Dit is mijn derde GS(A), en kan dus vergelijken. De vorige heb ik 8 jaar gehad en meer dan tevreden van geweest. Ben een sportieve rijder die graag al eens de modder opzoekt, of al eens graag speelt op gravel, grint, ... Vorig jaar toch een 20.000 km gedaan waarvan ook zware enduro in de Pyreneeen. Dit doe ik niet (nooit) meer vermits dit te veel vergt van de GSA. De nieuwe zal dus nu gebruikt worden waarvoor hij dient, maar niet meer het "extreme". Hij is uitgerust met alle 3 de pakketten: Comfort pack, Touring Pack en Dynamic pack. Voorlopig nog geen koffers (budgetredenen, ...) Eigenlijk is ie dus full option op de Akropovic uitlaat en alarm na.
Ik wou dit verslag vervolledigen met verschillende foto's, echter heb alles geprobeerd, maar het logo van Tiny Pics komt bij mij bovenop de knop "foto invoegen" waardoor deze niet te gebruiken is (??). heb andere browsers geprobeerd, maar steeds hetzelfde probleem... (als er iemand raad weet, let me know ...)
Vrijdag dus naar Ludwig en het moet gezegd dat het toch wel een speciaal moment is als je weet dat je je nieuwe machine gaat ophalen. Dat staat daar te blinken en als een kleine van 6 jaar sta je kwijlen naar de lekkerste lollie ... Leuk gevoel. De eerste keer op de startknop duwen geef je dan een plaats op je harde schijf ... om te onthouden.
Genoeg emotie, hoe was het?
Het uiterlijk en looks is ondertussen toch wel door iedereen gekend, alleen voelt hij echt niet zoals hij er uit ziet. Dat merk je direct als je stapvoets de motor verplaatst of hem achteruit duwt. Alhoewel in kilogram weinig veranderd is, hij voelt echt lichter aan. Het is alsof mijn vorige GSA zijn bandendruk te laag stond... Ook leuk dat de remmen nu 100% werken met de motor af. Dat was met mijn vorige altijd oppassen geblazen omdat zonder contact de rembekrachtiging niet werkte... Stilstaand erop gezeten is direct duidelijk dat over het zadel is nagedacht. Ik ben 180cm lang waardoor ik eerst het zadel in de hoogste stand zette. Hierdoor zit ik echt "op" de motor en niet "erin". Zadel op de laagste stand en het buddyzadel in de voorste stand (is nu mogelijk). Is niet zo gemakkelijk te doen, je moet echt hard duwen om de buddyseat erin te klikken. Nadeel als je je papieren vanonder je zadel moet nemen... Maar hierdoor zit de buddyseat een klein beetje als ruggesteun en dat vind ik zeer aangenaam. Je 'voelt" je motor beter. het voorste stuk van het voorste zadel is aan de tankzijde breder waardoor je bij stilstand je dit meer voelt aan je billen. Is een beetje wennen. Groot voordeel is wel dat al rijdend je niet zo snel meer bibsproblemen hebt (tot nu toe). Het gekende probleem is hier echt wel mee verholpen.
Het stuur voelt (voor mij) exact hetzelfde aan als de vorige zodat mijn zit houding voor mij bijna hetzelfde is. De tank is hoger zoadat je nog meer in de motor zit. Het infoscherm is zeer indrukwekkend en volledig op je wensen af te stellen. Het bestaat uit 2 "lijnen" waarop je zelf kan kiezen wat je wilt zien. Meest leuke: 2 triptellers maar ook een "automatische tripteller" die begint tellen als je moto een paar uur heeft stilgestaan. Ook het verbruik is op 3 (drie) manieren weergegeven: A, B + alles gemiddeld. Is leuk als je het verbruik wilt weten tijden een bergetappe en dat wilt vergelijken met platte baantjes. Ook de helderheid is in te stellen. Alleen is het echt wel "de handleiding lezen" om de lichten in te stellen. Ben er zelfs nu nog niet aan uit. Maar het moet gezegd dat de lichtbundel zeer sterk, ver en duidelijk is. Het hendeltje om je grootlicht te activeren is leuk om eens te "schieten" naar die blikken doos voor je om hem opzij te duwen... Het zijn allemaal LED's en dat merk je echt. Waar ik op voorhand al een oordeel over had waren de "pinkers". En het moet nu wel gezegd, het valt best mee. Ik zit nog dikwijls een knop zitten te zoeken op de rechter stuurhelft om ze af te zetten, maar langzaamaan wordt het een gewoonte om die multifunctionele knop te gebruiken. Echter, mijn Navigotor 5 heb ik nog niet (besteld in Duitsland vanwege GROOT prijsverschil) en deze wordt bedient door de grote ring vlak naast deze "pinkerbediening". Ik vrees ervoor dat dan mijn scherm van de navigatie dikwijls ongewild zal veranderen ... Maar kom, we zien wel...
