Nieuwe (2014) R 1200 RT gereden

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Nieuwe (2014) R 1200 RT gereden

Bericht door wooter »

Ik ben al 3 jaar een R 1200 RT gewoon. Ik heb inmiddels 128000km op mijn RT van 2010 afgelegd, en het laatste jaar ook al wat kosten mee gezien. Ik rij er snelwegkilometers mee, ik rij er toerritten mee, ik rij er wielerkoersen mee. Ik ken die fiets, ik heb er alles mee gedaan behalve accidenten en valpartijen.

Per toeval moest ik voor een probleempje vandaag naar de dealer, en stond de fonkelnieuwe demo buiten. Nog zonder ik ernaar vroeg kreeg ik de sleutels in mijn handen geduwd, en de vraag om ze nog vriendelijk te behandelen want met minder dan 200km op de teller was het echt nog wel een maagd.

Iemand die een RT kent, weet dat als je erop gaat zitten, de sleutel draait en op de startknop duwt, je het schudden van de cilinders voelt. Eens op toeren verdwijnt dat gevoel grotendeels, maar op stationair toerental als je de motor start voel je de gewichten echt links en rechts op je benen inwerken.

Niet met de nieuwe RT. Hoewel er nog altijd 2 cilinders in boxerconfiguratie erg laag zijn gemonteerd, om het zwaartepunt zo laag mogelijk te leggen, loopt de motor bij starten verrassend soepel. Het klinkt als een boxer, maar voelt allerminst aan als een boxer. Heel vreemd om dit te voelen, zeker met mijn kennis van hoe een K 1600 GT met 6 cilinders in lijn voelt.

Ik haal de zijstandaard binnen - die zit ietsje verder dan op de oude RT - en zet de motorfiets in 1e versnelling. In tegenstelling tot een vorig model RT schakelt deze nieuwe motorfiets erg soepel. BMW motorfietsen zijn gekend voor het stevig moeten intrappen van de versnelling om een versnelling te kiezen - met bijbehorend lawaai van metaal tegen metaal - maar deze RT lijkt daar allerminst last van te hebben.

Ik rij de parking uit en als vanouds voelt dit weer een vrij lichte fiets, terwijl je toch met kilo's onderweg bent. Door het lage zwaartepunt is zo een RT uitermate wendbaar, ook al is het fysiek een grote motorfiets. Met de elektrisch in hoogte verstelbare voorruit op hoogste stand kan ik met mijn systeemhelm open rijden, ook al is de buitentemperatuur amper 8 graden Celsius.

Ik rij de parking af en zoek me een weg naar de nabijgelegen ringweg. De radio staat te spelen, en terwijl ik achter een tractor rij ga ik door de boordcomputer en modussen, en zet ik ook de handvatverwarming en zetelverwarming aan. Net zoals op de K 1600 GT zijn daar 6 niveau's in te stellen. Hoewel mijn helm inmiddels dichtgeklapt is, kan ik nog altijd de radio goed horen, en hoor ik zelfs de stem van de BMW navigatie spreken.

De tractor geraakt op een stuk rijbaan met 2 rijstroken in elke richting, en ik kan de tractor inhalen. De RT voelt even snel als mijn motorfiets aan, en gaat vlot en zonder hinderlijke tikken doorheen de versnellingen. Acceleratie is al erg goed onder de 5000 toeren; daar rij je al het merendeel van het verkeer mee kwijt.

Zelfs aan deze snelheid kan ik nog altijd de radio horen, en is deze motorfiets in zijn element. Hij klinkt zuiverder en ietsje minder ruw dan mijn motorfiets, hoewel het nog altijd een erg volwassen klank is. Ik probeer de drie modi uit (regen, baan en dynamic) en moet vaststellen dat het verschil niet zo uitgesproken is als op de K 1600 GT. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het betekent wel dat deze RT in dynamic nog altijd goed handelbaar is, terwijl je op een K 1600 GT toch heel goed moet vastzitten Maar we spreken dan ook over 55 pk verschil

De redline op deze motorfiets staat op 9000 toeren, maar ik geloof niet dat daar iemand ooit aan gaat geraken. Zelfs aan een piek van net voorbij 5000 toeren loop ik heel snel in op het verkeer, en heb ik op deze paar kilometers niet echt de ruimte om alles uit deze motorfiets te halen.

