ondertussen rond. Voor een "schamele" :roll: 2117,75 kan hij worden opgelapt....
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door K1200GT »

:?: Vraagje voor de anti-PV'ers: wat doe je als je geen PV hebt, en de tegenpartij de dag nadien haar versie wijzigt (ondanks een ondertekende ongevalverklaring)? Had ook een banale aanrijding enkele jaren terug, en was heel blij een PV te hebben met identiteit van de getuigen, etc., om op terug te vallen toen de tegenpartij slim (dus dom) dacht te zijn. Ja, de afhandeling kan tijd kosten, maar uiteindelijk loont het, me dunkt. En, inderdaad: steeds en altijd dokterbezoek, want wie weet waar het nadien poijn doet!
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
ZWIEP 01
Berichten: 204
Lid geworden op: 20 okt 2013, 14:01
Woonplaats: deurne
Locatie: ANTWERPEN
Contacteer:

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door ZWIEP 01 »

als de tegenpartij lastig doet ben je zowieso de pineut.....
mijn madam werd in maart dit jaar in haar auto aangereden door een fietser bij hett afslaan,
fietser kwam uit een richting waar hij helemaal niet mocht uit komen, (groot verbodsteken voor fietsers ) dien mens heeft dan nog eens haar voorruit ingeklopt met zijn elleboog uit frustratie.
getuigen en politie erbij.
de tegenpartij betwist het in onrecht zijn..... gevolg.... nog steeds geen centen :twisted:
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door st1100 »

Op een aanrijdingsformulier kan je toch ook namen en nummers getuigen invullen....
Alpineovi
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 jun 2013, 13:41
Woonplaats: Keerbergen
Locatie: Vlaams Brabant

Re: ongeval R1200RT, maar wat met andere schade?

Bericht door Alpineovi »

K1200GT schreef::?: Vraagje voor de anti-PV'ers: wat doe je als je geen PV hebt, en de tegenpartij de dag nadien haar versie wijzigt (ondanks een ondertekende ongevalverklaring)?
Een aanrijdingsformulier is alles wat je nodig hebt kerel!
Heel normaal dat de tegenpartij moeilijk doet maar verklaringen die gewijzigd worden de dag of week of maand of jaar nadien hebben geen enkele waarde en worden niet aanvaard!

Ongeval gehad met MH en die kerel is nadat hij door mijn snuit gevlogen is op een middenberm de lucht ingegaan en heeft een 30 meter geen grond geraakt alvorend hij dwars is neergekomen en nog een 10 meter verder geschoven is!
Daar is dus WEL politie bijgeweest en aangezien het duidelijk was dat die kerel i.p.v. 70 gemakkelijk het dubbele reed en ik ook een getuigen had normaal dus geen probleem.
Natuurlijk ging dit een zaak voor de rechtbank worden maar daar heb ik dan ook een advocaat voor denk je dan.
3 maand moeten wachten tot meneer de inspecteur eindelijk eens tijd en goesting had om de pv in de computer in te brengen en het op te sturen naar mijn advocaat en dan eens gaan kijken en tot onze grote verbazing hadden die agenten geen afstanden gemeten wat in dit geval HEEL belangrijk was om aan te duiden hoe snel die wel moet gereden hebben!!! :twisted: Gelukkig had mijn getuigen zelf foto's getrokken waar je mijn volledig verwoeste voorkant duidelijk ziet en de andere auto in de verte dwars ziet staan op de andere rijstrook!
Omdat er dus geen afstanden stonden en we enkel maar kunnen gissen hoe ver hij stond is dat spelleke nu al een paar jaar bezig over wie er nu in fout is.
Daarom dat ik dus zeg dat een PV zeker geen enkele meerwaarde heeft en als er geen zwaargewonden zijn moet je de politie daar dan ook niet meer lastig vallen want die hebben belangrijkere dingent te doen. :mrgreen:
Plaats reactie