Het scherm is veel dunner dan het vorige en was wat bang wat trillen aangaat. Maar het moet gezegd: dit trilt zelfs op "ralanti" bijna niet en doet zijn werk perfect; Mijn Rally3 pack wordt enkel in de regen op schouderhoogte wat nat en dat is het. De "zijflappen" zullen hier ook wel voor wat tussen zitten maar het valt best mee. Alleen: het scherm verzetten tijdens het rijden kan perfect tot ongeveer 80 km per uur. Als je sneller rijdt is het niet meer mogelijk vermits er te veel druk op het scherm komt en de draaiknop niet meer te bedienen is! En dat is toch wel jammer vermits je dit scherm het meest zult (willen) verplaatsen als je op lange rechte stukken zit. Is er dan geen enkele Duitser die dit niet eerst getest heeft?
Cruise Control: Vorig jaar zou ik mij nooit kunnen inbeelden dat mijne GSA dit zou nodig hebben. Maar ik ben d'er echt content van. Vandaag van Antwerpen naar Brussel op de E19 en dan is dit toch wel fantastisch! Gemakkelijk aan te zetten en zeer gemakkelijk af te zetten. Alleen: de meest handige "afzetfunctie" staat nergens vermeld in de handleiding (goed dat Ludwig het zei!). Stel dat je CC staat ingesteld op 125 Km/u en voor je duikt een file op, dan wil je je blik niet van de weg houden en geen knoppen bedienen. Gewoon het gashendel "terug" duwen en de CC gaat af. Zéér handig! Boetegewijs is dit ook meegenomen want voor je het weet zit je nu aan 150 km/u te zoeven.
En dan starten en rijden: de sound is dieper, ruwer, bruter, ... Zeker als je het toerental laat zakken en in derde tegen 40 km/u terug gas geeft ... VROOOAAAMM: zalig gewoon. Mensen die denken dat ze een Akropovic nodig hebben, doe maar, ik niet! Het in eerste zetten is "Duits" en niet "Japans", maw: "klak". En zo is het met elke versnelling. Maar van mij mag ie klak zeggen, als ie maar snel en juist schakelt. en dat doet ie. De versnellingen zitten kort bij elkaar en zijn zeer snel te bedienen. Alleen is de neutraal soms wat te zoeken, maar dat kan een nieuwe bak nog niet verweten worden.
Power: jongens toch ... Hoe doen ze het? De ingenieur die de instellingen hiervoor gevonden heeft mag van mij veel geld verdienen... Dit weekend veel in Rain modus gereden (jammer genoeg), maar dit klopt ook. Het vermogen is in alle modi aanwezig, alleen wordt de kracht op een subtielere manier afgegeven aan het achterwiel. Ook in Road is dit zo. Je voelt heel het blok juist reageren zonder te fel te zijn. Voor Rain en Road merk ik geen verschil wat vering betreft, maar in Dynamic... Dedju dedju deju ... Dit is fun! De ESA zet zich in de harde stand en het blok "leest" de weg. In deze modus heb ik zitten glimlachen in mijn helm. Zalig hoe heel dat rijwielgedeelte reageert en hoe alert het blok reageert ... Over een verkeersdrempel wip je niet meer, maar ga je soepel over zonder controle te verliezen... Het voelt gewoon zeker aan. Nadeel: iemand die geen GS (of andere) ervaring heeft, gaat hier misschien te veel op vertrouwen en zal wel eens verrast kunnen zijn hoe snel je ondertussen bezig bent ... Je moet er echt rekening mee houden dat jij de baas blijft en niet die GSA!
Endurostand: Geloof me: iedereen kan nu op gravel en of grint rijden zonder steeds dat voetje aan de grond te zetten. Ga op grint, geef gas, en in de bocht duw je gewoon op de achterrem en ... alles komt goed. Wat een vertrouwen dat dat geeft is eigenlijk ongelooflijk. Maar net als hierboven beschreven: je moet gewoon zorgen dat JIJ de baas blijft en JIJ rijdt... klinkt raar maar is echt zo. Het overgewicht van een GSA tov een GS is hier ook niet van tel want die fiets blijft licht aanvoelen.
Ben daarnet thuis gekomen en dat machineke in de garage gezet en ... gewoon met ne glimlach mijnen helm afgezet. Het kost allemaal wat geld, maar potverdorie, dit is een beest van een machine. In alle opzichten. Alleen was het vroeger zo dat 80% van de rijkunsten aan het manneke lag... nu is het echt zo dat iedereen hiervan kan genieten. Alleen moet jij baas blijven (ik blijf het herhalen).
ik ben content !
(en ik beloof jullie nog foto's)
hierbij:

eerste nacht in de garage met "papa" en waakhond ...
Geen enkele vijs nog gelijk en toch typisch GSA
Mooi mooi mooi ...
Let op het hoogteverschil van zadel en tank ...
Op het laatste was't ambras ... Wat denkte gij wel, snotaap zei de witte tot de olijfgroene ...
...