Ik rij terug naar de dealer, en parkeer 'm probleemloos terug. Nogmaals blijkt dat zo een RT ook een uiterst wendbare fiets is.
In alle aspecten is deze RT beter dan zijn voorganger. De motor voelt soepeler, volwassener, wendbaarder. De functies zijn ook uitgebreider, maar de integratie is ook beter. De windbescherming is ook uitermate. Ik had geen toegang tot mijn handschoenen voor deze proefrit, maar de plaatsing van de spiegels en de extra doorzichtige ruit-onderdelen zorgen dat heel wat rijwind afgeweerd wordt.

Het enige probleem dat ik er mee heb, en waarom ik er niet voor ga is dat BMW heeft besloten dat de adaptieve xenon-verlichting enkel op de K 1600 GT beschikbaar is, waarmee de RT voor mij heel wat onpopulairder maakt omdat ik echt alle maanden van het jaar rij, en xenon verlichting echt wel kan appreciëren.

Mijn broer is evenwel jaloers, want hij heeft deze fiets al besteld, maar er nog niet mee gereden. Hij gaat evenwel heel tevreden zijn met zijn keuze, want de meest populaire touring motorfiets is stevig beter geworden, zonder dat dit een stevige pot geld moet kosten. Een RT krijg je niet voor niks, maar voor amper een paar duizend euro extra tegenover de concurrentie krijg je een motorfiets die qua rijgevoel en mogelijkheden het jaar 2014 zeker waard is.

http://www.youtube.com/watch?v=urziJ7LT5-w" onclick="window.open(this.href);return false;
JakkePogo
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2010, 21:10

Re: Nieuwe (2014) R 1200 RT gereden

Bericht door JakkePogo »

Allemaal heel mooi, maar rijden zonder handschoenen vind ik niet passen in een demo.
Relax
Berichten: 5717
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Nieuwe (2014) R 1200 RT gereden

Bericht door Relax »

Met een motor rijden en niet kúnnen met een motor rijden vind ik veel erger. En zo zijn er veel meer.

TS: dat je je keuze zo sterk laat beïnvloeden door die al dan niet aangeboden verlichting vind ik wel vreemd. Je kan toch aftermarked installeren?
I respect your opinion. But I don't give shit.
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: Nieuwe (2014) R 1200 RT gereden

Bericht door wooter »

JakkePogo schreef:Allemaal heel mooi, maar rijden zonder handschoenen vind ik niet passen in een demo.
Mijn handschoenen zaten in de zijkoffer van mijn motorfiets, de zijkoffer was op slot en omwille van diagnose kon ie het contact niet uitzetten. Ik ga dan niet super moeilijk doen. Een gegeven paard kijkt men niet in de bek, en volgende keer sluit ik mijn handschoenen niet op :)
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: Nieuwe (2014) R 1200 RT gereden

Bericht door wooter »

Relax schreef:TS: dat je je keuze zo sterk laat beïnvloeden door die al dan niet aangeboden verlichting vind ik wel vreemd. Je kan toch aftermarked installeren?
Ik heb aftermarket op mijn huidige RT, en ik heb altijd een melding gehad dat een koplamp defect is, en regelmatig dat 1 van de twee lampen niet werkt. Er zitten wel relais en weerstanden op, maar ik heb al een jaar geleden het gevecht opgegeven. Ik vind geen af-fabriek xenon op de RT dan ook een grote misser, maar anderzijds zou het verschil tussen een K 1600 GT plots heel wat minder zijn en dat zal BMW ook wel financieel voelen. Het is zoals toen de vorige RT verkopen van de K1300GT afvrat omdat je op zo een GT wel xenon had, maar voor de rest niks, versus een RT waar je wel aftermarket xenon kon insteken, maar wel bluetooth en radio kon hebben.

Afijn, hangt ervan af wat je belangrijk vind in het rijden. De motorfiets vervangt bij mij een auto, en ben graag bereikbaar en luister graag naar muziek op de lange ritten, maar ben ook vaak 's nachts onderweg. Een K 1600 GT verkoopt zich dan beter dan een RT, net door die xenon, terwijl met xenon op de RT ik al makkelijker 3-4K goedkoper af zou zijn in ruil voor ~50pk minder.
Relax
Berichten: 5717
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Nieuwe (2014) R 1200 RT gereden

Bericht door Relax »

En ipv te vervangen iets bijzetten? Doen er nog wel, met discreet opgestelde lichtjes.
I respect your opinion. But I don't give shit.
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: Nieuwe (2014) R 1200 RT gereden

Bericht door wooter »

Door er LED verstralers bij te zetten ga je niet direct meer zien.
Danny
Berichten: 6512
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Nieuwe (2014) R 1200 RT gereden

Bericht door Danny »

Heb er op een RT nog geen geplaatst die gekke dingen deden...een pilot moet het normaal vanzelf doen.
DM
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2010, 09:50
Woonplaats: Brugge
Locatie: Brugge

Re: Nieuwe (2014) R 1200 RT gereden

Bericht door DM »

Nee, nog niet kunnen mee rijden, zal dit straks wel doen
Maar hij is wel (aan huis) geleverd (dank aan Johan van BM center)

Afbeelding
Neele
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 jan 2006, 12:34
Locatie: Peer

Re: Nieuwe (2014) R 1200 RT gereden

Bericht door Neele »

@Wooter: met welke actioncamera heb jij gefilmd ? Heb mijne beemer(K) ook van bij PeterMotorWorks.
Groetjes,
Neele
Neele
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: Nieuwe (2014) R 1200 RT gereden

Bericht door wooter »

Neele, ik rij momenteel met een Contour ROAM rond.

Ik ben wel van plan te wisselen naar een camera waar ik tijdens de rit een oplaadkabel kan insteken, en een microfoon kan koppelen. Maar SENA komt binnenkort uit met hun camera met bluetooth en ik heb al alles van SENA, dus dat zou ook handig zijn.
willy
Berichten: 1301
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Nieuwe (2014) R 1200 RT gereden

Bericht door willy »

wooter schreef:Niet met de nieuwe RT. Hoewel er nog altijd 2 cilinders in boxerconfiguratie erg laag zijn gemonteerd, om het zwaartepunt zo laag mogelijk te leggen, loopt de motor bij starten verrassend soepel. Het klinkt als een boxer, maar voelt allerminst aan als een boxer.
Ik lees dat telkens weer als er een nieuwe uit is :roll:
Danny
Berichten: 6512
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Nieuwe (2014) R 1200 RT gereden

Bericht door Danny »

willy schreef:
wooter schreef:Niet met de nieuwe RT. Hoewel er nog altijd 2 cilinders in boxerconfiguratie erg laag zijn gemonteerd, om het zwaartepunt zo laag mogelijk te leggen, loopt de motor bij starten verrassend soepel. Het klinkt als een boxer, maar voelt allerminst aan als een boxer.
Ik lees dat telkens weer als er een nieuwe uit is :roll:

Afbeelding
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: Nieuwe (2014) R 1200 RT gereden

Bericht door wooter »

willy schreef: Ik lees dat telkens weer als er een nieuwe uit is :roll:
:)

Eens aan het bollen is het een tweecilinder, dus geen stofzuigergeluid zoals op de K1600GT. Maar Als je stil staat, de zijpook inklapt en op de startknop duwt, vond ik 'm verrassend trillingvrij in vergelijking met mijn 2010 RT.
Plaats reactie